Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Alltid trevligt att få alla andra förskoleföräldrar att känna sig så lata när man kommer springandes med en thulevagn istället för dieselvolvon.

Exakt, när andra säger:

"Vad duktig du är!". ? ?

"Cyklar du nu?!"

"Springer du nu?!"

eller vanligt för mig på¨jobbet "Vad mycket du äter!?"

Folk är ju trevliga och försöker hitta samtalsämnen det är bara det ibland när man fått kommentaren så många ggr kan det kännas lite tjatigt... ?

Senast ändrad:
Det var kyligt helt klart, -16 när jag rullade. Men bra plogat/sopat/saltat ute på Ekerö. Kista aningen bättre än vad det brukar vara men fortfarade kasst i jämförelse. Järvafältets grusvägar var plogade!

Men jävlar vad energi kylan snor. Fick ihop 20.5 i snitt på mina 25km och fick jobba för det.

Kör dubbfritt och fick smaka på årets fjärde vurpa, ca 300m bort från förra vurpan. En isig rondell och huvudet någon annastans (lyssnade på en podd) fick mig att feting sladda med framhjulet med allt vad det innebär. Som tur var det inga bilar närheten. Självklart åkte samma knä i som sist. Så den blir kul att använda på vägen hem sen.

Inga problem med händer men satan vad tårna gjorde ont i duschen sen.

Inte många ute på min rutt. Såg totalt 2 cyklister. Tomt i omklädningsrummet på jobbet.

Kan bli att jag stannar vid nån pub och värmer mig på vägen hem.

Exakt, när andra säger:

"Vad duktig du är!". ? ?

"Cyklar du nu?!"

"Springer du nu?!"

eller vanligt för mig på¨jobbet "Vad mycket du äter!?"

Folk är ju trevliga och försöker hitta samtalsämnen det är bara det ibland när man fått kommentaren så många ggr kan det kännas lite tjatigt... ?

"har du dubbdäck?" Om man hade fått en krona för varje gång nån snäll kollega ställt den frågan i hissen...

"har du dubbdäck?" Om man hade fått en krona för varje gång nån snäll kollega ställt den frågan i hissen...

Minns inte att jag har fått denna frågan på jobbet, för många som pendlar med cykeln. Men det är frågan jag får av alla andra.

Chansade på vanliga smågatorna på mina olika sträckor genom stan idag. Hade tur och det gick bra. Jag behöver dock egentligen lite värmare handskar. Men frågan är om det lånar sig för de två dagar varandra år där de behövs.

Roslagsgatan plogad/skrapad så det till stora delar blivit hårt underlag.
Skönt att slippa snömodden, så man ligger som en stoppkloss i 12 km/h när man kryssar sig fram.
Blir spännande med plusgrader från söndag.

Påt igen efter några dagars hemmajobb. Klädde mig lite för varmt, funderade på att svänga in på mataffären för att ta av ett lager men fortsatte. 4 lager på överkroppen, 3 på underkroppen, balaklava, och tunn mössa, skidbrillor.

FRÅGA: hur bär ni er åt fär att inte bonka på hempendlingen. Har upplevt under vinterna att jag har många fler hemturer där jag känner mig totalt väck. Pendlingstiden är 50min nu mot 40min sommartid. och så är det ju en hel del kallare. Preppa en timme innan avfärd med mellanmål? snaxa påvägen hem?
Stor mugg kaffe och 2 kanelbullar innan hemfärd fungerar för mig.

Svidade om sommarhjulet till vinterdäck igår, blev ingen löpning med cykel idag. Batterierna i Philips lampan trivs inte inte den här kylan den börjar lysa rött ganska snabbt och lyser ganska svagt. Jag kör med Ikea ladda batterier.

Nollgradigt. Blött. Slirigt. Moddigt. Men ändå rätt bra. Nu får cykel torka ordentligt till på måndag.

Klart nöjd med Top Contact fram.

