Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kalla händer! Fattar inte vad det varit med mig de två senaste dagarna men händerna har blivit förfrusna, trots kort pendling och inte så extremt kallt. Igår var det runt -3. 8km med innerhandskar och hyfsat fodrade yttre finger-handskar. Händerna var förfrusna på nivån att vita, gjorde ont och var svårt brukbara i 15 minuter efter kommit fram. Idag var det lite mindre kallt, ersatt yttre lagret med krabbvantar, pendlade bara 5 km. Inte lika illa, men fortfarande smått förfrusna händer. Det är ju inte äns riktigt kallt ute!

Lite ändring i vanor, lite längre med barnen till skolan efter flytt före "pendlingen". Drygt 15 minuter i promenadtempo. Men borde ju inte göra saken värre. Fryser ju inte direkt om händerna när går så långsamt. Men möjligt det ändå har påverkat negativt.

T-🍌idag pga anledning. Imorgon också 😱

Men jag vill gnälla på min granne. Han har 10 minuters promenad till jobbet, men kör alltid bil. Nu när det är kallt ute startar han bilen och låter den stå på tomgång typ 10 minuter 🤯
Gå ut och vrid av motorn. Det gjorde jag en gång. I min ungdom då…

Kalla händer! Fattar inte vad det varit med mig de två senaste dagarna men händerna har blivit förfrusna, trots kort pendling och inte så extremt kallt. Igår var det runt -3. 8km med innerhandskar och hyfsat fodrade yttre finger-handskar. Händerna var förfrusna på nivån att vita, gjorde ont och var svårt brukbara i 15 minuter efter kommit fram. Idag var det lite mindre kallt, ersatt yttre lagret med krabbvantar, pendlade bara 5 km. Inte lika illa, men fortfarande smått förfrusna händer. Det är ju inte äns riktigt kallt ute!

Lite ändring i vanor, lite längre med barnen till skolan efter flytt före "pendlingen". Drygt 15 minuter i promenadtempo. Men borde ju inte göra saken värre. Fryser ju inte direkt om händerna när går så långsamt. Men möjligt det ändå har påverkat negativt.
Du får säga åt barnen att gå snabbare. Stackars styret fryser ju till is på den tiden.

Kalla armar? Är armarna kalla är det omöjligt att hålla händerna varma

Det rullade ganska lätt i medvinden. Medvinden gjorde också att stanken från en slamsugningsbil hängde med mig länge…
Skylla på slamsugningsbilen, den lätta går vi inte på!

Både med o motvind, ilsken småkornig snö, bet i kinderna när det var mot, men obehandlade såväl som sopsaltade vägar o banor var alla helt ok. Rätt mycket cyklister gullmarsplan - Nybroviken, färre innan jag anslöt t 73an och Strandvägen-djurgårn.

En stund efter framme gnistrar solen i Gröna lunds mässings stjärna.
IMG_20250213_092654.webp

Trots kylan i luften så tycker fåglarna fortfarande att det är vår för kvittras ordentligt nu , de om några borde väl ha koll på att det ska bli lite svalare igen.
Svag vind imorse (de tre flaggorna vid Mcd i Årsta visade olika riktningar) , hemåt var det god medvind !
Fredag imorgon å då vet alla det blir bra !

Ganska oinspirerad och händelsefattig mellanmjölkspendling. Börjar tröttna på dubbdäck, tre lager kläder som ska av och på två gånger om dan och lampor som man ska komma ihåg att ladda. Tur att det ändå känns som att dubbfria tider är inom räckhåll (även om det säkert blir nån snösmocka till innan dess)

Som nämnt tidigare så hade mitt (nedre) styrlager kärvat ihop. Sist jag körde var jag säker på att det var något fel med hjulen också då allt kändes så segt. Inga problem med hjulen. Fulfixade lagret med wd40+fett. Jäklar vilken skillnad det blev. Helt plötsligt rullade cykeln lätt igen. 😀 Hade inte kunnat tro att ett kärvande styrlager kunde påverka känslan så mycket. Blir till att köpa nytt till våren men det känns redan som en helt ny cykel. Var som nerförsbacke från rålis upp på toppen av Västerbron. 😀 Garmin sa +10 i form.

Apropå kalla händer gör det för mig jättestor skillnad om jag startar med dem kalla. Var länge sen jag gick med barnen men låter typiskt som något som skulle kunna påverka. På senare år har jag sällan haft problem.

Soligt och fint idag när jag dagen till ära fick köra extra många vänder in och ut från stan för diverse ärenden. Snöfall när jag gick upp men helt klart när jag gick hemifrån. Fin solnedgång på eftermiddagen.

Enda incident var en elcykelman som i kom i full fart mot mig samtidigt som en fotgängare bytte sida av gång och cykelbanan utan uppenbar anledning. Snabb inbromsning från mig löste faran medan han fortsatte i full fart, trots att det var hans sida fotgängaren var på.

På förmiddagen hade också någon fått för sig att parkera tvärs över Götgatsbacken men var massa poliser där så antar att det var legitimt. Nära dock att cykelväskan gick emot omärkta skåpbilen. Var rejält tajt mellan trottoaren och bilen samt någon skylt jag lätt skrapade i.

Nåväl, går att glädjas åt att resterande trafikanter skötte sig snyggt idag på alla mil man fick ihop.

Det här med att salta ovanpå snön som de kör med på vissa ställen är inte så bra när man har skärmar.
Snö/blött/snö/blött = extra träning när det fastnar mellan skärmarna.
Ganska mysigt imorse dock!

Det här med att salta ovanpå snön som de kör med på vissa ställen är inte så bra när man har skärmar.
Snö/blött/snö/blött = extra träning när det fastnar mellan skärmarna.
Ganska mysigt imorse dock!
Tyvärr känns det oftast som att det är ett indiskt backoffice team som sköter vägarna. Har de fått i uppgift (samt betalt) för att salta, då saltar de. Spelar ingen roll om det är 20cm nysnö eller 20 grader & sol.

Tycker indierna mest ses sommartid med räfsor och spadar och annat, sköter hela områdena kring cb, anställda av kommunen. Snöröjningen sköts av inhyrda entrepenörer från orten som inte har lust att slita på plogbladen i onödan så länge de får (för mycket) betalt.
Allt ovanstående är dock bara en enda lång killgissning.

Strävt & gnissligt i kylan, men fantastiskt vackert.
Snöröjningen upphör aldrig att förvåna:
50 m av cykelvägen Ekeby och Enebyberg var sopad mitt på sträckan (strax norr om chikanen över diket), resten helt obearbetad. WTF..?
I Bergshamra hade halva sopvalsen gått bredvid cykelbanan ett par hundrs meter, för att slutligen köra i diket. WTF..?

Vackert väder idag. Kallt imorse när jag rullade iväg, -10, och det gick otroligt trögt att trampa. Nästan perfekt snöröjning längs Spångavägen, Bergslagsvägen, Norr Mälarstrand och så Stadsgården och stråket ut mot Nacka. Inte lika perfekt igår eftermiddag när snöfallet kom, ingen röjning var igång när jag åkte så några centimeter snö på samma stråk, men toppen att det ordnades under natten.

Rätt skön pendling idag. Kallt fortfarande, men rätt klädd så inget problem. Gott med lite lagom vinterunderlag, småmoddigt här och där men bara skoj. Liten incident där en bil som skulle svänga höger körde i cykelfältet vid ett trafikljus. Såg väl inte att det var cykelfält pga delvis dolt under snön. Det gick bra vart fall, men kunde blivit lite farligt.

Gick hyfsat imorse trots lite motflås och att sopsaltaren inte hade hunnit förstöra det nästan torra väglaget med lite puder på ,
hamnade på rulle bakom två elcyklar som tävlade om bästa trim , de verkade iallafall ha dåliga däck för varje gång när vi närmade oss lite svaga svängar så saktade de ner ordentligt, nåja fick iallafall draghjälp från Örby till gullmars .
Hemåt var det tunt med folk och väghållaren längs Johanneshovsvägen hade tryckt upp schyssta mängder slask från körbanan upp på cykelbanan som förhoppningsvis smälter bort till imorgon 😜

Tillbaka
Topp