Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

-12 vid start. BarMittsen åkte på. Torra och fina vägar. Dubbat fram. Hade gått bra dubbfritt men bättre att play it safe. Är ännu inte tillräckligt gammal för att klassas som en grinig gammal envis gubbe som kraschar pga dubbfritt... ?
Pendlingen var vacker! Mucho Zen!

Fin morgon, men jävligt kallt.
PXL_20240318_044010193.jpg

Friskt imorse. -4 på temometern hemma.
Bytte till nätt, fint sommardäck där bak igår, men fortfarande lite trögare framdäck. Gjorde dock att det gick från 14->17km/h i snitt, och vibrationerna i sadeln försvann.
Bakdäck, den nätta typen:
1710751746618.jpeg

Framdäck med lite mer fäste (och styrväska som behövde justeras):
1710751779585.jpeg

6- i starten. Värre har man varit med om så här års. Småhetsigt uppför Västerbron, så blev lite svettig där för jag var påpälsad som fan. Annars höll jag mig i till planen att ta det lungan på min lilla pendling

Så hiskeligt nöjd med dragmonstret! Han totaldissar hundträngseln på cykelbanan, och bara drar dit han skall. Enda incidenten, var en invand korsning, där vi brukar ska ha svängt vänstrr... Där gick han på automatik, medan jag ville framåt idag. Så, my bad?... -Man hinner dock bli klarvaken! Det gick bra.

Har lyckats skriva in min vikt i Strava som nu räknar ut en medeleffekt. Jag tror inte att Strava fattar att jag kör med dubbdäck, sitter upprätt, grusat, isiga vägar och motvind. Medeleffekten som Strava anger är pinsamt låg, antingen så är den fel eller så är jag i dålig form. Annars en bra dag på cykeln.

Har lyckats skriva in min vikt i Strava som nu räknar ut en medeleffekt. Jag tror inte att Strava fattar att jag kör med dubbdäck, sitter upprätt, grusat, isiga vägar och motvind. Medeleffekten som Strava anger är pinsamt låg, antingen så är den fel eller så är jag i dålig form. Annars en bra dag på cykeln.
Watten som Strava räknar ut är oftast som ett dåligt distraherande skämt och bör ignoreras, om du är intresserad av detta värde så köp en wattmätare, går ju att komma över till vettigt pris begagnat.

Det är väl ett misstag man gjort ett par ggr (i början) när man sneglat på andras Strava aktiviteter och låtit sig imponeras av de höga wattsiffrorna bara för att man senare förstått "Ahhh, det var Stravas egna gissning/uppskattning". ? ?

Senast ändrad:
Lurigt med högersvängande bilar. Passar mig jäkla noga efter blivit påkörd några ggr tidigare.
Ta det försiktigt där ute.
Den åkte mot väjningsplikten och var på väg att svänga vänster. Mopeden kom på cykelbanan och jag på huvudleden.

Tog en oxynorm nu så huvudvärken borta, men vimmelkantigheten ökade av tabletten så nu blev det sängen.

Inget bra att cykla 39 kilometer efter krocken...

Drog iväg vid kl 06 i vackert solsken på dubbfria däck. Vacker morgon fram till ca 07.30 då molnen kom och snart efter det även lite snö. Vid kontoret ca 08. Nöjd och glad. Noll incidenter på dagens groad pendling.

Kan inte vintern bara lägga ned. Kom ett par hundra meter sen började det för fasen snöa.

I Spånga blev jag nästan påkörd av bil från utfart. Bilen stannade till men bestämde sig för att köra ut precis innan jag kommer dundrande i 30 knyck. Tänkte att nu är det kört. Bilen snuddade mig. Orkade inte stanna. Det gick ju bra. Men bilföraren blev nog sur för jag hörde ett långt "tuuuuuuuut". Så fick tvärnita, vända tillbaka och kolla läget. Arg stressad 40+ snubbe med gråtande kids i baksätet. Han lugnade snabbt ner sig när han såg att hans "fina" SUV inte hade några repor....

Höjde min puls helt kalrt. Annars mest bara grått och trist.

Ändå nöjd väl på plats i duschen.

Snö, men inte så kallt. Körde utan gristryne och inte så tjocka handskar och det var inga problem. Jag är vältränat som en Kobe-kossa och inte så snabb men kom fram.
Sedan undrar jag lite hur en del är funtade. Nerför Nybodabacken på Marieviksidan är det ju inte jättebrett och där skall folk köra om, dessutom när någon annan redan börjat köra om. Höll på att sluta i en betongsugga men gick bra. Vid Fridhemsplan skall en annan cyklist köra om i cykelfältet som inte heller är så brett, hon går utanför det och hamnar i sidan på en buss som vill köra i den filen som den skall köra i varpå denna cyklist kör in i en annan cyklist (ingen föll). Cyklisten som blir påkörd tycker det är dumt och utrycker det verbalt varpå påkörande cyklist tycker att bussen har prejat henne.

Kör försiktigt.

Snö, men inte så kallt. Körde utan gristryne och inte så tjocka handskar och det var inga problem. Jag är vältränat som en Kobe-kossa och inte så snabb men kom fram.
Sedan undrar jag lite hur en del är funtade. Nerför Nybodabacken på Marieviksidan är det ju inte jättebrett och där skall folk köra om, dessutom när någon annan redan börjat köra om. Höll på att sluta i en betongsugga men gick bra. Vid Fridhemsplan skall en annan cyklist köra om i cykelfältet som inte heller är så brett, hon går utanför det och hamnar i sidan på en buss som vill köra i den filen som den skall köra i varpå denna cyklist kör in i en annan cyklist (ingen föll). Cyklisten som blir påkörd tycker det är dumt och utrycker det verbalt varpå påkörande cyklist tycker att bussen har prejat henne.

