fd.Elhojtok
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Typiskt! Här svär man över cyklar utan belysning, och vad upptäcker man väl framme vid jobbet? Jo, att baklampan hade slocknat pga tomt batteri...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra att det nu inte behövs lampor dagtid! Tack EU!Saker tar tid. Bilar med lyset på även dagtid är inblandade i färre olyckor. Det här upptäckte nazisterna under kriget, de var duktiga på att registrera och dra ut statistik. Det tog till 1977 innan Sverige som första land (tror jag) lagstiftade om lyse på dan för bilar. Undrar när samma lagar sipprar ner till cyklar i trafik, kanske 2050?
Haha, ja släckta bakljus motiverades väl med CO2-besparing (samtidigt som led i bakljusen slog igenom...) och att bromsljus skulle bli svårare att se vilket nog rakt av är en dålig och felaktig gissning...Bra att det nu inte behövs lampor dagtid! Tack EU!
(det kan finnas spår av sarkasm i inlägget)
Utanför Sverige så blev DRL en knuff framåt, för nu har betydligt fler fordon lysen (i alla fall framåt) än tidigare.Bra att det nu inte behövs lampor dagtid! Tack EU!
(det kan finnas spår av sarkasm i inlägget)
Du ska låtsas som om du är osynlig när du cyklar. Då slipper du rätt många problem.Visa bilaga 731265
OT bild, för att den är från igår. Vacker ute, fin ljus också (igår åtminstone).
Men jag borde aktivt undvika rusningstrafiken, åtminstone på vägen hem. Igår svängde en taxi i full hastighet till vänster över korsning precis när jag cyklade på den. Behövde låsa bakhjulet för att undvika krok. Nästa korsning flera cyklister från ändra sidan som passerar mig på höger. Nästa korsning en som går mot röd, jag vill cykla bakom men han ser mig på sista momentet och stannar. Blockerad bakhjul igen. Sen en bil som jag vill köra om, men jag väntar. Bra för att den stannar precis på mitten av hela vägen för att får stiga på någon som kommer från andra sidan (!).
OnT: idag en elsparkcykel som kör riktigt långsamt. Jag vill köra om och då svänger den vänster utan någon indikation. Till slut en som korsar gatan diagonalt utan att titta där det inte finns en övergångställe. Jag plingar med ringklockan. Han tittar bakåt, ser mig och fortsätter att går. Jag behöver köra om. Som roligt bonus en taxichaufför, med taxin halv i en tom parkeringsplats och en SUV bredvid som blockerar. Argument mellan de två förare, antar om vem som har rätt till platsen.
Jag tror inte att jag har talamodet till Zen-pendling. Det är a annars så trevligt att cykelpendla att jag varje dag borde lämna jobbet innan eller efter rusningstrafiken.
Du ska låtsas som om du är osynlig när du cyklar. Då slipper du rätt många problem.
Ha ha jag förstår din motfråga det var ett roligt svar. Nej jag menade att du ska utgå från att ingen kan se dig - bil, moped, mc, cyklist, gångare etc. Om man utgår ifrån att människor ska agera på ett visst sätt i trafiken för att det är comme il faut - well det är då det går åt helvete så att sägaHar du kankse glömt en negation i ditt inlägg?
Ha ha jag förstår din motfråga det var ett roligt svar. Nej jag menade att du ska utgå från att ingen kan se dig - bil, moped, mc, cyklist, gångare etc. Om man utgår ifrån att människor ska agera på ett visst sätt i trafiken för att det är comme il faut - well det är då det går åt helvete så att säga
Jag borde ha utvecklat mitt svar mer. Jag menade inte att du, genom att agera som om du vore osynlig, kunde ha undvikit alla problemen du beskrev. Det var menat mer i generella termer. Men ja man borde kunna cykla säkert över en korsning när det är grönt. Men samtidigt kan det som exempel komma en bil från höger som har solen mitt i ögonen och då hjälper det inte att det är grönt. Det var väl typ min poängI alla fallen jag nämnde där det skulle vara problematiskt utgick jag precis ifrån att människor inte såg mig. T.ex. personen som korsade mot röd; om har inte had sett mig alls skulle det inte har funnits en problem. Och personen jag plingade till var precis för att jag trodde att han inte hade sett mig (men han brydde sig inte). Och taxiföraren hade troligtvis inte sett mig (i tid). Men vad ska man göra då? Man måste väl kunna cykla rakt fram över en korsning när ljuset är grön?
Jag borde ha utvecklat mitt svar mer. Jag menade inte att du, genom att agera som om du vore osynlig, kunde ha undvikit alla problemen du beskrev. Det var menat mer i generella termer. Men ja man borde kunna cykla säkert över en korsning när det är grönt. Men samtidigt kan det som exempel komma en bil från höger som har solen mitt i ögonen och då hjälper det inte att det är grönt. Det var väl typ min poäng
Fast prognosen för tjockholm har väl hela tiden varit ihållande men inte särskilt kraftigt regn och rätt måttlig blåst också. (om du pendlar i stockholm alltså...)Var förbered på regn, vind, mörker och helvete med tanke på alla varningar om stanna hemma osv. Men var ju bara som ett vanligt höstregn mao helt vanlig pendling.
