Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Trist att läsa om all döds-pendling som verkar vara vardagsmat numera. Vingelfjollorna själva kanske inte reagerar på att nåt är konstigt ”hoppsan nån cyklade in i min arm när jag skulle svänga vänster. Men aja det gick ju bra för alla så de e ba lugnt”
Lite som när jag i bil kommenterar andra bilister (bara de värsta!) och min medåkare (sällan-trafikant) inte fattar vad jag snackar om.

Med motvinden och trängseln, had att göra en Marianne Vos idag
Vos.jpg

Det är en liten knöl på Erik Segersälls väg som ger några meter till. Vill man ha några ytterligare kan man ta vänster lite tidigare på Blommensbergvägen upp på Alvastravägen och Sigfridsvägen. Vägen via Liljeholmen innehåller slakmotan längs med Hägerstensvägen och det är ändå den vidrigaste i dom där krokarna.

Dom som tittar bakåt, ser att man kommer och ändå påbörjar omkörning är min favorit
Mmm, jag var dum i huvudet och frågade en gång varför han kollade och sket i vad som fanns där. Fick svaret att jag absolut inte hade någon större rätt att vara till vänster än han hade.
Jahapp. Imorn kanske det blir cykel igen

Det är en liten knöl på Erik Segersälls väg som ger några meter till. Vill man ha några ytterligare kan man ta vänster lite tidigare på Blommensbergvägen upp på Alvastravägen och Sigfridsvägen. Vägen via Liljeholmen innehåller slakmotan längs med Hägerstensvägen och det är ändå den vidrigaste i dom där krokarna.
Eller så tar du höger vid Trekanten, vid Blommenbergs skolan. Dammar lite grus fram till trädgårdskaffet, tar en snabb öl och sen upp vid Aspuddens skola och ut på Hägerstensvägen. Mkt roligare!

Eftersom den passerar samma punkter borde det vara samma höjdmeter?
Knöl som mkallstrom nämnde. Och kroken upp från Trekanten för Blommenbergsvägen är rätt brant. Har bara kört den nedför själv och det kan gå läskigt fort.

Google vill få det till 17 meter höjd på 270 meter väg, så 6,3%? Men tror det är brantare som brantast. Strava anger ca 7,7% som mest.

Edit:
Google tycker att det är 16 m höjd från Liljeholmen längs Södertäljvägen/Hägerstensvägen men då på 1,8 km.
Strava sa 20 på 1,5 km. Tror ca 3% som mest.

Senast ändrad:
När jag tänker efter har jag nog provat typ den vägen en gång. En gång. Av en anledning.

Den hade jag som pendelväg mellan Bromma och Älvsjö. Men jag märkte att jag tyckte mer illa om den när jag cyklade med ett barn i rusning från Älvsjö till Stora Essingen. Då känns Södertäljevägen faktiskt bättre. Men det är lite bökigt omständligt att komma in till Trekanten.

Jag har Blommensbergsvägen som pendlingsväg och man ska inte överdriva hur brant den är. Däremot har det varit vägbygge rätt länge där man passerar under E4/E20 och med ett körfält avstängt är det inte jätteroligt att cykla uppför backen eftersom det tar ett tag att passera. Jag skulle ändå aldrig få för mig att cykla via Liljeholmen om jag skulle vidare mot (eller kommer från) Stora Essingen och Bromma. Jag cyklar sällan den vägen, men minns det som rätt bökigt bara att ta sig genom Gröndal.

Det är gott om små backar i området. Min pendlingssträcka går via Vallfartsvägen också och vill jag skoja till det kan jag cykla upp över åsen via Gösta Ekmans väg, där det finns en brant snutt också.

Man kan visst cykla nåt grus upp under Essingeledsbron där för att komma upp till Aspudden, har för mig det var rätt brant just där.

9 grader vid start, så drog på både armvärmare och vindväst. Inget åkte av längs vägen. Hängde på skärmar eftersom det eventuellt blir regn på hemvägen.
Ovanligt många cyklister innan stan, men färre än vanligt i.
Hoppas hjulsugaren längs Ältavägen fick ett trevligt intervallpass.

Förlängde pendlingsvägen igår , men framför allt tiiiden, med några vändor upp till Högdalstoppen. Det är nåt arbete som är lite i vägen där också. Kunde man gett sig fan på.
Idag händelselös. Uppskattar stig och grus partiet på ca en km i hökis. Underbart är kort.

Hempendlingen skarvades på med torsdagsrunda. Skönt att komma igång med dem igen.

Apropå trimmade elcyklar kanske jag ska förtydliga att det inte i första hand är lagbrottet som gör att jag känner mig kränkt, utan att de tar sig förbi mig genom att fuska 😀

Jaha, det var bara att klä på sig ordentligt och ge sig ut i Lützen-dimman imorse. Kände lite att jag kanske borde haft lampor. Stod 7 grader i väderappen så blev långbyxor för första gången efter semestern. Och jag frös ändå trots högre snitthastighet än vanligt. Äcklig kall, fuktig luft. Långbyxor, handskar, mössa 22 augusti. Såklart inte ok, så blir seriösa planer på att flytta någon annanstans. Har ju haft lite jobbresor senaste året och tänker tanken varje gång när vädret, maten och cykelvägarna att det är bättre att flytta än att bli bitter i här i Stockholm.

För ovanlighets skull var jag klädd i helsvart. Inget bra val i dimman! Sikten blev något bättre när jag torkade bort imman från glasögonen… Frös om överkroppen trots långärmat.

Senast ändrad:
Jaha, det var bara att klä på sig ordentligt och ge sig ut i Lützen-dimman imorse. Kände lite att jag kanske borde haft lampor. Stod 7 grader i väderappen så blev långbyxor för första gången efter semestern. Och jag frös ändå trots högre snitthastighet än vanligt. Äcklig kall, fuktig luft. Långbyxor, handskar, mössa 22 augusti. Såklart inte ok, så blir seriösa planer på att flytta någon annanstans. Har ju haft lite jobbresor senaste året och tänker tanken varje gång när vädret, maten och cykelvägarna att det är bättre att flytta än att bli bitter i här i Stockholm.
Alltid lampor. Finns en vetenskaplig bakgrund till att bilar har det (olyckor minskar en aning) som jag tror går att applicera på cyklar.

Jag tycker ni är lite veka !? åtta grader vid start i morse, kör kort kort om än med dubbla tröjor.
Lite svalt i första utförslöpan men efter första uppför så blire bra .
Håller ni på å blir elcyklister för de verkar frysa mycket, det är mössor, handskar , tjockjackor mm🤪😜
Haha. Är svag. Skämms icke för att medge det 😂
I junioråldern när man stod och väntade på start i skidtävling eller skidorienteringstävling uppe i lappland, -20 grader och man kände varken av sina tår eller fingrar. Då bestämde jag mig att f*ck it. Jag tänkter inte längre frysa frivilligt.

Haha. Är svag. Skämms icke för att medge det 😂
I junioråldern när man stod och väntade på start i skidtävling eller skidorienteringstävling uppe i lappland, -20 grader och man kände varken av sina tår eller fingrar. Då bestämde jag mig att f*ck it. Jag tänkter inte längre frysa frivilligt.
Håller med! Ska f..n frysa. Många vantar och mössor, en kombo för varje temp :)

kortkort var lite optimistiskt imorse, tog en mil att bli varm. Mindre drama än igår då jag var dum nog att lita på att de som körde om framför mig hade koll, såg inte Christianiacykeln som kom mötande....
Blir blött hem tror jag

Tillbaka
Topp