Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Alltid cykelkläder, alltid dusch. Allt beror ju på avstånd och hur man cyklar, men att cykla mer än en halvtimme utan att bli litet svettig funkar inte för mig. För mig är pendlingen del av min träning, och då blir det svettigt ibland. Har 16km enkel.

Vissa kan tycka att det ser löjligt ut med lycra genom stan, men det bjuder jag på. Jag kan le litet i mjugg åt dem som cyklar med goretex-jacka och hövding när det är 25 grader varmt istället.

Alltid cykelkläder, alltid dusch. Allt beror ju på avstånd och hur man cyklar, men att cykla mer än en halvtimme utan att bli litet svettig funkar inte för mig. För mig är pendlingen del av min träning, och då blir det svettigt ibland. Har 16km enkel.

Vissa kan tycka att det ser löjligt ut med lycra genom stan, men det bjuder jag på. Jag kan le litet i mjugg åt dem som cyklar med goretex-jacka och hövding när det är 25 grader varmt istället.
Har du (och @Totteman ) någon länk till lycra (byxorna) du använder?

Inga riktiga cykelbyxer till jobbet och det börjar kännas vart kallingarna veckar sig. Även om jag inte har så värst långt så tar jag ofta omvägar på vägen hem. Funderar på om jag ska dra på mig grejerna iaf, hur gör ni andra?

Min personliga gräns går väl någonstans vid 16-18 km enkel, kör jag längre, tex omväg hem för att få lite tidseffektiv träning och dessutom i flåsigt tempo blir det bättre med riktiga cykelbibs, risk för skav annars. Sadeln spelar så klart in och upplever sadeln på min pendlingsracer som bekväm. Dusch blir det varenda jäkla gång (oavsett tempo). Tar vanliga shorts vid cykelpendling när jag kan, lite bekvämare med fickor för nycklar, kort etc.

Fredagar är ju toppen för cyklingpendling för då är det så många som "jobbar" hemma med familjen. ? Skämt åsido, jag har inget emot att jobba hemifrån. Föredrar att ta mig till kontoret just för "gratisträningen" i samband med cykelpendlingen, det utgör min träningsgrund och minskar kraftigt risken att jag ballar ur med träningen under perioder.

Inga riktiga cykelbyxer till jobbet och det börjar kännas vart kallingarna veckar sig. Även om jag inte har så värst långt så tar jag ofta omvägar på vägen hem. Funderar på om jag ska dra på mig grejerna iaf, hur gör ni andra?
Endura Humvee MTB-shorts utan vadderade inläggen (har bara en mil till jobbet) samt en helt vanlig funktionströja.
Under 3 mil tycker jag går väldigt bra utan vaddering.

Vindstilla och blött efter nattens regn imorse, motvind hemåt kände mig tydligen sliten för jag kom inte ifatt en damtralla på varken skeppsbron eller uppför Götgatsbacken va fan lixom!? Vid Medis har hen stannat för rött.
Visar sig att den har en sån där el-påhängsmotor , puh vilken tur började känna mig riktigt klen för en stund ?
Trevlig helg

Vindstilla och blött efter nattens regn imorse, motvind hemåt kände mig tydligen sliten för jag kom inte ifatt en damtralla på varken skeppsbron eller uppför Götgatsbacken va fan lixom!? Vid Medis har hen stannat för rött.
Visar sig att den har en sån där el-påhängsmotor , puh vilken tur började känna mig riktigt klen för en stund ?
Trevlig helg
Fasiken...de där elsakerna går fort, kanske inte hennes, men kostymnissar som bara gasar som om de vore ensamma. Ok, har de signat i Tobiasregistret så är det ok...men ganska risky för oss andra som kör med lite förnuft.

Föresten, är det St Paulsgatan för din del på söööder? Eller kör du slalom?

Fasiken...de där elsakerna går fort, kanske inte hennes, men kostymnissar som bara gasar som om de vore ensamma. Ok, har de signat i Tobiasregistret så är det ok...men ganska risky för oss andra som kör med lite förnuft.

Föresten, är det St Paulsgatan för din del på söööder? Eller kör du slalom?
Ja en kort bit sen blir det väl repslagargatan en stund å sen tillbaks till Götgatan, när det blir mindre folk kan man ju cykla ner och över Medis istället men det får som sagt vänta tills det glesas ut lite.

IMG_4126.jpeg
Sommarextra eller grappagubbe? #nymålat

Fin morgon; sol, 13 grader och lätt medvind. Börjar kännas att sommaren lider mot sitt slut ?

Fick lite känning i mitt högerknä (menisken), inget ovanligt men ändå blir man lite spänd; gör det ont 1 dag eller 1 vecka... Får dra ner på tempot i motvinden hem.

Bestämde mig för att ta det lugnare idag, men efter vissa uppförsbackar där jag blev omkörd av dessa förbaskade elcyklister var jag tvungen att trycka på. @Totteman, du och jag jobbar båda i Solna, har lika lång pendlingsväg som vi avverkar på samma tid. Jag orkar dock inte med mer än 2-3 dagar/vecka.
Imorgon funderar jag på att ta elcykeln istället för bilen, mest för att se hur fort det går jämfört med utan el.

OBS: beror dock på hur pendlingen ser ut. Är majoriteten på landsväg kan det kanske funka men racer du runt på cykelbanor och i stan så är det no bueno.
Snackar du om?
Det normala är att ha kläder anpassade för aktiviteten. Men vill du absolut inte byta om och inte blir svettig så cykla i vanliga kläder. Eller inte kan byta om på på jobbet.

Ok, jag trodde att folk kom tillbaka förra veckan men det var denna. Kö vid rödljuset i Hornstull nästan upp till Liljeholmsbron på väg mot Västerrbon, Sedan var det kaoz, alla hade fan bråttomast. Inget dundertempo till Fridhemsplan direkt :D
Du får starta tidigare bara ?
Vid halv sex såg jag kanske totalt fem-sex cyklister från Älvsjö till Stureplan däremot vid halv åtta när jag cyklade till Medis var det fullsatt söderifrån, som skrivet du får starta tidigare ?

Senast ändrad:
Tillbaka på jobbet efter 7 veckors (!) semester… Gpsen satt på cykeln oladdad. Tur att det går att köra Strava på telefonen så jag vet att jag är på jobbet i alla fall. Förvånansvärt ofta tittar jag ner på styret bara för att notera att skärmen fortfarande är svart. Kanske dags att vänja sig av med det…

Snackar du om?
Det normala är att ha kläder anpassade för aktiviteten. Men vill du absolut inte byta om och inte blir svettig så cykla i vanliga kläder. Eller inte kan byta om på på jobbet.
Jag byter om. Jag jobbar inte i shorts och träningströjor. När jag skriver vanliga shorts så menar jag shorts i något sånär funktionsmaterial (avslappnade cargoshorts)

Fin pendling både till och från jobbet. Vet inte om ribban för vad man anser vara bra cykelvett sänkts under semestern, men tycker folk skött sig rätt bra i trafiken på senare tid. Självklart är inner-innerstaden ett evigt kaos men kring tullarna och utåt flyter det på fint.

Ok, jag trodde att folk kom tillbaka förra veckan men det var denna. Kö vid rödljuset i Hornstull nästan upp till Liljeholmsbron på väg mot Västerrbon, Sedan var det kaoz, alla hade fan bråttomast. Inget dundertempo till Fridhemsplan direkt :D
sällan sett så många cykelpendlare i stockholm som idag.

Du får starta tidigare bara ?
Vid halv sex såg jag kanske totalt fem-sex cyklister från Älvsjö till Stureplan däremot vid halv åtta när jag cyklade till Medis var det fullsatt söderifrån, som skrivet du får starta tidigare ?
Ska försöka få skolan att börja vid 5 :D.
Hemåt var det också mycket folk men inte lika hetsigt. Trötta ben efter 5mil cykel och 1h badminton. Jag börjar nog bli gammal

En av de finare sakerna med att börja jobba igen efter en lång semester - cykelturen till city! Börjar dock tröttna på den tunga elcykeln och längtar efter att konvertera graveln till en pendlare. Men arbetsgivaren envisas med att inte erbjuda dusch i lokalerna, så jag får nog stå ut ett tag till med elen...

Fantastisk pendelmorgon. Tisdag betyder tidig start. Kom iväg ca 5:30 i 17 grader.
Valde vanliga kläder idag och lugn-cykling. Underskattade ändå tempen och frös om fingrarna en stund.

