På väg upp för Tranebergsbron låg jag till höger och höll måttlig fart, minding my own business. Då börjar en triad cyklister i fullt kit att glida om. "Ledaren" har brunt Ängbykit och sitter på en Celeste Bianci (tror jag) med tempopinnar. Han pratar bakåt med sina polare, en i vit tröja tror jag, den andre lade jag inte märke till. Relativ hastighet mot mig är väl ca 3 km/h så omkörningen går långsamt. Det kommer ständigt mötande som blir tvugna att hålla sig på gångbanan. De försvinner sakta över krönet.
Jag kommer ikapp dem efter målarbutiken, vid rödljuset. De har inte bråttom utan masar sig framåt. Jag reagerar lite på att "ledaren" ständigt ligger långt åt vänster, som om han vill köra i bredd, men hans ena polare, vittröjan, ligger knapp cykellängd bakom och typ halvhjular (vet inte var polare två är just då). Mötande måste hålla långt ut. De tar tillsammans upp 1,9 cykelbredder och är nu långsammare än jag av någon anledning (jag lugncyklar i jeans). När "ledaren" lägger sig i tempopinnarna får jag nog och kör om.
Hittills ingen direkt framkallande av fara men jag tyckte ändå att det var illa kört. Halvt i bredd och i tempoställning i rusningstrafik på en plats där det redan är trångt p.g.a. ombyggnad.
Jag trampar på lite för att skapa lite avstånd. De är ju garanterat starkare än jag men de hade ju inte bråttom.
Kör om ett gäng medpendlare upp för puckeln vid Stora Mossen. Lägger mig till höger nerför och får upp lite fart. Framför mig ligger en annan lycra-kittad cyklist i mörkblå (tror jag) tröja. Han verkar vara minst lika snabbt som jag och avståndet är ca 20-30 meter. Jag tror jag är ouppmärksam för ett kort ögonblick men helt plötsligt ser jag hur avståndet har halverats och att han håller på att stanna mitt framför mig. Får göra en riktigt sketchy undanmanöver och missar med en hårsmån. Bakhjulet låser sig hörbart för ett ögonblick. Situationen går bra men jag var lite skakis efteråt och efter Abrahamsberg tog jag det väldigt lugnt och begrundade hela händelseförloppet, ända från Tranebergsbron.
Jag vet inte om han som stannde var den andre polaren som skulle vänta in "ledaren" och vittröjan eller om det fanns någon annan anledning. Men i cykelbanan råder väl stoppförbud? Vid tillfället kom som tur var inget möte så hade varit lätt att kolla bakåt och sedan stanna på sidan? Eller i gräset? Det är ingen ursäkt för min oaktsamhet, men nog tycker jag agerandet var tveksamt.
Nu har jag fått skriva av mig. Gissningsvis var jag en store idioten i övriga trafikanters ögon. Kanske har de rätt.