Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Gick upp som vanligt i och för sig utan väckarklockan och kommer på att ungarna har påsklov och att jag tagit semester ?, nåja man är ändå uppe och på G så varför inte cykla lite innan värsta snön kommer (fick lite på vägen hem).
Cyklade in till jobbet och sa hej och trampade sedan hemåt med ett depåstopp vid ett bageri som har goda bullar , ungarna blev iallafall glada?
IMG_0324.jpeg

Gick upp som vanligt i och för sig utan väckarklockan och kommer på att ungarna har påsklov och att jag tagit semester ?, nåja man är ändå uppe och på G så varför inte cykla lite innan värsta snön kommer (fick lite på vägen hem).
Cyklade in till jobbet och sa hej och trampade sedan hemåt med ett depåstopp vid ett bageri som har goda bullar , ungarna blev iallafall glada?
Visa bilaga 689835
Och jag tycker jag har lång mudhugger bak....

Ingen pendling idag, bara en kort sväng längs linje 17 till Sickla. Första dagen jag tagit ut vardagscykeln med sommardäck i år efter att ha bytt i mitten av förra veckan.
Dåligt beslut. Var dock ok dit vid 11 förutom o-zen-känslan av hagel i ansiktet. Hem vid 14 var en annan femma, kom inte upp för nån av backarna brevid hammarbybacken, däcken släppte vid varje tramptag.

Och jag tycker jag har lång mudhugger bak....

Ingen pendling idag, bara en kort sväng längs linje 17 till Sickla. Första dagen jag tagit ut vardagscykeln med sommardäck i år efter att ha bytt i mitten av förra veckan.
Dåligt beslut. Var dock ok dit vid 11 förutom o-zen-känslan av hagel i ansiktet. Hem vid 14 var en annan femma, kom inte upp för nån av backarna brevid hammarbybacken, däcken släppte vid varje tramptag.
Det sjuka är att det letar sig skit förbi ändå, det var bättre förr när man var solskenscyklist…

Det sjuka är det letar sig skit förbi ändå, det var bättre förr när man var solskenscyklist…
Jag hänger upp mina mtb'er i framhjulet på väggkrokar, måste ha stänkorna något kortare än bakkanten av bakhjulet annars går det inte att rulla in dem mot väggen på bakhjulet, annars skulle jag nog inte bry mig så mycket om hur långa mina var.
Det kanske letar sig förbi lite skit, men man hålls oändligt mycket torrare än utan iallafall ?

Motvind in till jobbet. Nästan medvind hem.
Det har börjat frysa underifrån på broarna, mysig cx spårning med en del linjekast. Sandfjärdsgatan var enkelriktad en bit. Där nyttjade jag mötande körfält och hoppade upp i snövallen när det kom bilar. Lite snöhalt i övrigt, annars rätt chill. Ett antal cyklister valde att gå.
20240402_163353.jpg

Sommardäcken funkade överraskande bra i sen stockholmska nysnön, men det gick trögt eftersom snön packades i skärmarna. Den sista och brantaste backen fick jag gå då bakdäcket bara slirade även när jag satt och trampade. Just idag är jag väldigt glad att ha två hjulpar till pendlaren.

img_0324-jpeg.689835
vi vill åka igen https://chernobylstory.com/se/
När jag hamnar i liknande situationer brukar jag leta upp nya stigar eller områden att utforska, antingen till fots eller på cykel. Har du tänkt på att göra något speciellt för dig själv? Kanske en bok du velat läsa men inte haft tid med, eller varför inte börja planera trädgården för våren? Små projekt kan ge oväntad glädje.

När jag hamnar i liknande situationer brukar jag leta upp nya stigar eller områden att utforska, antingen till fots eller på cykel. Har du tänkt på att göra något speciellt för dig själv? Kanske en bok du velat läsa men inte haft tid med, eller varför inte börja planera trädgården för våren? Små projekt kan ge oväntad glädje.
Projektet är ju grabbarna som fortfarande är hemma eftersom det är lov?

Börjar nästan bli åkrädd (speedad) efter hunden... Bara maxfart, o varken rätt fokus eller broms! Nu blir det vila ett tag, och öva på lite annat.

Riktigt trist väglag på vissa ställen idag. Samtidigt oväntat välplogat på andra.

Till exempel när jag kom ut mot Kista/Akalla så var en del GC-vägar, som knappt plogats under hela vintern, sop-rena. Extra positivt då även det tjocka lagret grus som brukar bli liggande på dessa vägar nu oxå verkar vara bortplogat.

//j

Tog bussen idag. Bytte till sommardäck förra helgen, igår försökte jag sätta på dubbdäck fram igen men fick inte ens av framdäcket, lyckades bryta av två däckavtagare. Antar pga billigt och hårt skitdäck.

Borde tagit bussen idag. Inte alls kul. Bytte till dubbat fram, hjälpte föga.
Tar bussen hem. Faq this.
Jag har inte ett jobb jag cykelpendlar till varje vardag, i kombination med att jag bytte till sommardäckshjulen och är hjärtligt trött på vintern tänker jag hålla mig från vardagscykling tills den vita skiten är väck, förhoppningsvis varar det bara den här veckan. Inte för att detär så jobbigt att sätta tillbaka vinterhjulen. Men nej, bara Nej!

Lurigt o blandat väglag men gick ändå över förväntan. Frusen dödsmodd på sina håll, tunn relativt hal hinna på vissa plogade vägar , och frasigt halvplogat snötäcke.Blir succesivt bättre under veckan. Orkade byta tillbaka till dubb fram och har kvar sommardäck bak. Det dög.

i tokholm påtagliga vindar från norr idag. kl 10 är det sagt att det trots de nordliga vindarna anländer ett kompakt snöslaskområde söderifrån.

kan nog bli en och annan rapport om misär❄️

förslag lämna sommarcykeln hemma och förbereda med lämplig klädsel:)

ja det var lite prövande underlag i stockholm igår, när väl fronten kom några timmar försenad. men de nordliga vindarna skrämde sedan ut snöovädret på östersjön, så det tog sig inte vidare längre.

så här ser det ut norr om mellersta mälaren nu på morgonen:)
.
IMG_0385.jpeg

Pendlingscykeln, som nyss bytt bort dubbdäcken, råkade stå ute över natten i Linköping.

Gick med barnen i morse och ena ungen vurpade på dödshalkan under snön som lurar här och där.

Inte värt att riskera något såhär nära den riktiga vårsäsongen. Blir hemmajobb idag.

De jag såg cyklandes verkade ha en ”utmaning” här och där. Lågoddsare att ortopeden lär ha att göra idag…

Bilagor

• IMG_4259.jpeg
    IMG_4259.jpeg
    61.3 KB · Besök: 35
Händer inte ofta men jag vände efter 5 min. Isbana. Trots dubbeldubbat så tappade jag sugen. Visst, jag kunde har rullat till jobbet. Men 1 h i recoverytempo kändes helt omotiverat. Sen 1 h hem också. Blä.
Sätter upp trainern ikväll. Tröskelpyramid på schemat

Pendlingscykeln, som nyss bytt bort dubbdäcken, råkade stå ute över natten i Linköping.

Gick med barnen i morse och ena ungen vurpade på dödshalkan under snön som lurar här och där.

Inte värt att riskera något såhär nära den riktiga vårsäsongen. Blir hemmajobb idag.

De jag såg cyklandes verkade ha en ”utmaning” här och där. Lågoddsare att ortopeden lär ha att göra idag…

Satte på ny kedja när jag bytte till sommarhjulen. Den nya kedjan funkade inte helt hundra med den halvslitna kassetten på vinterhjulen som åkte på igår kväll.

det verkar vara besvärligt att cykelpendla i skövdetrakten idag? norr om mälaren förutom stockholmsområdet stort sett inget dumpat från ovädret igår...
.
IMG_1875.jpeg

som skrivet så har grabbarna påsklov men jag ska ut å prova att trampa en stund sen,
dubbeldubbat får det bli iallafall ?

Fan också. Kunde inte hålla det jag lovade migsjälv. Cyklade alltså hem. Var ju hur bra som helst. Förutom 10m/s motvind. Samt att min svarta cykel numera är kritvit pga allt salt kommunerna slängt ut under förmiddagen. Lär räcka fram till Jul.

Tillbaka
Topp