Don Riccardo
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Sista pendlingen idag, lungt och fint på vägen till jobbet, nästan tomt på cykelbanorn.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vanliga stänkor fram har begränsad effekt på problemet. Vattnet följer med hjulet runt och sprutar framåt där fartvinden träffar och skickar tillbaka det. Antingen får man cykla långsammare, eller fixa något slags långa skärmar typ isracing-motorcykel...Väntade en stund på att det skulle sluta regna. Sedan kom solen fram. Skönt, tänkte jag...hoppas det torkar upp snabbt...
Upp på cykeln och efter första nedförsbacken utan skärmar så var jag blöt på hela framsidan och ansiktet. Det var som att någon hade framme en vattenslang på fullt ös mot mig...
Vattnet verkar hänga med däcket runt och när det möter fartvinden (nåja så snabbt cyklar jag nog inte så det var nog motvind) så avviker vattnet från däcket och vänder uppåt...Rätt i ansiktet. Tur man har cykelbrillor.
Nu blir det till att leta stänkor till mtb med racerdäck.
Hur många sniglar dödade du i morse?Åter på cykeln igen efter dryga 10 dagar ifrån. Som tur var så kände man sig inte som sniglarna på vägen
Försökte parera också, men som du säger så var det omöjligt på vissa ställen.Hur många sniglar dödade du i morse?
Jag försökte köra försiktigt, men några körde jag tyvärr över. Det var rent omöjligt på några avsnitt. Sniglar överallt.
Det satt iaf en blå enkelriktat pil på östra sidans södra brofäste norrut förra veckan. Kan ha varit nyligen uppsatt eftersom jag noterade den, passerar annars där varje dag. Tror även "infart förbjuden" sitter på norra sidan fortfarande/igen. Har sämre koll på aktuell skyltning på västra södergående sidan. Och nu dröjer det lite till jag passerar där igen nästa gång.Det var enkelriktat tills de stängde av GC-banan söderut för nåt år sen pga problem med asfalten. Då försvann enkelriktat-skyltningen i norrgående riktning av uppenbara skäl. Efter nyöppningen av södergående trafik igen sattes aldrig skylten tillbaka.
Snygg färgkomposition i fotot ! ?Visa bilaga 711135
Allmänt blött hemåt…
Vad är det för cykeldator du har där ?Visa bilaga 711135
Allmänt blött hemåt…
Det är en garmin med silikonskydd.Vad är det för cykeldator du har där ?
De har haft Liljeholmsbrons , tussmötevägens nylagda och västerbrons förra beläggning som exempel och har jobbat för att resultatet ska bli ännu sämre….Varför har asfalten blivit så ojämn på Årstabron helt plötsligt? Ser ut som att ett olovligt tungt fordon kört förbi..
Har det lagts nytt på Tussmötevägen? Den måste jag prova vid tillfälle. ?De har haft Liljeholmsbrons , tussmötevägens nylagda och västerbrons förra beläggning som exempel och har jobbat för att resultatet ska bli ännu sämre….
Det är en kort snutt med horribel beläggning ner mot östbergavägen pga ett bygge och de har dessutom gjort så att man ska korsa vägen på två ställen med tillfälliga skyltar och övergångsställen som bilisterna skiter i…Har det lagts nytt på Tussmötevägen? Den måste jag prova vid tillfälle. ?
Låter lite som det var att cykla i stan på den tiden cykelbanor kunder likställas med enhörningar; det blir någon form av dubblerad nostalgitripp. ?Det är en kort snutt med horribel beläggning ner mot östbergavägen pga ett bygge och de har dessutom gjort så att man ska korsa vägen på två ställen med tillfälliga skyltar och övergångsställen som bilisterna skiter i…
Har bara testat en gång men det räckte?
Tanken har slagit mig att ha två lysen framåt, snyggt! Har dock fått för mig att det är olagligt på cyklar/motorcyklar/fordon på två hjul. Men om jag tänker tillbaka är det nog olagligt för bilar att bara ha ett ljus och så har jag snurrat ihop det.. det är snarare en fördel för oss cyklister att förväxlas med bilar i mörkret. Mer respekt.Visa bilaga 713917
Liiite blött idag?
Passerade från city för första gången igår och blev väl lite besviken, man förväntar sig typ motorvägsbredd men det är ju inte riktigt klart än?Börjar jobba 12 aug...har då 26 km enkel väg till jobbet. Tyckte det var konstigt då jag hade för mig att jag hade 26 km när jag jobbade i Helenelund. Men det är visst 32 km till Helenelund, så jag mindes fel.
Jag ska kolla på en pendlarcykel som jag kan få väldigt billigt...och det viktigaste är såklart att den funkar.
Jag kan jobba hemifrån eller från kontoret och det blir kontoret till att börja med, så att jag lär känna de som är där. Det är en del utbildningar jag behöver gå, så jag räknar med mycket cykling från 12 augusti, eller kanske 13 augusti.
Dagens pendling...kul att börja ha koll på denna tråd igen. Jag kommer att cykla via "nya Slussen" vilket redan har testats några gånger...
Från Södermalm till Gamla Stan är det fint , till höger om guldbrun, om man kommer söderifrån.Passerade från city för första gången igår och blev väl lite besviken, man förväntar sig typ motorvägsbredd men det är ju inte riktigt klart än?
Jag tänkte där på torget innan Götgatsbacken..Från Södermalm till Gamla Stan är det fint , till höger om guldbrun, om man kommer söderifrån.
Passerar man från öst till väst så pågår arbeten, kanske det du tänkte på. Eller väst till öst, beroende var man kommer ifrån.
Satan vad fint! Höjdpunkten på dagen det där ju. Hoppas du körde lugnt och långsamt och bara tog in allt47 km enkel väg hinner jag inte cykelpendla varje dag, men med resten av familjen borta på semester och inga planer för kvällen fann jag inte längre några ursäkter. Lämnade hemmet ca 04:30. Tidiga morgnar ute i naturen är ju fantastiska.
Visa bilaga 715785
Exakt så!Satan vad fint! Höjdpunkten på dagen det där ju. Hoppas du körde lugnt och långsamt och bara tog in allt
Det bygget har varit uppe till diskussion på ansiktsboken ett par gånger redan. Nu har jag inte kollat hur långsiktigt det är, men det ser ju ut att kunna pågå ett tag, vilket borgar för diverse utmaningar när pendlingen drar igång ordentligt.Högst lokalt cykelbaneprojekt för pendlare från Västerort i Stockholm, Alviksplan.
Ser bra ut, helst utifrån områdets förutsättningar. Dock, tror vi att gångare kommer ta vad som är två nya senvägar, varav en är uppför, eller kommer den ta snabbaste och plattaste vägen på de nya cykelbanorna?
För mig som nu under sommartid enbart passerat med bil ser den tillfälliga bredden på cykelbanan förbi Måleributiken ut att enbart tillåta styren med en maxbredd om <400mm, och då pratar vi utan möte och med indragna armbågar.
Enligt ursprunglig tidsplan skulle det varit klart hösten 2023 men kom igång först i våras. Beräknat klart 2025 (bekvämt att ge sig själv 365 dagar att gå på).Det bygget har varit uppe till diskussion på ansiktsboken ett par gånger redan. Nu har jag inte kollat hur långsiktigt det är, men det ser ju ut att kunna pågå ett tag, vilket borgar för diverse utmaningar när pendlingen drar igång ordentligt.