IMG_3786.jpeg

Måste ändå säga det att jag blir förvånad över hur sällan man ser cyklister vurpa. De gånger jag sett det är det oftast i riktigt låga hastigheter typ efter ett övergångsställe när det blir en skarp sväng och så sticker framhjulet. Och det är ju långt ifrån alla som har vintersulor på. Fan imponerande med tanke på hur det såg ut häromdagen

Nollgradigt. Blött. Slirigt. Moddigt. Men ändå rätt bra. Nu får cykel torka ordentligt till på måndag.

Klart nöjd med Top Contact fram.

Visa bilaga 676546

Jag tyckte att orginaldäcken på den var ingen höjdare. Hittade fina Pirelli Cinturato H för halva priset till frun. Hon är nöjd med dom i sladdriga Stockholm, även om jag skulle tänka att de inte direkt är vinterdäck.

Kanske borde jag själva också prova Top Contact fram.

Måste ändå säga det att jag blir förvånad över hur sällan man ser cyklister vurpa. De gånger jag sett det är det oftast i riktigt låga hastigheter typ efter ett övergångsställe när det blir en skarp sväng och så sticker framhjulet. Och det är ju långt ifrån alla som har vintersulor på. Fan imponerande med tanke på hur det såg ut häromdagen

Håller med. Jag ramlade en gång den här veckan, plötsligt ett oröjd bit i cykelbanan i mörket. Min fru vurpade två gånger, både i skarpa kurvor där bilarna hade kompakterad snön.

Det är lite otäckt ändå, en nackdel med cykling, har tänkt på det här och egentligen borde man ju kanske fräscha upp sina "första hjälpen" kunskaper så att man inte tvekar utan reagerar omedelbart. Cyklar man mycket (både lvg och pendling) i Stockholmsområdet inklusive i grupper ibland är det väl inte frågan om utan snarare när man kommer behöva hjälpa någon som kraschat rejält.

Senast ändrad:
Det är lite otäckt ändå, en nackdel med cykling, har tänkt på det här och egentligen borde man ju kanske fräscha upp sina "första hjälpen" kunskaper så att man inte tvekar utan reagerar omedelbart. Cyklar man mycket (både lvg och pendling) i Stockholmsområdet inklusive i grupper ibland är det väl inte frågan om utan snarare när man kommer behöva hjälpa någon som kraschat rejält.
Ja absolut

IMG_1506.png

Den här appen är bra,
om ni har gått HLRkurs så kan ni båda hitta och hittas men framförallt bli ”pingade” om någon larmar i närheten, man bl.a. kan se vart det finns tex hjärtstartare i närheten.
Gå en kurs för hur och vad man ska göra ändras och saker man absolut inte skulle göra för några år sen är helt ok idag….

Mer än 10% av dem som dödas i trafiken är cyklister, så givet cykelns andel av persontransporterna är det rätt farligt.
Just sayin...

Funderar på att ta en tur från Gärdet till Drottningholms Slott och tillbaka imorgon. Ev längre ut på lovön. Någon som vet hur cykelbanorna ser ut mellan Brommaplan och Drottningholm?

Funderar på att ta en tur från Gärdet till Drottningholms Slott och tillbaka imorgon. Ev längre ut på lovön. Någon som vet hur cykelbanorna ser ut mellan Brommaplan och Drottningholm?
Igår var det sopsaltat på cykelbanan (som byter sida av vägen ett par gånger (välj rätt sida vid rätt tillfällen)) från Brommaplan fram mot Nockebybron. Där efter var det packad snö och spårigt på vissa ställen. Helt ok om man är försiktig.

Jo men drygt 20 st per år sett till en befolkning på över 10 miljoner är det inte farligt oavsett hur du räknar
Självklart är cancer och hjärt- kärlsjukdom dödligare än cykling i absoluta termer, men jämfört med andra sätt att transportera sig är cykling farligt. Till dödsfallen kommer också alla mer eller mindre svårt skadade...

