Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Wet’n’windy! Medwindy!
Jag glömde säga det i morse, då var det rakt emot.

På vägen hem gick det desto enklare

Också glad när man passerar såna här led med röda bakljus…
1762974496377.webp

Håller verkligen med om allt du skriver. Det är särskilt rörigt inne i city (Stockholm) och i rusningstrafik då mängden av cyklister och andra trafikanter ökat märkbart under de senaste åren och då infrastrukturen är delvis under uppbyggnad och delvis eftersatt.

Lite utanför stan är det bättre men det är klart att olyckorna kommer att öka när fler och fler kör eldrivet i rejält höga farter (+30 km/h) och i många fall dessutom kostar på sig att prata i mobiltelefon. Jag ser aldrig vana pendlare prata i mobil men däremot många på Rawbikes och kvinnor på eldrivna cyklar. Vurpan ser aldrig ut att vara långt borta men förvånansvärt sällan som åtminstone jag ser folk gå

Fyra polisbilar jagade och stoppade en vit Kia vid Hornstull. Det gick undan så jag gissar att det var någon som inte borde gå lös som man stoppade. Det var exakt noll personer som smet över rött innan västerbron när det drog förbi blåljus i 100 knyck. Lite spännande tyckte jag.

Igår cyklade jag bakom en tjej som bara hade ett ben och elcykel. Det var rätt coolt. Lite sketch att ha kryckorna i högerhanden samtidigt som man cyklar vänsterfil i stockholmstrafiken men jag antar att tailfin inte gör ett kryck-koger. Elcykel för någon med bara ett ben måste ju vara liknande jättegrej som för döva när videosamtal kom.
Blivit omkörd av samma (antagligen) cyklist i närheten av Skarpnäck förra vintern. Det var mörkt och jag visste inte om jag såg i syne eller inte när ena pedalen svävade runt i luften. Häftig grej!

Senast ändrad:
Sen start pga lämna barnen. 2st barn totalt +40kg i thulevagnen. Endast uppför till skolan & förskolan. Mycket jobbigt. Väl framme har den äldre glömt att ta med skolväskan med veckans hemläxa. Oh well, bara att cykla hem igen och tillbaka upp. Mycket jobbigt. Resten av pendlingen gick missärlöst, trots motvinden.

Fick på dubbdäcket i går, vilket som vanligt var ett riktigt helvete. Det fick mig att undra varför jag ens släpar runt på ett kit för slangbyte i väskan varje dag… I övrigt var jag ganska ensam ute på vägarna, och det var rätt skönt att slippa tänka på halt underlag.

Orkade inte byta till dubbdäck igår. Gick bra ändå, men jag cyklade väldigt långsamt. Tråkigt var det däremot, pga har min fula tråkiga hybridcykel och den kommer man väl få ha i ett halvår nu.

Min vintercykel är inte alls förberedd för jag avskyr den. Vansinnigt tung hybrid och det är omöjligt att få till quick releasen bra på framhjulet. Orkar inte med den alls. Kommer jag ens vinterpendla nu är frågan, känns tveksamt. Var ganska skönt att ta bilen imorse. Sen brukar det vara köer på eftermiddagen och jag tänker aldrig bilen igen.

Min vintercykel är inte alls förberedd för jag avskyr den. Vansinnigt tung hybrid och det är omöjligt att få till quick releasen bra på framhjulet. Orkar inte med den alls. Kommer jag ens vinterpendla nu är frågan, känns tveksamt. Var ganska skönt att ta bilen imorse. Sen brukar det vara köer på eftermiddagen och jag tänker aldrig bilen igen.
Låter precis som min vintercykel :ROFLMAO:

#NBN

Blev premiär för både mössa, buff och vintercykelbyxorna idag. Gick lite tyngre än vanligt.
Sommardäck fortfarande men gissar att det var sista turen för dem på ett tag…

Började jobbet en halvtimme senare än vanligt, så fick njuta av relativt tomma vägar och fin morgon. Tänkte att det inte var så halt, sådär 2 minuter in i pendligen. Kort inpå gled jag i sidled. Invigde nya cykelskor, första gången med clipless, kört cages fram tills nu. Ångrar mig att jag inte gjort hoppet tidigare. Känns som det går lite fortare uppför, överlag väldigt nöjd med inköpet. +2 fixie points.

Började jobbet en halvtimme senare än vanligt, så fick njuta av relativt tomma vägar och fin morgon. Tänkte att det inte var så halt, sådär 2 minuter in i pendligen. Kort inpå gled jag i sidled. Invigde nya cykelskor, första gången med clipless, kört cages fram tills nu. Ångrar mig att jag inte gjort hoppet tidigare. Känns som det går lite fortare uppför, överlag väldigt nöjd med inköpet. +2 fixie points.
Har du alltså kört gammeldags cykelskor med cages och remmar? Fram tills nu?
Respekt i så fall!
Månne skivbromsar på G framåt mitten av 2040-talet..?
😉

Har du alltså kört gammeldags cykelskor med cages och remmar? Fram tills nu?
Respekt i så fall!
Månne skivbromsar på G framåt mitten av 2040-talet..?
😉
Kört MKS korgar med läderremmar, tunna platta läderskor med våffelsula. Funkat rätt bra tills vädret börjar vända nu, tycker responsen i nya skorna är väldigt najs speciellt uppför när man drar i pedalen. Med läderrämmarna blev det alltid lite glapp som (det iaf kändes) sög lite av effekten ur en.

Blev bilen idag då jag tänkte gå på gym och sånt i em. Hittade inte heller några bra (lätta och lätt-rullandes) vinterdäck i affären. Trist att se alla på cykelvägen som jag annars brukar möta eller cykla om. De vann idag.

Bytte till dubb just in case, men kom imorse på att jag pga orsak inte skulle ta den vanliga pendlaren, så det blev crosschecken med slicks. Nemas problemas. Tog väl en minut extra pga allt fegande i svängar. Tar nog av dubbdäcket på primärpendlaren om det inte kommer nederbörd.

När solen tittade fram tänkte jag att tar sommarpendlaren. Men efter jag hade läst lite alarmistiska inlägg här valde jag tråkiga vinterpendlaren istället. Hade bara lite ont i sidan efter en vurpa i 0 km/h i Hellas igår. Som tur finns det ingen rötter på min pendlingssträcka (lite grus finns dock nuförtiden).

2025-11-17-09-21-22-230.webp

Tillbaka
Topp