Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ny kassett och ny kedja gjorde morgonpendligen till en dröm. Motvinden som slog till i ansiktet på Hammarby Allé gjorde att det mer lutade åt en mardröm. Cyklingen över Guldbron och Munkbron har klart förbättrats efter morgonens invigning av området kring Slussen.

Ganska stark motvind och barnstol. Kändes.

Och just det. Det kom en trimmad motard-moppe bakom på cykelbanan och hängde på tutan för han tyckte att vi cyklister var i vägen när han skulle köra om. (Det var kö på bilvägen bredvid)

Brutal medvind så det gick lätt, trodde jag var lättklädd i kortärmat och dito ben men det var rätt ok. Fortfarande mycket folk trots att det skall regna i eftermiddag. Blir helt fascinerad över att det inte krockas mer med en del RIKTIGT trånga omkörningar.

Kan bara hålla med grym medvind vid halv sextiden söderifrån, höll på att fronta med elcykel som kom mot den rekommenderade färdriktningen vid björns trädgård….
Ställer in mig på hård sidvindsträning till hemtrampet?

Ingen medvind alls, kanske hem? Fascinerande hur många cyklister även de som pendlar ofta som fullkomligen skiter i rödljusen. Surgubbe såhär på måndagen....
Jag stannar alltid vid rött men efter att att ha läst tråden Cykelolycka ? så verkar vi(cyklister) vara rättslösa ändå så man kanske ska börja cykla mot rött…..

Senast ändrad:
det blir effektivare intervallträning om man stannat för rött;)

och man är vanligen ikapp vid nästa stopp där det blir svårt för dem att smyga över.

men det finns ställen med ffa bilaktiverade lysen där inget händer, och där lösningen tvingar till att leda cykeln över. usch

Senast ändrad:
Laddar för misärpendling hem med skoöverdrag och regnjacka i ryggsäcken. Tog även CX med skärmar och egolapp
Annars tycker jag det varit väldigt blåsigt senaste tiden. Lite segt då jag har vinden från sidan åt båda riktningarna. Win win så att säga...

Lite regn och motvind på hemvägen men man kommer hem hyfsat fort å känner att det va inte så bedrövligt iallafall ?
IMG_0658.jpeg
IMG_0659.jpeg
IMG_0660.jpeg

Försökte övertyga några rörläggare om att om de flesta cyklister missar deras omledning så kanske det finns visst utrymme för förbättringar, men deras inställning var att det var tidernas bästa skyltning så det ledde ingen vart.

Fin morgonpendling, skärmar och regnjacka känns som givet och CX-däck ger extra motion. Mina bromsar låter som en spårvagn, det har sina fördelar på GC-banor. Så det blir att renovera kolvarna alternativt byta ut bromsok, efter 8 år så kanske det är dax.

Zenpendling idag. Lämnade grabben på förskolan, han var glad och nöjd, sen kom jag iväg. Fåglarna kvittrade och solen sken. Ingen blåst och inte mycket biltrafik. Dock många cyklister på cykelbanorna vilket idag gjorde att jag kände lycka och tacksamhet. Att så många tar till sig cykeln i denna stad som kapats av bilister (GBG). Fint!

Man glömmer snabbt vinterns misär. Nu är vi inne i årets ljusaste period och snart är det semester. Nu njuter man!

Fin morgonpendling, skärmar och regnjacka känns som givet och CX-däck ger extra motion. Mina bromsar låter som en spårvagn, det har sina fördelar på GC-banor. Så det blir att renovera kolvarna alternativt byta ut bromsok, efter 8 år så kanske det är dax.

Har exakt samma "problem". Dock flyttar ju folk faktiskt på sig då, så vet inte om jag ska fixa det. Eller jag måste väl, har bytt bak men inte fram och den låter rejält nu.

Igår svängde jag för Cycling och köpte mig ett par hard to get -bromsbelägg. Trevlig butik som jag näst glömt bort eftersom jag inte pendlar förbi den längre.

Fyra-fem andra butiker hade inga hemma, alt svarade inte, alt samtalet bröts

I övrigt kan jag rapportera att pendlarstråket över Västberga är klart sen ett tag och sparar mig minst en minut,halleluja, men framför allt slipper jag Årstaberg.

När jag ändå håller på, så kan jag berätta att jag monterade på nämnda belägg, nya pedaler, wireless blips, däck med gukka i, ny kassett, ny kedja på inte-pendlarcykeln, utan att något exploderat. Än.

Igår svängde jag för Cycling och köpte mig ett par hard to get -bromsbelägg. Trevlig butik som jag näst glömt bort eftersom jag inte pendlar förbi den längre.

Fyra-fem andra butiker hade inga hemma, alt svarade inte, alt samtalet bröts

I övrigt kan jag rapportera att pendlarstråket över Västberga är klart sen ett tag och sparar mig minst en minut,halleluja, men framför allt slipper jag Årstaberg.

När jag ändå håller på, så kan jag berätta att jag monterade på nämnda belägg, nya pedaler, wireless blips, däck med gukka i, ny kassett, ny kedja på inte-pendlarcykeln, utan att något exploderat. Än.
Man får inte glömma Cycling. Enda stället jag hittade nya packningar till Rennkompressorn för några år sedan.

I princip vindstilla imorse och skönt nog bara måttlig motvind på hemvägen plus att jag missade regnet med några meters marginal ?.
Missar morgondagens pendling men får iallafall två gånger 32km ända , lämna och hämta bilen som ska på service ??, kommer dock att fuska å köra 29 ht som är lite trampvänligare?

blev vittne till en otrevlig singelolycka igår när mötande cyklist tappar kedjan, vinglar in i räcket och gör en otb med rejält blodvite som följd och en taxi till akuten. ( fick ingen ambulans)

måste skaffa ett enklare första hjälpen att ha i ryggsäcken.

cyklade hem i maklig takt och lätt chockad av upplevelsen.

Bland det absolut värsta jag vet är när en mötande cyklist eller "fordon" (tex någon typ av elfordon) våldsamt slänger ut armen/handen framför ens ansikte och skriker något för att antingen demonstrera att de tycker något är fel eller ibland bara för att fjanta sig.

I går hände det, en mötande fjant på elspark som väl tyckte att jag flåscyklade. Det var verkligen precis noll problem, vi höll var sin fil, ingen i par men tror han försökte vara rolig, någon typ av mindervärdeskomplex.

Ja, igår hade jag faktiskt lite bråttom hem. Nästa gång detta händer har jag förhoppningsvis inte så bråttom så att jag kan vända, cykla ikapp fjanten i fråga och skälla ut honom efter noter (ja, det skulle kännas jättebra).

Att skrämma upp mötande trafik genom att antingen fjanta/larva sig eller skrika och flaxa med armen/handen framför ansiktet på mötande är ett jäkla otyg, det handlar framförallt om säkerhet. Visst, inget vanligt direkt men kanske 2-3 ggr under ca 4 års pendling och några tusen mil.

Senast ändrad:
Skulle passera barkarby busshållplats på väg in, ligger bakom en buss som inte går att köra om när en vit hantverksbuss bakom tutar, jag kör åt sidan och pekar på bussen och tittar menade att varför tuta?
Då köra han upp brevid och pekar mot gc och skriker något som liknar att jag måste använda den.
Jag säger att jag inte behöver använda gc alls och lägger mig mellan buss och snubben igen, detta på en sträcka som är kanske 300m där det inte går att fortsätta någonstans med bil, det är olika parkeringsplatser eller in på torget, så det kommer gå ännu långsammare för honom, förstår verkligen inte folks problem med var jag cyklar och viljan att rätta mig till vad hen tycker är bäst.
https://maps.app.goo.gl/gBseQH9Bycn7G8y46
Jag ska söder
1000023596.jpg

Skulle passera barkarby busshållplats på väg in, ligger bakom en buss som inte går att köra om när en vit hantverksbuss bakom tutar, jag kör åt sidan och pekar på bussen och tittar menade att varför tuta?
Då köra han upp brevid och pekar mot gc och skriker något som liknar att jag måste använda den.
Jag säger att jag inte behöver använda gc alls och lägger mig mellan buss och snubben igen, detta på en sträcka som är kanske 300m där det inte går att fortsätta någonstans med bil, det är olika parkeringsplatser eller in på torget, så det kommer gå ännu långsammare för honom, förstår verkligen inte folks problem med var jag cyklar och viljan att rätta mig till vad hen tycker är bäst,
Hyfsat vanligt beteende.
Finns en vägbit i min närhet som har inte speciellt mycket biltrafik och på GC-banan är det inte heller så trångt.
GC-banans infart och utfart är ganska så tvära, så jag brukar bara fortsätta på "bilvägen" när jag är ute och trampar.
Händer att bilar som möter mig där tutar och pekar mot GC-banan när jag kommer cyklande på den vanliga vägen. Då har jag ingen bil framför mig, ingen bakom mig och bara den mötande bilen som övrig trafik så långt ögat kan nå.
Bilvägen är delvis skyltad som rekommenderad 30 km/h och jag ligger i 30-40 knyck på den vägen och det känns som en sådan framfart inte är lika lämplig på GC-vägen.

Problemet är som jag tidigare nämnt att en hel del lagar/regler är så jäkla luddiga gällande cykling att därför vissa bilister blir/är totalt övertygande om att de har rätt och demonstrativt börjar leka poliser. Det värsta är när de demonstrativt i sin totala ilska även gör farliga manövrar vilket inte alls är ovanligt.

Kan vara vid många olika situationer, listan går nog att göra rätt lång?

Om man av någon orsak väljer att inte använda cykelvägen är en klassiker, det retar gallfeber på vissa.

Vid cykling två i bredd eller gruppcykling vilket gör att en bilist får lugna sig lite med att köra om, det retar också upp en del så in i h-vete.

Jag tycker att den här artikeln är bra.

Bland det absolut värsta jag vet är när en mötande cyklist eller "fordon" (tex någon typ av elfordon) våldsamt slänger ut armen/handen framför ens ansikte och skriker något för att antingen demonstrera att de tycker något är fel eller ibland bara för att fjanta sig.

I går hände det, en mötande fjant på elspark som väl tyckte att jag flåscyklade. Det var verkligen precis noll problem, vi höll var sin fil, ingen i par men tror han försökte vara rolig, någon typ av mindervärdeskomplex.

Ja, igår hade jag faktiskt lite bråttom hem. Nästa gång detta händer har jag förhoppningsvis inte så bråttom så att jag kan vända, cykla ikapp fjanten i fråga och skälla ut honom efter noter (ja, det skulle kännas jättebra).

Att skrämma upp mötande trafik genom att antingen fjanta/larva sig eller skrika och flaxa med armen/handen framför ansiktet på mötande är ett jäkla otyg, det handlar framförallt om säkerhet. Visst, inget vanligt direkt men kanske 2-3 ggr under ca 4 års pendling och några tusen mil.

Been there. Meningslöst. Idioter är idioter av en anledning. En snabbkurs på cykelbanan förändrar inget.

Tidigt iväg imorse (5:45) endast jag och polisen/taxi ute och rullar, bra medvind och det kändes okej med korta bibs och vindjacka.
Hemåt händelsefattig klarade mig från skurar.

Sent inlägg men som referens till ovan diskussion om cykling på väg trots att det finns GC.
Har själv varit med om väldigt otrevliga situationer när bilister leker "polis" och ska demonstrera på ett farligt sätt att de tycker sig ha rätt....
1718223267179.png

Gruvligt sliten efter ickependlingen till och från vårsta igår, mycket backigare än jag mindes vägen från forntiden när jag cyklade mycket landsväg där i krokarna. ?
Slapp iallafall regn helt , såg bara skurar blixtar på håll och det var blött på backen.
En liten fråga dock hur tar man sig förbi flemingsberg Huddingesjukhus mot pålamalmsvägen förr i tiden cyklade man längs med huddingevägen men nu tyckte jag att man fick cykla en duktig omväg….
Tog mig iallafall fram och tillbaks till jobbet och självklart blev det motvind hemåt men det löstes med omvägspendling så att det blev medvind i de sista uppförsbackarna.??

Tillbaka
Topp