Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Så jävla härlig morgon.
IMG_4213.jpeg

Det var lite propagandapendling idag. En del motcyklister, delar var mitt eget fel. Det var kanske dumt att cykla om i nerförsbacken vid Nybyhov, men att cykla uppför den backen i bredd är inte heller slugt. Folk som rullar mitt i banan är lite irriterande, framförallt vid Hornstull eller nerför Västerbron.

Så skönt väder! Cykeln kändes som ny med nytt bakhjul. Blev 45km, men skulle blivit nästan en till. Igår gjorde jag misstaget att nämna för min granne att på de 11 månader jag haft cykeln har jag inte haft punka en enda gång. Så nära hemma började det pysa rejält.. Hoppas jag hinner byta slang före jag måste bege mig till konferensen i obygderna. Reservcykeln är inte kul på grus

Kunde ta sommartröjan på mig imorse, fick cyklat om någon elcyklist, skrämt ett rådjur som inte såg mig förrän 5 meter ifrån och inga nya glashögar att ta hänsyn till. 25km på 48minuter ganska exakt. Och bjudlunch idag! Perfekt.
Men i eftermiddag blir det varmt... och förmodligen motvind...

Fick punkat fixat och cyklade till konferensen. Halva vägen skittrist längs 255. Den här kommer jag cykla tre gånger till.. En gång till hem i eftermiddag och sen två gånger imorgon. Hatar konferens men lyckligtvis på cykelavstånd igen så min fritid inte stjäls.

Svag motvind, 13 grader och sol. Är ju lite kyckling så det fick bli långärmat men hem har jag med en kortärmad ?

Enligt smhi ska vinden vända under dagen så jag räknar med att det ska gå lika pinsamt långsamt som i morse...

Senast ändrad:
Bara lätta vindar imorse men redan varmt å gott ( snart är det vinter jag försöker att uppskatta värmen lite?)
Skulle ju få plattläns hem från Haninge men det sket sig , ett litet akutjobb på naturhistoriska och vips så fick man motvind hem istället ?….

Kunde inte sova så hoppade på cykeln klockan 3, något tidigare än planerat. Just nu mycket adrenalin men kommer nog krascha mitt i konferensen...

Blev åtta snabba mil! Vet inte om det är psykologiskt eller klasskillnad men sedan fälgbyte har jag slagit personliga stravarekord i parti och minut med rätt övertygande skillnader. Detta på sträckor jag tagit 50+ gånger. Kul!

Skön och lugn pendling in till jobbet i kort-kort. Fredag = lite färre cyklister på cykelbanorna och på jobbet är det glest mellan kollegorna.

Snälla medcyklister där ute - Kan vi bli en anings bättre med handsignaler? Speciellt vid sväng. Idag kom folk undan med blotta förskräckelsen.

Fysiskt arbete utomhus i den här värmen sätter sina spår på cykelpendlingen. I förrgår kändes det som konstant uppförsbacke. Svårt att få i sig vatten nog under dagen när man svettas oavbrutet, så klenheten kan nog skyllas på det. Trodde samma sak skulle gälla igår men då var benen riktigt pigga helt plötsligt trots arbete ända till 17.30 i solen, och det hängde i även imorse. Lustigt och oberäkneligt - skyller på att man inte helt vant sig vid dagar med temperaturer kring 30 grader ännu.

På grund av värmen + ryggsäck beslutade jag på att köra riktig zen-cykling till jobbet och därmed försöka undvika all ryggsvett. Det gick i huvudsak långsamt men bra. Till dess att jag kom till Kungsträdgården och köra vidare mot Nybrokajen.

En taxi kör om och sedan kapar mig med minsta möjliga marginal. Jag blir tvungen att slänga mig på bromsarna och svänga med taxin för att inte bli en kötthög på gatan. Taxin blir sedan stående vid ett rödljus direkt efter incidenten. Jag avviker instinktivt från min rutt och kör upp mot taxi chafförens ruta och knackar på. Han vevar ner rutan lite förvånat.
”Du höll precis på att köra på mig. Du får se dig för innan du svänger!“ säger jag
”Äsch“ säger taxichaffören.

Jag vänder kosan och cyklar vidare till jobbet. Inser att jag inte känner mig så värst påverkad av det som precis skedde, vilket i sig skapar en obehagskänsla inom mig. Är det såhär avtrubbad man blir av att pendla i huvudstaden? Att hjärtat knappt hoppar till när man nästan blivit överkörd av en morgontrött taxichafför?

På grund av värmen + ryggsäck beslutade jag på att köra riktig zen-cykling till jobbet och därmed försöka undvika all ryggsvett. Det gick i huvudsak långsamt men bra.

ja igår åkte ryggan ner på cykeln trots lätt klädsel. resultat? tråkig känsla i cykeln, och att det minskade luftmotståndet ryggan bjuder på saknas på ett märkbart sätt.

men det får det vara värt.

det hade kommit liiiiiiite regn i natt så det var inte så dammigt.

I kväll ska jag iaf hämta ut nytt bakhjul (kommer bli riktigt bra) så efter det kommit på ska det bli en ordentlig cykeltvätt.

dagens pendling då. Vindstilla och lungt. En dovhjort och ett rådjur hoppade upp på vägen framför, annars inga trafiksituationer.

Pendling i motvind men funkade bra att direkt komma in i zenmode. Blev sedan omcyklad av en person som inte riktigt lyckades hålla högre fart än vad jag hade. Släppte ändå lucka för att fortsatt befinna mig i zenmode. Men personen framför trampade 5 varv och sedan frihjulade 5 sekunder. Detta störde till slut min zenpendling att jag tog en omväg genom en park för att hitta zenmode igen. Våga vägra köra om!

Har i helgen blivit med nästan tredubbla pendlingsavstånd! Från dryga 2 km till närmare 6! Känner redan efter 1 dag att det är dags att få bort ryggsäcken till en pakethållarväska :)

Har i helgen blivit med nästan tredubbla pendlingsavstånd! Från dryga 2 km till närmare 6! Känner redan efter 1 dag att det är dags att få bort ryggsäcken till en pakethållarväska :)
En Ortlieb eller liknande kvalitetsväska är bra skit, enkel av och på, sitter säkert, håller nästan för evigt. Snåla inte ur nu ;-)

Tillbaka
Topp