Självklart är cancer och hjärt- kärlsjukdom dödligare än cykling i absoluta termer, men jämfört med andra sätt att transportera sig är cykling farligt. Till dödsfallen kommer också alla mer eller mindre svårt skadade...
Jag kan sträcka mig till att säga att jämfört med andra sätt att transportera sig är cykling en icke insignifikant parameter i den totala olycks, -och dödsstatistiken i trafiken. Men det är inte farligt att cykla statistiskt sett - i alla fall sett till allvarlig skada och död. Farligt som i att "Undrar om jag vågar ta cykeln till jobbet eller om jag ska ta tunnelbanan - jag vill ju verkligen överleva den här dagen". Som ett vittne från verkligheten kan jag ju bara säga att under alla år jag cykelpendlat i Stockholm/Solna/Sundbyberg så är det mest dramatiska jag sett bland cyklister en tjej vars Hövdinghjälm löstes ut när hon cyklade över en trottoarkant i gånghastighet. Och en och annan som hamnat på arslet med cykeln vid övergångsställen där det sällan plogas - men då är hastigheten superlåg.

Sparsam cykling nu ett tag, men väldigt glad att valpen är högervriden! Det blir ingen diskussion om vilken sida han skall vara på! Vi är ute och lär oss mina ljud, i små enkla doser. Än skall leder få växa till sig, innan det blir några häftigare turer. Han saknar vett och broms, så det blir säkert bra! -Han har att brås på.
20240121_110743.jpg

Jag kan sträcka mig till att säga att jämfört med andra sätt att transportera sig är cykling en icke insignifikant parameter i den totala olycks, -och dödsstatistiken i trafiken. Men det är inte farligt att cykla statistiskt sett - i alla fall sett till allvarlig skada och död. Farligt som i att "Undrar om jag vågar ta cykeln till jobbet eller om jag ska ta tunnelbanan - jag vill ju verkligen överleva den här dagen". Som ett vittne från verkligheten kan jag ju bara säga att under alla år jag cykelpendlat i Stockholm/Solna/Sundbyberg så är det mest dramatiska jag sett bland cyklister en tjej vars Hövdinghjälm löstes ut när hon cyklade över en trottoarkant i gånghastighet. Och en och annan som hamnat på arslet med cykeln vid övergångsställen där det sällan plogas - men då är hastigheten superlåg.
Cyklar sedan många år, och har klarat mig med småblessyrer, sönderrivna kläder, en krossad mobil och mindre skador på cyklarna. Hade dock kunnat gå betydligt värre om där hade råkat vara bilar i närheten. 2 ggr har cykeln gjort en kvarts roll i luften längs tyngdpunktens axel pga döds-is/ spår. Jag har halkat på väglinjer täckta av höstens första klaris och framdäcket har plötsligt krängt av fälgen i en kurva pga pyspunka. Självklart har det tagit plötsligt tvärstopp i snövallar, men -som du helt riktigt påpekar- har farten då varit superlåg. Poängen är att även om man är försiktig är man väldigt utsatt om/ när man hamnar på backen på fel ställe...

Har ikväll varit och inspekterat cykelbanan samt tittat på morgondagens prognos. Där efter meddelade jag att morgondagens möten blir via Teams. Hemmakontor pga riskaversion. Har varit för mycket skadad redan.

Återigen Coronaexpress p.g.a. ANLEDNING. Höll på att dö när jag kom ut från stationen vid destinationen. Hela gallret utanför skjutdörrarna var täckta av ett nästan helt slätt lager is. Väglaget resten av vägen var inte förtroendeingivande heller.

just tagit mig tvärs över norrmalm. mest nedsmält längs större stråk, men bakgator fortfarande här och var spåriga och moddiga. överraskande lite is på min väg.

regnet ihärdigt. glad åt mina rainlegs.

