Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nytt jobb, ny pendlingsväg.
I morse blev det 25 x 2 km...ca 1h 15min x 2...jag känner mig nöjd.

Om man cyklar från "Stadshuset till Viking Line-terminalen" i Stockholm ska man ta det lugnt...på morgonen kan man gasa på...på eftermiddagen är det bara att rätta in sig i ledet. Gammalt pendlarordspråk...

Nytt jobb, ny pendlingsväg.
I morse blev det 25 x 2 km...ca 1h 15min x 2...jag känner mig nöjd.

Om man cyklar från "Stadshuset till Viking Line-terminalen" i Stockholm ska man ta det lugnt...på morgonen kan man gasa på...på eftermiddagen är det bara att rätta in sig i ledet. Gammalt pendlarordspråk...
Postis? Eller intervaller?

Såg ett cykelbud i stan med extremt stor ryggsäck (?). Tror inte att den innehåller fack och sånt utan är bara ett jättestort skal. Han hade ett hjul som fästs utanpå väskan så den är ännu större än så. Vet något vart man hittar såna väskor?
Större än så här?

Jag har en mindre som man får plats med en hel del i också.

Finväder, tryckte i bra med luft i däcken och hej vad det gick. Kändes som att jag flög fram!

Men snart är det kallt och dubbdäck så viktigt att få till träningen nu så vi orkar!

Ingen pendling pga hemmakontor men köpte en kaffekvarn inne i stan så fick förmånen att cykla in och ut ur stan i rusningstid. FFS vad folk inte kan cykla. Trots sol och kaffekvarn så slog ju misärindexet i taket. Kommer bli en spännande jobbpendlingsstart imorrn :)

Rätt så bitig motvind men 15 grader och sol så jag är nöjd. Går förhoppningsvis snabbare hem!

Mötte 5 cyklister på en sträcka av 1 km och alla med cykelkläder. Dock cyklade de UT från stan?!? Hmmmmm, verkar suspekt. Säkert något fuffens i kikaren...

Tog på en normbrytande tröja till morgonens pendling.

0D6166F9-4BB2-43F6-AA05-6370803B13A4.jpeg

Punka….. glas från busskur. Typ tredje gången på spångavägen på 2 år. Suck. Självklart hade man använt reservslangen. Lagningslapparna hade torkat ut. Fick det att funka med tubeless gucka i slangen. Får faktiskt ta tag i tubeless igen.

Jag klarade glaskrosset på spångavägen idag igen. Har dock fått punka 2 helger i rad när jag cyklat gravel så jag kan ligger tillräckligt minus på punka-karma-kontot.

Kollegorna tycker att jag är knäpp som cyklar 31km enkelväg. Tankegången borde vara tvärtom. Varför sätter man sig frivilligt på försenade tåg eller i en plåtburk på hjul för att åka bilkö när det är sånt här väder?!

I övrigt lugn pendling. En Subaruförare som försökt ta Tvärbaneräls KOM:et som Etiopiens ambassad satte mellan Gröndal och Alvik i våras. Subarun kom bara ett tiotal meter jämfört med Etiopiernas 2,1km. Jag trodde Subarun med 4x4 skulle vara bättre lämpad jmf med Etiopiernas minibuss. Icke!

Fråga, har vissa kommundelar egna lokala trafikföreskrifter? I Vårby misstänker jag att de gått över på vänstertrafik för cyklister. 4e cyklisten denna vecka som prompt håller vänstersidan på lokalgatan när jag mött dom.

Det här var nog mängdrekord på antal pendlare sedan mitten av juni ungefär. Ganska igenkorkat vid Stora Mossen och Alvik.

Folk glor storögt/förfasade på alla kamikazipendlare (de är ganska många...) som sonika väljer vänsterled och kör mot rött. ?

Senast ändrad:
Så, nu är folk tillbaka, jäklar vad med folk det var vid Hornstull.
Saker har inte ändrats så mycket över sommaren. Elcyklister vet fortfarande att de är snabbast och ingen kan vara snabbare än de. Dagens (mest) spännande var en person som jag höll på att passera uppför Liljeholmsbron som vänder på huvudet, skickar ut armen för att svänga ut och svänger utan att bry sig om att jag är där.
Vrida på huvudet, bra, titta och se vad som finns, inte mycket.

Jaja, det var fint väder iaf

Kör bara 31kmx2x2 per vecka. Det blir lagom, annars orkar jag inte träna oxå :D
I och för sig bör ju rimligen 31 x 2 räknas som (bra) träning också ? men jag förstår vad du menar. Pendling sker oftast i ett lugnare tempo, på sämre vägar, med rygga och långsammare cykel.

