Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Enligt ursprunglig tidsplan skulle det varit klart hösten 2023 men kom igång först i våras. Beräknat klart 2025 (bekvämt att ge sig själv 365 dagar att gå på).

Har som sagt inte cyklar förbi själv men ja, ser inte hur det skall gå till i praktiken efter semestrarna. Oavsett, nödvändigt ont för att få det bättre på sikt!

Ja, det har ju inte varit några större problem senaste veckorna men har man någon typ av självbevarelsedrift så behöver man definitivt snart lugna ner sig i Alvik. ?

Fin tur.

Bilagor

• PXL_20240805_092045216.jpg
    PXL_20240805_092045216.jpg
    1.4 MB · Besök: 43
  • PXL_20240805_092142371.jpg
    PXL_20240805_092142371.jpg
    1.6 MB · Besök: 43
Högst lokalt cykelbaneprojekt för pendlare från Västerort i Stockholm, Alviksplan.

Ser bra ut, helst utifrån områdets förutsättningar.
det är ju trångt värre däromkring. en del av problemen beror på att man offrade västergående cykelbana när tranebergsbron byggdes ut.

sedan intressant att man som bilar i sina skisser använder bmw, mercedes, och jaguar?
.
IMG_0967.jpeg

Behöver nya regnbyxor i nöd-kittet! Jag har alltid en korv i botten av cykelväskan med keps, handskar, kompakt regnjacka och rainlegs. Men rainlegs duger inte när ett lite större regnväder överraskar. Nån som har tips på väldigt packbara regnbyxor, mer åt det täta hållet än bra på att andas...?

påse.jpg

Behöver nya regnbyxor i nöd-kittet! Jag har alltid en korv i botten av cykelväskan med keps, handskar, kompakt regnjacka och rainlegs. Men rainlegs duger inte när ett lite större regnväder överraskar. Nån som har tips på väldigt packbara regnbyxor, mer åt det täta hållet än bra på att andas...?

Visa bilaga 717254
Jag letade också efter packbara regnbyxor för ett tag sedan. Är rimligt (90%) säker på att det var dessa Vaude Drop II jag till sist hittade.
Packas i en liten påse i ungefär samma storlek som en lättpackad regnjacka. Tillsammans får det precis lagom plats i en liten styrväska, lätt att komma åt snabbt.

Edit: Har dock inte använt dem särskillt mycket, bara nån gång till fots, så vågar inte säga så mycket om funktion. Har hållt mig torr dock.

Mycket cykliser idag jämfört med igår, jättemånga jämfört med förra veckan. Jobbigt när man vant sig vid helt fri färd hela vägen in till city men soft när man ställt om till att ta det lugnt in.

Jag har legat sömnlös mången natt och funderat kring den korrekta termen vid rutor opererade av el. Man hissar ju och halar en flagga. Halar man rutan således? Eller "aktivera rutan för färd nedåt"?

Nu är jag inte svensk, men på nederländska känner jag bara till "draaien" som är veva.

Pendlingen gick fint tills jag har kanske fem minuter kvar hem, telefonen ringer och jag tänker att jag kollar när jag kommer hem..
Det ringer igen hmmmm man kanske ska kolla ändå, mycket riktigt en av grabbens cykelkompisar ringer från grabbens telefon och säger att han kraschat och inte kan prata själv !?
IMG_0916.jpeg
IMG_0920.jpeg
IMG_0915.jpeg
IMG_0918.jpegIMG_0917.jpeg
cyklar fort som fan hem , gumman möter upp med bilnyckeln och jag hämtar honom från banan ,
kör först till akuten för genomgång (undersökning) och sen vidare till tandläkaren (farfar) , massa fina skrapsår och en lite lös tand (kunde varit mycket värre ) , frågar på vägen hem försiktigt (efter att chocken börjat lägga sig)varför han inte hade skydden på sig,
han hade inte tid han skulle ju möta polarna…
Han frågade iallafall läkaren när han fick börja cykla igen och denne sa att han nog kommer ha ännu ondare imorgon så det kan nog dröja ett tag.
Så det var min hempendling ikväll om ni orkat läsa ända hit?
(sa till honom att nästa gång får han skrota cykeln istället för sig själv men fick inget medhåll)

Lätt motvind men 16 grader så denna kycklingen valde kortärmat ?

Testade köra med min vanliga datorryggsäck men det var bra mycket varmare än min pendlings-rygga. Har gått från 13 till 15,6 tums dator och det funkar dåligt att få ner med laddare, matlåda och annat bös som måste med. Får kolla efter ny ryggsäck (eller skita i och jobba hemifrån).

Vinden ska bara vrida marginellt så förhoppningsvis blir hemfärden skön så det finns pulver kvar i benen för en löprunda till havet och ett kvällsdopp ?

Pendlingen gick fint tills jag har kanske fem minuter kvar hem, telefonen ringer och jag tänker att jag kollar när jag kommer hem..
Det ringer igen hmmmm man kanske ska kolla ändå, mycket riktigt en av grabbens cykelkompisar ringer från grabbens telefon och säger att han kraschat och inte kan prata själv !?
Visa bilaga 717384
Visa bilaga 717385Visa bilaga 717386Visa bilaga 717387Visa bilaga 717388
cyklar fort som fan hem , gumman möter upp med bilnyckeln och jag hämtar honom från banan ,
kör först till akuten för genomgång (undersökning) och sen vidare till tandläkaren (farfar) , massa fina skrapsår och en lite lös tand (kunde varit mycket värre ) , frågar på vägen hem försiktigt (efter att chocken börjat lägga sig)varför han inte hade skydden på sig,
han hade inte tid han skulle ju möta polarna…
Han frågade iallafall läkaren när han fick börja cykla igen och denne sa att han nog kommer ha ännu ondare imorgon så det kan nog dröja ett tag.
Så det var min hempendling ikväll om ni orkat läsa ända hit?
(sa till honom att nästa gång får han skrota cykeln istället för sig själv men fick inget medhåll)
Ja shit! Tur det inte gick värre än som det gick ? Hoppas på snabb läkning så han kommer upp på cykeln igen innan sommaren är över!