Sociala koder. När kollegan medlidsamt säger att "idag var det inte roligt...?" och man försöker förklara att det var precis vad det var så blir det oftast bara konstigt. Hur förklarar ni att cykling i busväder med rätt grejor är rätt härligt, hisspitch? (jag jobbar på stort företag och känner oftast inte kollegan)

Sociala koder. När kollegan medlidsamt säger att "idag var det inte roligt...?" och man försöker förklara att det var precis vad det var så blir det oftast bara konstigt. Hur förklarar ni att cykling i busväder med rätt grejor är rätt härligt, hisspitch? (jag jobbar på stort företag och känner oftast inte kollegan)
Jag hade exakt samma interaktion imorse.

Tror det är lönlöst en dag som denna.

Även om jag såg emot pendlingen var den faktiskt trevligt. Inte så mycket vind och regn. Mesta snön var bort från cykelbanorna, men de biterna med kompakterad snö såg farligt hala ut, även om jag inte sladdade. Det var att hålla koll på meterhöga vågor av brun vatten som kastades upp av (last)bilarna på gatorna. Och jag ville nästan köra om en cyklist, men då säg jag två meter höga duschen som kastades upp från bakhjulet pga för kort skärm.

Senast ändrad:
Idag var jag glad över 5 saker:
1. Den sedan några veckor tillbaka inköpta Mudhuggern. Inget isvattenlavemang!
2. De nyinköpta 5-10 Trailcross Goretex. Mycket skönare än mina tidigare Wettexdojor.
3. Medvinden på Torsgatan. Kulingvindar i byarna hjälpte till.
4. Breda däck med bra fäste. Inget problem med modd eller de oceanstora vattenpölarna.
5. Torkskåp på jobbet.

Mindre positiva delar av pendlingen:
1. Motvind på Hammarby Allé och Munkbron. Kulingvindar i nyllet gör att det blir nästan stillastående.
2. Den obefintliga röjningen på cykelbanorna i Sjöstan har gjort att det är en blandning av iskakor, frusen modd och annan form av halvflytande massa.
3. Att det kommer vara motvind delar av hemcyklingen.

Hmmm, ja, det var väl en av de blötare pendlingarna jag varit med om senaste 3 1/2 åren sedan jag började pendla mera regelbundet, blåste gjort det också, en viss misär. ?

Klarade mig väl helt ok men min budget "dhb slice 30L" rygga är inte helt vattentät däremot (inte heller med regnskyddet på), bör väl kanske satsa på något mer premium eller åtminstone skaffa ett bättre regnskydd till den.

Senast ändrad:
Jag brukar prata (med drömmande ögon) om känslan av att cykla förbi motorvägen där man bara ser massa röda bromsljus och såna digitala tavlor med "30" och "kö". Då går det lika fort på min cykel.

sen som andra nämnt så brukar jag förklara att har man bara en bra jacka och ett par bra cykelbyxor för vinterbruk är det inte ens kallt...

Jag tycker man går igenom lite faser och det behövs lite tålamod, gäller att man kommer över ett par trösklar innan pendlingen för det mesta är behaglig tycker jag (självklart beroende på hur långt man har). Samma sak kan väl delvis sägas om andra träningsformer, innan kroppen blivit stark får man jobba lite hårdare. Efter några års regelbunden pendling/träning så är i ärlighetens namn pendling ingen större ansträngning utan känns istället oftast ganska avslappnande/behagligt även om det självklart beror på hur mycket man trycker på vilket ju är enkelt att styra (ibland tar man det som ett träningspass, ibland enbart som transport). Men bra kläder och åtminstone tillräckligt bra koll på sin cykel behövs ju också för att göra pendlingen mera behaglig.

Det här med att kombinera motion med transport utan att det blir någon större skillnad i total tidsåtgång är ju helt genialt kan jag tycka, man får intrycket att sakta men säkert fler och fler personer börjar inse detta vilket är kul.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp