Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Inhandlat bar mitts. Asså ibland känns det som att vintercykling till stor del handlar om att förfula cykeln så mycket som möjligt. Ojojoj vad ful den kommer bli. Men ska bli intressant att se hur dessa levererar då det blir ordentligt kallt.....för det är först då dom åker på.

Senast ändrad:
Nja, bar mitts gör händerna supervarma och torra i alla lägen. Rainlegs är en (fungerande) nödlösning jmf riktiga regnbrallor. Och är det bara jag som upplever att superkallt regnvatten följer kardborresnodden som håller rainlegsen på plats och hamnar på baksidan av knät på ett rätt obehagligt sätt?
Inte bara du, samma problem här. Dock tar det för mig runt 15-20 minuter innan det sker i sån grad att det blir problematiskt på riktigt, och då är det bara 5-10 minuter kvar på cykeln.

Blött och kallt på hemvägen idag.
Farlig lövhalka på sina ställen oxå.
En pendlare på en fin landsvägscykel höll på att köra omkull framför mig, men fick till en snygg sladd i kurvan istället .
IMG_5938.jpeg

Som jag skrev imorse, plötsligt hände det , medvind hemåt oxå ?.
Många som trampar trots busvädret men fortfarande alldeles för många som inte har varken lyse eller reflexer.
På årstafältet var det flera cyklister som börja vingla å styra hit och dit , det visar sig vara en tonåring på elsparkcykel utan lyse körandes på fel sida samtidigt som det oxå är fotgängare på den delade gång/cykelbanan varpå hen vinglar till och kraschar…
ingen hjälm förstås men hen reste snabbt och åkte vidare….

Inte så många dagar per år jag kör med cykelgalonisarna från Decathlon, men idag var de guld värda!

Bilagor

• 06230513-209D-4D51-8CC1-12A27C43A70B.jpeg
    06230513-209D-4D51-8CC1-12A27C43A70B.jpeg
    688.7 KB · Besök: 96
  • 28388482-5DE4-4106-B46C-CE9512B1E75B.jpeg
    28388482-5DE4-4106-B46C-CE9512B1E75B.jpeg
    893.8 KB · Besök: 99
  • 138D2399-C042-4D07-A563-9BAC7EACF860.png
    138D2399-C042-4D07-A563-9BAC7EACF860.png
    79.6 KB · Besök: 96
Varmt och "ljust" på vägen till vid 7...känner inget sug att kasta in handduken för säsongen. Så smet hem tidigt, innan mörkret, för att prova östra vägen hem. Den kan absolut funka i mörker, när jag inte vill ut på landsvägen. Men mellan Glasberga och Rönninge är det några km grusväg och mellan Rönninge och Tumba några km elljusspår med varierande underlag.
Så nu behöver jag tips på däck som skulle funka för det men ändå inte göra bort sig på landsväg/asfalt. Cykeln tar max 34 mm bredd. Inte dubb. Bilden visar den "snälla" delen av grusvägen... vissa partier är mer grusiga...
I övrigt var det en riktigt blöt hemfärd!
VideoCapture_20231031-190642.jpg

Hmm, vad säger stämman. Blir det halt i Stockholm imorrn eller kommer det vara torra vägbanor under natten och ingen halka?
1698828439874.png

Senast ändrad:
Från gårdagens hemfärd.

Då ordinarie arbetsplats med tillhörande träningslokal är avspärrad av polisen för teknisk undersökning blev det till att våldgästa kollegorna på närliggande ort. Två gratismil och en grustur är inte fy skam.

Bilagor

• PXL_20231030_110346825.jpg
    PXL_20231030_110346825.jpg
    1.1 MB · Besök: 76
Var orolig för is nu när alla ska köra dubbdäck. Men nej. Behövdes inte idag heller. Våga trotsa. Rullade på behagligt utan dubb.