Kör försiktigt.
Fick möte häromdagen vid bygget i början av backen (på väg upp). Bakom mötet kom en stolle i hög fart och började köra om...! Jävla dåre. Jag var övertygad om att han som tänkte köra om insåg att tre i bredd på den biten är omöjligt och skulle bromsa. Men nä, han ökade farten och hann precis smita in framför mitt möte.

Som sagt, ta det lugnt där ute.

Efter 5 månader med dubbdäck så börjar jag bli trött på dem, får se om jag byter däck i helgen då måndagen nästa vecka ser lurig ut, dimma och minusgrader säger smhi-prognosen. Annars mycket möten med folk som rastar sina hundar så det blir dax att byta pendlingsväg.

Fick möte häromdagen vid bygget i början av backen (på väg upp). Bakom mötet kom en stolle i hög fart och började köra om...! Jävla dåre. Jag var övertygad om att han som tänkte köra om insåg att tre i bredd på den biten är omöjligt och skulle bromsa. Men nä, han ökade farten och hann precis smita in framför mitt möte.

det är på grund av dessa kalvar på grönbete varje vår man även när ljuset återkommit fortsätter med en att-synas-lampa ett tag, tills folk vant sig att det finns andra cyklister.

och ett liv utanför strava.

I morse var det nog inget problem, generellt gör ju inga dubbdäck åtminstone pendlingen och livet mera spännande ? oftast går det helt utmärkt men sedan kommer procenten då det är lite vanskligt (typ en tur av hundra). Problemet är ju att förutom själva pendlingsvägen man nu har så påverkar temperaturen en hel del också och det varierar lite hur bisarrt tidigt man ger sig iväg eller hur sent man cyklar hem etc. En hel del cyklister är ju avsevärt vassare än en genomsnittlig meteorolog och har helt fantastisk väderkoll. (Undrar man över vädret då ringer man en cyklist, det är sedan gammalt.)

Lycka till, själv skiftar jag nog inom ca 1-2 veckor men gärna nästa vecka. :unsure:

Senast ändrad:
Kan inte vintern bara lägga ned. Kom ett par hundra meter sen började det för fasen snöa.

I Spånga blev jag nästan påkörd av bil från utfart. Bilen stannade till men bestämde sig för att köra ut precis innan jag kommer dundrande i 30 knyck. Tänkte att nu är det kört. Bilen snuddade mig. Orkade inte stanna. Det gick ju bra. Men bilföraren blev nog sur för jag hörde ett långt "tuuuuuuuut". Så fick tvärnita, vända tillbaka och kolla läget. Arg stressad 40+ snubbe med gråtande kids i baksätet. Han lugnade snabbt ner sig när han såg att hans "fina" SUV inte hade några repor....

Höjde min puls helt kalrt. Annars mest bara grått och trist.

Ändå nöjd väl på plats i duschen.
För ickerepor på suven var viktigast inte att du var ok…..?

Men sådär cyklade ju jag. För ett 24,5-tal år sen. Jävla dåre man var!

Skönt fuktigt på hemvägen.
På lilla Ringvägen var det en mupp på elsyckel som cyklade om på högersidan, alltså inom dörrnings- och vingelmånsytan, trots mer plats på min vänstra sida.
Givetvis kom jag ikapp vid nästa rödljus och drog också ifrån.
På sista lilla snutten innan gatan upphör fick jag möte av en Volvo. Precis när jag passerade bilen kom muppen och försökte klämma sig förbi mellan mig och bil. Jag accelererade driven av ren irritation och såg honom ej mer.
Varför har en del människor så svårt med basal trafiksäkerhet?
* Kolla bakåt innan du påbörjar omkörning
* Kör inte om till höger
* Kör inte om vid möte

Trampade iväg 06 idag igen i ett småfuktigt morgonpendlingsföre.
Har nu två ggr denna vecka mött en herreman, kring 50-60 år på en rawbike med skidhjäm, goggles, ja ni vet, hela kittet. Jobbar säkert på risk, compliance eller nån backoffice avdelning. Den typen...
Denna gubbe verkar envisas till 100% att enbart cykla i sin cykelfil. Vilket vid en trång passage för kombinerad gång&cykel gör det lite onödigt tight vid möte. På måndagen fick jag ducka när han sträckte ut sin hand för att signalera att svänga samtidigt som det fanns flera meter utrymme på hans högra sida... Och idag var det inte många centimetrar mellanrum vid möte då gubben så envist ska cykla i mitten. Igen, massvis med utrymme på hans högra sida. Kan bara tänka mig att detta är en kille som fullständigt kör över sitt motstånd då han ombeds spela innebandy på föräldrarnas lag mot några stackars 5-åringar...

Nu är tydligen våren här, blev påcyklad vid cykelöverfart men det gick bra trots kontakt. Jag har inga ögon i nacken och räknar inte med att bli omcyklad med 1 cm marginal. Så ta det lugnt vid överfarterna.

Varning även för älvsjömässan i dag och i morgon. Tror det är båtfolk som "översvämmar" området, i jakt på flytetyg till familjen och parkering till bilen. Dom har ABSOLUT INTE tid att kolla efter cyklister.
Men jag har lagt ner striden. Släpper fram alla bara.
Gubbar o kärringar som fyller upp hela cb på Tussmötev också. Jag kör ut i gatan bara. Får hellre ta en utskällning eller påkörning.

Tillbaka
Topp