Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Pga gårdagens cykelstöld fick det bli en fransk stålhoj från 80-talet som jag inte provcyklat innan.

Hemsk bromsverkan. Höll bokstavligt talat på att dö flera gånger pga att hojen inte stannade. En realistisk uppskattning av bromssträckan är 50 meter från 30kmh till stopp på rak sträcka. Tips på vilken modern broms jag borde införskaffa? Det sitter 46mm däck nu och ramen tar bara fälgbroms (inte canti/v).

I övrigt funkar drivlinan från 1986 minst lika bra som moderna prylar. Gjorde personbästa uppför Västerbron med detta härke i morse, oklart hur..Visa bilaga 657893
Kanske bara byta till nya bromsgummin? Kool stop for the win!

Häromdagen såg jag en såndär cool orange Pucko cykel, det var en Kronan så den lär ha varit tung dock. Han som körde hade ingen luft i bakdäcket men försvann innan jag hunnit fråga om han ville låna pump. Funderade lite på om jag skulle ropa något men "Hallå Pucko!" hade kanske slagit fel och jag kom inte på nåt annat så det fick vara.

Någon annan som kört slalom bland kastanjer i ösregnet?

Nåja, de ligger åtminstone där de ligger och är inte så opålitliga som vissa bilister. På hemvägen hade jag grönt. Tittade över axeln åt en bil först men ändå valde den att svänga höger när jag i försiktig fart var på väg ut över övergångsstället.

Har slutat vara förbannad på sånt, bara less.

29 km i ösregn....utan regnkläder...loveley!
Screenshot_20231003_200147_Chrome.jpg

Jag var ganska nöjd med mitt lifehack (avklippta plasthandskar räddade fötterna från att regnvatten rann in). Dock lite missnöjd med att jag glömt lampor för hemfärden. Börjar mörkna tidigt nu…

Bilagor

• A7D431C7-37D8-4483-B5AA-58AA3CE3BE69.jpeg
    A7D431C7-37D8-4483-B5AA-58AA3CE3BE69.jpeg
    728.2 KB · Besök: 69
Händelserikt.
Valde bort Hornsgatan för minskad spänning.
Men ändå...

Snubbe på kraschad elspark Skansbron fick behandling av ambulanspersonal.

Vit Audi på Liljeholmsbron kunde inte ta att bakomvarande svart skåpbil tutade, utan tvärnit och backade in i vederbörande, rusade ut och började gapa. Trodde det skulle smälla kaboom men nej.

Lånade regnbrallor från jobbet och det var inte så kallt som befarat så odramatiskt på den fronten.
Ska nog klicka hem ett par Vaude drop pants II inför höstrusket.

Hallå, går fortfarande fint utan pannlampa. Det blir riktigt fina mornar längs grusvägen.
Säsongens första frost kom också. Så nu är det inte många veckor kvar innan jag kan göra bokslut för 2023-års pendlingssäsong (jag kör inte när det är halt).
Tills dess är det bara att trampa på i morgonluften ?

Bilagor

• IMG_0081.jpeg
    IMG_0081.jpeg
    1,020.3 KB · Besök: 62
  • IMG_0084.jpeg
    IMG_0084.jpeg
    1.3 MB · Besök: 64
Senast ändrad:
Vad är det där för annat du skriker om? Blir nyfiken ?
Jag såg ett barn cykla med paraply idag, kanske var det du menade ?
Det låter najs hursomhelst ?
+ ANNAT är gammal happy-slang för ungef "allt möjligt, prylar, orsaker". Vet inte vem som började med det men det var många år sen. Det har fallit bort lite och används väl inte så ofta längre. Någon gammal räv kanske minns när det började användas?

Måste komma in lite mer i höstrutinerna känner jag. Fick sätta på mig våta sura cykelskor imorse efter gårdagens spöregn. Lite onödigt kan tyckas då jag faktiskt har en skotork uppmonterad i lägenhetens cykelrum. Hrmf. Fin merino effekt i dubbla strumpor dock, kände inte av att skorna var blöta. Väl framme i Täby fick jag kedjehopp. Ställer alltid cykeln upponer när jag ska fixa sånt här (har en känsla att det betraktas som en smula amatörmässigt). För att få cykeln att stå bra tar jag av framlampan (älskar min IXON Core) och stoppar upp den lite slarvigt innanför jackan. Glömmer sedan, såklart, att sätta tillbaks den när jag hojar vidare. Sista backen innan jobbet glider den ur jackan och landar och stannar mellan vevarmen och ramen (!).......hua. Skönt flyt där! Jag hade garanterat varit skitsur hela dagen om den farit i backen och gått sönder. Och gott äpple fick jag idag också. Is good!

Hoppas att ni som cyklade från nordvästra Stockholm hade medvind, för jag hade rätt bra motvind på sina ställen.

Pga sovmorgon för dottern kom jag iväg först 08:50, vilket gjorde att det var hyfsat tomt på cykelbanorna.
Däremot råkade jag på sista delen av Torsgatan ut för 3 pers som cyklade på cykelbanan på "fel" sida. Jag vet att det inte är enkelriktat, men när det är trånga cykelbanor som finns på båda sidor, skulle man inte kunna ta den sida som går med trafiken?

Rätt mycket cyklar i cykelrummet på jobbet, så jag antar att det kommer vara trångt på cykelbanorna på vägen hem.

Däremot råkade jag på sista delen av Torsgatan ut för 3 pers som cyklade på cykelbanan på "fel" sida. Jag vet att det inte är enkelriktat, men när det är trånga cykelbanor som finns på båda sidor, skulle man inte kunna ta den sida som går med trafiken?
Jag känner med dig, det är så som jag nämnt tidigare på Landsvägen/Bällstavägen i Sundbyberg. Inte roligt när man kommer i nedförsbacken med tre cyklister i rad mot sig på fel sida. Det finns många saker som är tillåtna men ändå en mycket dålig idé.

Jag har lust att packa med måttband för att kontrollera hur smal den där cykelbanan egentligen är. Känns som 50cm ?

Jag har köpt regnbyxor som har fot men det var helt värdelöst. Någon som hittat såna som funkar eller ska man bara ge upp? Man får liksom inte ut hela tramptaget utan det tar stopp, väldigt irriterande. Trots att de är rejält långa.

Hade skoöverdrag förut men det bara regnade in i dem så tänkte att byxor med fot skulle vara lösningen.
Jag tycker mina billiga byxor med fot från decathlon funkar bra.

Tillbaka
Topp