Testade en ny pryl. Ass-savers speed mullet. (deras framskärm som fäster på ramen). Funkade OK faktiskt. Torrare fötter idag än sist. Jag vet, borde ha heltäckande happy-kompis stänkor. Men pja. Funkar så här med. Röven blev inte blöt med deras fendor bendor heller. Vilket var bra. Men jävlar vad ful cykeln blev.

Envisas med grusraketen ett tag till. Tar emot att ta kona hybriden (även om den är cool med stål ram och så....).

Hmm, vad säger stämman. Blir det halt i Stockholm imorrn eller kommer det vara torra vägbanor under natten och ingen halka? Visa bilaga 663270
Jag kommer inte att chansa utan kör med samma recept som fänkålsulven, dubbdäck fram imorgon. Bonuseffekten blir att man får försäsongsträningen redan nu?

Dålig vecka! Inte nog med att inte blivit nån cyklingpendling. Missade att det var storstädningsdag i omklädningsrummen på jobbet. Fått för mig det skulle vara i helgen som kommer..
Så fick ta på mig skämskudden och gå fråga efter mina undanskuffade persedlar. De hade galet mycket saker så fick rota igenom en stor contanier med sopsäckar för hitta mina saker. Hittade hälften av de jag ha hade innan gav upp.. Fick tillbaka de viktigaste vart fall, ett par skor i helt ok skick. Måste vara mer uppmärksam inför nästa storstädning.

svängde förbi sportson för att köpa slang, tänkte göra ett försök med tubeless på dubbdäcken(conti contact spike)men går jag bet får det åka i slangar.

vill ju inte riskera att missa morgondagens pendling, kanske firar dubbdäcken med att montera barmittsen också.
Nu har det varit så mycket barmittssnack i tråden att jag kanske också måste hoppa på tåget?

Jag chansar och fortsätter rulla odubbat. Bytt till (den långsamma) grushojen denna vecka. Orkar inte förstöra cykelglädjen ännu mer just nu. Barmittsen flyger inte på förrän vi går under -5. Borde även lägga på ordentliga skärmar. Oj denna missär.
Ja det finns ingen glädje just nu trögt! ?

T
svängde förbi sportson för att köpa slang, tänkte göra ett försök med tubeless på dubbdäcken(conti contact spike)men går jag bet får det åka i slangar.

vill ju inte riskera att missa morgondagens pendling, kanske firar dubbdäcken med att montera barmittsen också.
Tro mig, du kommer att ångra dig den dagen du får en punka som inte tätar.

Vindstilla, torrt och ljust med dubbat gick faktiskt 2,5 km/h snabbare än gårdagens hempendling med slicks i kolmörker, regn och motvind. Jag får väl sätta på dubbdäcket bak också så ökar snittet ännu mer imorrn ?.

Jag såg bara ett fåtal isfläckar, men mot slutet av pendlingen började det singla ner riktigt feta snöflingor. För övrigt höstlovstomt på cykelbanor och i cykelrummet.

Plockade upp slangen från gårdagens punktering och virade den runt handleden. Låg kvar fint vid universitetet och väntade på mig. Var faktiskt samma sak vid Slussen för något halvår sedan när jag punkterade där. Då låg den också kvar dagen efter (och jag tog hand om den). Givetvis dåligt av mig att inte ta hand om sakerna direkt. Jag får skärpa mig. Fast nu har jag iofs bedrivit empiriska studier som visar att det funkar fint att den ligger kvar nåt dygn. Sällan försent att göra om och göra rätt. Frågan varför jag lämnar kvar slangen från första början kan jag nog inte riktigt besvara. Hänger nog ihop med att jag lackar till lite när jag får punkteringen. Det i kombination med nån lättare pubertal punkattityd som lever kvar hos mig. Jag ba...jävla slangjävel...ligg kvar där ba! Oh yes, mycket moget. Lovar härmed att hädanefter städa upp efter mig på direkten.
Slang.jpg

Tillbaka
Topp