Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Morgonen höll på att starta med katastrof. Upptäckte precis innan avfärd att jag satt bibsen ut och in 😅

Väl ute var det sommarpendling deluxe. Förutom tropisk temperatur, kränkte jag två åkgräsklippare och ett rådjur. Fast rådjuret visste nog inte om att det var race. Det stod och mumsade i ett grönsaksland i en villaträdgård.

Senast ändrad:
Tycker det varit mycket vind generellt senaste tiden. Typ hela våren. Eller så har jag bara blivit svag. Idag lite regn. Var skönt faktiskt. Hängde på en trimmad e-mtb. Gick ok nerför och på platten. Pallade dock inte hålla 30+ i uppförsbacken och släppte hen. Hen cyklade utan händer på styret långa sträckor. Hörlurar i och delvis kollande på mobil. Sett personen i fråga flera gånger. Tänker alltid nån dag smäller det.

Vacker och varm pendling, lyckades även hinna undvika regnet. Råkade ha tur och få sällis stora delar av sträckan. Trevligt så, har cyklat ensam varje gång i flera år nu. Noterade lite färre biltrafik än normalt. Sommaren har därmed börjat.

Kollade prognosen
Tog CX med skärmar +ANNAT
Kollar ut genom fönstret
Winning.
Kollade också prognosen.
Tog CX utan skärmar +ANNAT
Inget regn på inresan. Regn under dagen. Skall vara fint till hemresan igen.

Kom ikapp en snubbe vid backen efter Hellas och körde om. Sedan kom han susande förbi utför, för att sedan tappa tempo igen på platten mot Sickla. Lade mig några cykellängder bakom och bidade min tid.

Perfekt cykelväder och stärkande motvind!

Perfekt väder... jo hej!
Screenshot_20250615-094525_Chrome.webp

På väg till jobbet cyklade jag ifatt en rullskidåkare på dubbelriktad cykelbana. Noterade att vid varje stavtag flaxade han ut med staven över hela mötande fältet. Jag fick tajma in omkörningen direkt efter att han flaxat till med staven. Den staven hade man inte velat ha i framhjulet.

På hemvägen i motvinden cyklade jag ifatt en Rawbike. Måste vara en av få lagliga jag träffat på.

På väg till jobbet cyklade jag ifatt en rullskidåkare på dubbelriktad cykelbana. Noterade att vid varje stavtag flaxade han ut med staven över hela mötande fältet. Jag fick tajma in omkörningen direkt efter att han flaxat till med staven. Den staven hade man inte velat ha i framhjulet.

På hemvägen i motvinden cyklade jag ifatt en Rawbike. Måste vara en av få lagliga jag träffat på.
Får skriva en insändare om hur rullskidåkare tror att dom äger hela vägen och ”kör rakt ut” över övergångsställen osv!

Jag kan kompensera med rullskidåkaren idag som, när han såg att han fick möte av en cyklist, tittade bakåt, såg mig och stannade och klev åt sidan (!).

(För övrigt låg jag bakom en cyklist en gång som fick en sån stav i bakhjulet, såg ut som det var med flit. Den var nog gjord av kolfiber eller nåt för den gick tvärt av. Hoppas han hade reservstav med sig.)

En gång mötte jag en rullskidåkare på min cykel. Jag höll då höger och saktade in eftersom han var över hela GC-banan och spretade med både skidor och stavar. Men sen åkte han mot min höger ju närmare han kom. Så jag åkte då vänster istället för att undvika krock eftersom det hade öppnat sig ett stort gap. Jag har nu nästan helt stannat medan han pinnat på av bara den. Nej då åker han helt plötsligt förbi mig ännu mer på min vänster och ut på gräset istället, precis innan han kommer ut på gräset börjar han svära och skrika högt. Var typ 15 här och visste inte om han var arg på mig eller om jag hade råkat göra fel och hur jag skulle bemöta en arg gubbe. Så jag trampade bara vidare utan att kolla bakåt.

Det här är ett väldigt starkt minne för mig. Minns fortfarande hur det lät i gräset bakom mig. Som en scen ur en Lasse Åberg-film ungefär.

En gång mötte jag en rullskidåkare på min cykel. Jag höll då höger och saktade in eftersom han var över hela GC-banan och spretade med både skidor och stavar. Men sen åkte han mot min höger ju närmare han kom. Så jag åkte då vänster istället för att undvika krock eftersom det hade öppnat sig ett stort gap. Jag har nu nästan helt stannat medan han pinnat på av bara den. Nej då åker han helt plötsligt förbi mig ännu mer på min vänster och ut på gräset istället, precis innan han kommer ut på gräset börjar han svära och skrika högt. Var typ 15 här och visste inte om han var arg på mig eller om jag hade råkat göra fel och hur jag skulle bemöta en arg gubbe. Så jag trampade bara vidare utan att kolla bakåt.

Det här är ett väldigt starkt minne för mig. Minns fortfarande hur det lät i gräset bakom mig. Som en scen ur en Lasse Åberg-film ungefär.
Brukar möte en på rullskridskor på en dubbleriktad cykelbana lite då och då på väg till jobbet. Fantastiska människor, ibland önskar jag att jag kunde ha lite av samma "jag orkar inte bry mig ett skit om alla andra som också ska få plats här"-mentaliteten men sen kommer jag på att jag inte är narcissist och fortsätter att visa hänsyn mot andra.

Brukar möte en på rullskridskor på en dubbleriktad cykelbana lite då och då på väg till jobbet. Fantastiska människor, ibland önskar jag att jag kunde ha lite av samma "jag orkar inte bry mig ett skit om alla andra som också ska få plats här"-mentaliteten men sen kommer jag på att jag inte är narcissist och fortsätter att visa hänsyn mot andra.
Täby IS rullar på sträckan mellan visinge station och täby kyrkby station uppe i norrort. Blicken framåt verkar inte vara något man behöver inom skidning har jag märkt

Idag gick det undan! Med mina nyförvärvade VR-glasögon såg jag hur mycket jag har underpresterat tidigare. Helt tomt på vägen och cykelbanorna och känner mig duktigt stark, så jag bestämmer mig för att Stravahetsa till max.
Bättrade på mitt PB med 3,5 minuter. Barnsligt men roligt!

Blir knäpp på cyklister som vid rödljus istället för att ställa sig i kö helt enkelt glider förbi och ställer sig bredvid den som står längst fram. Sen inser de vid överfart att de är i vägen för mötande cyklister och vinglar till. Igår sa jag till en pendlare som rullade förbi 6-7 personer, förklaringen var "jag förstod inte att ni stod i kö". Skönt att få ur sig dagens gnäll.

Blir knäpp på cyklister som vid rödljus istället för att ställa sig i kö helt enkelt glider förbi och ställer sig bredvid den som står längst fram. Sen inser de vid överfart att de är i vägen för mötande cyklister och vinglar till. Igår sa jag till en pendlare som rullade förbi 6-7 personer, förklaringen var "jag förstod inte att ni stod i kö". Skönt att få ur sig dagens gnäll.
Inkluderar det de som rullar fram och ställer sig i cykelboxen istället för att stå längre bak mitt mellan filerna? Jag är osäker på vad som är bäst, men stör mig på att det bildas långa köer en efter en cyklist i röd yta istället för att rulla fram och ta plats brevid varandra i grön. Vad är isf cykelboxen till för? (I en korsning som denna får man ju inte möte när det blir grönt ljus.)
Screenshot_20250618-110621693 (1).webp

Inkluderar det de som rullar fram och ställer sig i cykelboxen istället för att stå längre bak mitt mellan filerna? Jag är osäker på vad som är bäst, men stör mig på att det bildas långa köer en efter en cyklist i röd yta istället för att rulla fram och ta plats brevid varandra i grön. Vad är isf cykelboxen till för? (I en korsning som denna får man ju inte möte när det blir grönt ljus.)Visa bilaga 775205
Nej, mitt gnäll gäller enbart rödljus där cykelbana går över bilväg. Ibland med gott om plats, ofta med plats för enbart två cyklister i bredd (en i varje riktning). I cykelboxarna kan det ju också bli lite klurigt när alla ska in i ett led igen, men det är nog mer fräckheten än osäkerheten som irriterar mig.

