Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Dubb och dubbelt trögt.
Dubbla ullstrumpor, plastpåse och vinterskor hjälpte inte - började frysa efter 60 minuter.
Bar mitts och vinterhandskar var tydligen inte heller riktigt tillräckligt.
Tåvärmare, here I come!
Ovanligt många cyklister Kungsängen - Jakan.

Bubblor på framgaffeln.
En verkstad föreslog byte av gaffeln snarast pga korrosion (kolgaffel men ngt aluninium där tydligen som har blivit försvagat och gaffeln kan knäckas), en annan tyckte att det bara var kosmetiskt, lite fukt under lacken som inte spelade ngn roll. Båda verkstäderna ligger i samma lilla by.
Vem ska man tro på?

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    192.6 KB · Besök: 81
Bubblor på framgaffeln.
En verkstad föreslog byte av gaffeln snarast pga korrosion (kolgaffel men ngt aluninium där tydligen som har blivit försvagat och gaffeln kan knäckas), en annan tyckte att det bara var kosmetiskt, lite fukt under lacken som inte spelade ngn roll. Båda verkstäderna ligger i samma lilla by.
Vem ska man tro på?

FInns ett sätt att reda på det. Keep riding! (Jag hade bytt gaffel)

Bubblor på framgaffeln.
Vem ska man tro på?
Ouch! Kanske slipa ner först för att se lite bättre hur det ser ut?

Möte på jobbet, lyxpendla på cykel, vinterdäcken åkte på i lördags så kände mig hyggligt trygg på mina Conti dubbfria. 10 år gamla iår om jag minns rätt.
jeans var lagom, tunna yllestrumpor i Velosamba också, tunna liners innanför 100% halvisolerade brixters(?) (glömmer alltid vad de heter) räckte inte. s@tans kalla händer efter en stund, tur att det bara tar ~1/2timme.
Inte så trångt vid 08-08.30 in från söder imorse, lite fler ut kl 15.30, men typ klart spår hela vägarna. grön våg kungsan - skanstull, nästan iallafall.

Senast ändrad:
I viadukten ner under järnvägen vid Ulriksdals GK rinner det alltid vatten ut på vägbanan. Såhär års med härlig isgata som följd. I morse fick jag leta mig längst ut mot kanten för att hitta fäste och det släppte ändå några gånger i uppförsbacken på västra sidan trots dubb.

På hemvägen tog jag cykelbanan istället och den var bättre (det är den inte alltid). Istället var det en bil som hade fastnat i vägbanan och inte kom upp för backen. Bakifrån fyllde det på med fler bilar. Stannade inte för att kolla upplösningen, men jag tyckte synd om föraren (nä det gjorde jag inte alls, jag var skadeglad 🙊)

Dubbeldubbat och ganska mycket svartis i Järfälla. nu har jag pendlat på 650b och 45mm grusdäck hela hösten så skiljde bara minimalt i hastighet, 25,7, sen upplever jag Contis däck följsammare och mjukare än Schwalbes i motsvarande på vintern.
Precis samma upplevelse när jag bytte från Schwalbe till Conti för två år sedan. 👍

Dubbdäck och bar mitts. -3 känns som -7 vid avfärd.
Kallt som ¤%&/ om pannan men det gick bra ändå.
Fingrarna blev lite kalla, tunna handskar med liners under. Blev varma lagom till Västerbron, ca 11 km in vilket är liiite i senaste laget.

Dubbdäck och bar mitts. -3 känns som -7 vid avfärd.
Kallt som ¤%&/ om pannan men det gick bra ändå.
Fingrarna blev lite kalla, tunna handskar med liners under. Blev varma lagom till Västerbron, ca 11 km in vilket är liiite i senaste laget.
Om det är någon tröst så är frivillig köldexponering ändå väldigt bra. Du slipper vinterbada.

VARNING!
Götgatspuckeln, där har de fräst av översta lagret på vägbanan. Det gör att det blivit dåligt markerade asfaltskanter på flera ställen, så ta det lugnt där.

Annars, frostig pendling genom stan, utan större problem. Segt med fulldubb både fram och bak. Hyfsat bra klädd med klassiska lager-på-lager principen

Körde med omtalade Guide.handskarna. Frös om långfringret. Sätter på barmittsen ikväll.
Även jag slog till med dessa boxningshandskar men tyckte inte det var tillräckligt kallt i morse för att prova dem 🙃 synd om de inte håller måttet. :cry: (men vi kan åtminstone som svenskar glädja oss över det låga priset)

Minus sju hemma imorse. Dubbpremiär för säsongen. Ska det verkligen behöva vara så här...? Bar mittsen var jäkligt sköna iallafall. I övrigt händelselöst vilket är skönt. Jag upphör aldrig förvånas över hur mycket vintercyklister det är nu för tiden, folk är tuffa.

Tog mig till söderort för umgänge igår, hemkörning genom kall stad igår kväll. Sen upp i ottan för att hinna till simningen innan jag skulle till kontoret söder om söder igen. Mkt cykel, lite sömn gör att det gick långsamt idag. Dubben bidrar nog. Känner mig svag och dålig men kroppen får iaf jobba...

Blir lite nyfiken också, vad är det för conti-däck folk pratar om?

Tog mig till söderort för umgänge igår, hemkörning genom kall stad igår kväll. Sen upp i ottan för att hinna till simningen innan jag skulle till kontoret söder om söder igen. Mkt cykel, lite sömn gör att det gick långsamt idag. Dubben bidrar nog. Känner mig svag och dålig men kroppen får iaf jobba...

Blir lite nyfiken också, vad är det för conti-däck folk pratar om?
De heter Top contact och finns i lite olika varianter, happy-approved också :) https://www.bike24.com/p241030.html
Men Michelin har ett par också, star grip, kanske finns några såna på köp&sälj om du har tur :).

De heter Top contact och finns i lite olika varianter, happy-approved också :) https://www.bike24.com/p241030.html
Men Michelin har ett par också, star grip, kanske finns några såna på köp&sälj om du har tur :).
Jag kör dessa Conti med dubb.

Krispigt med som kallast minus 9, men bar asfalt! Frös som fan om fingrarna trots tumvantar men resan avklarades ju på under 30. Imorgon kommer snön... :(

Tillbaka
Topp