Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Känns som jag upprepar mig:
Lite sval men fin morgon med dimma på fälten i Söderort.
En del folk ute men inga konstigheter som stod ut, inte mer än vanligt iallafall
Det är den där "mer än vanligt" som är spännande :)
Jag tror att man ökar sin tolleransnivå en del. Pratar med folk på anställningsplatsen som funderar på att cykla till jobbet men tycker det ser för läskigt ut när de ser folk cykla i stan. Jag upplever inte det som ett problem, men har ändå cyklat i stan sen typ 1993 eller något sådant. Då fanns det knappt cykelbanor, har för mig att jag cyklade Hamngatan och Sveavägen till Olof Palmes gata :)

1759832754208.webp

Första gången jag vågade ta min nya fixie till jobbet. Det var lite nervöst, har aldrig kört fixed genom stan förut. Gick jättebra. Men har nog lite för låg utväxling, blev ett himla snurrande på pedalerna i nedförsbackarna nu. Men kul var det.

Hempendling skedde i trevligt väder, 15 grader och moln, så enkelt att klä sig.
Förutom händerna... samma nya XXL bockstyre-handskar som i morse fast utan liners. De är varmare än jag trodde - kokta fingrar.

Fuktigare idag. Kortärmad under min gula cykel-jacka men blev fortfarande lite för varm.

Förra veckan hade jag ett klickande i ena pedalen och cyklade till verkstaden. De skruvade av båda och bytte till något annat billigare (skit) och sa att de gamla var bara att kasta. Jag tog såklart med dem hem och igår skruvade jag isär dem, torkade rent, smörjde upp med nytt fett och idag var de ljudlösa....

Senast ändrad:
Det är den där "mer än vanligt" som är spännande :)
Jag tror att man ökar sin tolleransnivå en del. Pratar med folk på anställningsplatsen som funderar på att cykla till jobbet men tycker det ser för läskigt ut när de ser folk cykla i stan. Jag upplever inte det som ett problem, men har ändå cyklat i stan sen typ 1993 eller något sådant. Då fanns det knappt cykelbanor, har för mig att jag cyklade Hamngatan och Sveavägen till Olof Palmes gata :)
Har hojat sen -89, var det inte till och med lite mindre läskigt då när cyklisterna inte var ihopklämda på ofta halvdana cykelbanor? Blandtrafik innanför tullarna ftw men det lär inte hända...

Det regnade hyfsat när jag tittade ut så påklädning skedde utefter detta faktum. Naturligtvis var det uppehåll när jag klev ut. Ändå var jag tillfreds ety i mitt sinne var jag till förfullo förvissad om att ifall jag inte påtagit utstyrsel för nederbörd så hade nederbörd skett. Vid kaffeautomaten lyssnade jag sedan på ett par människor med mindre än en mil till jobbet klagandes på bilköer.

Bilist med väjningsplikt stannade för mig men missade uppenbarligen att det kom en till cyklist en bit bakom. Plåtskador och blåmärken. En killgissning är att en bidragande orsak var att alla inte insett att lampsäsongen är här.

Bilist med väjningsplikt stannade för mig men missade uppenbarligen att det kom en till cyklist en bit bakom. Plåtskador och blåmärken. En killgissning är att en bidragande orsak var att alla inte insett att lampsäsongen är här.
Kan inte upphöra att förvånas över modet hos alla ninjor. Skum morgon och blöta vägbanor, då syns man inte mycket...

Vad har folk för belysning? Jag använder nu såna där små dioder med gummiband man surrar fast. Letar efter något som har ordentliga fästen man klickar fast lampan i när man ska cykla och har USB-C för laddning. Cyklar enbart på upplysta vägar, stad och förort, så behöver ingen massiv lumen. Någon som har tips?

Vad har folk för belysning? Jag använder nu såna där små dioder med gummiband man surrar fast. Letar efter något som har ordentliga fästen man klickar fast lampan i när man ska cykla och har USB-C för laddning. Cyklar enbart på upplysta vägar, stad och förort, så behöver ingen massiv lumen. Någon som har tips?
Jag kör med nån mindre modell från Cat Eye. Köpte ett extra fäste så jag kan använda den på båda cyklarna.
Min har Micro-USB men de nya har USB-C tror jag.

Eftersom jag inte vill kalla det ignorans eller ren dumhet...Kanske var det också ironiskt menat? Jag är för en halvljuslag för cyklar :)
Allright. Människor är kända för att kunna ta idiotiska beslut... För egen del har jag på cykelbanorna upplevt mer incidenter med bländare och irrationella beteenden än svartklädda (och blinklysen)

Grisigt men trevligt. Baklampan lyste när jag åkte hemifrån men var släckt när jag kom fram. Ganska kass batteritid och synd att den inte visar när den behöver laddas.

Mestadels händelsefattigt. Långsampendling p.g.a. tid att passa men på tok för mycket tid. Höll på preja en dam på eldamtralla vid Alvik. Eftersom jag var så långsam gick jag ut till höger, på gångbanan, när jag närmade mig rödljuset. Hon susade förbi utanför och sa "oj oj".
Ska sägas att det var kö till trafikljuset hela vägen över cykelbanan rakt fram (mot Alvik alltså) så hon hade en ursäkt för denna högeromkörning.

Köp gärna en som följer StVZO-standard, så du inte bländar medcyklister, alt bländar av lampan själv med en liten keps på lyset.

Jag har Cateye Gvolt 50 eller 70 fram och nån gammal Cateye med e-märkt reflex bak, men det finns nog en och annan lamptråd att botanisera i.

Lidl hade ju ett par ok lampor för ngn vecka sedan. Kan ju ligga i ngn extrapriskorg nu.

Jag gillar det här forumet. Om det där hade stått i "Cyklistbubblan" på facebook hade koncensus varit att man inte behöver lampor på cyklar utan bilister måste köra så långsamt att det inte kan hända. (Därmed inte sagt att det är idioter som kör bil)

Allright. Människor är kända för att kunna ta idiotiska beslut... För egen del har jag på cykelbanorna upplevt mer incidenter med bländare och irrationella beteenden än svartklädda (och blinklysen)
Hata bländare och blinkare. Nu är det höst och de dyker upp som svampar... Men förutom irritation, vad blir det för incidenter av bländ och blink?

Hata bländare och blinkare. Nu är det höst och de dyker upp som svampar... Men förutom irritation, vad blir det för incidenter av bländ och blink?
Fast hellre det än stealtharna man möter kl halv sex på morgonen som cyklar/kör på fel sida , även trimmade elscootrar( ej hyresmaskinerna för de har ju lyse).😕

Sigma Aura 80 är en mycket bra lampa för pendling. Bländar inte, har vettig ljusbild och är hyfsat ljusstark.

Alt med baklyse.
Jag är inte lika imponerad av bakljuset.

Säljs även hos tex Cykloteket, om än dyrare

Har den kombon och är nöjd. Vill kanske inte påstå att jag är imponerad av baklyset men det fyller din funktion, har bromslyse och stänger av sig självt när man glömmer.

Har dock noterat att framlyset inte lyser upp reflekterande skyltar i samma mån som mer rundstrålande lampor gör, vilket gör att jag på vissa mörkare sträckor inte ser skyltar och bommar så tidigt som jag skulle vilja om jag inte riktar upp den. Och då är jag rädd att jag bländar istället. Andra lampor läcker mer ljus uppåt och reflekteras i skyltar på "vanlig" skylthöjd även om man sett till att de inte bländar. Tycker jag. Och saknar lite med Aura 80.

Det var många cyklister idag, jag brukar nästan inte se någon på sträckan jag cyklar ute i förorten tidigt på morgonen. Vilket har gjort att jag inte behöver anpassa mig eller tänka på någon annan. Jag var idioten idag helt enkelt och cyklade om på högersidan två ggr. De kanske inte heller skulle legat längst till vänster på cykelbanan men den ena hade nog inget val.

Det var många cyklister idag, jag brukar nästan inte se någon på sträckan jag cyklar ute i förorten tidigt på morgonen. Vilket har gjort att jag inte behöver anpassa mig eller tänka på någon annan. Jag var idioten idag helt enkelt och cyklade om på högersidan två ggr. De kanske inte heller skulle legat längst till vänster på cykelbanan men den ena hade nog inget val.
Cyklar du oxå söder om stan (sthlm)? Jag börjar misstänka att det fortfarande är vänstertrafik där.. Två dagar i rad nu som varit nära krock för min del..

Nu blev jag lite avis måste levla upp när det gäller alt pendling hem...
Till jobbet tar jag oftast samma väg som är ca 7 km. Den är inte närmast men jag behöver inte korsa så många vägar eller rondeller.

Hemåt har jag tre finvädervägar och en fulväderväg. Både för XC och landsväg (beroende på cykel).
Finväderväg hemåt med landsväg är 50 alt. 70km så den tar lite längre tid än finväderväg XC som är 20 alt. 30 km. En till två timmar brukar vara lagom. Den på 70 tar såklart lite längre tid och den är mer en finvädersommarväg med glass och färja.

Ville köpa något igår på vägen hem. Kom på en stor korsning där en skikt av asfalten hade tagits bort, såg steget upp till hela asfalten på cykelbanan, men registrerade det inte helt. Hoppade upp med framhjulet men bakhjulet sade klonk (borde lära mig att bunnyhoppa). Genomslag, såklart. Varför fanns ingen varningskylt (jag vet ...)?

Idag sen propaganda-pendling med ny slang och åtdragen kedjan :)

2025-10-09-11-29-39-297.webp

Tillbaka
Topp