Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Halt i sthlm? Har inte hunnit byta till vintersulor
Flera plusgrader (åtminstone söder om innerstan) och hård vind. Jag *gissar* att det är torrt nästan överallt och att vinden blir det största problemet idag, men det är klar himmel så var försiktig på broar och andra ställen där det kan bli svartis ändå.

Svartis, men dubben klarade det fint. Äntligen fick jag inviga nya vinterskorna. Stor skillnad, 46 i storlek jämfört med 44 i sommarskorna. Strumpor och yllesockor och plats för mer, om det skulle behövas. Dessutom går det ju att kränga på överdrag. Tyvärr är mina befintliga överdrag för små, men...

Löparpendling idag. Fint med soluppgång. Medvind. Ohalt.

Bilagor

• IMG_5367.jpeg
    IMG_5367.jpeg
    1.3 MB · Besök: 51
Ingen is från Globen till Blasieholmen, men motvind biten västerut till 73an.
Kort uppdrag: Blasieholmen till Frihamnen, latade mig genom att åka med bogserbåten till svindersvik och få en kort cykling upp till Sickla istället för att cykla från Frihamnen, men kände av gårdagens trainerpass och var ändå på väg till klättring. Backen upp längs med Hammarbybacken är snustrorr och helt isfri. 👍 Får se hur länge det varar.

Det här ser ju bra ut men jag blir ändå avhängd då och då på Le Peloton. Så jag vet inte hur korrekt dessa siffror är
Visa bilaga 743330

Le Peleton är väl i och för sig helt hysteriskt hård cykling 🙂 åtminstone första gruppen? Även om man blir avhängd på Le Peleton kan man nog vara en riktigt bra cyklist menar jag.

"average pace was 42 kmh over ~37km" :cool:

Senast ändrad:
Är det någon som har något annat än 9 års skillnad? Inte för att peka ut otränighet (det är ett ord, iaf nu) utan för att se om Garmin gjort det lätt för sig och alla som rör på sig "är nio år yngre"?

Visa bilaga 743325
@Manurhin2 är i och för sig ett undantag, tror han har större än 9 års skillnad. :unsure: Men vi värmlänningar är ju lite speciella. 🙂

Senast ändrad:
Toppenföre idag. Hunden gick och plockade fram dragselen själv, efter morgonpromenaden. Sas vara kring minus elva, och kändes som minus femton.
Med bakhjulet uppdraget på frambromsen, "promenerade" vi studsande fram till vår startpunkt, och sen blev det åka av!! Härliga tvåhjuls-släpp på bomberad grusväg. Is under näsan, ömmande bromsfingrar, blöt t-shirt och frostvit jycke! Bra dag.

Blåsigt och isfläckigt både till och från jobbet .
En trimmad elsparkcykel körde omkull vid Sergels Torg imorse men det gick tydligen bra trots att hjälmen hängde på styret 😕

Är det någon som har något annat än 9 års skillnad? Inte för att peka ut otränighet (det är ett ord, iaf nu) utan för att se om Garmin gjort det lätt för sig och alla som rör på sig "är nio år yngre"?

Visa bilaga 743325
Stämmer bra här. Nio års skillnad för min del med. Var tvungen att leta reda på hur detta beräknas.

"Information som din ålder, ditt kroppsmasseindex (BMI), din vilopuls och din historik över intensiv aktivitet används till att beräkna din konditionsålder på klockan. Om du har en Index™ våg används ditt kroppsfettsprocentvärde i stället för ditt kroppsmasseindex (BMI) till att beräkna din konditionsålder. Träning och livsstil kan påverka din konditionsålder."

Det effektivaste verkar vara att banta. Är man undernärd brukar även vilopulsen gå ned.

Instämmer med ovan. Fin morgonpendling. Där det inte är saltat så har man istället kompenserat med ett 3cm lager av grus. Fastnar i däcken och flyger all sin väg. Knastrar mera i skärmarna av all lösgrus än av dubbdäcken.
Garmin gissar att jag är 8år yngre.

igår morse på väg till jobbet upptäckte jag att mitt ena skosnöre på vänster sko hade snurrat sig runt axeln på vänster pedal och satt fast. fick trampa baklänges för att snurra upp det. glad jag upptäckte det innan jag behövde sätta ner foten :P sen cyklade jag genom glas två gånger, men verkar ha klarat mig från punktering än så länge.

