Manadamm
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Jo lite uppgiven blir man ibland. Nya däck beställda med punkteringsskydd i.Eller så slutar du cykla. Promenader till jobbet låter mer som din melodi.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo lite uppgiven blir man ibland. Nya däck beställda med punkteringsskydd i.Eller så slutar du cykla. Promenader till jobbet låter mer som din melodi.
vad kör du för tryck i däcken?Punkor punkor och åter punkor. Löjligt less. Lagom kul att fixa med imorse i nån minusgrad. In med ny slang. (Körde tubeless nyss men fick akut fixa med slang för nån vecka sen, mördarpinne i sidan) Tänkte att aja. Lär ju inte få punka på vägen hem. Men men. Jag försöker ju slå nåt slags punkarekord. Och nej det sitter inget i däcket. Ett fint snitt tvärs över ca 2mm brett.
Börjar fundera på om det är för att jag kör feta 650b, typ 40-50mm breda (större träffyta för alla trevliga spikar, glasbitar, vassa mördarpinnar, stenar etc). Inga däck verkar iaf hålla för mig. Kanske får kasta in handsken och se mig själv besegrad. Det blir inga fler Strava prs. Får köpa 1,5kg tunga touring däck med typ 5 millimeter anti-punkterings kevlar. Får hoppa av hojen så fort jag ser nåt glänsande eller större än 1mm som jag inte kan sicksacka förbi.
Sista paret var Panaracer Gravelking Semi Slick 48mm. Körde runt 2bar/30psi vilket stämmer med sånna där psi calculators som finns på nätet.vad kör du för tryck i däcken?
Pirelli Cinturato Velo 35 tycker jag du ska kolla in. Kanske finns ännu bredare nu. De har sjukt bra punkaskydd men till följd av mer rullmotstånd och stumhet. Men de är ju ändå snabba jämfört med extrema touring-däck.Punkor punkor och åter punkor. Löjligt less. Lagom kul att fixa med imorse i nån minusgrad. In med ny slang. (Körde tubeless nyss men fick akut fixa med slang för nån vecka sen, mördarpinne i sidan) Tänkte att aja. Lär ju inte få punka på vägen hem. Men men. Jag försöker ju slå nåt slags punkarekord. Och nej det sitter inget i däcket. Ett fint snitt tvärs över ca 2mm brett.
Börjar fundera på om det är för att jag kör feta 650b, typ 40-50mm breda (större träffyta för alla trevliga spikar, glasbitar, vassa mördarpinnar, stenar etc). Inga däck verkar iaf hålla för mig. Kanske får kasta in handsken och se mig själv besegrad. Det blir inga fler Strava prs. Får köpa 1,5kg tunga touring däck med typ 5 millimeter anti-punkterings kevlar. Får hoppa av hojen så fort jag ser nåt glänsande eller större än 1mm som jag inte kan sicksacka förbi.
Låter grymma.Zwalpe Marathon Super Punka Protection Deluxe 2000 turbo Luxe ska du ha.
Mm det är ju det där med 650b som sätter agendan dessvärre.Pirelli Cinturato Velo 35 tycker jag du ska kolla in. Kanske finns ännu bredare nu. De har sjukt bra punkaskydd men till följd av mer rullmotstånd och stumhet. Men de är ju ändå snabba jämfört med extrema touring-däck.
Graveldäck på cykelbanor är ingen höjdare. Punkor, slits snabbt och rullar sådär. :DSista paret var Panaracer Gravelking Semi Slick 48mm. Körde runt 2bar/30psi vilket stämmer med sånna där psi calculators som finns på nätet.
Vackert, men varför har ingen kommit på att lägga in en funktion i kamerorna som automatiskt justerar så att bilderna blir vågräta?Krispigt, fint!
Har inget jättebra tips på just däcken, har själv Marathon Supreme och Vittoria Hyper men de finns inte längre att köpa.Tänker köpa nya däck, då även de är till åren komna (tror att jag bytte någon gång tidigt 90-tal). Vad rekommenderas för däck som kan klara lite sämre väglag, men inte är dubbdäck.
Vackert, men varför har ingen kommit på att lägga in en funktion i kamerorna som automatiskt justerar så att bilderna blir vågräta?
