Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Stannade vid övergångsställe för att släppa förbi. Tramspelle som toppar 15/kmh passade på att köra om och var nära att klippa fotgängaren. Cyklade ikapp och vrålade "trampa snabbare istället för att köra på folk". Inte supertydlig kommunikation, så här i efterhand. Ska bli tydligare i min feedack till nästa check-in.

De flesta håller sig på cykelbanan. En körde på vägen på Skeppsbron och slank upp på CB efter ett tag. En annan försökte med samma, men blev stående inklämd mellan bilarna och CB. För hög trafik på CB för att han skulle kunna ta sig upp från stillastående på vägen.
Är det inte bara att fortsätta på den vanliga vägen där?
Jag cyklar sällan i de delarna av stan numera men som jag minns det så var det alltid smidigare att skippa cykelbanan.

//j

Är det inte bara att fortsätta på den vanliga vägen där?
Jag cyklar sällan i de delarna av stan numera men som jag minns det så var det alltid smidigare att skippa cykelbanan.

//j
Smalt och massor av bilar och bussar som blockerar i nordgående riktning på morgonen. Söderut på eftermiddagen är det aldrig något problem, för där är det mer plats och trafiken mer utspridd.

Hempendlingen gick mycket riktigt i typ 25 hela vägen. Aja jag var nog bara lite utbränd efter dagens dont... (lyckades dock vid ett par tillfällen skrämma upp hadtighetsmätaren till 43 så, helt rökt är man väl inte då)

I morse så var det ca 10*C och friska fläktande motvindar. Hade inget i benen heller, så det fick bli en lungn fin tur till jobbet.
Bara litet svett i hjälmen när jag kom fram.

Skönt att knirket i spd-pedalen försvunnit efter jag riktade om klossen under skon litet.

Träffade en god vän och hans barn och snackade lite, när jag skulle trampa iväg igen var mina WATTBAZOOKAS övertaggade och jag lyckades slita av kedjan? Jag parkerade cykeln hos nämnd vän och fick gå resten av vägen.

Hemcyklingen igår. Tittade ut genom kontorsfönstret. Det hade slutat regna och SMHI rapporterade att det inte skulle komma mer. Gick och bytte om. Tillbaka för att dra iväg, så regnade det förstås igen. Drog ut ändå. Regnet ökade och vid Kungsträdgården var det närmast skyfall. Fem minuter senare vid Slussen var det torrt och solen tittade fram. Eftersom det ändå var 25 grader varmt, så gjorde det ingenting att man var lite blöt.
Idag blev det bussen in för löppendling hem ikväll.

Blir spännande situationer när bilar far fram i över 30 km/h i ett gångfartsområde. 30 km/h räknas nog inte som gångfart, en bil som fick stå ordentligt på hejdaren när ett par gångare kom knatande.
Typiskt bilister att aldrig hålla sig till trafikreglerna.

Jag var duktigt sliten imorse men hade sida/medvind vilket gjorde det mycket lättare men beslutade iallafall att inte ta omvägspendling hem men när jag nästan var hemma så kom jag på att man är ledig på torsdag och missar lite pendling så det blev omvägspendling med backintervaller istället ??

Senast ändrad:
Aldrig sett så många cyklister och övriga cykelbane-användare i Göteborg tidigare! Kul! Tyvärr har det också blivit bil-VM inne i stan nu när de stängt Tingstadstunneln. Tycker faktiskt det rått ökad bilism ända sedan den riktiga värmen nådde stan för några veckor sen; "Åh, vilket vackert väder, dags att damma av min gamla Renault".

Blir spännande situationer när bilar far fram i över 30 km/h i ett gångfartsområde. 30 km/h räknas nog inte som gångfart, en bil som fick stå ordentligt på hejdaren när ett par gångare kom knatande.
"De kom från ingenstans!" "De var omöjliga att upptäcka i sina svarta kläder!" "Inga reflexer har de heller!"

Dagens pendling har just startat och verkar aldrig ta slut. Stått 30 minuter på stillastående tåg i Älvsjö, still counting. Valde bort cykeln på grund av annat. Känns som ett dumt val. Såklart. Tur man inte har bråttom ändå...

