Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Pendlingssnitt nästan 30 km/h i morse, trevligt och soligt men det måste varit lite medvind... 🙂 rätt skönt just på fredagar då massvis "arbetar hemma" men i helgen åker dubben på, det roliga är slut, nu får man bita ihop i ca 3-4 månader. Jag brukar köra med dubb både bak och fram och orkar aldrig byta mellan hjulpar, cyklar etc så nu får man väl gå upp ca 10-15 minuter tidigare i fortsättningen.

Tredje säsongen med Continental Contact Spike 120 32-622 vilka rullar hyfsat lätt numera så jag ska inte gnälla för mycket. 🙃

Senast ändrad:
Verkar som någon medcyklist får en trevlig start på helgen; Chips brynt smör/chili samt ett knippe färsk dill.
Kan dillen vara till en smarrig Toast Skagen??
Trevlig helg!
1731685744149.jpeg

Någon som har erfarenhet av Craft CORE Endur Hydro Jacket? Ska införskaffa jacka för de vidrigare månderna på året och den verkar rätt najs. Ser dock lite tajt ut så kanske inte får på så många lager under?

Egentligen så letar jag efter något som motsvarar överdragsbyxor. Fast jacka då lol. Något som är vatten och vindtåligt, lätt att dra på överst. Någon som har tips? Min pendling är bara 5 km enkel väg.

Kallare än i fredags.

Om man bor i sthlm och vintercyklar med dubb, är det nu man byter?

Ja.

Första dagen jag cyklat till jobbet på två veckor pga resor med jobb och det blir med gamla hybridcykeln och dubbdäck. Idag behövdes iofs inte dubbdäcken men ville köra in mig med den innan det blir halt senare i veckan. Blev trött i handlederna i fem minuter och segt gick det.

Ändå överraskande många cyklister ute. Tycker jag ser lika många nu som i september. Får väl se onsdag, torsdag när det riktiga kraftprovet kommer.

Sista dagarna snustorra förhållanden i Sthlm. Vilket flow trots motvind.

Testar 48mm slicks istället för 42mm mönstrat för den här vintern.

Dubbdäckspremiär.
Helt onödigt just idag men prognosen för veckan ser spännande ut.

Vansinnigt dåligt rull (bra grepp?) så precis lika trist som jag minns det.

Har lite problem att få mina Conti spike att sätta sig rätt i framfälgen. Det är ngn slags tubeless ready fälg och den är rätt grund. Så runt ventilen blir däcket högre. Resulterar i en rätt irriterande guppande i högre farter.

Händelselös som sig bör. Minns inte att den hände ens. Var lite tunt klädd på överkroppen nu när jag gräver minnet.

Väderprognoserna har varit kraftigt överdrivna för Fjollträsk. Knappt något återstår av katastrofscenarierna! Enligt senaste prognosen kan det komma ca10 cm på torsdag. Så då blir det nog premiero för dubb då.
Men det har svängt förr! "Plötslig snökanon blaha blaha"

Lite omvägspendling via kontoret i Hägersten imorse , är glad att jaginte cyklar den vägen in till stan och den. tiden ca08.30 sjukt mycket folk vid Hornstull, hyfsat flyt Hornsgatan mot slussen och sen kö på skeppsbron det var inte riktigt misärpendling , men nästan😜

Åkte i backen, premiär för iår. Vissa ställen är bara jäkligt luriga, tror det var lite frost tillsammans med löv som gjorde att framhjulet försvann. Stod en cyklist på andra sidan korsningen som också hade gått i backen någon minut tidigare.

Får montera på dubbdäcken ikväll även om det blir lite tråkigare att cykla.

Dubbdäckspremiär.
Helt onödigt just idag men prognosen för veckan ser spännande ut.

Vansinnigt dåligt rull (bra grepp?) så precis lika trist som jag minns det.

Har lite problem att få mina Conti spike att sätta sig rätt i framfälgen. Det är ngn slags tubeless ready fälg och den är rätt grund. Så runt ventilen blir däcket högre. Resulterar i en rätt irriterande guppande i högre farter.

Exakt det där fick jag problem med förra året. Enda som löste det var att byta slang. Be mig inte förklara hur det kunde lösa det, men det gjorde det. Kan ju vara värt att prova. Jag fick ge upp att cykla förra vintern pga av det. I år fick jag på ordentligt, men det krävdes en hel del såpavatten.

Sopsaltartraktorn hade pajat i backen vid macken på nioörtsvägen. Det var tydligen helt nödvändigt att bärga den mitt i morgonrusningen (liksom klottersanering) så det blev lite trångt på cykelbanan med en stor bärgningsbil.

Kallare än i fredags.

Om man bor i sthlm och vintercyklar med dubb, är det nu man byter?
Det beror på, vissa gillar ju "living on the edge" eller kör alternativt enligt godkänd "happy elitpendlar-standard paragraf 3" enbart dubbdäck fram, själv bytte jag i går (båda däcken). (y)

Senast ändrad:
Händelselös som sig bör. Minns inte att den hände ens. Var lite tunt klädd på överkroppen nu när jag gräver minnet.

Väderprognoserna har varit kraftigt överdrivna för Fjollträsk. Knappt något återstår av katastrofscenarierna! Enligt senaste prognosen kan det komma ca10 cm på torsdag. Så då blir det nog premiero för dubb då.
Men det har svängt förr! "Plötslig snökanon blaha blaha"
Lycka till onsdag när du cyklar hem med dina slicks (y) ser ju inte 100% safe ut men kan ju ändras
1731942271699.png

Ja.

Första dagen jag cyklat till jobbet på två veckor pga resor med jobb och det blir med gamla hybridcykeln och dubbdäck. Idag behövdes iofs inte dubbdäcken men ville köra in mig med den innan det blir halt senare i veckan. Blev trött i handlederna i fem minuter och segt gick det.

Ändå överraskande många cyklister ute. Tycker jag ser lika många nu som i september. Får väl se onsdag, torsdag när det riktiga kraftprovet kommer.
Vet inte riktigt om jag har rätt men många elcyklister verkar rätt bra på att köra året runt varav andelen hmmm "vanliga icke eldrivna cyklar" nog går ner lite rent procentuellt på vintern. Ofta är väl elcyklarna utrustade med feta däck och ger kanske en mera trygg feeling, en del byter så klart till dubb också.

Vet inte riktigt om jag har rätt men många elcyklister verkar rätt bra på att köra året runt varav andelen hmmm "vanliga icke eldrivna cyklar" nog går ner lite rent procentuellt på vintern. Ofta är väl elcyklarna utrustade med feta däck och ger kanske en mera trygg feeling, en del byter så klart till dubb också.
Det är min uppfattning också.

Var med om nåt lite förvirrande idag - blev tutad på av bilist trots att jag laglydigt körde på grön signal....

Kom cyklande på Sockenvägen i riktning mot Skogskyrkogården. Får grönt ljus lagom till jag kommer fram till övergångsstället. Men då måste såklart en hantverkarbil tränga sig före varpå jag bromsar och saktar in.

När jag ska ut på övergångsstället/cykelöverfarten på bilden så tutar bilisten bakom hantverkarbilen på mig.

Jag stannar och gör gesten "jaha vad vill du då lille vän?" varpå den medelålders herren i sin SUV viftar nåt som jag tolkar som "oj hoppsan, du hade visst också grönt samtidigt - det var inget!".

Liknande situation på bilden som för mig (notera grönt för både cyklister som ska rakt fram och högersvängande bilister). Men det var INTE sommar och sol när jag passerade där idag.
1731956585697.png

På elhojen kan man slänga på rejäla dubbisar utan straffet att det blir trögtrampat, elen löser den biten. Elhojar har nog också ofta en "snäll" geometri som passar för lite halare väglag ("vintercykel" handlar inte bara om dubb, geometri är minst lika viktigt). Man kan också klä sig varmt och skönt utan att bli kokt halvvägs. Suveränt fordon för vinter faktiskt.

På elhojen kan man slänga på rejäla dubbisar utan straffet att det blir trögtrampat, elen löser den biten. Elhojar har nog också ofta en "snäll" geometri som passar för lite halare väglag ("vintercykel" handlar inte bara om dubb, geometri är minst lika viktigt). Man kan också klä sig varmt och skönt utan att bli kokt halvvägs. Suveränt fordon för vinter faktiskt.

Tänkte exakt tanken när jag cyklade i morse att en elcykel hade varit perfekt på vintern.

Jag frös inte idag! Helt otroligt egentligen. Första gången i dessa temperaturer jag inte frusit sönder händerna. Lösningen var några bra lobstervantar. Blev till och med lite småsvettig om händerna. Men snabbt gick det inte idag, det var jag för varmt klädd för. Hade kanske haft
ett lager mindre på överkroppen. Bra syntetkalsonger med rätt passform fungerar ändå under cykelbyxorna. Det går inte i dessa temperaturer för mig att inte ha något under.

Fem minus och kruttorrt , nästan tomt vid halv sex kom en duktigt snabb kille på racer vid gullmars som nästan flög fram han hade iallafall inte dubbdäck som bromsade 😜

Bytte till dubbdäcken igår. Ett sånt helvete att kränga på. Kan för lite om det här, men spekulerar i för trånga fälgar kanske. Alternativt för styva däck.

Oavsett, svalt idag så kändes skönt att ha dom på. Svartisen kan ju vara var som helst!!

Visa bilaga 738787Pendlade in lite senare imorse. Tomt, svalt och snyggt! Några hade redan hunnit bada.

Fixa en fotograf sedan är det bara att kasta sig i, se oberörd ut, le, förklara för omvärlden via sociala medier hur underbart det är samt vilka enorma hälsofördelar det ger dig. Genomslaget blir dock lite större om det görs medan det snöar på torsdag. 🙂 Inlägget kan heta "Underbar cykelpendling i ett vintrigt Stockholm med stopp för bad" (helst på engelska):

Fixa en fotograf sedan är det bara att kasta sig i, se oberörd ut, le, förklara för omvärlden via sociala medier hur underbart det är samt vilka enorma hälsofördelar det ger dig. Genomslaget blir dock lite större om det görs medan det snöar på torsdag. 🙂 Inlägget kan heta "Underbar cykelpendling i ett vintrigt Stockholm med stopp för bad" (helst på engelska):
Utmaningen är väl just det där att se oberörd ut (och låta bli att flämtandas).

Blev pendlaren med vinterhjulen på i morse. Klart onödigt. Torrt och fint på vägen även om det var lite kallare.
Jaja väl lika bra vänja sig vid eländet.

Bytte till dubbdäcken igår. Ett sånt helvete att kränga på. Kan för lite om det här, men spekulerar i för trånga fälgar kanske. Alternativt för styva däck.

Oavsett, svalt idag så kändes skönt att ha dom på. Svartisen kan ju vara var som helst!!
Köpte en sån bbb easy tyre (däcktång) förra året klart värt de få kronor den kostade: https://bbbcycling.com/en_en/btl-78-easytire

Om däcken var kalla brukar det vara svinjobbigt. Jag brukar ta in dem en god stund i rumstemperatur. Det brukar göra susen.

Tillbaka
Topp