Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Pyspunkan har eskalerat. Klarade bara morgonens lämning på skolan en km bort. Det får bli en lånad cykel idag. El. Så det ska sugas hjul uppför segbackar, och köras om på krönet och sedan defensiva spår utför så att muskelcyklisterna inte utan vidare tar sig om. Vidare planerar jag att cykla snabbt på konstiga ställen, och att ha en ovanligt upprätt sittställning.
#morgongöken

Pyspunkan har eskalerat. Klarade bara morgonens lämning på skolan en km bort. Det får bli en lånad cykel idag. El. Så det ska sugas hjul uppför segbackar, och köras om på krönet och sedan defensiva spår utför så att muskelcyklisterna inte utan vidare tar sig om. Vidare planerar jag att cykla snabbt på konstiga ställen, och att ha en ovanligt upprätt sittställning.
#morgongöken

Glöm inte att ställa dig till vänster om kön vid rödljus på GC och accelerera sedan i samma takt som de som stod till höger. Rakt in i mötande cykelkollonn.*

*Taget ur grundkurs för elcyklister.

Senast ändrad:
Nä vad säger ni, är det dags att låta AI skapa innehållet även i denna kanal?

”Speedy morning commute! You crushed your 30-day average speed and hit your fastest pace in two weeks”

(Stravas AI glömde att ta hänsyn till att det var sjuk medvind i sin kommentar)
Tell me more! (trycker jag på varje gång och hoppas att kostnaderna för deras generativa AI till slut kommer ikapp dom och funktionen tas bort)

Den ska dock ha kredd för att varje runda är en powerful/epic/killer ride. Det gör egot gott iallafall när kompisarna inte ger en kudos.

Tell me more! (trycker jag på varje gång och hoppas att kostnaderna för deras generativa AI till slut kommer ikapp dom och funktionen tas bort)

Den ska dock ha kredd för att varje runda är en powerful/epic/killer ride. Det gör egot gott iallafall när kompisarna inte ger en kudos.
Taskiga kompisar. Sån är iof jag också då jag inte cyklar varje dag så missar kompisars turer hit och dit.

Glöm inte att ställa dig till vänster om kön vid rödljus på GC och accelerera sedan i samma takt som de som stod till höger. Rakt in i mötande cykelkollonn.*

*Taget ur grundkurs för elcyklister.
Inte bara elcyklister tyvärr. Kaos vid Tegelbacken nu i och med vägarbetena, särskilt om man kommer norrifrån. Lämnas inte mycket plats för mötande trafikanter 🤯

#morgongöken
Glöm inte att vingla som om du vore berusad varje gång du ska starta eller stanna också.

Och sakta aldrig in för en långsammare cykel framför dig. Ut i omkörningsläge bara! Stint stirrande rakt fram som om nacken vore stelopererad. Helst precis innan backkrön.
Steloperationen kommer i många fall från en tung, livsfarlig, potentiellt icke fungerade Hövding runt nacken. :)

Riktigt bra medvind hem. Råkade rulla upp i 43 på Skeppsbron utan större ansträngning.
Några 43 kom jag inte upp i men tillräckligt fort för att kunna trampa förbi några elhojar iallafall, men de löste det problemet enkelt , skippa alla röda signaler. De fegade ur vid korsningen över Hornsgatan sen ”vann” någon av dom uppför götgatsbacken trots att jag stå trampade 🤪, nåja kom ifatt två av dem vid ringen där de återigen ”fegade” och inte körde mot rött över Ringvägen.
Mitt hjärta vann ändå av träningen jag fick…..
😜

Senast ändrad:
Kortbent nere, men vinterklädel på överkroppen funkade bra i båda riktningarna idag också.

Blev stekt av en cyklist med Ängby cc byxor på Sollentunavägen. Nån här? Kunde hänga på och få lite draghjälp sista biten hem (på pendlarkorrekt avstånd förstås). Tack för skjutsen!

