Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jobbade hemma igår, så idag blev det premiär för kortbyxor. ÄNTLIGEN! Går ju snabbare t.o.m., nytt personbästa för snitthastighet, måste ju vara för att det inte smiter åt något alls över benen, ingen annan anledning som vind eller så. Ingen aning om varför jag tog på mig vindjacka imorse dock, helt onödigt. Också första gången för i år utan de varma vattentäta skorna.

Svalt men ok med korta. Blev varmare efter en stund när solen kom lite högre.

Lite smolk i bägaren; efter en kraftig inbromsning med vänster handtag hoppade kedjan till lilla kakan fram och nu vill den inte växla upp. Man ser att framväxeln rör sig när man växlar men bara typ en mm (så vajern är ej av). Har inte haft tid att kolla då första mötet för dagen var 07:00 men har någon några tips på var jag ska börja kolla så tas de tacksamt emot 😉 Känns som att något hoppat av sitt läge i handtaget.

Blev omcyklad av dåre på stadsgården, i tredje led med möte såklart. Gick ikapp och kommenterade olämpligheten, "kom hit då!" skrek dåren.......
-Vafan sa jag, ska vi stanna och slåss? Jag ska till jobbet, skärp dig!

Fy fan för alla jävla dårar, denna på räser. Kan inte vara cyklist, bara nån jävla tomte med för mycket pengar......
Fixie?

Betydligt varmare i morse än igår samma tid!

IMG_20250520_063630423_HDR.webp

Nope, en ny räser med skivbromsar och allt...... tokstolle. "Kom hit då"...... under alla mina år, har cyklat i 20 år både i klubb och pendlat, aldrig fått den kommentaren förr.....
Varit med om att någon stolle ville slåss bara för att han blev omcyklad av elcykel för några år sedan.

Det här hände vid ett rödljus så all som stod där helt oförstående cyklade bara vidare när det blev grönt sen.

Folk blir knasiga ibland bara tänker jag

Varit med om att någon stolle ville slåss bara för att han blev omcyklad av elcykel för några år sedan.

Det här hände vid ett rödljus så all som stod där helt oförstående cyklade bara vidare när det blev grönt sen.

Kan dock förstå att man tappar det på elcyklisterna. Även om många av inläggen här riktade mot elcyklister har lite glimten i ögat kanske så finns det en inneboende irritation över dessa hos många cyklister.

Edit: Vill förtydliga att jag inte förespråkar våld mot någon cyklist överhuvudtaget! Jag står för kärlek och förståelse.

Ni som pendlar i sthlm är det inte dags att ta upp den tidigare traditionen med fika för de som kan och vill en morgon i veckan. Finns det något intresse?
Berätta mer! Att man gemensamt tar in på något fik längs vägen innan jobbet eller att man tar termos i flaskstället och tar en kopp picknick style? Jag är intresserad iallafall. Hade varit kul att lära känna några pendlarkompisar från Happy så man kan heja på varandra.

Ni som pendlar i sthlm är det inte dags att ta upp den tidigare traditionen med fika för de som kan och vill en morgon i veckan. Finns det något intresse?
Bra idé!

För övrigt tog jag fasta på vädret och tog långa vägen till kontoret. Grus, sjönära mys, färjeåka, kunglig glans och fina kor. Pendlarmagi!

(Men en stor 💩 till hen som är ansvarig för omledningen vid Nockebybron, skrattretande dåligt.)

Bilagor

• IMG_6845.webp
    IMG_6845.webp
    515.9 KB · Besök: 46
  • IMG_6846.webp
    IMG_6846.webp
    1.3 MB · Besök: 44
  • IMG_6847.webp
    IMG_6847.webp
    1.1 MB · Besök: 45
  • IMG_6852.webp
    IMG_6852.webp
    322.3 KB · Besök: 59
  • IMG_6853.webp
    IMG_6853.webp
    221.3 KB · Besök: 59
  • IMG_6854.webp
    IMG_6854.webp
    759.5 KB · Besök: 63
  • IMG_6855.webp
    IMG_6855.webp
    1.2 MB · Besök: 46
Kan dock förstå att man tappar det på elcyklisterna. Även om många av inläggen här riktade mot elcyklister har lite glimten i ögat kanske så finns det en inneboende irritation över dessa hos många cyklister.

Edit: Vill förtydliga att jag inte förespråkar våld mot någon cyklist överhuvudtaget! Jag står för kärlek och förståelse.
Jag tror den här killen rent allmänt hade större problem i livet än att bli omcyklad på Liljeholmsbron.