Inkluderar det de som rullar fram och ställer sig i cykelboxen istället för att stå längre bak mitt mellan filerna? Jag är osäker på vad som är bäst, men stör mig på att det bildas långa köer en efter en cyklist i röd yta istället för att rulla fram och ta plats brevid varandra i grön. Vad är isf cykelboxen till för? (I en korsning som denna får man ju inte möte när det blir grönt ljus.)Visa bilaga 775205
En plats som den du refererar till tror jag man helt enkelt får försöka tänka till lite, var är du minst i vägen?
Flemminggatan/St Eriksgatan är rätt speckad med cyklister på morgonen, sannolikheten för att du skall kunna ta Strava vinster är mycket begränsad varför det sannolikt är sundare att ta din plats i kön istället för att ställa dig framför en buss....... cykelboxen är framtagen av mestadels idioter som inte cyklar själva skulle jag tro.

För min del då jag åker buss blir jag tokig på alla cykeldårar som kastar sig framför bussen med följden att chaffaren tvärbromsar ggn på ggn, känner verkligen hur hatet mot cyklister växer hos resenärerna. Vilket vi torskar på i längden......

En plats som den du refererar till tror jag man helt enkelt får försöka tänka till lite, var är du minst i vägen?
Flemminggatan/St Eriksgatan är rätt speckad med cyklister på morgonen, sannolikheten för att du skall kunna ta Strava vinster är mycket begränsad varför det sannolikt är sundare att ta din plats i kön istället för att ställa dig framför en buss....... cykelboxen är framtagen av mestadels idioter som inte cyklar själva skulle jag tro.

För min del då jag åker buss blir jag tokig på alla cykeldårar som kastar sig framför bussen med följden att chaffaren tvärbromsar ggn på ggn, känner verkligen hur hatet mot cyklister växer hos resenärerna. Vilket vi torskar på i längden......
Jo, ödmjukhet, att inte ha bråttom, att cykla defensivt etc är vi helt överens om. Tyvärr är inte alla på cykel det (men det är en annan fråga). Men nog är det bättre om nummer två, tre och fyra ställer sig bredvid varandra i cykelboxen än på led i cykelfältet? Ta den här korsningen på Torsgatan som exempel, står cyklisterna i boxen så behöver inte fordon i högerfilen vänta lika länge (och cyklisterna riskera bli mos) om buss/bil ska svänga höger.

Screenshot_20250618-112526210 (1).webp

cykeldårar som kastar sig framför bussen
Upplever mig vara ganska ensam med att hålla koll på av/påstigning och stanna bakom bussar som är någon sekund från att börja blinka för avfärd.

Korsningen Norrlandsgatan/Hamngatan, där cyklister ska rakt söderut och köra längs med Kungsträdgården blir det alltid kaos. Bilister bara måste ut i korsningen och blockera andras framfart, de blir ofta stående i korsningen, på övergångställen, i cykelboxen... Cyklister bara måste köra om bussarna där, oavsett möten och annan trafik. Fotgängare kan inte heller hålla sig, utan går mot rött trots all annan trafik och allt stök.

Cykelboxar är märkliga. Många boxar saknar cykelfält/bana som leder fram till dem. I princip alla cyklister åker slalom mellan bilarna, man undrar hur det är tänkt.

Ja, då slipper man ju cykla om 6-7 cyklister strax efter rödljuset. Man får förstås trycka på lite när det blir grönt så man inte är i vägen för någon :)

Skärmavbild 2025-06-18 kl. 11.34.19.webp

Här finns ett extremfall i en korsning nära Gullmarsplan (i Stockholm). Det är förstås idiotiskt byggt med en trottoarkant som gör passagen extra smal, men här har jag många gånger stått i kö för att passera och så har cyklister som kommer norrifrån helt enkelt glidit förbi och ställt sig just där trottoarkanten börjar. Beteendet hade varit märkligt även om det varit gott om plats, men blir extra störigt när det blir struligt mitt i vägen när det väl blir grönt.

Ja, då slipper man ju cykla om 6-7 cyklister strax efter rödljuset. Man får förstås trycka på lite när det blir grönt så man inte är i vägen för någon :)
Svårt att trycka på när det kommer mötande cyklister rakt mot dig i den "fil" man lagt sig i. Som dessutom inte vet om du tänkt gå in i ledet eller rentav passera på utsidan.

