Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Dagens pendling var som många andra skrivit oväntat varm i morse - kom fram till jobbet lagom kokt!!
Annars verkar det ha varit dagen då "alla" ska göra galna omkörningar. Totalt mötte jag inte mindre än vid 4 tillfällen folk i mötande körriktning, på smal men dubbelriktad cykelbana som envisades med att köra om trots möte så att jag fick väja över i gångbanedelen för att de inte höll sig på sin sida.

Nästan hemma var det nån elcykelmupp i höjd med Gullmarsplan södergående, precis där det smalnar av, som jag noterade vred på huvudet och trots det svänger ut för omkörning så han drar sitt styre rakt i armbågen på mig som redan ligger till vänster för omkörning. Varpå han hojtar "vad gör du"!!?
Den siste idioten är uppenbarligen inte född än, eller hur var det?

Skön lugn morgon utan interaktion med allt för många andra cyklister el gående. Är det bara min cykel vars framgaffel(stel) vibrerar/hoppar under hård inbromsning. Cykeln är en gravel Scott speedster 30 om det nu spelar någon roll med shimano hydrauliska bromsar och är hyfsat ny.

Glapp i styrlagret. Lossa styrstammen, spänn försiktigt i skruven ovanpå topcap till glappet försvinner. Jag brukar kolla genom att nypa frambromsen och liksom gunga cykeln. Lås allt genom att dra fast styrstammen med rätt moment.

T-shirt, shorts och vindvästen uppzippad redan efter Liljeholmsbron - lycka! Sen blev jag frustrerad eftersom resten av Stockholm också ville av använda sig av stranden mot Skanstull som pendlingsväg. Alltså måste folk vara så sjukt långsamma när de gör en omkörning, vad är då syftet med att köra om?

Hade en intressant diskussion med en tant som kom in på cykelbanan från ett övergångsställe och ställde sig på tvären rakt framför mig. Hon hävdade att hon kom från höger när jag påtalade det osmarta i att dra rakt ut framför ett koppel av cyklister som fick pallnita. Sista övergångsstället på Vasabron riktning Tegelbacken, precis vid byggplatsen.

Ja, vad säger vi? Cykeltrafiken räknas ju inte som "riktig" trafik vilket innebär att vi inte alltid har kristallklara regler att följa. Men är konsensus att tanten hade rätt? Rent trafikmässigt känns det konstigt i så fall, men högerregeln är ju svår att snacka bort.

Lyft i överröret och sväng på styret också. Det ska gå lätt utan friktion. Så det är en sweetspot där mellan glapp och nyp.
Kollat inget glapp, fick en kollega som är duktig på cyklar att kolla han med. Kan det vara så enkelt att det är kloss och skiva som får "slip/grip" och det är det jag känner. Ska göra rent skivan med breakcleaner och som om det blir bättre.

Fullt av vingliga och långsamma elcyklister som vanligt?? idag plingade jag till och med på en som lagt sig i mitten av cykelbanan så det inte gick att köra om, hon viftade irriterat. är inte det lite fräckt? lägg dig inte i mitten och blockera cykelbanan då om du inte vill bli plingad på!
Problemet är cykelbanorna. Om de har mittmarkering i varje riktning så agerar folk helt annorlunda. Banan längst norr mälarstrand hade mittmarkering ett tag av misstag, det var streck från en omledning som var kvar. Fantastiskt! Plötsligt cyklade svensson till höger i körfältet och det blev plats att köra om utan att komma in i mötande.

Fullt av vingliga och långsamma elcyklister som vanligt?? idag plingade jag till och med på en som lagt sig i mitten av cykelbanan så det inte gick att köra om, hon viftade irriterat. är inte det lite fräckt? lägg dig inte i mitten och blockera cykelbanan då om du inte vill bli plingad på!
Jag jobbar med produktutveckling som projektledare och får dagligen påminna mina kollegor om att alla kunder/användare av våra produkter inte är lika insatta el intresserade som vi är i hur produkten ska användas samt kanske inte ens vill använda produkten utan gör det mer el mindre motvilligt.