Senast ändrad:
Punka….. glas från busskur. Typ tredje gången på spångavägen på 2 år. Suck. Självklart hade man använt reservslangen. Lagningslapparna hade torkat ut. Fick det att funka med tubeless gucka i slangen. Får faktiskt ta tag i tubeless igen.
Tog en annan väg idag. Var är denna busskur? Ligger även glas i backen upp mot Beckomberga som varit där en tid nu.
Trist.

Letar fortfarande efter omvägar där det är mindre trafik och bilar. Igår blev det till att cykla hem i motsatt riktning för att köra runt allt. Kom till slut in på en skogsväg (grus) som var väldigt trevlig att cykla på. Blev 11k extra (enkel väg) men det var det värt i det fina vädret.

Körde MTB och rejserdäck (hade hemma och jag brukar cykla på asfalt). Ljutlöst mot MTB däck och dessutom tycker jag det rullar lättare. Igår blev det som sagt grus och 700x25 är inte bästa valet där (no shit Sherlock). Så igår blev det däckbyte till något mer passande (RejsKing).

Senast ändrad:
Rätt så bitig motvind men 15 grader och sol så jag är nöjd. Går förhoppningsvis snabbare hem!

Mötte 5 cyklister på en sträcka av 1 km och alla med cykelkläder. Dock cyklade de UT från stan?!? Hmmmmm, verkar suspekt. Säkert något fuffens i kikaren...
Jag cyklar både in till och ut från stan på min pendlingsväg. Med cykelkläder men utan kikare. :-)

Kall morgon så det blev vindjacka på.
"punktering". Inte stort nog att plugga, men inte litet nog för att det skulle täta av sig själv utan lite övertalning.

Skönt på eftermiddagen så jag ritade upp en längre tur hem.
Med 5 mil kvar så blir glasögonen vitprickiga. Den här gången tätar det inte, så fram med pluggar och handpump.
Trevlig kvällstur ändå i fint väder.

Men jag hade gärna tillbringat kvällen med något annat än att skrubba ren cykeln från härdad latex.

Imorse tomt å fint , hempendlingen not so much , helt galet mycket folk men som tur är så verkar folk lite klena i motvinden så här efter sommaren,
skeppsbron och Götgatsbacken misär efter det var det nästan fritt?

Idag tog jag det lite lugnare på morgonen...och det var riktigt behagligt...ganska najs att passera Slussen till Gamla Stan för kl 07...inte trångt alls.

På eftermiddagen var det som vanligt många som "samsas om utrymmet"...men nema problema! Bara koppla på ta-det-lugnt-och-visa-hänsyn-sinnet. Det är från Kalbergs slott till Vikinglineterminalen som man får anpassa sig till omgivningen, påt ungefär.

Det känns riktigt bra att cykla 25 km enkel väg...

Var trött på kvällen...så jag drog iväg på en kort löprunda...efteråt kändes det grymt bra...

Fint imorse, mycket folk på hemvägen idag igen men med den stora skillnaden mot igår var att många hade fina kläder ”blårandigt” så det gjorde inte så mycket i motvinden ??

Ljummet i morse...typ. Varmt på väg hem...många potentiella och odödliga organdonatorer utan hjälm som susar fram på sina eldrivna fordon mitt bland övriga trafikanter...Intressant tycker jag, och de kör gärna fort.

Åter efter semestern. Cyklat igår och idag så nu är jag på gång igen.
Tankar på n+x har slagit till, där x>1, men det kanske är ett ämne värt en egen tråd

Inga riktiga cykelbyxer till jobbet och det börjar kännas vart kallingarna veckar sig. Även om jag inte har så värst långt så tar jag ofta omvägar på vägen hem. Funderar på om jag ska dra på mig grejerna iaf, hur gör ni andra?

Inga riktiga cykelbyxer till jobbet och det börjar kännas vart kallingarna veckar sig. Även om jag inte har så värst långt så tar jag ofta omvägar på vägen hem. Funderar på om jag ska dra på mig grejerna iaf, hur gör ni andra?
Vanliga shorts och träningströjor (ej cykeltröja). Full cykelmundering vid pendling är lite lol

Blandat. Om jag vill köra lite fortare så blir det cykelkädsel. Löjligt? Säkert, men det är funktionellt. Givetvis inget sprintande om det är trångt eller där det är mycket folk i rörelse men går utmärkt på många sträckor.
Annars kör jag med nåt halv-civilt. Men jag byter ändå kläder på jobbet.

Har skaffat mig Endura Humvee som jag provat några gånger och de är trevliga. Många fickor och med löstagbar vadderad innerbyxa, som kalsonger, om man önskar.

Har 17-18 km enkel väg.

På nuvarande jobb där jag har 40km enkel resa så kör jag med bibs och cykeltröja, och har "kontorskläder" i ryggsäcken.
När jag hade kortare till jobbet så använde jag vanliga kläder och ibland en ombytes-t-shirt i väskan om det var varmt.

Tillbaka
Topp