En "intressant" kommentar. Under förutsättning att det är tillräckligt brett så ställer jag mig sporadiskt bredvid den som står fram men enbart om jag för dagen snabbpendlar. För mig blir det ett sätt att undvika omkörning av 14 st cyklister. Men det hela går att diskutera... 🙃 🙂

Personligen stör jag mig avsevärt mer på cyklister som glider förbi kön och cyklar mot rött, ser så otäckt ut ofta och är ju exceptionellt vanligt. Tror jag behöver uppdatera mina första hjälpen kunskaper så att man är bättre förberedd, fascinerad över hur stora risker många tar.

Fin pendling under veckan med kraftig medvind till jobb och kraftig motvind hem... wind fighting eller inte... (ibland ger man bara upp).

Senast ändrad:
En "intressant" kommentar. Under förutsättning att det är tillräckligt brett så ställer jag mig sporadiskt bredvid den som står fram men enbart om jag för dagen snabbpendlar. För mig blir det ett sätt att undvika omkörning av 14 st cyklister. Men det hela går att diskutera... 🙃 🙂
Ja, viktigt att säga att om jag skulle göra något liknande är det förstås på grund av en knivskarp bedömning av läget men om någon annan gör det så är det oförlåtligt.

Ingen pendling idag pga besök i Sveriges tredje stad. En observation, gillar inte Malmöbor hjälm? 3/100 har hjälm enligt empiriska undersökningar. (Och jag har jobbat på SCB så kan min statistik:)). Vad är det frågan om?

(Just det, alltid bild på fyr!)

Bilagor

• IMG_7045.webp
    IMG_7045.webp
    497.8 KB · Besök: 53
  • IMG_7048.webp
    IMG_7048.webp
    233.7 KB · Besök: 48
Kunde ha blitt en vanlig trevlig hempendling men istället blev jag utskälld av en eltrimmkärring som skrek åt mig att man minsann inte får stanna så tvärt eftersom hon höll på att köra in i mig! ? 😕 ( det var väldigt rött och hade så varit en stund redan ) ,
nåja försökte bita mig i tungan men när det visade sig att hen skulle samma väg som mig ( över skanstullsbron å höger Johanneshovsvägen) innan hen svängde in mot Årsta så kan det ha hänt att det slant ut nån liten groda ur min mun ….
😜

Pissdag på jobbet pga "kollegor som cyklar utan hjälm", så tog en omväg hem för att rensa tankarna innan kvällspasset som trevlig familjefar skulle inledas. Omvägen tog mig igenom Värtahamnen (där Tallink Silja ligger till.. för er från ≠ 08) där de stängt av normalväg och gjort en fin 0.8m bred omväg. På en varningsskylt står det så fint: "alla som passerar här bör akta sig för cyklister" (inte exakt ordagrant men i den stilen...).
Tyckte den skylten hade en lite otrevlig underton. Vore det inte bättre att varna för andra trafikanter istället för enbart cyklister? Undrar om jag kunde komma på elspark, skapa mayhem, och hävda oskuld pga skylten?

Ingen pendling idag pga besök i Sveriges tredje stad. En observation, gillar inte Malmöbor hjälm? 3/100 har hjälm enligt empiriska undersökningar. (Och jag har jobbat på SCB så kan min statistik:)). Vad är det frågan om?

(Just det, alltid bild på fyr!)
Vi är lite mer kontinentala här (jmf ex. hjälmfrekvens i Kph och Amsterdam). Har själv aldrig hjälm vid promenadcykling, men alltid när jag byter om (lvg eller mtb).

Pissdag på jobbet pga "kollegor som cyklar utan hjälm", så tog en omväg hem för att rensa tankarna innan kvällspasset som trevlig familjefar skulle inledas. Omvägen tog mig igenom Värtahamnen (där Tallink Silja ligger till.. för er från ≠ 08) där de stängt av normalväg och gjort en fin 0.8m bred omväg. På en varningsskylt står det så fint: "alla som passerar här bör akta sig för cyklister" (inte exakt ordagrant men i den stilen...).
Tyckte den skylten hade en lite otrevlig underton. Vore det inte bättre att varna för andra trafikanter istället för enbart cyklister? Undrar om jag kunde komma på elspark, skapa mayhem, och hävda oskuld pga skylten?
Hur fasen har de tänkt, mitt styre är 80.5 cm plus greppen som sticker ut lite till , spännande man kanske ska cykla förbi å prova om det går med lite extra fart😜

Tillbaka
Topp