Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tänkte vara lite käck och länka Eldkvarns ”I skydd av regnet” här i tråden idag. Men när jag sökte upp den så insåg jag snabbt att den ju heter ”I skydd av mörkret”, så jag sparar den till nästa halvår istället.

Vad har ni för utrustning på era pendlarbågar för att klara både pågående oväder och våta vägar efter skuren precis dragit förbi? Ångrade bittert idag att jag inte köpte ett par SKS Raceblade till min kärra.

Tänkte vara lite käck och länka Eldkvarns ”I skydd av regnet” här i tråden idag. Men när jag sökte upp den så insåg jag snabbt att den ju heter ”I skydd av mörkret”, så jag sparar den till nästa halvår istället.

Vad har ni för utrustning på era pendlarbågar för att klara både pågående oväder och våta vägar efter skuren precis dragit förbi? Ångrade bittert idag att jag inte köpte ett par SKS Raceblade till min kärra.
Min pendlare har skärmar non stop så att säga. Plus egolapp. Kompislappen har fallit av. I väskan har har jag, när prognosen så påkallat, div regnsäkra plagg. Dessa används sällan ändå, för det regnar sällan särskilt kraftigt. Men känns bra att ha när det öser.

Min pendlare har skärmar non stop så att säga. Plus egolapp. Kompislappen har fallit av. I väskan har har jag, när prognosen så påkallat, div regnsäkra plagg. Dessa används sällan ändå, för det regnar sällan särskilt kraftigt. Men känns bra att ha när det öser.
Samma här, fast monterade skärmar på pendlaren året runt. I mitt fall är det egolappen som saknas efter närkontakt med en bil. Racer utan skärmar tar jag bara om det är regnfri prognos.

Vad har ni för utrustning på era pendlarbågar för att klara både pågående oväder och våta vägar efter skuren precis dragit förbi?
Min pendlare, tillika primär cykel, av grustyp, har permanent monterade skärmar med hemmagjort egolapp, fabricerad av svart vävtejp från CO. Funkar lika bra på skogsturer som pendling.

Bra igår ( fick för mig att köra lite backträning efter möte på kontoret ) , tog ett par extravändor från Hägerstensvägen upp till Bäckvägen vilket visade sig som grym värk i benen idag så morgonens regn var sekundärt 😜

Vad har ni för utrustning på era pendlarbågar för att klara både pågående oväder och våta vägar efter skuren precis dragit förbi? Ångrade bittert idag att jag inte köpte ett par SKS Raceblade till min
IMG_1610.webp

Klart man har schyssta skärmar.

5 grader, motvind och pisseregn.. Jag var förberedd så det fick bli vinterskrud (så här 10 dagar till juni?!?).. Tomt var det på cykelbanorna också.. Vad mer kan begära?
Du kan väl inte begära annat än kyla och tomma cykelbanor om du cyklar mitt i natten? God morgon mvh precis vaknat ungefär..

Ja, man var inte jättetaggad imorse direkt, men som oftast så blev det ju helt OK ändå när man väl var ute. Inte så mycket regn och motvinden var hanterbar. Men långbyxor 22 maj, allvarligt?

Jag tänker också klaga på kylan för det är är oacceptabelt. Man lider sig igenom vintern och längtar till den här delen av året för att få..... 5 grader och isvindar?? Nej. Dags att planera flytt tror jag, har medborgarskap i annat land där jag pratar språket och det är aldrig under 10 grader på dagen.

Riktig grintapendling idag med både lätt regn, sjöblöta vägar och kyla. Lite så att man började le till slut av allt lidande, det är lite gött ändå. Nästan så att ombytet blev dränkt inuti ryggsäcken också. Behöver nog byta rygga. Eller skaffa skärmar.

Slog dock ett wattrekord på 20 min kraft så jag är rätt nöjd allt som allt.

Grinta ci vuole! Grinta!

Elcyklister, ingen hyfs. Ligger bakom en pågående omcykling och väntar på att få trycka mig förbi. Då kommer en damtrallare och elar sig förbi i tredje spår. Trångt blir det och nästan möte samtidigt. Efter en kort stund kan jag cykla förbi de första två och måste sen dessutom ta mig förbi tredjespåraren. Suck.

Varför går nästan alla mitt på cykelvägen. Speciellt de med stor "packning" och lurar i öronen så de inte kan höra en ringklocka (kommer bakifrån). Om de bara kunde hålla sig på sin kant så skulle de kanske slippa bli skiträdda när man cyklar förbi. Händer även att jag möter folk framifrån och då vet de inte hur de ska bete sig. Har sett flera som går och tittar i telefonen och har ingen aning om vad som händer framför dem. Vuxna människor som troligtvis går på samma väg, varje dag till och från jobbet. Märkligt.

Varför går nästan alla mitt på cykelvägen. Speciellt de med stor "packning" och lurar i öronen så de inte kan höra en ringklocka (kommer bakifrån). Om de bara kunde hålla sig på sin kant så skulle de kanske slippa bli skiträdda när man cyklar förbi. Händer även att jag möter folk framifrån och då vet de inte hur de ska bete sig. Har sett flera som går och tittar i telefonen och har ingen aning om vad som händer framför dem. Vuxna människor som troligtvis går på samma väg, varje dag till och från jobbet. Märkligt.
Dom som går på rätt sida (vänster) som man oftast möter om cykelbanan är utformad rätt och som möter mig med blicken brukar jag vinka åt sidan, sen en tumme upp och ett leende när dom går över till gångvägen igen. Även om blodet kokar inombords. Lyfter dom inte blicken förbereder jag mig på impact likt en hockeytackling och säger högt ”CYKELBANAAAA”.

Gäller även elsparkcyklar som tror att dom är snabbare än alla cyklar och aldrig kollar sig över axeln innan dom kör slalom över hela vägbanan. Tacklingsposition vid omkörning om dom skulle få för sig något.

Dom som går på rätt sida (vänster) som man oftast möter om cykelbanan är utformad rätt och som möter mig med blicken brukar jag vinka åt sidan, sen en tumme upp och ett leende när dom går över till gångvägen igen. Även om blodet kokar inombords. Lyfter dom inte blicken förbereder jag mig på impact likt en hockeytackling och säger högt ”CYKELBANAAAA”.

Gäller även elsparkcyklar som tror att dom är snabbare än alla cyklar och aldrig kollar sig över axeln innan dom kör slalom över hela vägbanan. Tacklingsposition vid omkörning om dom skulle få för sig något.
Mistlur / kompressorhorn funkar, om man använder det på avstånd, så dom hinner landa och kasta sig åt sidan innan man susar förbi :giggle:

Tillbaka
Topp