Första pendling sedan semestern. Även första tur på pendlarrejsen sedan april. Lyckdes till slut få av vinterhjulen på den och kunde göra den klar för våren :rolleyes:

Blev sen för inte kunde hitta min nyckel till skåpet i omklädningsrummet. Rädd för tappat bort den, då använt väskan den borde varit i en del på semestern. Fick bli stor väska med allt jag behövde istället.

Gick väldans snabbt. Bra ben, men kanske framförallt skön medvind.

Myspendling lite vind sida/mot men det är fredag,men så det lilla MEN man ska ju hem oxå ….
Hör det klassiska psss psss psss men vätskan tätade ganska fort så bara att stanna till och toppa upp luften lite !? Kaploff är väl ordet som beskriver händelsen sen bäst . Kanttråden separerar från stommen….
Slang har jag men nä det funkar inte , eftersom det hände på Götgatan så traskade jag bort till sportson södermannagatan , inte helt lätt med 26a nu men de hade iallafall ett par stycken, inget med mycket volym men det fick duga , maxxis ikon race 2.2 ? .
Det rullade iallafall sjukt bra hemåt trots motvind men det blir dåligt för träningen så jag
IMG_0923.jpeg
IMG_0924.jpeg
får hitta nåt större och mer trögrullat däck?
Trevlig helg!

Bilagor

• IMG_0921.jpeg
    IMG_0921.jpeg
    532.2 KB · Besök: 43
  • IMG_0925.jpeg
    IMG_0925.jpeg
    620.8 KB · Besök: 47
Senast ändrad:
Myspendling lite vind sida/mot men det är fredag men så det lilla MEN man ska ju hem oxå ….
Hör det klassiska psss psss psss men vätskan tätade ganska fort så bara att stanna till och toppa upp luften lite !? Kaploff är väl ordet som beskriver händelsen sen bäst . Kanttråden separerar från stommen….
Slang har jag men nä det funkar inte , eftersom det hände på Götgatan så traskade jag bort till sportson södermannagatan , inte helt lätt med 26a nu men de hade iallafall ett par stycken, inget med mycket volym men det fick duga , maxxis ikon race 2.2 ? .
Det rullade iallafall sjukt bra hemåt trots motvind men det blir dåligt för träningen så jag Visa bilaga 718034Visa bilaga 718035får hitta nåt större och mer trögrullat däck?
Trevlig helg!
Varför kör du med lampor för?

Intressant. Alltid undrat varför folk cyklar runt med lysen mitt på blanka dagen.
"The scientific studies carried worldwide since the 1970s have tended to conclude that the DRLs improve safety. The effect of DRLs on frontal and side-on crashes between two vehicles and on vehicle collisions with pedestrians, cyclists, and motorcyclists includes led so far to a reduction of 5.7% on the total number of accidents."

"The scientific studies carried worldwide since the 1970s have tended to conclude that the DRLs improve safety. The effect of DRLs on frontal and side-on crashes between two vehicles and on vehicle collisions with pedestrians, cyclists, and motorcyclists includes led so far to a reduction of 5.7% on the total number of accidents."
Och detta är alltså under dagtid i solljus?

Och detta är alltså under dagtid i solljus?
"This suggests that the bicycle running lights especially improves the visibility of cyclists in daylight."
Att ha lyse på när det är mörkt eller under övriga dåliga ljusförhållanden känns rimligt.

Hej, då var jag igång med pendlingen igen.

Av någon anledning vill någon lägga ner en kabel på en del av grusvägen jag cyklar på. Den är if avstängd 06:30-16:00, så det blir till att gå upp litet tidigare.

Annars var det litet höstigt och härligt friskt i luften i morse.

Såg ett cykelbud i stan med extremt stor ryggsäck (?). Tror inte att den innehåller fack och sånt utan är bara ett jättestort skal. Han hade ett hjul som fästs utanpå väskan så den är ännu större än så. Vet något vart man hittar såna väskor?

Bytte det mesta av drivlinan på min 10+ år gamla Crescent Zepto. Nytt vevparti, kassett och kedja. Rengjorde vevlagret också när jag ändå var igång. Vilken skillnad! Fick lida lite av en för tajt pressad kedjelänk ett tag bara men löste det med kedjebrytarverktyget. Bra drag!

det är ju trångt värre däromkring. en del av problemen beror på att man offrade västergående cykelbana när tranebergsbron byggdes ut.

sedan intressant att man som bilar i sina skisser använder bmw, mercedes, och jaguar?
.
Visa bilaga 717083
Premiär idag, med bedömningen att det tyvärr riskerar att smälla friskt på sträckan. Måtte den bli klar innan vintern kommer för annars kan inte sopsaltaren ta sträckan och då blir det än mer vanskligt. Avslutningsvis, även om asfalteringen är tillfällig är den ju bedrövligt ojämn, även det bidragande till riskerna.

Angående bilmodellerna är de specifikt utvalda för att vara representativa för områdets bilpark. ?

I övrigt som vanligt; folk som promenerar på cykelbanorna mot mötande med blicken i telefonen, ignorans av högerregel avskärmade från omgivningen genom hörlurar, osv osv, ja, ni vet.

Tillbaka
Topp