Uppför Västerbron kom jag att tänka på en sak min 7-åring sa på en cykeltur i våras:
"Pappa, jag gillar inte backar* där det är rakt** efteråt. Det känns som att man betalar men inte får något tillbaka".
Så jag valde bort Skanstullsbron och tog Liljeholmsbron och Årsta istället.
* uppför, ** plant

Såg både kanin och rådjur på vägen också men kaninen ville inte bli fångad på bild.

IMG_5082.jpg

IMG_5083.jpg

IMG_5085.jpg

Idag blev det tur&retur och jag noterade att det är stor skillnad på antalet cyklister på bara 30 minuter. Fin morgon och cykeljackan satt fint i den svala morgonluften.

Nu cyklar jag ju "snabbracer" själv ibland så ska väl inte kasta sten i glashus men misstänker att en del ibland stressar för att hinna i tid tills Fredrikshof träning startar på Ekerö, tex i går, tror väl träningen startar 18:00. De flesta cyklar bra men vissa enskilda tar utan tvivel för stora risker. Har ju sett en hel del nu när man pendlat ca fyra år på rad men det här måste jag nog tyvärr ranka högt på listan över potentiellt farliga situationer.

Senast ändrad:
På väg upp för Tranebergsbron låg jag till höger och höll måttlig fart, minding my own business. Då börjar en triad cyklister i fullt kit att glida om. "Ledaren" har brunt Ängbykit och sitter på en Celeste Bianci (tror jag) med tempopinnar. Han pratar bakåt med sina polare, en i vit tröja tror jag, den andre lade jag inte märke till. Relativ hastighet mot mig är väl ca 3 km/h så omkörningen går långsamt. Det kommer ständigt mötande som blir tvugna att hålla sig på gångbanan. De försvinner sakta över krönet.

Jag kommer ikapp dem efter målarbutiken, vid rödljuset. De har inte bråttom utan masar sig framåt. Jag reagerar lite på att "ledaren" ständigt ligger långt åt vänster, som om han vill köra i bredd, men hans ena polare, vittröjan, ligger knapp cykellängd bakom och typ halvhjular (vet inte var polare två är just då). Mötande måste hålla långt ut. De tar tillsammans upp 1,9 cykelbredder och är nu långsammare än jag av någon anledning (jag lugncyklar i jeans). När "ledaren" lägger sig i tempopinnarna får jag nog och kör om.

Hittills ingen direkt framkallande av fara men jag tyckte ändå att det var illa kört. Halvt i bredd och i tempoställning i rusningstrafik på en plats där det redan är trångt p.g.a. ombyggnad.

Jag trampar på lite för att skapa lite avstånd. De är ju garanterat starkare än jag men de hade ju inte bråttom.
Kör om ett gäng medpendlare upp för puckeln vid Stora Mossen. Lägger mig till höger nerför och får upp lite fart. Framför mig ligger en annan lycra-kittad cyklist i mörkblå (tror jag) tröja. Han verkar vara minst lika snabbt som jag och avståndet är ca 20-30 meter. Jag tror jag är ouppmärksam för ett kort ögonblick men helt plötsligt ser jag hur avståndet har halverats och att han håller på att stanna mitt framför mig. Får göra en riktigt sketchy undanmanöver och missar med en hårsmån. Bakhjulet låser sig hörbart för ett ögonblick. Situationen går bra men jag var lite skakis efteråt och efter Abrahamsberg tog jag det väldigt lugnt och begrundade hela händelseförloppet, ända från Tranebergsbron.

Jag vet inte om han som stannde var den andre polaren som skulle vänta in "ledaren" och vittröjan eller om det fanns någon annan anledning. Men i cykelbanan råder väl stoppförbud? Vid tillfället kom som tur var inget möte så hade varit lätt att kolla bakåt och sedan stanna på sidan? Eller i gräset? Det är ingen ursäkt för min oaktsamhet, men nog tycker jag agerandet var tveksamt.

Nu har jag fått skriva av mig. Gissningsvis var jag en store idioten i övriga trafikanters ögon. Kanske har de rätt.

På väg upp för Tranebergsbron låg jag till höger och höll måttlig fart, minding my own business. Då börjar en triad cyklister i fullt kit att glida om. "Ledaren" har brunt Ängbykit och sitter på en Celeste Bianci (tror jag) med tempopinnar. Han pratar bakåt med sina polare, en i vit tröja tror jag, den andre lade jag inte märke till. Relativ hastighet mot mig är väl ca 3 km/h så omkörningen går långsamt. Det kommer ständigt mötande som blir tvugna att hålla sig på gångbanan. De försvinner sakta över krönet.

