Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Betydligt varmare än vad väderappen utlovade. Droppade av kidsen så senare in än vanligt. Körde race mot en kvinna på elcykel 2/3 delar av sträckan. Hennes gick bra, 32-33km/h på platten. Hon fick dock se sig besegrad.
Vägarbete på regeringsgatan samt att norrlandsgatan var avstängd utanför Mood. Lite småjobbigt att ta sig genom Sthlm City just nu...

Hornstull-Västerbron-Fridhemsplan var ju lite trängre än förra veckan med en skön topp vid rödljuset Drottningholmsvägen/St Eriksgatan.
Blev inga rekordtider idag

Efter att kommit tillbaka från semestern så har det blivit räsern 2 gånger förra veckan. Nu kör jag mtbn och det går lika fint. Kanske något enklare då har har piggar i pedalerna isf SPD.

Det blir bra variation mellan de två. På hemvägen brukar det bli en fin omväg och de båda cyklarnas olika omvägar kompletterar varandra fint. Speciellt när vädret tillåter.

Vilken fin pendling (förutom lite för många vägarbeten). Såg att @Mange. jobbar igen. Efter jobpendlingen med sonen till andra sidan av stan för att passa idrottskläder. Han valde sin dirt över sin gruscykel men höll bra tempo med sadeln helt slammat.

Min vanligtvis roliga genväg efter Hornsgatan 139 i Tanto med rötter sten och annat kul blev dålig idag och jag gick i backen rätt så hårt. Lärdomar:
*Det är skillnad på 50mm och 32mm och gravelgeometri och cyclocross.
*Alternativt är det kanske inte så mycket skillnad utan snarare avståndet mellan hjul och stänkskärmar som skillnadest om det fastnar en pinne emellan.
*Mina cordurajeans klarade sig mycket bra, huden och merinotishan sämre.

Dagens ros till receptionisten från Zinkensdamm vandrarhem som var omtänksam och påminde mig om att gå förbi och ta en kaffe om det fortsatte snurra.

Skolstart med upprop så det blev en sen start idag. Lagom varmt och inte så många cyklister när jag till sist kom iväg däremot fick man kryssa mellan gåendes med hörlurar och fast blick på skärmen.

Ner mot Rålis vid 8:45ish. En Rawbike och ngt annat tyckte jag mig se.
Just ner mot Rålis vill man verkligen inte ha en incident, ofta avsevärt högre hastighet så där är det oftast hyperfokus. Extra mycket koll just efter Västerbron där de flesta fortsätter rakt men vissa vänster i kombination med gångare som ibland korsar utan att se sig om. Som tur är kör jag aldrig i den riktningen själv under morgonrusningen.

Sett till hastighet möjligen det farligaste stället under hela min hempendling... här behöver man anpassa sig, att smälla i hastigheter mellan ca 35 - drygt 50 är potentiellt livsfarligt, inget bra ställe att få punka på heller.

Senast ändrad:
Just ner mot Rålis vill man verkligen inte ha en incident, ofta avsevärt högre hastighet så där är det oftast hyperfokus. Extra mycket koll just efter Västerbron där de flesta fortsätter rakt men vissa vänster i kombination med gångare som ibland korsar utan att se sig om. Som tur är kör jag aldrig i den riktningen själv under morgonrusningen.

Sett till hastighet möjligen det farligaste stället under hela min hempendling... här behöver man anpassa sig, att smälla i hastigheter mellan ca 35 - drygt 50 är potentiellt livsfarligt, inget bra ställe att få punka på heller.
Nä, riktigt läskigt ställe!

En tjock gubbe kom ikapp vid ett rölyse och mumlade nåt grötigt på danska. Nätack sa jag då jag inte fattade vad han ville skälla ut mig för.
Nästa rölyse var språkanalysen klar och facit var förstås en förfrågan om belgiskt in mot Cph. Så vi växeldrog lite även om det gick lite för sakta till och med för mig. Så vi snakkade lidt om ditt och datt i stället innan vi skildes som bästa vänner.