Lite anmärkningsvärt att det är så få road-rage incidenter med cyklist som bråkstake jämfört med fotgängare och bilister. En kan ju undra varför 🤔

Jag tror den här killen rent allmänt hade större problem i livet än att bli omcyklad på Liljeholmsbron.

Lite anmärkningsvärt att det är så få road-rage incidenter med cyklist som bråkstake jämfört med fotgängare och bilister. En kan ju undra varför 🤔
Håller med, tycker cykelkollektivet som helhet är väldigt väluppfostrat.

Berätta mer! Att man gemensamt tar in på något fik längs vägen innan jobbet eller att man tar termos i flaskstället och tar en kopp picknick style? Jag är intresserad iallafall. Hade varit kul att lära känna några pendlarkompisar från Happy så man kan heja på varandra.
Vi träffades på ett fik i stan halv centralt så att många hade möjligheten att passera på vägen till jobbet. Relativt tidigt 745 ish så att man kunde ta en fika, surra lite och sen ta sig vidare till jobbet i hyfsad tid.

Ja det var najs. Tror stället på Hornsgatan ev. finns kvar. Fast jäsiken va tid det tog att få sin java. (Har själv slutat pendla in till innerstan)

Bra idé!

För övrigt tog jag fasta på vädret och tog långa vägen till kontoret. Grus, sjönära mys, färjeåka, kunglig glans och fina kor. Pendlarmagi!

(Men en stor 💩 till hen som är ansvarig för omledningen vid Nockebybron, skrattretande dåligt.)
Nockeby är ett skämt , upptäckte idag att den nya gc vi smista även är omdragen

Tog min MBK idag, som varit stående över vintern. Bytte frikrans och kedja och växelvajer på den och idag blev det premiär till jobbet. Verkade funka bra! Svalde en fluga på väg in till jobbet. Några timmar senare, precis innan lunch, lyckades jag hosta upp den när jag var på toa. Den var intakt. Dock död. Gudskelov modell mindre, inte en spyfluga.

Vet inte om jag klarar det här längre. På vägen hem bestämde jag mig för att ”sänka” en elcykekelkille. Som blåste om mig, höll på att skita på mig.

Står han vid nästa trafikljus ska jag slå ner honom. Han ska i asfalten.

Men han stod inte där. Det kan han tacka sin lyckliga stjärna för.

Efter 2h långpendling hem var det dags att ta tag i växelrasslet som jag tidigare fixat genom att höja volymen. Upp på stället och kika och växla. Humhum. H screw b screw och ratta adjuster. Perfekt på nolltid! Är fortfarande i chock och vet inte vad som hände.

Blev kränkt av en gubbe som frihjulade och gjorde sig känd bakom mig vid Gamla enskede.
När han kom ut i vinden för omkörning så hände det inte mycket först. Var osäker på om han inte orkade mer eller var snäll som lät mig ta hjul i den lilla backen upp mot tallkrogens avfart. Efter chikanen i toppen av backen försvann han som ett skott. Med sidväskan utfälld fick jag slita som ett djur för att komma ikapp, medan han lojt kollade klockan.

Gav upp i höjd med kullen vid Gubbängen, kunde sugit hjul, men bara att komma ikapp sög musten ur mig.
Nästan så man stoppar datorn i ryggsäcken och fäller in sidväskan, om det ska vara på det här viset.

Efter 2h långpendling hem var det dags att ta tag i växelrasslet som jag tidigare fixat genom att höja volymen. Upp på stället och kika och växla. Humhum. H screw b screw och ratta adjuster. Perfekt på nolltid! Är fortfarande i chock och vet inte vad som hände.
Tur. Kjöp ingen lott denna vecka. Din tur, Kaj, är slut.

Finns nog ingen som jag tycker så illa om, musiker, som den mannen.

Kaj. Tyckts om dig. Nu vet jag inte. 😊

Var inte elak mot Hammarbyare, tänk på att de har utedass…..läste jag häromdage på nätet…… lite då jag känner för den här musikern. Han vet ju inte bättre.

Säger en man på Söder som är inbiten gnagare.

Senast ändrad:

Sedan har det väl en hel del att göra med vad man säger till folk eller vad folk säger till en själv i någon av de "situationer" som kan uppkomma under pendling.

Oavsett vem som nu gjort rätt eller fel så kan ett hårt förnedrande språk orsaka en viss följdreaktion... (vilket ej är särskilt förvånande). Samma sak med sura cyklister som slår med handen hårt mot bilar, sådant är inte helt riskfritt så klart. 😅

Ser väl egentligen inget problem i detta dock, det är livets vardag som cyklist och människor som är människor. 🙂

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp