Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Otroligt låga sockernivåer. Fick bli ett nödstopp.
IMG_7382.jpeg

Kantvind ?.
Det gick bra (för mig)till skeppsbron där jag blir omkörd av en elcyklist , hinner tänka att hen håller vågat hög fart i moddet och tyvärr mycket riktigt kör omkull när hen ska upp tillbaka på cykelbanan från bussfilen , hen glider omkull men i som sagt ganska hög fart daskar i asfalten med en rejält duns ! Hen ligger still när jag kommer fram och har väldigt ont i sidan höften typ och lite i huvudet men hen ligger så gott som i framstupa sioläge , frågar om jag ska ringa en sjukvagn men hen säger nej, en grupp med joggare kommer ifatt och hjälper till med att plocka upp cykel och handväskor som flög av , vi hjälper hen upp och hen säger att det är okej så vi säger åt hen att ta det försiktigt resten av vägen till jobbet.
Hoppas att hen var okej.!
Jag blev iallafall lite sen till jobbet men man kan inte bara dra förbi utan att kolla läget .
Ta det försiktigt därute
Mange

Senast ändrad:
Min utopiska önskan om generellt sett bättre vett hos bilister vis-a-vis cyklister under 2024 kom direkt på skam under årets första pendlarvecka; enbart centimeter ifrån att ha blivit lagd över motorhuv vid två separata tillfällen.

Efter helgen ser jag fram emot sol och krispiga 10-15 minusgrader! ☀️❄️

Kantvind ?.
Det gick bra (för mig)till skeppsbron där jag blir omkörd av en elcyklist , hinner tänka att hen håller vågat hög fart i moddet och tyvärr mycket riktigt kör omkull när hen ska upp tillbaka på cykelbanan från bussfilen , hen glider omkull men i som sagt ganska hög fart daskar i asfalten med en rejält duns ! Hen ligger still när jag kommer fram och har väldigt ont i sidan höften typ och lite i huvudet men hen ligger så gott som i framstupa sioläge , frågar om jag ska ringa en sjukvagn men hen säger nej, en grupp med joggare kommer ifatt och hjälper till med att plocka upp cykel och handväskor som flög av , vi hjälper hen upp och hen säger att det är okej så vi säger åt hen att ta det försiktigt resten av vägen till jobbet.
Hoppas att hen var okej.!
Jag blev iallafall lite sen till jobbet men man kan inte bara dra förbi utan att kolla läget .
Ta det försiktigt därute
Mange
Verkar ha varit många hen därute i dag.
(Eller var det nån ironi med som jag missade?)

Hoppas att det hinner smälta undan så mycket som möjligt innan det fryser på nästa vecka.
Kan bli intressant annars.
Stannande för övrigt på dagens hempendling och assisterade en bilist som hade blivit inskottad i sin parkeringsficka. Fick ett "Tack" och det är ju en bra start på fredagskvällen :love:
Trevlig helg!

Buss 163? på tvären på Tussmötevägen.
Stackars busschauffören skottade snö med en pytteliten skovel.
Fotade tyvärr ej men det såg dråpligt ut.

Hoppas att det hinner smälta undan så mycket som möjligt innan det fryser på nästa vecka.
Kan bli intressant annars.
Stannande för övrigt på dagens hempendling och assisterade en bilist som hade blivit inskottad i sin parkeringsficka. Fick ett "Tack" och det är ju en bra start på fredagskvällen :love:
Trevlig helg!
Ismodd, det värsta av det värsta.

Halvkonstig pendling idag. Plogat, inte plogat. Halt, inte halt. 2cm nysnö på halvfrusen betongmodd á la "I kill you", sopsaltat med tandborste...

Bara jag som tycker förhållanden denna vinter varit mera utmanande än ifjol?
Nästan varje dag 5-10min långsammare än ifjol.
Jag och mina revben instämmer att det varit mer utmanande i år. Jag har en ny trainer sedan nåt år tillbaka. Har stått oanvänd. Men nu äntligen inser jag vad en trainer är bra till. Fantastisk rehab. Krånglar jag mig väl upp i sadeln kan jag hoja i stort sett obesvärat. Så länge jag sitter. Faktiskt underbar känsla. Kör appen Rouvy med en surflatta som sitter fast med häftmassa på styre/stam. Fin tröst ändå!

Kan bara hålla med ungefär 10min extra tid , väldigt ojämnt röjt jag hade allt från 0.5cm till 30 cm
i snödreven men sämst för mig är fortfarande skeppsbron där det norrut fortfarande sopsaltats på trottoaren istället för cykelbanan,
så där blev det trottoarcykling imorse ?

Lite segt idag. De gång och cykelbanor som var sopsaltade sen innan var inte så farliga, där var det bara lite extra snö, men övriga sträckor var svårcyklade, ganska djup och lös snö som var svåra att inte slira i. blåsigt också.

Cph, halv storm från NV samt snö- och isslag som det heter. Palla cykla - till jobbet! 8 mil på den glaciären. Det blev fullpackat snor-, slem- och host- tåg med 7/11 kaffe som trist tröst.. :/

Lite segt idag. De gång och cykelbanor som var sopsaltade sen innan var inte så farliga, där var det bara lite extra snö, men övriga sträckor var svårcyklade, ganska djup och lös snö som var svåra att inte slira i. blåsigt också.

Håller med. Upptäckte läget för sent, det hade klart lönat sig att välja de största vägarna som mögligt. Trots bara 2 cm nysnö var oröjda gåtorna nästan ocyklingsbara. Snön kompakterad av bilarna drog framhjulet direkt åt sidan när jag vikade av från rakt i den minsta biten.

På Ekerö var det rätt mycket snö. Drivor som man fick pressa sig igenom. Spårigt. Vindbyar rakt i nyllet. Första gången för i år och så väljer man en dag som denna. Var sjuk över jul och nyår och höll mig från att cykla förra veckan. Så man var ju inte toppresterande direkt. Svor en hel del när jag kom till Drottningholm. "Vad fan håller jag på med, borde bara vända hem, vilket jävla pucko jag är" osv.

Det släppte dock vid Brommaplan där hela Spångavägen var sopsaltad. Och på sedvanligt manér så kände jag mig som en kung när jag stod i duschen på jobbet. Gick rakryggad och kaxig upp till kontoret. Kände mig stark.

Får väl se hur arg jag kommer vara på mig själv när jag ska genom snön på vägen hem sen.

Rätt bra röjt igenom Nacka. Trött efter gårdagens dubbelpass, med några backintervaller i Telegrafbergets serpentin och några kilometers turskidor med 4 åringen i fjällpulkan.
Men så jäkla skönt att cykla till jobbet.

Vintertid när jag har balaklava eller cykelmössa med öronlappar lyssnar jag på poddar under pendlingen. Det är trevligt och tillåter att jag tar det lite lugnare.

Jag och mina revben instämmer att det varit mer utmanande i år. Jag har en ny trainer sedan nåt år tillbaka. Har stått oanvänd. Men nu äntligen inser jag vad en trainer är bra till. Fantastisk rehab. Krånglar jag mig väl upp i sadeln kan jag hoja i stort sett obesvärat. Så länge jag sitter. Faktiskt underbar känsla. Kör appen Rouvy med en surflatta som sitter fast med häftmassa på styre/stam. Fin tröst ändå!
Jag tycker det rätt konsekvent varit sämre sopsaltat än förra året. Sthlm Västerort. Dock tydligt vart gränserna går mellan entreprenörer längs vägen…

Jag tycker det rätt konsekvent varit sämre sopsaltat än förra året. Sthlm Västerort. Dock tydligt vart gränserna går mellan entreprenörer längs vägen…
Det är samma lika i söder , språkade lite med en cyklist längs skeppsbron och götgatsbacken och hen uttryckte oxå att det är sämre röjt fast det är många fler som cyklar….
Hade iallafall sned medvind hemåt så det gick
okej?

Väglaget är klart sämre, men jag minns inte att det har snöat så ofta förra vintern och det har klart inte varir så kalt. Så mycket tuffare job, skulle jag säga.

Senast ändrad:
Håller med om att det är sämre plogat, men samtidigt tycker jag att cyklandet varit smidigare i år. Färre cyklister p.g.a sämre plogning eller plogade man så dåligt förut att det vore bättre och låta bli?

Det är samma lika i söder , språkade lite med en cyklist längs skeppsbron och götgatsbacken och hen uttryckte oxå att det är sämre röjt fast det är många fler som cyklar….
Hade iallafall sned medvind hemåt så det gick
okej?
Är det Nacka som är undantaget? Jag tycker att de stora stråken (framförallt längs Värmdövägen) har varit riktigt välskötta i vinter.

Oplogat sista 4 km till jobbet så delar av den sträckan var det bara att gå och cykla ute bland bilisterna, plogat på vägen hem tack och lov. Korta beskrivningen är kallt och trögt. Och i morgon ska det bli kallare...

Lagom kallt idag, -12 och känns som -19. På med allt det varma. Nya vinterkängor som till skillnad från mina tidigare "vinterkängor" faktiskt är avsedda för dessa temperaturer. Lämpliga för cykling? Nej. Höll tårna helt varma? Också nej, men jag tror inget passivt kan hålla mina tår varma på cykel. De presterade bra ändå.

Okej väglag mestadels, endast den förväntade mängden snömodd. Förutom Ringvägen förstås som är skit som vanligt. Fattar inte varför den inte sköts ordentligt.

Blev lokalpendling idag. 3,5km till förskolan och tillbaka. Kyligt. Svårt att klä sig rätt på bullitten. Producerar mycket mer värme i uppförsbackarna jämfört med en vanlig cykel. Delvis kokt.

Passade på att prova lite pendling igen. -15 vid start och mina fingrar fixar inte det. Stelfrusen när jag kom fram efter 55 minuter, trots bar mitts och lite tjockare handskar (handskarna brukar vara lagom vid ett par plusgrader utan bar mitts). Jag måste uppenbarligen köra med skidhandskar och bar mitts vid såna här temperaturer. Var plågsamt att tina upp igen.

Tillbaka
Topp