Tror du missförstår eller aktivt vill missförstå. Jag är helt med på samma tänk när jag kör bil, motorcykel, cykel eller går. Ingen kan se mig. Jag ser till att inte ligga i något som kan vara en död vinkel, inte heller precis bredvid någon om jag kan undvika det. Antingen helt bakom eller snett framför. Om någon är på väg att svänga (nej det är ingen som använder blinkers eller om de cyklar, visar tecken) ser jag till att inte vara ivägen för de kommer inte stanna även om de borde.Jag förstod vad du menade. Jag tror att jag har relativt mycket koll på trafiksituationer och hur andra trafikanter ser saker, framförallt jämfört med hur många andra cyklar. Min hastighet är lite högre än genomsnittet, det spelar kanske med. Med det finns folk som cyklar snabbare. Jag är alltid förvånad över att det inte finns fler incidenter.
Tror du missförstår eller aktivt vill missförstå. Jag är helt med på samma tänk när jag kör bil, motorcykel, cykel eller går. Ingen kan se mig. Jag ser till att inte ligga i något som kan vara en död vinkel, inte heller precis bredvid någon om jag kan undvika det. Antingen helt bakom eller snett framför. Om någon är på väg att svänga (nej det är ingen som använder blinkers eller om de cyklar, visar tecken) ser jag till att inte vara ivägen för de kommer inte stanna även om de borde.
Det gör ont att bli påkörd har jag lärt mig en knäoperation senare.
Provat många?Pendlar i Gävle. Skönt morgonregn! Men att det ska vara så svårt att hitta vettigt regnställ! Torr utifrån, men fuktig inifrån trots långsamt tempo!
Min upplevelse av skoskydd är att de funkar typ jättedåligt? Oavsett hur vattentäta dem är lyckas det ändå komma in vatten ovanifrån. Tar gärna emot tips på hur man håller fötterna torra när det regnar från alla elitcykelpendlare här inne!Typ 7-7,5 på en misärskala från 1-10 men jag visste ju om det här i morse, delvis mentalt förberedd, åtminstone var det inte kallt, kortbyxor fortfarande. Lite cyklister men ca 2-3 fordon som störde, en stor lastbil som envisades köra framför mig jättelångsamt mellan Stora Mossen - Alvik tex, inte värt livet att cykla om (vilket jag övervägde) men det här stör ju mitt SNITT och jag blev ca 1 minut extra senare till jobbet.
Att hålla sig torr är typ omöjligt om man cyklar ca 17 km, då behöver jag först och främst helt andra skoskydd, får reda ut skoskyddsmarknaden och utbudet någon gång när jag orkar.Att googla skoskydd är ju fantastiskt roligt och inspirerande, I can't wait.
Dessa hjälper helt klart. Men svårt att hålla vattnet helt ute.Min upplevelse av skoskydd är att de funkar typ jättedåligt? Oavsett hur vattentäta dem är lyckas det ändå komma in vatten ovanifrån. Tar gärna emot tips på hur man håller fötterna torra när det regnar från alla elitcykelpendlare här inne!
Kanske får testa. När jag el-cyklade till jobbet förr använde jag regnbyxor som jag drog över skoskydd och det funkade toppen. Med shorts eller tights som inte är helt vattentäta blir det efter 20min eller så lika blött som utan skydd.Dessa hjälper helt klart. Men svårt att hålla vattnet helt ute.
https://www.gripgrab.com/products/c...XBz6jYfUNeb8SScXwj7ZWdqpv29_Su4FsEsQp-iNAfdvv
Hmmm, regnbyxor kanske jag borde prova misärdagar, en enkel lösning, även om det riskerar bli obehagligt varmt med oönskade ljudeffekter (de är inte så tighta).Kanske får testa. När jag el-cyklade till jobbet förr använde jag regnbyxor som jag drog över skoskydd och det funkade toppen. Med shorts eller tights som inte är helt vattentäta blir det efter 20min eller så lika blött som utan skydd.
Kan bara instämma, visst det är skönt när det är varmt och solen skiner men det är ändå något med regn.Skönt med regn. Jag tycker om att cykla i lagom regn. Det är en annan sorts cykling och upplevelse.
Det är också trevligt för att
- det är färre andra cyklister att trängas med vilket är skönt, eller
- det är många andra och det är kul att se att många andra också trotsar vädret och cyklar!
Jag körde med skoöverdrag som ska vara vattentäta, regnbyxor som går ner över skoöverdrag samt regnjacka.
Likförbannat hade jag våta fötter när jag kom hem. Inte svettvåta utan blöta. Har ingen aning om hur vattnet kommer in utom möjligtvis underifrån? Men jag är lika glad för det.
Såna här kanske? https://www.vaude.com/int/en/01280-bike-gaiter-long.html#?colour=451Min upplevelse av skoskydd är att de funkar typ jättedåligt? Oavsett hur vattentäta dem är lyckas det ändå komma in vatten ovanifrån. Tar gärna emot tips på hur man håller fötterna torra när det regnar från alla elitcykelpendlare här inne!
De där verkar kanon, ifall det plötsligt börjar regna under en polarexpedition.Såna här kanske? https://www.vaude.com/int/en/01280-bike-gaiter-long.html#?colour=451
Iom att de sitter ända uppe precis under knät blir det mycket mindre mängd vatten som kan rinna ner längs benet.