På tal om snittfart och pendling, vad skulle ni säga är en bra/respektabel snittfart i Stockholmsrushen? Vet att poängen inte är fart, men för mig som ser pendlingen som daglig träning är det ändå något jag håller koll på och motiveras av. Kör inte i innerstan men ändå förbi Hornstull, över Västerbron osv där det blir mycket folk samt på lite tightare cykelbanor med höga kanter så jag hamnar ofta på rull bakom någon.
Jag vet ingenting om respektabilitet men det är tuff att hålla 18+ km/h. Om du inte bestämmer dig för att trafiklagarna inte längre gäller dig, som de flesta på vasagatan.

Kallt, motvind och tunga ben. Tomt på cyklister, mötte endast några få när jag nästan var framme. Såg att vinden skulle vända lagom till jag ska cykla hem också... Men jag ser i backspegeln och hade ofta tur i vintras med medvind.

Märklig morgon.
Cyklade om en snubbe på singelspeed med rödeloxerade fälgar (sjukt töntigt om du frågar mig) körde enormt sakta. Tar honom på Erstagatan på söder.
Kör om samma kille på vasabron.

Hur är det ens möjligt, teleporti?????

Eller är jag extremt långsam fast jag tror jag är snabb?

Sen träffade jag en annan kille när jag låste cykeln som bodde där jag bott, kul snack.

Kallt om händerna, som vanligt i vårt kalla land.

Jag vet ingenting om respektabilitet men det är tuff att hålla 18+ km/h. Om du inte bestämmer dig för att trafiklagarna inte längre gäller dig, som de flesta på vasagatan.
Beror skitmycket på när du kör och hur tur du har med rödljus. Generellt är jag nöjd om jag lyckas hålla 25, för 20 år sedan gällde 30 i snitt, men då var det mer utanför stan

Märklig morgon.
Cyklade om en snubbe på singelspeed med rödeloxerade fälgar (sjukt töntigt om du frågar mig) körde enormt sakta. Tar honom på Erstagatan på söder.
Kör om samma kille på vasabron.

Hur är det ens möjligt, teleporti?????

Eller är jag extremt långsam fast jag tror jag är snabb?

Sen träffade jag en annan kille när jag låste cykeln som bodde där jag bott, kul snack.

Kallt om händerna, som vanligt i vårt kalla land.
Jag har blivit omkörd 2 ggr av samma ambulans, samma utryckning. Alla tar inte snabbaste vägen 😬

Kall morgon. Men skön. Blev vinterhandskarna.
Nåt nytt betongarrangemang vid Gullmarsplan som delar fältet i G/C (från att ha varit GC) och samtidigt äter upp en halvmeter av bredden. Låg fullt med glas på C-delen så fick låna G-delen istället.
Vid en korsning med rött ljus hamnade jag bakom en kvinna på (e-?)damtralla. Hon bestämde sig för att strunta i rödljuset och rullade till mitten. Där fick hon vänta lite. Sen startade hon sjukt sakta så jag påbörjade omkörning efter korsningen men hon försökte då accelerera på min insida. Jag höll jämn acceleration med henne tills hon tvingades ge upp sitt försök att blockera min omkörning. Sen tog hon mig med en vanlig omkörning eftersom jag kör slöpendling på Onsdagar.
En annan person på hybrid kämpade sig upp för Skanstullsbron på minsta kransen bak. Såg riktigt jobbigt ut. Funderade på om det var självspäkning eller om växelkabeln gått av.

Sista pendlingen norrut. Adios Hornstull och Västerbron i morgonstress. Wont miss you, honey.
Nu bär det istället av ungefär samma sträcka åt ett annat håll.

Försökte dagen till ära sätta stravadagsbästa på Västerbron men blev lite stängd i ingången och så blev det inget med det. Motherfuckers.

Senast ändrad:
1746622038136.webp

Shout out till kvinnan på en mamachari vid munkbroleden med de glamorösa cowboystövlar.
Det här är det bästa med att cykla, det syns vad man har på sig. Folks outfits är riktigt coola ibland. I kombination med en snygg/sällsynt/stiligt omhändertagen cykel är det toppklass!

Själv såg jag ett par riktigt provocerande strumpor vid rödljuset förra veckan: ”If you can read this I’m faster than you” 😡 (men det är en kul grej tycker jag)

Tillbaka
Topp