Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fuktigt
PXL_20250128_152038205.webp

Inte bara fuktigt; äckligt fuktigt sådär så att det inte går att ha glajjer...
fick i måndags trots glasögonavtorkarfunktion på handskarna vissa sträckor titta okorrigerat över glasögonen.

eftersom fokus i mina ögon är 1,5 dioptrier bortom horisonten blir skärpan lidande. men på något sätt när man är i rörelse bygger hjärnan från inkommande data ändå upp en användbar skärpa.

ungefär som när man jämför en stillbild på en vhs-apparat med den rörliga bilden.

Inte roligt idag, blött, modd och is, cykelbanorna rätt bra men vägarna usla.

inte plogat på stora delar av pendlingsvägen sista dagarna som resulterat i bitvis livsfara, jag och Gävle kommun har inte riktigt samma syn på vad som är bra vägunderhållning alla gånger.

Som många redan påpekat blött och hade bra fart halvvägs tills det började låta konstigt från framhjulet. Trodde först att det var grus som fastnat i däcket och skrapade mot skärmen meeeen såg sen att det gått en eker på hjulet. SUCK! Aja går ju att laga men bara surt och orkar inte att fixa med det nu. Roligar att mecka med hojen på sommaren.

Senast ändrad:
Påmindes i morse av att min ryggsäck är oduglig i regn men åtminstone inte kallt. (y) Ovanligt mycket biltrafik, ovanligt lite cyklister.

Jäklar vad lätt det går i motvind och med dubbdäck jämfört med förra vintern, tack vare ett års rätt flitig träning.
Fick kämpa mer mot elcyklar förra vintern. Rulle på elcykel (som körde om andra elcyklar) ung. 100 m. före omkörning.
Visa bilaga 749733
Kort rulle på den snabba elcykeln med tjocka tanten, inför omkörning på hemvägen. Lätt motvind 3 m/s, dubbdäck, 0.5% uppför (jobbet 25 m.ö.h. hemmet 40 m.ö.h.). Lätt som en plätt.

Mörkt å blött (värsta regnet kom efter ankomst till jobbet) både till och från jobbet men pga vab i imorgon så är det ju som fredag idag 😜(eller) 🤪

Instämmer i kören om mörkt och fuktigt (men iaf inte ösregn) båda vägar.
Hempendlingen livades upp av att jag tog rygg på något så ovanligt i Uppsalatrafiken som en äkta fixiecyklist, Komplett med pedalremmar, skiddande och trackstands 👍

/Johan

Årets första vurpa och en nästanvurpa. Två isfläckar jag inte såg. Första vurpan med SPD, hade tillräcklig sinnesnärvaro för att klicka ur, det var jag nöjd med! Kanske borde krängt på dubben från reservcykeln nu när jag tog primärcykeln i bruk ändå.. Eller kört två lampor.

Årets första vurpa och en nästanvurpa. Två isfläckar jag inte såg. Första vurpan med SPD, hade tillräcklig sinnesnärvaro för att klicka ur, det var jag nöjd med! Kanske borde krängt på dubben från reservcykeln nu när jag tog primärcykeln i bruk ändå.. Eller kört två lampor.
Isläckar, var i Sverige befinner du dig?

Ok, där ser man, tror väl inte det var halt i Stockholm alls men möjligen om man var väldigt tidigt ute samt att det kanske kan vara lite lokalt, men utan dubb alltså om jag tolkar ditt inlägg korrekt?

Men bra att du verkar vara helskinnad. (y)
Det finns enstaka isfläckar kvar i kuperad terräng och i och nära skogar. Har inte varit tillräckligt varmt för att även de ska ha smält.

Ibland önskar jag att kullsyskonen med omgivningar fanns närmare oss. Är det inte skarp-is med fastfryst sprängsten, så är här spår-is med puder och risk för sträckningar, eller skurna trampdynor. Ägnade dagen åt snöskottning, i väntan på bättre grepp.

Bilagor

• 432386874030259234.webp
    432386874030259234.webp
    98.3 KB · Besök: 39
Spännande med ny pendlare inropad på Södersens och ny rhl3000 framlampa. Det blev lite pyssel igår kväll med kedjebyte och pedalbyte, uppsmörjning osv. (Nu använde jag den HG71 som jag hade liggandes och som jag tyckte var för fin för min gamla jonne) Känns ovant med så stor ram och så brett styre.
Men framförallt, dubbfritt idag!
Det kändes som om det gick fortare, men jag glömde starta Strava i glädjeyran. Det gjorde emellertid att jag kunde kosta på mig att stanna och ta en bild.

PXL_20250131_063212456.webp

Lugnt , fint å frostigt med lite motvind imorse ,
tog emot ett bud efter lunch vid sergelstorg ,
tittar upp mot flaggorna både på Åhléns och gamla bankhuset Sveavägen 2-10 typ , de står som spett i nordanvinden och jag tänker att jag kommer att få grym medvind hemåt men vid hemgång några timmar senare så vinden vridit sig lite och jag fick sida med till gullmars sen mest sida.
Man får inte ropa hej för tidigt 🤪

Tillbaka
Topp