Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag brukar behöva slänga på nytt fett på skruvarna som håller stora klingan fast i vevarmsmackapäret... Knaket gjorde mig tokig innan det lokaliserades.
Jag vågar inte riktigt ropa hej ännu, men jag tror att ditt tips var lösningen. Tack! Har än så länge bara dragit åt de två av skruvarna som inte satt stenhårt och knaket verkar vara borta. Nästa steg blir att plocka isär, göra rent och smörja! 👍

Jag vågar inte riktigt ropa hej ännu, men jag tror att ditt tips var lösningen. Tack! Har än så länge bara dragit åt de två av skruvarna som inte satt stenhårt och knaket verkar vara borta. Nästa steg blir att plocka isär, göra rent och smörja! 👍
Måste testa detta också, har något knak på skitväderpendlaren. Det enda jag petat i i närtid är byte av storklinga så klingbultarna är klart mistänkta

Huddingevägen är ju så kass. Det är bra då kan man för omväxlingen ta älvsjöskogen eller ormkärr samt (om man törs) drågsved och sen stuvsta.

20250930_055010.webp

Lite svalt 0,7° men skön morgonrunda!

Bökig.
Har flyttat och kör nu Rågsved - Sjöstaden.
Försöker hitta en bra väg mellan Rågsved och Årstafältet. Resten löser sig självt
Nu vet jag inte var i Rågsved du bor men lättast/enklast är kanske att du cyklar är väl antingen rågsvedsvägen mot Högdalen eller ta dig bort till Huddingevägen/älvsjöbadet/hagsätra det är ju de passagerna som finns för ta dig förbi pendeltågsspåren men som skrivet beror ju på var du utgår ifrån….

Tycker att jag börjar vänja mig igen med det svalare vädret , har haft flax med regnet de senaste dagarna det har börjat när jag kommit till jobbet.
Lackade ur på en eltantlastcyklist idag som tydligen hade betalat dubbel vägskatt för hon körde där det passade henne , hon höll på att fälla mig när hon bytte fil å touchade mitt framhjul på skeppsbron jag sa väl nåt (kanske😜) , hur som helst så rullade hon ifrån mig uppför götgatsbacken men tog gågatan och jag repslagargatan så jag höll undan igen fram tills skanstullsbron där hon kom ifatt igen jag fick kämpa lite i motlutet förbi Värmdö gymnasium men sen rullade det bra och jag slapp se henne mer.
(Alla hon och eltantcyklist ska förstås ersättas med HEN).

Åter i sadeln efter någonting covidaktigt i helgen. En skruv till pakethållaren skakade loss på skumpiga grusvägen, så den satt inte fast alls i nederkant på ena sidan. Höll dock ihop för dagen ändå. Får ha bättre skruva-åt-disciplin framöver.

... annars gick det bra som vanligt!

Av med finhjulen och på med fulditona och skärmar och pakethållare. Hösten är här.
Dras med någon slags lindrig pest som snaaart gett sig. Addera seg hälsporre, som drabbade mig efter en 30 milare (aldrig hänt förr) för några veckor sedan, äntligen ryggont på nytt ställe och märklig värk i en tå i morse och upptäckten av ont i ett knä när jag försökte rehaba lite mjukt i gymmet så fattar ni att jag är tacksam för allt det andra jag oförtjänt välsignats med.

Själv har jag lidit av en böld på sittbenet senaste veckan (bild bifogas ej) men det kunde varit värre, det är unilateralt. Nu ska det inte cyklas på några dagar så man kanske hinner läka ihop lite?

Händelsefattig hempendling. Det mest uppseendeväckande är att Solna valt en orange skylt med varningstexten ”Smal passage” vid en trång omledning förbi ett vägbygge, istället för deras förhatliga favorit ”Cykel ska ledas” 👍

Har haft ytterligare 3 incidenter med gående på gemensam gång- och cykelbana där de gående befinner sig på sin vänstra sida för att sedan, när de upptäckt att jag kommer emot dem, spontant byter över till sin högra sida. Detta utan att först titta över sin axel för att försäkra sig om att det inte kommer någon bakifrån.. Det gjorde det inte heller, förutom sista gången. Då ropade jag "se upp bakifrån", vilket inte fick gångaren att låta bli att byta sida. Men som tur var tog bakifrån-cyklisten ner farten och höll sig på yttersta decimetern..
Ska man cykla på vänster sida för att inte skrämma över vänster-gångarna?

Händelsefattig hempendling. Det mest uppseendeväckande är att Solna valt en orange skylt med varningstexten ”Smal passage” vid en trång omledning förbi ett vägbygge, istället för deras förhatliga favorit ”Cykel ska ledas” 👍
Med tanke på Solnas ganska dåliga cykelvägar så vore det fullt logiskt om den "Smala passagen" leder till ett slukhål.

När jag ser en mötande gångtrafikant som går på rätt sida brukar jag försöka lägga mig till vänster i riktigt god tid för att tydligt kommunicera att jag vill att de ska fortsätta på rätt sida.
?

