Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Cyklade delvis stig till och från jobbet. Härligt med vår!

IMG_0742.webp

Första cykeldagen sedan jag körde omkull förra veckan. Det gör fortfarande ont, men jag var på röntgen igår och inget var brutet. Det verkar som om världens alla olyckor drabbar mig just nu, för det gick av en eker i bakhjulet. Med största säkerhet en följdskada från kedjetrasslet för nån vecka sedan då kedjan tuggade lite eker.
Annars gick det bra, höll på att bli klämd av en lastbil i Barkarby bara.

Pendel/slaskväderöket är inte på plats igen, behöver ny framklinga men idag blev det räserpremiär. Lite optimistiskt att köra med kortfingerhandskar men kortbyxor, benvärmare, kortämat under vindjacka lirade skapligt. Kanske skulle haft skoskydd.

Första cykeldagen sedan jag körde omkull förra veckan. Det gör fortfarande ont, men jag var på röntgen igår och inget var brutet. Det verkar som om världens alla olyckor drabbar mig just nu, för det gick av en eker i bakhjulet. Med största säkerhet en följdskada från kedjetrasslet för nån vecka sedan då kedjan tuggade lite eker.
Annars gick det bra, höll på att bli klämd av en lastbil i Barkarby bara.
Det gamla ordspråket "hellre en brusten eker än ett brustet ben" passar väl bra här.

Betydligt fler cyklister idag än vad det var förra veckan. Jag brukar bara se en annan cyklist som jag möter varje gång, men idag var det helt annorlunda med flera cyklister både som jag mötte och som jag fick cykla om (ovant och med grus så får man ta det lugnt). Våren är på väg även om det är lika kallt på morgonen nu som det var i mitten av februari.

Tänk om min eker hade kilat fast sig så där snyggt. Den åkte istället raka vägen in i bakväxeln så kedjan kilades fast. Jag trodde först att det var nytt kedjebrott på g.
Tack o lov så satt den bara och slamrade halvlöst på sin rätta plats, tills jag upptäckte vad som slamrade. Fastkilningen gjorde jag själv i dokumentationssyfte :)

La klockan lite tidigare än vanligt för att kunna utnyttja de magiska elljusspåren till max (innan alla svenssons med hundar vaknat). Det är verkligen helt otroligt bra grusföre just nu. Täby kommun ska verkligen få en eloge för mängden (eller längden) elljusspår och liknande frititdsstråk.
Innen i stan mötte jag två tanter som tydligen glömt över vintern på vilken sida av vägen man cyklar...

Fredagslugnt i trafiken. Soligt. Dubbfritt. Härligt.

En liten fredagsanekdot. Igår frågade min fru vad jag har för nick här. Det visade sig att en kollega till henne också hänger här och utifrån fikadiskussioner lagt ihop att det kunde vara jag som döljer mig bakom användnamnet. Hej frus kollega! Ja, det är jag. 😀

Fruktansvärt trögrullande vintersulor... Men vill inte sticka hål i slicksen. Behöver nog ett par däck med lite mönster så man kan hantera gruset till dess att det sopas.

-3 vid start, men klarblå himmel och sol vägde upp. Rullade på fint. Kom ikapp en fullt Raphakittad pacer vid Hellas som jag kunde ligga några cykellängder bakom in till Slussen. Släppte iofs iväg honom vid SCS när han körde mot rött, men kom ikapp igen innan Henriksdal.

Sundbybergs stad har i princip grovsopat alla cykelbanor redan. Stockholmsstad har grus i drivor överallt, vad väntar de på?
Sumpan - hatten av
Sthlm - uselt
Gör som jag: kör på vägbanorna istället. Man får för polisen. Iallafall enligt lagen/trafikförordningen som säger att cyklister får köra på bilvägen om det anses mer lämpligt, även om det finns en cykelbana intill.

Plus i kanten så slipper du ducka vilsna fotgängare och hundägare med kopplet sträckt över cykelbanan som en mållinje. Obs, pratar specifikt om cykelbanor nu. Där fotgängare inte ska vara. Inte gemensamma GC-vägar.

Tillbaka
Topp