När skall det bli ordning på tågåkandet med cykel här i Sverige?
Vill ta tåget till jobbet och sedan cykla hem, det är dock väldigt osäkert om man får med sig cykeln då tåget endast har 2 cykelplatser.
I morse så fanns turen så cykeln fick åka med och så blir det till att trampa hem.

3-7 km/h är det väl som gäller i gångfartsområde. 7 km/h är nästan minimum jag kan köra utan att slira på kopplingen. Kör man i den farten, så blir bakomvarande bilister tokiga och börjar tuta. Det är oftast inga längre sträckor, så man tjänar minimalt med tid på att hålla 30 km/h istället.

Lämnande kidsen idag så blev inpendling i Zen. Såg knappt en cyklist förrän sthlms kommungräns. Efter det några fler. Imponerande av att så många sommarcyklister står och väntar i rödljus vid tomma korsningar. Inte min starka sida precis... Och slussen öppnar västra sidan imorgon. Såg fint ut redan nu. Nån annan än jag som gissar på kaos de första veckorna?

Plötsligt händer det

Kommer till en fyrvägskorsning och ska göra en vänstersväng och jag ska lämna företräde, ovanligt mycket trafik då det kommer en bil på huvudleden från höger. Bilen ska svänga höger och börjar blinka i god tid så jag inser att jag bara kan köra rätt ut. Kärlek till just denna bilförare ♥️

Blåsigt ja… Kämpade på i motvinden med snitt på typ 22km/h och blev omcyklad av en elcyklist i 30 blås. Var ju tvungen att ta rygg en bit. Tyvärr visade det sig att han körde samma sträcka som mig, så fick slita i flera km. Jag som skulle ta det lugnt…

Idag måste alla vi som cyklar vara vinnare, totalt kaos i bil och kollektivtrafiken , tekniskt fel, studentflak/bilar .
Halvvind till jobbet imorse och brutal motvind hemåt så självklart tar man en liten omväg för att få medvind på slutet , oavsett så gick det mindre långsamt än för bilarna iallafall å bra extra träning på det???

Aldrig upplevt så kraftigt regn tidigare i Sverige. Monsunkänsla. Men tack vare regnet var det nästintill tomt på cykelbanorna i centrala gbg. Trevligt! Smidigt att låsa cykeln i boxen på jobbet och sen in med kläderna i torkrummet. Skorna var blöta men har sen tidigare förberett med bollar av tidningspapper som kan suga upp vattnet under dagen. Så gott som torra grejer på hemresan ikväll i ett hyfsat normalvarmt väder.

Vill ta tåget till jobbet och sedan cykla hem, det är dock väldigt osäkert om man får med sig cykeln då tåget endast har 2 cykelplatser.
I morse så fanns turen så cykeln fick åka med och så blir det till att trampa hem.
Du får se till att ha luft i schemat ifall det visar sig att alla avgångar har redan fulla cykelplatser. Då kan du invänta morgontrafiken och vara hyfsat säker på att din cykel får plats!

Du får se till att ha luft i schemat ifall det visar sig att alla avgångar har redan fulla cykelplatser. Då kan du invänta morgontrafiken och vara hyfsat säker på att din cykel får plats!
Tyvärr och mycket märkligt så har man infört samma modell i Cph (platsbiljett à 20kr krävs för cykel) vilket är helkass. (Ej på S-tog dock)
Pengarna skit samma men vid regn/snö tar man ju inte längre cykeln på tåget då man riskerar att få vänta 30-60 min innan en ledig plats dyker upp. För en som ej kan komma för sent till jobbet blir det bil i stället. :/

IMG_3534.jpeg

Jepp, snudd en halv arbetsdag mellan turerna, 3h20m ungefär.
Gick bra igår men den som skulle kliva på med cykel vid nästa station fick nobben.

Mitt tåg har löst det genom att man aldrig får ta med sig cykel. Mycket praktiskt, känner mig inte det minsta osäker.

Tillbaka
Topp