Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Vindstilla och småkallt, +2 hemma till -4 vid Höje å. Noterar att även om Burlöv sedan förra året inträtt i det 21:a årtusendet så är delar av kommunen (så liten den är) styvmoderligt behandlad, inga saltspår syntes i Åkarp.
Sveriges fjantigaste kommun förnekar sig som vanligt inte och anser fortfarande att den optimala halkbekämpningen på cykelbana är sporadiskt utspritt stenkross.

Körde vinterhandskar och biltemas powerbank/handvärmare i bar mitts. Bra värmare, men lite fel placering. Blev för varm och blöt om händerna och började frysa till slut. Fint då att det gick att plocka upp en värmare och hålla den i handen en stund.
Tunn ullstrumpa, plastpåse, tjock ullstrumpa, tåvärmare och vintercykelskor. För första gången frös jag inte om tårna...

Inte så många cyklister ute, bara nån elcyklist.

Begick snöcykling med min gravel och hämtade upp dubbdäck och slang på Åkes sportservice efter att min pendlare fått punktering igår på väg mellan Mölndal och Göteborg. Ingen direkt halka så här långt.

Senast ändrad:
hemma var det 15cm oplogad nysnö på cykelbanorna till tåget, så premiär för vintertraktorn. skötte sig fint.

väl i stockholm ngn cm snöslask. en liten besvikelse:)
.
IMG_2412.webp

Oplogade cykelbanor! Efter ca 15 minuters släpandes av cykel gav jag upp och gick hem för att ta bilen istället! Trist. I min kommun (Gävle) slår man sig för bröstet och menar att man har "feministisk" snöröjning!!!

Men det stämmer ju, förutom om din nick inte stämmer med verkligheten.

EDIT: fler bevis: läste just det här: "Trafiken står stilla av okänd anledning på E4 vid trafikplats Söderhamn södra norr om Gävle, rapporterar Trafikverket."

Närmar mig tre tjejer som går framför och breder ut sig på cykelbanan med snokarna i tiktokmaskinerna. Bromsar in och plingar i god tid. Två av dem viker rutinerat in på gångbanan. Men inte Ella.
"ELLA! FLYTTA! FÖFAN IDIOT! Han plinga ju och allt!"
Blev varmt i hjärtat.

Fick hoppa av hojen i brantknycken 50 m från jobbet. Den tas från nästan noll km/tm pga hårnålsaktig sväng innan. Odubbat bakhjulssläpp på snö på löv. Kollegan på apostlahästar gnäggade nöjt.

Senast ändrad:
Kalla händer igen.. Varför känns det så extremt kallt ute? Ok för att temperatur är en trubbig värdemätare på hur kallt det är, men sån här diskrepans vet jag inte om varit med om. Det känns ju som minst -10 grader kallare än vad termometern ljuger om.

Kalla händer igen.. Varför känns det så extremt kallt ute? Ok för att temperatur är en trubbig värdemätare på hur kallt det är, men sån här diskrepans vet jag inte om varit med om. Det känns ju som minst -10 grader kallare än vad termometern ljuger om.
Hade du motvind?
Lider också av kalla händer på ett sätt som aldrig förr. Kan bli varm efter ett tag men det hinns inte på pendlingen, så kör med mitts eller tjockvantar som jag förr endast hade på när det var kallt på riktigt, men kan frysa lik förbannat redan efter en kort stund. Ungefär lika är det med fötterna.

Jag tror att luften kan vara lite fuktig när temperaturen ligger runt 0 vilket gör att det känns rejält kallare. Lite som att ånga i bastun värmer mer, fast tvärt om. (För att vatten har väldigt hög specifik värmekapacitet.)

Jag tror att luften kan vara lite fuktig när temperaturen ligger runt 0 vilket gör att det känns rejält kallare. Lite som att ånga i bastun värmer mer, fast tvärt om. (För att vatten har väldigt hög specifik värmekapacitet.)
Jo fast det har ju varit samma hela veckan, även innan när det var -4 - -5 på termometern.

Lite fuktig är det idag och igår. Jag fick ont på överdelen av näsan och på pannan. Det brukar hända först kring -10. Men jag skulle tänka att fukten inte skulle påverka händerna som är skyddat av handskar.

