Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Har fortfarande inte hunnit köpa nytt dubbdäck, så kör odubbat bak. Men har funkat mycket bättre än jag trodde. Inte så dramatiskt imorse in till jobbet.

Tur vid otur att jag inte kände mig 100% de sista två dagarna och skippade iskaos. Idag en isfri pendlingsväg, och nästan cykelfri också vid sen tid. Äntligen lagades potthål vid Hagaparken: kring tjugo över lite mer än 100 meter. Alla så stora at man kunde bryter fälgen och det är så mörkt där att man inte ser dom.

2024-12-05-12-01-03-142.jpg

Har fortfarande inte hunnit köpa nytt dubbdäck, så kör odubbat bak. Men har funkat mycket bättre än jag trodde. Inte så dramatiskt imorse in till jobbet.
Var glad för det du! Själv köpte jag mig ett dubbdäck igår efter att ha kört odubbat bak i ett par veckor. Jag tyckte det gick förvånansvärt trögt till jobbet imorse. Såklart låg bakbromsen på rätt rejält efter däckbytet, trots att jag ägnade en stund åt att justera. Fälgbroms... 🤬

Mycket bra 8/12 vändor avklarade, ( blir dubbeipendling imorgon pga/tack vare julbord efter jobbet så det får bli hem efter jobbet å duscha sen lite långsamt tillbaka till stan igen . Å hem igen efter julbordet , tur att man inte dricker så för hockeyskolan börjar åtta på lördag morgon 🤪

Kall morgon, invigde elhandskarna, ok, men inte mer. Får nog montera barmittsen istället även om jag inte gillar mitts. Annars spårigt o långsamt.
Har också elhandskar. Är alltid lite småfrusen med dem men har gjort lite A+B-tester och kommit fram till att det ändå är de som jag lider minst i. Med andra handskar pendlar det mellan kokt och misär. Med elhandskarna har det aldrig blivit misär, förutom den gången som batterierna var tomma sista timmen. :) Behöver ju såklart inte vara samma med dina.

Jag har Ekoi fingerhandskar, funkar som sagt men batteriet är lite kantigt o irriterar.
Nu blir det varmare så blir Mammuts lobsters igen. Annars ok pendling, kallt i morse.

Frostfri morgon med frusen bakväxel igen. Just bakväxeln brukar inte frysa för mig. Undrar om nåt blev annorlunda när jag bytte vajer häromveckan?
Tror att det är 20 år som jag vinterpendlat nu (i Stockholm). Minnet är inte alltid det bästa men kan inte påminna mig att jag fått en frusen växel någon gång.

För övrigt supergrepp idag igen även om jag inte utmanade ödet. Däremot märkte jag att det var halt när jag sprang för att hämta lite paket och gå på systemet. Även vid hundpromenaden var det bra glid.

I morgon blir det pendling på zwift (utan bakhjul och med punkat framdäck). Garaget är isfritt som tur är.

Jag kör med mina slaskväder-mc-handskar från halvarson med en liner innanför, funkar svinbra :) (och så behöver jag inte tjöööpa spörschöl-vinter-cykel-handskar)

Cyklade från söderort till Stockholm city, dubb fram och inte trycka på i kurvor kändes tryggt för mig, lurigast var kurvan efter Hornsgatan/götgatan ner mot guldbron, där släppte framdäcket för en man som körde odubbat, men han gick ned mjukt o gled lite, sen var det lite småhalt är och var tills efter munkbron, en man på MTb med dubb fram gjorde en rutinerad parering när det släppte bak för honom. Ta det lite lugnare än vanligt bara.

Cykling i stan igår som omväxling. Bevittnade en vurpa, en man kommer i god fart på regeringsgatan och ska höger på birger jarls. Där är det hyffsad backe och skarp kurva som jag tror är feldoserad. Modigt eller dumt att bomba på? Jag är inte förvånad över att folk vurpar...

Trodde det var plusgrader men när jag kom ut kändes det väldigt halt. Ingen fara på taket, jag kör heldubb.

Blidare väder i stan. Över lag zen...

Var ishalt när jag gick hemifrån imorse, så jag tog det lugnt in till stan och det var inga problem. Såg en annan pendlare med smala däck som stod och väntade vid ett rödljus strax innan guldbron och knappt verkade kunna stå upp med cykeln pga det var så halt, såg lite läskigt ut, men han trillade inte omkull iaf.

Ensam på cykelbanan vid 0630 ca imorse från Segeltorp ända till Hökmossens gård ungefär, där jag blir omkörd av fyra (4) eltrafikanter i rask takt. Den förste låtsades inte ens trampa, stannade kvar i mötande cykelfil, utan ett enda lyse tänt, och när jag tappade bort honom i fjärran körde han i gångbanan.

10/12 vändor avklarade, prickade den värsta skuren perfekt slutade när jag nästan var hemma 🤪.
Hoppas att det mojnar tills hemresan ikväll…

Mycken klagosång, i en fejsbookgrupp för cyklister i 08, om halkan. Det uppgavs att det är mindre salt i sopsaltsörjan! Detta har bidragit till, eller tom orsakat, halkan!! Huvuden kommer rulla!!! Årets scoop?

Det var isgata på årstafältet iaf. No problemo med dubb fram dock.

10/12 vändor avklarade, prickade den värsta skuren perfekt slutade när jag nästan var hemma 🤪.
Hoppas att det mojnar tills hemresan ikväll…

Precis samma här.

På morgonen var det is överallt där det inte fanns salt. Funderade på att tar en tråkig väg på eftermiddagen över stora cykelvägar, men det visade sig att allt is var borta.

Övervägde av outgrundlig anledning att köra odubbat idag. Med facit i hand är jag MYCKET glad att jag tog mitt förnuft till fånga och tog vinterpendlaren. Det var nog så otäckt på hemvägen idag även med dubbar.

Även om jag inte lyckats få framdäcket att sätta sig riktigt ordentligt på fälgen så är lite lätt vobbel att föredra framför odubbat på iskana...

Kan bara hålla med ovanstående,
från Stureplan till Skanstull så var slasket mjukt men därefter hade frusit på ”bättre” .
12/12 vändor avklarade utan att trilla eller som nu sista vändan utan ihopstötning med nån fyllskalle 😜

Bilagor

• IMG_1288.jpeg
    IMG_1288.jpeg
    1.6 MB · Besök: 39
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp