Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Mitt första inlägg på Happy 🙏🏼
Sedan en månad tillbaka cyklar jag varje dag till o från jobb, 27.5km enkel. Är väldigt ny inom cykling och har det tungt dessa pendlingspass, en del uppför/nedför.
Men idag satte jag PB, med råge!
Snabbast innan har varit 1,01:20. Idag med nya cykeldatorn blev det en dundertid på 53:37!!!
Iom jag nu ser min medelhastighet har jag antagligen pushat mer för att inte hamna under 30kmh i medel, medel blev 30,7kmh.

Ska bara hem senare med mina redan trötta ben 😅

Supernöjd! 😁
27,5 km x 2 varje arbetsdag kommer göra dig stark som en oxe. Pendling över 30 km/h i snitt är raskt och är väl inte alltid helt ofarligt eller ens rekommendabelt här i Stockholm ☠️ men ibland så. 😇 (y) Man ser ju rätt ofta cyklister som trycker som galningar över vissa broar och segment men pendling med rygga över 30 km/h snitt hela rutten är långt ifrån lika vanligt för folk som långpendlar med muskelkraft. 🙂

Senast ändrad:
Det var INTE tomt på vägen hem, fy f*n......
På vippen och fronta med en tant vid slussen, utan hjälm.
Sätt på dig hjälm tant, du kommer tacka mig när du kört in i en lyktstolpe, vilket garanterat kommer ske, sa jag till henne......oklart vad hon svarade för jag lyssnade inte.......

Ilska driver världen framåt!

Senast ändrad:
Fin pendlingsväder! Tyvärr flera el(spark)cyklister som aldrig väjnar och bara kör rakt fram på konstant (max) hastighet. Själva behövde jag inte bromsa, men flera andra cyklister behövde det.

Tog en annan skrotcykel idag, en grå som jag köpte förra sommaren. Gick rätt fort ändå. En fråga till andra cykelpendlare, hur gör ni med cyklister som lägger sig till vänster i cykelbanan men sen håller rätt låg hastighet och så man inte kan köra om? Främst elcyklister (förlåt för hat). Kan man plinga på dem? Det enda alternativet annars för att komma om är att köra ut i vägbanan om man kan men är ju inte alltid man är så sugen på det.

Tog en annan skrotcykel idag, en grå som jag köpte förra sommaren. Gick rätt fort ändå. En fråga till andra cykelpendlare, hur gör ni med cyklister som lägger sig till vänster i cykelbanan men sen håller rätt låg hastighet och så man inte kan köra om? Främst elcyklister (förlåt för hat). Kan man plinga på dem? Det enda alternativet annars för att komma om är att köra ut i vägbanan om man kan men är ju inte alltid man är så sugen på det.
Självklart plingar man!

Plingar en gång el två om de inte flyttar på sig så försöker jag primärt köra om på rätt sida men om det inte funkar och i undantagsfall om det finns gott om utrymme på höger sida så kör jag om där men det händer i princip aldrig.

Släng en tom petflaska på dem och de inte förstår!

För länge sen fanns det en mittlinje i cykelbanorna på norr mälarstrand (det berodde på att man flyttat cykelbanan tillfälligt men strecken funkade som mittlinje och fanns i båda färdriktningarna) Det var som ett litet underverk. Plötsligt så låg amatörerna inte mitt i, eller till höger i cykelbanan utan fint till vänster och den breda cykelbanan funkade perfekt som tvåfilig. Ingen lösning på ditt problem men på systemnivå så vore det toppen med breda cykelbanor med mittmarkering.

Blev omkörd igår på hemvägen utav en 3 hjuligt fordon med Triangel, A-Traktor antar jag, men han körde på cykelväg och höll en enorm hastighet och Zig-Zag cyklister, såg livsfarligt ut.
Riktig galning.
Är detta ens lagligt?

EDIT:
Efter att han körde om alla cyklister så flyttade han över sig till en bilväg, detta hände vid arsenalgatan.
1747137824170.webp

Senast ändrad:
27,5 km x 2 varje arbetsdag kommer göra dig stark som en oxe. Pendling över 30 km/h i snitt är raskt och är väl inte alltid helt ofarligt eller ens rekommendabelt här i Stockholm ☠️ men ibland så. 😇 (y) Man ser ju rätt ofta cyklister som trycker som galningar över vissa broar och segment men pendling med rygga över 30 km/h snitt hela rutten är långt ifrån lika vanligt för folk som långpendlar med muskelkraft. 🙂
Hehe tack. De andra dagarna har jag snittat ca 26kmh, men jag var bra mycket tröttare igår efter mina 30kmh 😅
Har landsväg med mindre trafik hela vägen. Hälften är tråkig med 80väg, resterande väg är riktigt trevlig genom skog och förbi sjöar 🙏🏼

Hehe tack. De andra dagarna har jag snittat ca 26kmh, men jag var bra mycket tröttare igår efter mina 30kmh 😅
Har landsväg med mindre trafik hela vägen. Hälften är tråkig med 80väg, resterande väg är riktigt trevlig genom skog och förbi sjöar 🙏🏼
Du får myspendla nån gång och ta lite fina bilder till tråden!

I övrigt var det mkt folk ute idag. Trötta ben efter gårdagens 24km löpning men härlig stämning i sinnet! Fin-väder och allt

Idag var jag helt rätt klädd för temperaturen i kortkort på hemvägen.

Fick bromsa kraftig för en bilist som inte ens vände huvudet åt mitt håll innan hen passerade sin väjningspliktskylt och blockerade den cykelpassage jag just skulle köra ut på. Jag nöjde mig med att svänga runt bakom och väsa en könsords/svordomsramsa tyst för mig själv.

Aj aj aj rena sommaren ju! Cykelstället är faktiskt svettigt idag! Underbart. Behöver inte bli varmare än såhär tycker jag.

Har också insett att mina nya skor tyvärr inte är gjorda för SPD-pedaler trots att jag bytt plattan inuti skon för att fästa SPD-klossar. Halkade som Bambi på hal is över pedalen när jag skulle försöka klicka in mig vid rödljusen samt en krasch på Västerbron som orsakat ett stopp. Hårdplast/coolfiber mot ren metall var ingen bra kombo.. varje gång jag snubblade på pedalen tänkte jag ”nu kommer någon skriva om mig i pendlingstråden på happy”. :(

Senast ändrad:
Som igår fast idag blåste det åt fel håll🤪, alltså typ stiltje i morse igen, lätt regn men jäkligt skönt att slippa kylan , tog ett varv på gamla bmxbanan i Älvsjö på hemvägen och upptäckte att man har blivit bortskämd med nya banan. Jäklar vad dåligt skick den är i🙁….
Bra pendling var det iallafall.

10 grader och solen höljt i moln. Körde med korta brallor men långärmat och tunna handskar. Blev ett par km extra då järnvägsbommarna längs den vanliga leden vägrade att gå upp. På hemfärden väntas 16 grader, sol och motvind med byar upp till 10m/s 😠

Motvind och 8 grader. Mössa på, borde tagit tåöverdragen också. Medvind och varmare hem kan mynna ut i en omväg. Nya Panaracer Gravelking SS-däck efter att bakdäcket gett upp i fredags. Däcket var helt slut med flera påbörjade hål i slitbanan. Hoppas de nya håller längre.

Blir för varje dag mer och mer nöjd med att jag inte bor kvar i Stockholm längre. Så skönt att ha cykelbanor (nästan) helt för mig själv - åtminstone inget krångel, trängsel eller annat tok.
Låter skönt, men är inte en del av charmen allt folk runtomkring ändå? Det gör det lite roligare för mig att dela smärtan av Västerbron med 10 000 andra (iallafall så det känns när man cyklar där). Känns som en etapp i touren nästan.

Låter skönt, men är inte en del av charmen allt folk runtomkring ändå? Det gör det lite roligare för mig att dela smärtan av Västerbron med 10 000 andra (iallafall så det känns när man cyklar där). Känns som en etapp i touren nästan.
Förutom att 9987 håller tempo långt ifrån tour-nivå och bara är i VÄGEN!

Förutom att 9987 håller tempo långt ifrån tour-nivå och bara är i VÄGEN!
Sant! Imorse förberedde jag mig på en 50+ km/h rullning nedför Västerbron som vanligt men blev blockad av en tjej på gravel som lade sig i snabbfilen och låg på bromsarna hela vägen. Tror 50% av mina bromsbelägg försvann..

Fostrande motvind för mig idag, hoppas vinden håller i sig så att man får den i ryggen hem.
Västerbron är alltid lite av en utmaning tycker jag mycket cyklister i väldigt olika farter både upp och nedför,
Tycker dock att det för det mesta funkar riktigt bra, de flesta är medvetna om att det är trångt och tar hänsyn till det

På det hela okej pendling. En dam på damtralla som inte såg sig om men som verkade uppriktigt ha insett sitt misstag innan jag påtalade det. Ingan fara där.
En elspark som försökte köra om till höger. Det sket sig för honom när jag påbörjade omcykling av långsammare cyklist som blockade hans väg. Nån minut senare började han smyga upp på rätt sida mot slutet av Skanstullsbron. Nyckelord: "slutet" då jag såklart accelererade p.g.a. avtagande stigning och hans försök misslyckades igen.

Pajade dock en eker vid inbromsning så måste lösa det innan hemfärd på ett eller annat sätt.
Ett fulhack är min bästa chans för tillfället.

På det hela okej pendling. En dam på damtralla som inte såg sig om men som verkade uppriktigt ha insett sitt misstag innan jag påtalade det. Ingan fara där.
En elspark som försökte köra om till höger. Det sket sig för honom när jag påbörjade omcykling av långsammare cyklist som blockade hans väg. Nån minut senare började han smyga upp på rätt sida mot slutet av Skanstullsbron. Nyckelord: "slutet" då jag såklart accelererade p.g.a. avtagande stigning och hans försök misslyckades igen.

Pajade dock en eker vid inbromsning så måste lösa det innan hemfärd på ett eller annat sätt.
Ett fulhack är min bästa chans för tillfället.
Bild på fulhacksgaffel sen!

Cyklade in till https://kulturhusetstadsteatern.se/utstallningar/total-metal
Screenshot_20250514-183313~2.webp

mitt på dan, otrevlig motvind, och lite stressad så zencyklingen försvann o jag fick ligga i, lite ovant i skinnpaj o basebollkeps, cykeljeans o velosamba håller stilen utan att kompromissa cyklingen... Inte mycket folk så.
Betydligt fler cyklister att samspela med på hemvägen @17, ännu kallare trots medvind, flera elitpendlare med gravels, spd o shorts runt mig, gött att höra cleatsen klicka i o ur vid rödljusen överallt omkring en 🙂
Kom nästan hela vägen hem innan haglet och regnet, flax.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp