Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jahopp då har man dragit på sig någon slags sjuka. Blir sängen alt hemmajobb imorn. Kanske inte helt dålig timing. Kämpa på där ute.

Tog en bit grus hem. Stigarna är dödssnabba just nu. Fenomenalt grepp och hårt som tusan.

Skönt med barmitts idag! Inte lika kul med dubbdäck. Men lär väl behövas kommande vecka.

Premiär också för nya cykelöverfarten vid färgaffären i Alvik. Bra synkade ljussignaler men kan nog bli trångt i rusningstrafiken (sommartid alltså, inte i november).

DÖDS-isfläcken var kvar. Samt DÖDS-snö ovanpå. Får erkänna att jag tog det lite lugnt. Samt funderade på dubbdäck.
E68A7C17-319C-4F05-A4BC-F1FD7E16B6EF.jpeg

Motvind hela sträckan till jobbet, medelpuls mycket högre än vanligt, kul att man kan se vilka skillnader motvinden kan göra för träningen.
Ser också att Garmins tjänst är nere :(.

Kör med dubbdäck men fortfr inte isigt i Stockholm, vet någon om det sliter på däcken och om det är förbjudet att cykla på gator med dubbdäcksförbud, eller gäller det enbart bilar?

det lär inte gälla cyklar, och knappast utryckningsfordon. hur det är med taxi vet jag inte, men ingen vettig taxiförare kör väl med dubbdäck i storstadsmiljö.

dubbdäck på bilar är en av vår tids större miljöbomber, och jag har svårt se att det inte kommer restriktioner. i norge är det dubbel trängselskatt för de som ändå känner att de är nödvändiga.

Kör med dubbdäck men fortfr inte isigt i Stockholm, vet någon om det sliter på däcken och om det är förbjudet att cykla på gator med dubbdäcksförbud, eller gäller det enbart bilar?
Slitaget är inget att bry sig om åtminstone, är inne på fjärde vintern med Continental Contact Spike 120 dubb 32-62, cyklar majoriteten av vardagarna ca 17 km x 2 och däcken är fortfarande bra. Jag har på dubb bak och fram ca 4-5 månader varje vinter, orkar oftast inte skifta hjulpar eller byta cyklar av bekvämlighet.

Ruttnade på mitt vobbliga Conti Spike. Bytte till ett äldre Marathon Winter och det sitter som en smäck på fälgen. Det är märkbart tyngre än Conti-däcket. Men ett jämnt rull väger tyngre (!).

DÖDS-isfläcken var kvar. Samt DÖDS-snö ovanpå. Får erkänna att jag tog det lite lugnt. Samt funderade på dubbdäck.
Visa bilaga 738890
Lite kul att personen framför dig (antar det du som fotar personen framför dig) är en kollega till mig som jag mötte utanför garaget på jobbet vad som bör varit ganska kort efter detta foto taget (bör vara, annars osannolikt likt i klädsel, cykel och allt).

Motvind hela sträckan till jobbet, medelpuls mycket högre än vanligt, kul att man kan se vilka skillnader motvinden kan göra för träningen.
Ser också att Garmins tjänst är nere :(.

(Sorry om jag spårar ut lite)
Det gäller inte cyklar:
Förbudsmärket C44. Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon med dubbdäck än moped klass II

Samtidigt gör inte trafikförordningen skillnad på fordon och fordon, så teoretiskt skulle det kunna finnas en tilläggstavla att skylten även gäller cykel:
Lokala trafikföreskrifter om förbud mot trafik med fordon som meddelas av en kommun för en viss väg, viss vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område får avse fordon med dubbdäck. Förordning (2011:912).

Det generella dubbdäcksförbudet finns i TSFS 2009:19 och gäller inte cykel:
Omfattning
1 § Dessa föreskrifter avser däck som används på personbilar, bussar och lastbilar samt på släpvagnar som dras av sådana bilar. Föreskrifterna omfattar även anordningar som skydd mot slirning. (TSFS 2019:44)

Så ge vägen vad den tål!

Motvind deluxe imorse och medvind luxe på hemvägen men det gick mycket bra att kränka elcyklar och dessutom har jag nu efter 30plus år lärt mig hur Götgatan ska klaras av ,det som gäller är , lägga sig sist i kön för att inte fastna vid snaps, folkungagatan och sen vid skrapan sen kan man successivt öka så blir det lagom grönt vid Ringvägen och efter det har jag bara oövervakade korsningar å broar så då flyter det på bra .😜

13 km in till Stockholm från söder om söder imorse, kallt och sjukt blåsigt - gick fruktansvärt segt. Vägen hem bra mycket lättare dock nästan påkörda av mopedbil på överfart (f*tungar).

Motvind deluxe imorse och medvind luxe på hemvägen men det gick mycket bra att kränka elcyklar och dessutom har jag nu efter 30plus år lärt mig hur Götgatan ska klaras av ,det som gäller är , lägga sig sist i kön för att inte fastna vid snaps, folkungagatan och sen vid skrapan sen kan man successivt öka så blir det lagom grönt vid Ringvägen och efter det har jag bara oövervakade korsningar å broar så då flyter det på bra .😜
Kränka elcyklar? Du vet att det inte är så svårt att passera 25 km/h på en vanlig cykel va?

"Ja dä ska ja säga er: Att dä blåste så överjävlig motvind att ja slo' all time stravarekordet uppför Dalkarlsbacken när ja sku' cykla nerför"
Dubbelt pannben: Motvind från helvetet och elcykel med avslagen motor fast med assistans bara ett knapptryck bort. Jag stod emot frestelsen fast det gick i 9 km/h på sina håll. Eftersom jag inte har vintercykelskor så fick jag ta vinterkängor... därför elcykeln idag. (Hade blitt knöligt med vinterkängor och spd-pedaler)
Hoppas det gick bra för er andra

Trodde att dom skulle ha hunnit sopsalta innan jag gav mig iväg vid 07.30 men det var rätt mkt snö kvar...

Överlag rätt händelselöst i övrigt. Skönt med dubb, försiktigt i modden.

1 cm snö på cykelbanan, möter en plogbil i full fräs. Jit inventory management?

Gammeldubb fram, sproilans conti top contact winter bak. Kändes övertryggt men det var nog bra nedför backen från Årstaberg.

Ingen pendling idag då barnen har studiedag. Men får lite abstinens komma ut. Det är ju ganska roligt första gången det fallit lite mer ren snö utan modd och elände.

Uppför på Skanstullsbron och den sista jag passerade stod det 28 på displayen och @Sulfaten hjälp mig nu , jag cyklar med 29+,fulldubbat och heldämpat så jo man får ta i lite 😜
Det är fasen en vardagshjälte att köra med den set-upen.

Jag var på götgatan igår vid 16.30 och flanerade.
Är riktigt tajt för cyklisterna att kryssa fram där.

cyklade inte imorse för jag var lat igår och spelade fallout 4 istället för att sätta på dubben. Missade två bussar (den andra ville inte stanna) så jag fick gå till en tredje. Rätt ok ändå, fick sittplats och kunde koma i 30 min till anställningsplatsen

Tillbaka
Topp