Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Punkor punkor och åter punkor. Löjligt less. Lagom kul att fixa med imorse i nån minusgrad. In med ny slang. (Körde tubeless nyss men fick akut fixa med slang för nån vecka sen, mördarpinne i sidan) Tänkte att aja. Lär ju inte få punka på vägen hem. Men men. Jag försöker ju slå nåt slags punkarekord. Och nej det sitter inget i däcket. Ett fint snitt tvärs över ca 2mm brett.

Börjar fundera på om det är för att jag kör feta 650b, typ 40-50mm breda (större träffyta för alla trevliga spikar, glasbitar, vassa mördarpinnar, stenar etc). Inga däck verkar iaf hålla för mig. Kanske får kasta in handsken och se mig själv besegrad. Det blir inga fler Strava prs. Får köpa 1,5kg tunga touring däck med typ 5 millimeter anti-punkterings kevlar. Får hoppa av hojen så fort jag ser nåt glänsande eller större än 1mm som jag inte kan sicksacka förbi.
vad kör du för tryck i däcken?

Punkor punkor och åter punkor. Löjligt less. Lagom kul att fixa med imorse i nån minusgrad. In med ny slang. (Körde tubeless nyss men fick akut fixa med slang för nån vecka sen, mördarpinne i sidan) Tänkte att aja. Lär ju inte få punka på vägen hem. Men men. Jag försöker ju slå nåt slags punkarekord. Och nej det sitter inget i däcket. Ett fint snitt tvärs över ca 2mm brett.

Börjar fundera på om det är för att jag kör feta 650b, typ 40-50mm breda (större träffyta för alla trevliga spikar, glasbitar, vassa mördarpinnar, stenar etc). Inga däck verkar iaf hålla för mig. Kanske får kasta in handsken och se mig själv besegrad. Det blir inga fler Strava prs. Får köpa 1,5kg tunga touring däck med typ 5 millimeter anti-punkterings kevlar. Får hoppa av hojen så fort jag ser nåt glänsande eller större än 1mm som jag inte kan sicksacka förbi.
Pirelli Cinturato Velo 35 tycker jag du ska kolla in. Kanske finns ännu bredare nu. De har sjukt bra punkaskydd men till följd av mer rullmotstånd och stumhet. Men de är ju ändå snabba jämfört med extrema touring-däck.

Pirelli Cinturato Velo 35 tycker jag du ska kolla in. Kanske finns ännu bredare nu. De har sjukt bra punkaskydd men till följd av mer rullmotstånd och stumhet. Men de är ju ändå snabba jämfört med extrema touring-däck.
Mm det är ju det där med 650b som sätter agendan dessvärre.

Krispigt, fint!

Bilagor

• IMG_3905.jpeg
    IMG_3905.jpeg
    1.4 MB · Besök: 50
  • IMG_3899.jpeg
    IMG_3899.jpeg
    809.8 KB · Besök: 50
Höststället på och nya pendlardäcken gick bättre med lite mer tryck. Punkaskydd när man pendlar varje dag känns som ganska skönt att ha, kör nu med Vittoria Urbano 700x35 som är ca 1,8 kg lätta. SunRace-kassetten 11-51 är nog inte heller den lättaste kassetten men ska jag bara pendla ca 1 mil så funkar det fint. Som road.cc beskriver dem: "Feel a bit sluggish to get going" dvs perfekt för pendling ;-)

Imponerande mycket pendlare trots ganska kalla temperaturer, väldiga köer vid Stora Mossen/Alvik, kanske ett trendbrott i år, kan inte minnas att jag varit med om denna mängd de senaste ca 4 åren (kallare dagar menar jag). Ingen större skillnad mot augusti.

Tänker köpa nya däck, då även de är till åren komna (tror att jag bytte någon gång tidigt 90-tal). Vad rekommenderas för däck som kan klara lite sämre väglag, men inte är dubbdäck.
Har inget jättebra tips på just däcken, har själv Marathon Supreme och Vittoria Hyper men de finns inte längre att köpa.
Men kolla noga hur breda däck du får in i ramen. Tror nog dessutom att det är bromsarna som begränsar mest i ditt fall.

Har inget jättebra tips på just däcken, har själv Marathon Supreme och Vittoria Hyper men de finns inte längre att köpa.
Men kolla noga hur breda däck du får in i ramen. Tror nog dessutom att det är bromsarna som begränsar mest i ditt fall.
Jag har en Mason Bokeh. Klarar 40+ i 700c och 50+ i 650b. Har bara 650b hjul med fälgar som har 29mm innermått för tillfället vilket helt klart begränsar utbudet av touring/punkaskydds-däck som kan tänkas funka.

Får hoppas att det går att hitta lika bra däck som mina Nokia Rollspeed LX 37-622.

Och som kanske inte har lika mycket patina som de nuvarande.
1727780704232.png

Senast ändrad:
Sista paret var Panaracer Gravelking Semi Slick 48mm. Körde runt 2bar/30psi vilket stämmer med sånna där psi calculators som finns på nätet.
(ot) låter ju rätt normalt. men om däcken sas tål lite lägre tryck än så utan att bil trögrullade minskar risken att det vassa sticker igenom.

Fint som vanligt , regnet kom ju mitt på dan å så blev det medvind hem på det…
Glömde bort att det var poliskontroll på skeppsbron, de stoppade både bilar och ”cyklister”(elmoppar) oklart om de hade kört mot rött eller om det var trimningsgraden som skulle kollas…..

Senast ändrad:
Fint som vanligt , regnet kom ju mitt på dan å så blev det medvind hem på det…
Glömde bort att det var poliskontroll på skeppsbron, de stoppade både bilar och ”cyklister”(elmoppar) oklart om de hade kört mot rött eller om det var trimningsgraden som skulle kollas…..
Ja det var väldans många polisbilar ute idag. Även norröver. Kanske pga gisslansituationen i Sollentuna. Mötte även en polisbil på morgonen då jag brände igenom rödljus vid spårvagnshallarna… den brydde sig inte

Jag jobbar i Sumpan och polisen kör väl nykterhetskontroll, hastighetskontroll och "om-saker-är-fastspänt-på-flaket-kontroll" osv 2-4 ggr per år på samma ställen. Och det är alltid nyutexaminerade rekryter som får öva. Och alla har skägg och tatueringar.. (sorry kunde inte låta bli men det är sant)

Jag jobbar i Sumpan och polisen kör väl nykterhetskontroll, hastighetskontroll och "om-saker-är-fastspänt-på-flaket-kontroll" osv 2-4 ggr per år på samma ställen. Och det är alltid nyutexaminerade rekryter som får öva. Och alla har skägg och tatueringar.. (sorry kunde inte låta bli men det är sant)
Skägg och tatueringar, fy fasen.

Halvmörkt och 2 grader när jag går in i förrådet för att hämta cykeln. Äsch då, glömt att lägga på ny vaxad kedja. Tar några minuter, ny kedja på plats, kommer ut igen. Ljust ute. Tadaa!
Gillar att cykla i temperaturer kring 5 grader. Svalt å skönt. Även tomt på gatorna. Såhär års är det även tomt i cykelrummet samt i omklädningsrummet på jobbet. Måste passa på att njuta av denna lyx de kommande 7-8 månaderna. Sen är det sommar igen...

Känns spontant som att el-cyklkarna går lite för fort för el-cyklisterna. De hänger inte riktigt med i de skymda kurvorna. Ögonen blir iaf lite större (och de ser lite panikslagna ut) när de möter en annan cyklist.

Vidare så möter jag fortfarande ganska många som cyklar utan hjälm.

I morse blev det premiär med vantar för mig.

Stukade foten i söndags kväll så jag har inte velat cykla förrän idag.
Vad skönt det var i morse. Första morgonen med buff under hjälmen och nästan bortdomnade tår.
Dags för varmare skor och större strumpor eller köpa skoöverdrag.

Hursom, skönt att få trampa denna höstmorgon 🍂🍁

Känns spontant som att el-cyklkarna går lite för fort för el-cyklisterna. De hänger inte riktigt med i de skymda kurvorna. Ögonen blir iaf lite större (och de ser lite panikslagna ut) när de möter en annan cyklist.

Vidare så möter jag fortfarande ganska många som cyklar utan hjälm.

I morse blev det premiär med vantar för mig.
Undermålig infrastruktur låter det som. 25km/h är inte snabbt

lätt motvind imorse fyra grader men nu har jag vant mig vid den lägre temperaturen . Undertröja och två kortärmade , dubbla kortbyxor med ett par tunna baggy shorts, fuskar med lobstervantar på morgonen iofs.
Fiiin sida/medvind hemåt elmupparna hade det jobbigt tydligen ,eftersom vi var ett gäng ”riktiga” cyklister som susade om dem längs Götgatan och Skanstullsbron.
Kul tycker jag iallafall nu mitt mitt hjärta å lungor har hittat tillbaka till samma nivå som innan kraschen två års sedan .

Tillbaka
Topp