Första dagen med dubbdäck. Göteborg var snömoddigt och isigt omvartannat. Blev ikappcyklad uppför Hisingsbron av en herre som medlidsamt konstaterade att dubbdäck är för jävligt vilket han på sätt och vi hade rätt i. Kall om fötterna och kinderna men snusstoppet har gjort händerna mindre känsliga för kyla. Ska testa att cykla i vandringskängor med Gore-tex och se om det hjälper.

Också dubbat fast bara fram! Efter ett tag så kuggade det över på högsta växlarna och fick sitta och studsa fram villket gjorde att svetten började rinna. 😊😅
På hemvägen var det snöstorm, motvind och stora drivor av snö så att jag ångrade att jag inte arbetat hemifrån idag! 😳

Bilagor

• PXL_20251120_070200832.webp
    PXL_20251120_070200832.webp
    344.7 KB · Besök: 59
  • PXL_20251120_070151503.webp
    PXL_20251120_070151503.webp
    377.9 KB · Besök: 60
Dagen började bra med ett tunt snölager och -4 grader som kändes varmare i medvinden. Fick även draghjälp en bit av en 35 km/h råcykel. Hann precis fram, byta om och gå iväg till min bokade naprapattid. Märkte sen att jag glömt datorn hemma.

Bara att byta om igen och cykla hem. Nu i svinkall motvind. Hann precis hem till mitt första möte som genomfördes med klädkod ”Business on top, party at the bottom”. Alltså skjorta + vinterbibs 👨‍💼🚴

Bra vecka trots vädret , tar ett par dagar men sen vänjer man sig även vid dubbdäcksmattret, ringklockan behövs inte😜.
Med tanke på det varierade underlaget den här veckan så har det känts tryggt med dubb förutom på kullersten (som kanske är en sträcka på 300 m mellan Birger Jarlsgatan och Kungsträdgården) då det blir lite diffust när dubben glider ovanpå lixom .
Lilla stigomvägen är nu perfekt när det är ordentligt fruset .
Trevlig helg!

Senast ändrad:
Trötta ben trots att jag inte tränat under helgen... Möte två kamikazepiloter på vägen till jobbet, den ene insåg att det var dumt att gena genom en dold kurva och stannde i tid den andra sket fullständigt faan i att hon tvingade ut mig i gångbanan, som var full med gående, utan cyklade lugnt vidare in mot stan. Men allt till trots en lugn och fin morgon.

Senast ändrad:
Ojoj, förbättrade säsongens pansarcykel-med-dubb-rekord med 6 minuter!
Annars är det inte många jag cyklar om och det känns trist att ständigt bli omkörd av dessa förbannade elcyklar. Måste erkänna att tanken har slagit mig att plocka fram elcykeln igen och prova åtminstone en gång...
May the force be with you...

premiärpendling med dubb, longboards och barmitts monterade.
gick prima dock började min relativt nyköpta knog blinder 1300 flimra vid några tillfällen, vilket kändes oroväckande.

premiärpendling med dubb, longboards och barmitts monterade.
gick prima dock började min relativt nyköpta knog blinder 1300 flimra vid några tillfällen, vilket kändes oroväckande.
Kanske ville lampan säga dig. ”Ursäkta, du har köpt fel lampa. Jag bländar mötande trafik.”

..- .-. ... .-.- -.- - .- --..-- / -.. ..- / .... .- .-. / -.- ---. .--. - / ..-. . .-.. / .-.. .- -- .--. .- .-.-.- / .--- .- --. / -... .-.. .-.- -. -.. .- .-. / -- ---. - .- -. -.. . / - .-. .- ..-. .. -.- .-.-.-

Senast ändrad:
kan också vara:

..- .-. ... .-.- -.- - .- --..-- / .--- .- --. / .-.-. .-. / . -. / .-.. .- -- .--. .- / ..-. .-. .-.- -. / .-.-. ..- ... - .-. .- .-.. .. . -. --..-- / .--- .- --. / --. .. .-.. .-.. .- .-. / -. .. -.-. - . / -.- -.-- .-.. .-

får försöka tyda vad den vill säga påväg hem.

Medvind, mulet och väldigt fuktig luft. Kändes lite varmare än de senaste dagarna.

Vägarbetet vid bron över järnvägen på Sjövägen i Solna ser avetablerat ut. Jag tror och hoppas att det bara är en tillfällig paus eftersom GC-banan nu är ännu smalare och minst lika gropig som den var innan arbetet började

Tillbaka
Topp