Jo är det där med 650b och hoppet om att vara hyfsat snabb.Graveldäck på cykelbanor är ingen höjdare. Punkor, slits snabbt och rullar sådär. :D
Kolla vad cykelbuden kör med i stan så ser du vad som funkar.
Jag har en Mason Bokeh. Klarar 40+ i 700c och 50+ i 650b. Har bara 650b hjul med fälgar som har 29mm innermått för tillfället vilket helt klart begränsar utbudet av touring/punkaskydds-däck som kan tänkas funka.Har inget jättebra tips på just däcken, har själv Marathon Supreme och Vittoria Hyper men de finns inte längre att köpa.
Men kolla noga hur breda däck du får in i ramen. Tror nog dessutom att det är bromsarna som begränsar mest i ditt fall.
Får hoppas att det går att hitta lika bra däck som mina Nokia Rollspeed LX 37-622.Har inget jättebra tips på just däcken, har själv Marathon Supreme och Vittoria Hyper men de finns inte längre att köpa.
Men kolla noga hur breda däck du får in i ramen. Tror nog dessutom att det är bromsarna som begränsar mest i ditt fall.
Eftersom de heter Nokia Rollspeed och inte Nokian Rollspeed borde de vara från innan 1988, då däckdelen av Nokia blev ett helägt dotterbolag och bytte namn till Nokian.Får hoppas att det går att hitta lika bra däck som mina Nokia Rollspeed LX 37-622.
Och som kanske inte har lika mycket patina som de nuvarande.
Visa bilaga 729923
(ot) låter ju rätt normalt. men om däcken sas tål lite lägre tryck än så utan att bil trögrullade minskar risken att det vassa sticker igenom.Sista paret var Panaracer Gravelking Semi Slick 48mm. Körde runt 2bar/30psi vilket stämmer med sånna där psi calculators som finns på nätet.
välkommen tillbaka!Angenäm men något långsam.
Ja det var väldans många polisbilar ute idag. Även norröver. Kanske pga gisslansituationen i Sollentuna. Mötte även en polisbil på morgonen då jag brände igenom rödljus vid spårvagnshallarna… den brydde sig inteFint som vanligt , regnet kom ju mitt på dan å så blev det medvind hem på det…
Glömde bort att det var poliskontroll på skeppsbron, de stoppade både bilar och ”cyklister”(elmoppar) oklart om de hade kört mot rött eller om det var trimningsgraden som skulle kollas…..
Skägg och tatueringar, fy fasen.Jag jobbar i Sumpan och polisen kör väl nykterhetskontroll, hastighetskontroll och "om-saker-är-fastspänt-på-flaket-kontroll" osv 2-4 ggr per år på samma ställen. Och det är alltid nyutexaminerade rekryter som får öva. Och alla har skägg och tatueringar.. (sorry kunde inte låta bli men det är sant)
En och annan har också en så kallad "man bun". Relativt ofta kombineras det med ovan fördomar. Dekadensen är totalSkägg och tatueringar, fy fasen.
Ja, där går garanterat gränsen.En och annan har också en så kallad "man bun". Relativt ofta kombineras det med ovan fördomar. Dekadensen är total
Undermålig infrastruktur låter det som. 25km/h är inte snabbtKänns spontant som att el-cyklkarna går lite för fort för el-cyklisterna. De hänger inte riktigt med i de skymda kurvorna. Ögonen blir iaf lite större (och de ser lite panikslagna ut) när de möter en annan cyklist.
Vidare så möter jag fortfarande ganska många som cyklar utan hjälm.
I morse blev det premiär med vantar för mig.
Eller att försvinnande få av dessa fordon bara gör den tillåtna hastigheten…..Undermålig infrastruktur låter det som. 25km/h är inte snabbt
Självklart, för att få balans på dagen bjöd hemresan på en punktering och bromsbelägg fram som låg på. Ja, och motvind såklart.Inte många cyklister ute trots senare start, lagom klädd, torrt ute trots regn i prognosen.
Härligt!
Jag håller inte med! Dock avviker de som inte håller hastigheten och man uppmärksammar dem på ett helt annat sättEller att försvinnande få av dessa fordon bara gör den tillåtna hastigheten…..