Fick berömma en kille för sin kreativitet imorse. Han tyckte att tränga sig igenom flödet för att kunna gena över trottoaren var en bra idé. Detta vid det nybyggda stället precis där Roslagsgatan börjar. Sen fick jag tillfälle att berömma ytterligare en gång när han körde mot rött på Odengatan..

Försöker verkligen (och lyckas oftast) zen-pendla, men att hamna bakom tant på otrimmad eltralla är inte bra för blodtrycket:
  • Hur lyckas man köra långsammare nedåt än uppåt?
  • Hur får man till så precisa spårval att alla rimliga omkörningar omöjliggörs?
  • Hur kan man så effektivt kombinera passivitet och hänsynslöshet?
  • Hur går kloningen till?
Så många frågor, så få svar...

Cyklar söderut över bergshamrabron, där Roslagsbanan stannar möts jag av avstänging. Ett tiotal andra cyklister som gör samma misstag på den korta stund jag är där och vänder. Kass skyltning…

Borde väl gå i cykelbanornas hall of shame men nu var det under pendling. Oklart…
Ja, vore helt klart smidigare att sätta skylten här i stället. Cirka 100 meter tidigare, så är det bara att ta ner höger och sen under motorvägen och upp på andra sidan.
1755629189191.webp

Men då skulle ju någon ha behövt tänkt till innan de satte upp skylten?
Det kompliceras lite av att det finns en station för Roslagsbanan mellan den bra och den dåliga platsen, som folk behöver kunna komma till och från. Men lätt löst med två infotavlor.

Jag har mailat Svevia och frågat vad arbetet handlar om, hur långe det pågår etc, men de har inte svarat. Får väl maila kommunen också.

Ont i öronen av kylan. Det är kanske så att jag måste börja med mössa i augusti? Känns inte helt rimligt eller acceptabelt? Visst att jag har känsliga öron men ändå, andra cyklister var vinterklädda. Tror jag var den enda med kortbyxor som jag såg. Vindjacka hade jag iaf och det var nödvändigt. Fick duscha för att bli varm sen på jobbet. Jag cyklar kanske för tidigt bara.

Det kompliceras lite av att det finns en station för Roslagsbanan mellan den bra och den dåliga platsen, som folk behöver kunna komma till och från. Men lätt löst med två infotavlor.

Jag har mailat Svevia och frågat vad arbetet handlar om, hur långe det pågår etc, men de har inte svarat. Får väl maila kommunen också.
Det sitter iaf en skylt uppe på bron över motorvägen numera. Liten förbättring.

Jag gjorde felanmälan till kommunen och fick svaret:
Tack för att du uppmärksammar oss om detta. Efter platsbesök så är detta fel åtgärdat, men hör av dig om det fortsatt är ett problem, eller om något annat i detta ärende ändras.

Försöker verkligen (och lyckas oftast) zen-pendla, men att hamna bakom tant på otrimmad eltralla är inte bra för blodtrycket:

Angående sista punkten är det väl smart att börja sin research på Allsång på Skansen? ;)

Hade lite samma tankar idag:
Stor tant som cyklar på vanlig cykel samt håller mera till vänster än höger på cykelvägen. Går så långsamt att nästan tiden stannar. Jag missbedömde hennes nollhastighet totalt och allt slutade med en omkörning på högersida samtidigt som det är mötande cyklist, mötande fotgängare, samt mtb-cyklist som kommer in på cykelvägen från bilvägen vänsterifrån.

Tycker vinglandet är så hemskt också, varje gång de ska stanna eller starta, man får verkligen se upp.

Omkörd av en rawbike på huvudstabron i morse. De håller verkligen fel fart, blir lite svårplanerat när de kommer farande. Ofta toppat med att föraren har helsvart utstyrsel eller cammo...
Hade en close encounter med en ninja på rawbike igår. Det gick bra, men var nog obehagligt för samtliga inblandade.
Idag buss, pga döda ben efter gårdagens CX-träning på hemvägen. Kändes som helt fel beslut.

Tillbaka
Topp