Edit: ah, tror jag förstår. På gemensam gång och cykelbana så lägger du dig tydligt som grön cyklist när du möter röd gångare?
webb_cykel-01-1619430909896~2.webp

Nu vet jag inte var i Rågsved du bor men lättast/enklast är kanske att du cyklar är väl antingen rågsvedsvägen mot Högdalen eller ta dig bort till Huddingevägen/älvsjöbadet/hagsätra det är ju de passagerna som finns för ta dig förbi pendeltågsspåren men som skrivet beror ju på var du utgår ifrån….
Bor relativt nära Max. Körde den vägen mot Sthlm i morse och hamnade åt helvete. Älvsjö.
Hemresan gick smidigare då jag följde C11 tills markeringen tog slut och då blev det kartpendling med stopp och Googles rekommendationer för att cykla med barn.
Hittar verkligen uselt här än sålänge när rutten från Strava säger ett, Google säger två och omledning säger tre.

Har haft ytterligare 3 incidenter med gående på gemensam gång- och cykelbana där de gående befinner sig på sin vänstra sida för att sedan, när de upptäckt att jag kommer emot dem, spontant byter över till sin högra sida. Detta utan att först titta över sin axel för att försäkra sig om att det inte kommer någon bakifrån.. Det gjorde det inte heller, förutom sista gången. Då ropade jag "se upp bakifrån", vilket inte fick gångaren att låta bli att byta sida. Men som tur var tog bakifrån-cyklisten ner farten och höll sig på yttersta decimetern..
Ska man cykla på vänster sida för att inte skrämma över vänster-gångarna?
Jag skulle gärna ta ett allvarligt snack med enmansutredaren som kom på att i en specifik men ändå diffus situation i trafiken så ska vi ha partiell vänstertrafik. Jag menar, vad kan gå fel?

Bor relativt nära Max. Körde den vägen mot Sthlm i morse och hamnade åt helvete. Älvsjö.
Hemresan gick smidigare då jag följde C11 tills markeringen tog slut och då blev det kartpendling med stopp och Googles rekommendationer för att cykla med barn.
Hittar verkligen uselt här än sålänge när rutten från Strava säger ett, Google säger två och omledning säger tre.
Jag bor lite längre bort mot Huddinge Centrum men cyklar förbi Max (när jag cyklar, renoverar badrummet hemma så det är inställt tills vidare).
Från korsningen vid Max/Lidl går en cykelväg upp genom bostadsområdet som går bort till Älvsjöbadet om man följer den. Fortsätt genom Örby så ser du Huddingevägen igen. Nu har de grävt av längre fram vid Östbergatippen så man behöver åka över Huddingevägen, ner till korset vid McDonalds och åka över där för att komma till Årstafältet.

Hur gör du med mötande cyklist? De förstår situationen och byter också över till sin vänstra sida, eller?
Mötande cyklist komplicerar såklart situationen.
Om avstånden är tillräckliga så fattar mötande cyklist och fortsätter i sitt spår. Jag återgår ju till min högra sida efter passagen av gångtrafikanten så det blir inga problem.

Är avstånden för korta, d.v.s. mötena överlappar, så brukar jag sakta in och släppa fram mötande cyklist först eftersom hindret (gångtrafikanten) befinner sig på min sida.
Det kan dock ha, och har tyvärr ibland, effekten att gångtrafikanten byter sida.
Den enda lösningen på det, som jag ser det, är att utbilda gångtrafikanter att "stå på sig" och fortsätta hålla vänster eftersom de gör rätt.

Nu kom jag på varför jag inte använt min illgula Santini Vega Absolute jacka strl XXLpå ett tag. Sjukt trång i halsen och då är jag inte byggd som Costanza direkt. Italjenare asså. (Det var ändå lite för varmt för den, men är ju lite hängig) Får väl ta någon av de andra förtitolv jackorna

Man ser mycket dumheter när man pendlar i rusningstrafiken. De flesta är de helt vanliga men några sticker ut.
Två elcyklister som tycks försöka traversera Tranebergsbron i bredd, även vid omcykling av långsammare cyklister. Snabb singlespeed/fixie som fräser om till höger precis innan jag lägger mig till höger (för att jag är långsam idag). Med fler.
Fast många som skötte sig också.

När jag kommit ned från Thorildsplanspuckeln så cyklar jag rakt fram. Då kom en annan cyklist ikapp mig (iförd en grön rund hjälm) och sa något om att "visa åt vilket håll jag ska".
"Jag skulle rakt fram så jag visade inte tecken åt höger" svarade jag (rakt fram och höger är ju de enda alternativen).
Han svarade något jag inte riktigt hörde men innehöll orden "farlig korsning".
Helt ärligt svarade jag då "Jag tar gärna tips på vad jag borde ha gjort".
Tyvärr vek jag åt höger längs Rålambshovsleden för vidare färd upp för Gjörwellsgatan medan medpendlaren fortsatta rakt fram över leden och gissningsvis mot Fridhemsplan så jag fick aldrig något tips.

Om du med gröna hjälmen läser här så är jag genuint intresserad av hur jag kan göra det bättre i framtiden. Eller om någon annan har några tips.
Konversationen alltså rum i farten längs rondellen.

Gående snubbe sneddar över Stallgatan utan att se sig för. Jag inser att han kommer fortsätta över cykelbanan där vi är många som kommer och ropar för att få uppmärksamhet. Ingen reaktion. Ropar högre och fortfarande ingen reaktion, så blir kontakt axel mot axel. Då reagerar han och ber om ursäkt. Naturligtvis avstängd från omvärlden med lurar i öronen.

Tillbaka
Topp