Jag kommer ikapp dem efter målarbutiken, vid rödljuset. De har inte bråttom utan masar sig framåt. Jag reagerar lite på att "ledaren" ständigt ligger långt åt vänster, som om han vill köra i bredd, men hans ena polare, vittröjan, ligger knapp cykellängd bakom och typ halvhjular (vet inte var polare två är just då). Mötande måste hålla långt ut. De tar tillsammans upp 1,9 cykelbredder och är nu långsammare än jag av någon anledning (jag lugncyklar i jeans). När "ledaren" lägger sig i tempopinnarna får jag nog och kör om.

Hittills ingen direkt framkallande av fara men jag tyckte ändå att det var illa kört. Halvt i bredd och i tempoställning i rusningstrafik på en plats där det redan är trångt p.g.a. ombyggnad.

Jag trampar på lite för att skapa lite avstånd. De är ju garanterat starkare än jag men de hade ju inte bråttom.
Kör om ett gäng medpendlare upp för puckeln vid Stora Mossen. Lägger mig till höger nerför och får upp lite fart. Framför mig ligger en annan lycra-kittad cyklist i mörkblå (tror jag) tröja. Han verkar vara minst lika snabbt som jag och avståndet är ca 20-30 meter. Jag tror jag är ouppmärksam för ett kort ögonblick men helt plötsligt ser jag hur avståndet har halverats och att han håller på att stanna mitt framför mig. Får göra en riktigt sketchy undanmanöver och missar med en hårsmån. Bakhjulet låser sig hörbart för ett ögonblick. Situationen går bra men jag var lite skakis efteråt och efter Abrahamsberg tog jag det väldigt lugnt och begrundade hela händelseförloppet, ända från Tranebergsbron.

Jag vet inte om han som stannde var den andre polaren som skulle vänta in "ledaren" och vittröjan eller om det fanns någon annan anledning. Men i cykelbanan råder väl stoppförbud? Vid tillfället kom som tur var inget möte så hade varit lätt att kolla bakåt och sedan stanna på sidan? Eller i gräset? Det är ingen ursäkt för min oaktsamhet, men nog tycker jag agerandet var tveksamt.

Nu har jag fått skriva av mig. Gissningsvis var jag en store idioten i övriga trafikanters ögon. Kanske har de rätt.
Se tråden om "att blocka bilar", risken är att det är en liten trend bland racercyklister att ligga mitt i vägen...

Se tråden om "att blocka bilar", risken är att det är en liten trend bland racercyklister att ligga mitt i vägen...
Jag mötte en grupp som låg på två led över övergångsstället vid Abrahamsberg. Vi var säkert 10 personer som kom i motsatt håll men dom körde på utan en tanke på att dom tog upp mycket plats.

Är det vi boomers och andra som blivit gnälligare eller är det fler stolpskott ute och cykelpendlar nu för tiden?
På 90-talet minns jag pendlingen som rätt soft. På 00-talet inte så farligt. På 10-talet lite meckigare. På 20-talet verkar det ju ha blivit en smärre katastrof med incidenter och fårskallar all over the place (men då har jag ju iof lagt om mitt pendlande så drabbas inte så mycket av detta så det är mest hörsägen).

Ängby, Bianchi och tempopinnar. Kan det bli värre? ??

Är det vi boomers och andra som blivit gnälligare eller är det fler stolpskott ute och cykelpendlar nu för tiden?
På 90-talet minns jag pendlingen som rätt soft. På 00-talet inte så farligt. På 10-talet lite meckigare. På 20-talet verkar det ju ha blivit en smärre katastrof med incidenter och fårskallar all over the place (men då har jag ju iof lagt om mitt pendlande så drabbas inte så mycket av detta så det är mest hörsägen).
Vi var färre och hårdare förr vbromsar, cykelvägar var lyx man cyklade på oplogade villagator å i kanten på landsvägar , när jag jobbade i Jakobsberg å bodde i Högdalen så var det nog 5km längre cykelsträcka än det är idag. Fan nu gör du att man känner sig gammal igen ??????

Är väl en kombo; fler som cyklar, diverse eldrivna fordon som går fort men där föraren inte har kapacitet eller förmåga att hantera sitt fordon och taskig cykelinfra på många ställen. Och IDOTER+Annat så klart.

Tillbaka
Topp