Tror det är lite samma ute i trafiken. Vissa har ett bättre förstående för man på ett så smidigt och säkert sätt samspelar med andra medans vissa har mer eller mindre panik(el helt enkelt skiter i alla andra dvs jaget först sen andra) och har svårt att tänka på något annat än sig själv just för stunden.

Hade en intressant diskussion med en tant som kom in på cykelbanan från ett övergångsställe och ställde sig på tvären rakt framför mig. Hon hävdade att hon kom från höger när jag påtalade det osmarta i att dra rakt ut framför ett koppel av cyklister som fick pallnita. Sista övergångsstället på Vasabron riktning Tegelbacken, precis vid byggplatsen.

Ja, vad säger vi? Cykeltrafiken räknas ju inte som "riktig" trafik vilket innebär att vi inte alltid har kristallklara regler att följa. Men är konsensus att tanten hade rätt? Rent trafikmässigt känns det konstigt i så fall, men högerregeln är ju svår att snacka bort.
Gäller inte högerregeln bara fordon, tanter och rullskidor är väl inte fordon (ja jag baxnar när folk vill blocka hela cykelbanan i rusningstid för att klipp 8 minuter på sitt PB på Vasaloppet)?

Snygg och snabb. Fick fin draghjälp uppför Västerbron av snabb herre, tror magväskan kan haft inverkan på farten! Vaknade på rätt sida men stör mig ändå på alla som ska ligga i ytterfil och hålla 17km/h. FLYTTA PÅ ER! Det är ju ffs tävling på morgonen. Först till kontoret får bananerna liksom.

Bilagor

• IMG_7798.webp
    IMG_7798.webp
    16.5 KB · Besök: 38
Snygg och snabb. Fick fin draghjälp uppför Västerbron av snabb herre, tror magväskan kan haft inverkan på farten! Vaknade på rätt sida men stör mig ändå på alla som ska ligga i ytterfil och hålla 17km/h. FLYTTA PÅ ER! Det är ju ffs tävling på morgonen. Först till kontoret får bananerna liksom.
Hmmm, oftast skapar jag nog "tävlingen" åt mig själv genom att sova så länge jag bara kan men ändå försöka vara vid datorn på kontoret senast 09:00 🙃 Denna approach fungerar dock jäkligt dåligt vissa dagar pga de flaskhalsar som finns.

Men visst, ibland roar det mig lite att snegla på andras pendlingar i Strava. :sneaky: De dagar jag trycker på (ganska sällan numera) är det mycket få som slår mig i snitt för hela pendlingen men jag får däremot nästan alltid stryk över tex broarna som många verkar klassa som "liv eller död segment" med full kareta satsning. LoL

Ja, ganska vanligt att elcyklister inbillar sig att de är snabba och beter sig så, alternativt väldigt lååångsamma omkörningar. Trimmade elcyklar är dock en annan sak, då går det ju undan värre. 🙃

Bikt:

Jag erkänner att morgonpigga personer nästan alltid stört mig. Det är något obehagligt präktigt över deras attityd. De hoppar i säng i god tid som en tråkig svärmorsdröm och är på jobbigt tidigt för att omedelbart stressa folk genom att skicka iväg en massa jobbiga email (vissa morgonpigga gillar tyvärr även att ringa folk tidigt, borde klassas som övervåld).

Morgonpigga personer är dessutom nästan alltid superstrikta på att sticka iväg irriterande tidigt från jobbet vid en viss tid och nästan ingenting kan då stoppa dem.

Chefen verkar åtminstone uppskatta att jag inte ränner iväg hem så tidigt som motvikt eller annars har han bara vant sig att jag är en slö jäkel på morgonen. LoL

Inte pendling exactly, men det kändes så ungefär. Efter att ha jobbat hemifrån igår satte jag mig på en cykel med slang i däcken. Det var inte igår det hände, höll på att jag skriva, men det var det ju. Punka efter 25 min pga tagg. Tur jag plockade med en lagningssats. Cyklade sedan hem och skakade på tublessflaskorna och fick konstatera att det är en bristvara i hemmet och beställde nytt.

Ska göra rent skivan med breakcleaner och som om det blir bättre.
Du kan också prova att bromsa in skivan och beläggen

"Högerregeln" gäller bara fordon:

Trafikförordning (1998:1276)​

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

I annat fall skulle man ju kunna traska ut i en korsning och förvänta sig att fordon från vänster ska stanna, eller rentav gå in i högersidan på folk på ICA och hävda högerregeln.

Det finns nåt som är värre än när folk är pålästa, och det är när folk tror sig vara pålästa och vägrar ta till sig kunskap.
Det blir väldigt svårt att argumentera då.

Varmt och skönt. Under sommaren har jag blivit med ett trafikljus på min pendlingsväg. Det står orimligt ofta på rött för oss cyklister, även när det är helt tomt på trafik för övrigt. Samlar energi för att få iväg en felanmälan till kommunen.

"Högerregeln" gäller bara fordon:

Trafikförordning (1998:1276)​

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

I annat fall skulle man ju kunna traska ut i en korsning och förvänta sig att fordon från vänster ska stanna, eller rentav gå in i högersidan på folk på ICA och hävda högerregeln.

Det finns nåt som är värre än när folk är pålästa, och det är när folk tror sig vara pålästa och vägrar ta till sig kunskap.
Det blir väldigt svårt att argumentera då.
Som jag förstått det räknas en cykel som ett fordon.

Som jag förstått det räknas en cykel som ett fordon.

Aha! Då missförstod jag dig, för jag trodde hon var fotgängare. 😄
Ja, högerregeln gäller även cyklar. Jag har för mig att fordon som kör in på cykelbana ska lämna företräde, men jag hittar det inte nu.

Aha! Då missförstod jag dig, för jag trodde hon var fotgängare. 😄
Ja, högerregeln gäller även cyklar. Jag har för mig att fordon som kör in på cykelbana ska lämna företräde, men jag hittar det inte nu.
Hon gick över vägen men hade precis satt sig på cykeln så hon kom ut på cykelbanan med cykeln 90 grader mot trafiken. Och hävdade högerregel... Ja, det låter ju rimligt att cykel som kommer in på cykelbanan ska lämna företräde. Men mina Google skillz har inte gett några tydliga resultat.

Dagens pendling var som många andra skrivit oväntat varm i morse - kom fram till jobbet lagom kokt!!
Annars verkar det ha varit dagen då "alla" ska göra galna omkörningar. Totalt mötte jag inte mindre än vid 4 tillfällen folk i mötande körriktning, på smal men dubbelriktad cykelbana som envisades med att köra om trots möte så att jag fick väja över i gångbanedelen för att de inte höll sig på sin sida.

Nästan hemma var det nån elcykelmupp i höjd med Gullmarsplan södergående, precis där det smalnar av, som jag noterade vred på huvudet och trots det svänger ut för omkörning så han drar sitt styre rakt i armbågen på mig som redan ligger till vänster för omkörning. Varpå han hojtar "vad gör du"!!?
Den siste idioten är uppenbarligen inte född än, eller hur var det?
Pendlar 15km fram och tillbaka till jobb Solna-Täby, har 4-5 ställen där jag alltid är beredd på att mötande cyklister genar på fel sida genom skymd kurva.

Det vore intressant att höra från några av er, hur går tankarna när ni väljer att gena på fel sida genom skymda kurvor? Jag är genuint intresserad av att förstå. Livsleda? Vardagskickar? Eller bara svagt konsekvenstänk? Jag vet att ni finns där, var inte blyga!

Den var bra!! Några cyklister som vaknat på fel sida och skrek och gapade bara för att jag körde på fel sida över västerbron. Inte som att jag orkar köra över vägen bara för att göra några gnällspikar nöjda 🤣

Har kört över Södermalm några tisdagar nu för att komma till CX-träningen i Sköndal. Vad mycket mer harmoniskt det är att köra Katarinavägen+Ringvägen istället för Götgatan mellan Slusken och Skanstull.

Den var bra!! Några cyklister som vaknat på fel sida och skrek och gapade bara för att jag körde på fel sida över västerbron. Inte som att jag orkar köra över vägen bara för att göra några gnällspikar nöjda 🤣
Det mest störande jag vet på min pendlingsväg är cyklister som inte har vett att respektera enkelriktade cykelbanor. Jag har två sådana i vardera riktning på min pendlingsväg, Västerbron och Skanstullsbron.
Jag möter sällan laxar på Västerbron faktiskt men på Skanstullsbron är det nästan regel.
Idag såg jag en komma, kvinna på elcykel, med mobilen i handen. Vi möttes precis vid sista pelaren före nedfarten vid Gullmarsplan. Jag bromsade in med skrikande bromsar varpå hon såg upp och väjde ut i gångbanan. Jag slängde några väl valda ord efter henne.

Dessa banor är enkelriktade av en anledning. Rödljuskörningar skiter jag i. Blir du överkörd är det mest ditt problem.
Men laxar på broarna är livsfarliga.
Och framförallt är sådan respektlöshet för trafikregler får mig att hoppas att de aldrig någonsin sätter sig bakom ratten i en bil.

Det mest störande jag vet på min pendlingsväg är cyklister som inte har vett att respektera enkelriktade cykelbanor. Jag har två sådana i vardera riktning på min pendlingsväg, Västerbron och Skanstullsbron.
Jag möter sällan laxar på Västerbron faktiskt men på Skanstullsbron är det nästan regel.
Idag såg jag en komma, kvinna på elcykel, med mobilen i handen. Vi möttes precis vid sista pelaren före nedfarten vid Gullmarsplan. Jag bromsade in med skrikande bromsar varpå hon såg upp och väjde ut i gångbanan. Jag slängde några väl valda ord efter henne.

Dessa banor är enkelriktade av en anledning. Rödljuskörningar skiter jag i. Blir du överkörd är det mest ditt problem.
Men laxar på broarna är livsfarliga.
Och framförallt är sådan respektlöshet för trafikregler får mig att hoppas att de aldrig någonsin sätter sig bakom ratten i en bil.
Det är inte ”dina” cykelbanor utan lika mycket mina! Orkar inte läsa en wall of text men gissar att du var en av alla surströmmingar 🤣

Regnigt , mörkt å jätteblött men ljummet och det kanske var lite medvind oxå…
Fick med mig en fripassagerare från lilla stigomvägen😜
IMG_2357.webp
IMG_2358.webp

som skrivet väldigt mörkt så jag inte alla saker som hängde ut från sidan av stigen.

Det är inte ”dina” cykelbanor utan lika mycket mina! Orkar inte läsa en wall of text men gissar att du var en av alla surströmmingar 🤣
Jag förstår.
Du kör en BMW och klarar inte av att hantera spaken bredvid ratten.
Du uppfostrar dina barn medelst aga.
Du snattar ibland för ”det drabbar ju ingen fattig”.

Tldr; du är ett rövhål. Det framgår av andra inlägg också.

Jag förstår.
Du kör en BMW och klarar inte av att hantera spaken bredvid ratten.
Du uppfostrar dina barn medelst aga.
Du snattar ibland för ”det drabbar ju ingen fattig”.

Tldr; du är ett rövhål. Det framgår av andra inlägg också.
Tror du jag är idiot och inte vet hur man startar vindrutetorkaren?? Gör det väldigt ofta och kanske tar bilen idag när det regnar! Kan skicka bild när jag startat den så får du se 🫶
Har aldrig slagit mina barn!
Snattar aldrig men låter oftast bli att scanna lite varor i självutcheckningen. Det gör nog alla, men inte alla erkänner 😆

Heureka moment. Efter åratal med domnade händer så blev jag lite inspirerad av moderna styren och vinklade in handtagen rätt rejält och körde en runda. Resultat, inga domnade händer! Är det här ett känt botemedel och varför har ingen i sånt fall berättat för mig?

styre.webp

Tillbaka
Topp