Just nu, regn och över +5 grader i Sthlm. "Varmt" hela natten samt uppemot 7-8 grader imorgon.
Den dubbfria cykeln känns som ett enkelt val inför morgondagens pendling.

Blött och hyfsat eländigt med bra motvind och väldigt lite julstämning söderut från city på eftermiddagen. 193W i snitt gav hissnande 22 km/h 🥵

igår morse på väg till jobbet upptäckte jag att mitt ena skosnöre på vänster sko hade snurrat sig runt axeln på vänster pedal och satt fast. fick trampa baklänges för att snurra upp det. glad jag upptäckte det innan jag behövde sätta ner foten :P sen cyklade jag genom glas två gånger, men verkar ha klarat mig från punktering än så länge.
Det där med skosnöret runt pedalaxeln råkade jag ut för på tiden när jag fixiependlade (typ när jag startade första pendlartråden https://happyride.se/forum/threads/halla-cyklist-hur-var-dagens-pendling.816701/ ).

Kände plötsligt hur foten drogs fast mot pedalen allt hårdare. Hann inte bromsa/skidda så det slutade med att snöret drogs av. Klart oskönt 🙂

/J

Det där med skosnöret påminner mig om igår när jag skulle ta ut lite kläder från torktumlaren. Änden på ena ärmen på en underställströja hade råkat komma i kläm i luckan och hängde utanför maskinen. OJ vad uppsnurrad tröjan var. 😄

Det där med skosnöret påminner mig om igår när jag skulle ta ut lite kläder från torktumlaren. Änden på ena ärmen på en underställströja hade råkat komma i kläm i luckan och hängde utanför maskinen. OJ vad uppsnurrad tröjan var. 😄

Kom nu och tänka på ett par skor jag hade en gång. Använde inte dem så ofta men varje gång jag väl använde dem och skulle till och knyta så märkte jag att det var dags att byta skosnörena. Detta, eftersom det ena- jag tror det var det högra i färdriktningen- var duktigt slitet asså. Och då är det ju lika bra att byta båda. För det andra kan ju vara på g att slitas ut ut också, fast det kanske inte syns så tydligt, minns inte riktigt- det var några år sen. Och det kan ju vara svårt att få till det här med färgerna om man endast byter det ena. Det höll på i flera år, det här med att att det inte blev av att byta några snören för jag glömde bort det varje gång. Tills en dag när snöret gick av mitt under spankulerande på stan! Då fick jag lov att köpa ett par nya snören på stört. Och det roliga var att det gick sönder utanför en skoaffär, så det var ju lätt fixat! Det var tider det, när det rullade på bra.

Höll makligt tempo och vädrade ur de sista ångorna av gårdagens aw. Blev kränkt av otrimmade elcyklar.
Höjden av kränkhet för mig var att bli omkörd av 2 tjejer med matkassar på styret, Vänern runt infarten till Örebro. Inflammation i muskelfästena i bägge låren ovanför knäna, varje tramptag gjorde ont som tusan så ståcykling ett par varv i taget var det enda sättet att ta sig i mål.

Skitsmart att cykla i sub 10 grader och hällregn i kortbyxor.

Cykelpendling fjärde dagen i rad, vilket är rekord för mig. (Får se om det blir en femte imorrn) Precis när jag lämnat jobbet och skulle svänga vänster så får jag vänta på ett par mötande bilar och håller mig rätt långt till vänster på vägen i knapp styrfart. Sedan räcker jag ut vänsterarmen för att signalera - och boxar nån lirare på racer i magen. Blev duktigt förvånad. Jag undrar fortfarande varför han inte körde om till höger.

Med dyrbar last i thulevagnen så blev det lite lugnare/tyngre pendling än normalt. Vill även förregå med gott exempel så denna gång blev det att stanna i VARENDA rödljus genom stan. Oj jeevlar vad mycket tid som går åt. Värsta idag var skeppsbron. Står i rödljus vid kungsan, rödljus efter bron, rödljus vid slottet, rödljus innan slussen, rödljus vid slussen samt rödljus uppe vid slussen innan götgatan. Mao, rödljus i varje korsning. Lyftet på hatten till dem som alltid stannar.

Tillbaka
Topp