Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tog den lite roligare sidan av Örbyleden idag. Lite mindre folk, mycket isigare. Noterade att DE nu är klara med vad DE nu hållit på med vid cykelbanan öster om Nynäsv. Mellan Sköndal och Farsta där ni vet, lilla motlutet.

Får inga byfånekransar på Strava längre, eftersom jag inte kan bestämma mig för EN väg till jobbet.

Tog den lite roligare sidan av Örbyleden idag. Lite mindre folk, mycket isigare. Noterade att DE nu är klara med vad DE nu hållit på med vid cykelbanan öster om Nynäsv. Mellan Sköndal och Farsta där ni vet, lilla motlutet.

Får inga byfånekransar på Strava längre, eftersom jag inte kan bestämma mig för EN väg till jobbet.
Byfånekransar - det uttrycket lägger jag direkt till i vokabulären 😂

Lång färd genom stan och ut till Täby imorse. Det intressantaste som hände var att det norr om Mörby var helt vitt av frost på alla träd, buskar och gud vet vad medan det hemma på södra sidan var helt frostfritt.
Skulle gissa på lokal frost pga. det låglänta området runt Danderyds Kyrka mellan Edsviken och Stora Värtan, vilket ger hög luftfuktighet. Ofta markdimma på morgonen i området sen höst/tidig vinter. Har man sen säg -1° norr om stan och +1° söder om blir skillnaden märkbar. Kan vara väldigt vackert! 🙂❄️

Skulle gissa på lokal frost pga. det låglänta området runt Danderyds Kyrka mellan Edsviken och Stora Värtan, vilket ger hög luftfuktighet. Ofta markdimma på morgonen i området sen höst/tidig vinter. Har man sen säg -1° norr om stan och +1° söder om blir skillnaden märkbar. Kan vara väldigt vackert! 🙂❄️
Intressant, faktiskt! Det var väldigt vackert imorse med frosten. Först med soluppgång och dimma (fast det var rätt mulet) och sen efter lunch när jag skulle tillbaka och solen sken.

"En sådan dag idag". Ett av barnen vaknade redan 05 och tyckte inte det var värt att låta någon annan i huset sova heller. Går på toa, stiger i något blött. Visar sig att det andra barnet haft lite utmaningar med siktet. Ska cykla iväg till jobbet, inser att baklampan inte laddats. Halvvägs, kommer ikapp cyklande dam utan lyse, som cyklar längst till höger på "fotgängarnas sida" och hastigt och lustigt väljer att svänga tvärs över utan att visa det minsta tecken. Vet inte hur jag lyckades veja. Hon blir nämnvärt utskälld av yours truly. Inne i stan, Regeringsgatan blockeras av lastbil. Bilkö upp till Mood. Får cykla på trottoaren. Förbi Slussen, Götgatan blockeras av 2st lastbilar. Får cykla på trottoaren.

Sedan jag pumpade upp dubbdäcken ordentligt i måndags så går det betydligt lättare. Tyvärr tyckte jag att det var taskigt med luft igen när jag kom fram till jobbet imorse. Jodå, pyspunka. 🤬
Nåja, nu är det fixat. I övrigt inget att skriva hem om.

Lugnt å fint i morse ,
lite bökigt på Götgatan vid avspärrningen men eftersom jag var ensam så gick det bra ,
på eftermiddagen var det kaos fotgängare, cyklister och en bil som hade kört in där cykelbanan är markerad med nån gul plasthistoria norrifrån, rullade förbi så jag vet inte hur hen löste det . 🤪
Nya tag imorgon

Senast ändrad:
Skönt väder de senaste dagarna, förutom ikväll när det var lite kyligt. Imorse försökte samma mupp i en alldeles för stor pickis köra på mig två gånger, eller försökte och försökte, han körde sitt rejs och sket fullständigt i att han korsade cykelbanor. Det tragiska är ju att man inte ens orkar bli arg längre, man ser det komma, väjer i sista sekunden och går vidare med sitt liv. En handgranat hade varit lockande, men jaja... skönt med något mindre trängsel på cykelbanorna nu.

Nästan tomt på cyklister. Tejpade hjälmen o det hjälper mot korsdraget. Elhandskar dagen till ära. Varmt o gott :)
Byte till dubbfritt imorgon

Ja, jag tog mig en titt på väderprognosen och tänkte bör vara OK att byta till dubbfritt.

Skulle vara ett trevligt inslag till helgens långpass om inte annat?! Med passusen en får byta tillbaka när det skiftar igen såklart…

Jag gjorde samma grej för ett par år sen efter en köldknäpp.

+6° och torrt, däckbyte. Flög som en vante i en kurva med osynlig svartis. Bröt nyckelbenet. Mindre nöjd med det beslutet. Sen dess fulldubbat nov-mars oavsett väder.
Får mig o tveka på beslutet, har vurpat några ggr på svartis genom åren
Edit: Var bara blött hem så inga dubb imorgon

Senast ändrad:
IMG_2143.webp

Fetglöm! Rövhattar.

Ösregn och mörker och glasögon var en dålig kombo. Hade knappt ledsyn. Hängde på framförvarande bakljuse från Hisingsbron till Linnéplatsen och svängde av till Trekstore och klämde på cyklar tills vädret lugnat sig.
Den där skärmen man omedelbart plockar av en ny hjälm är inte så dum när det regnar. Har den alltid i ryggan (när det inte regnar)...

Jag visste att det kuggade över ibland. (13 år sätter sina spår.)
Jag var beredd. Jag tog det försiktigt. Bara inte just den gången. När det krävdes snabbt igångdrag efter taxin som blockerat heela cb deluxe. Och att det var bråttom redan från början.
Jeez vilken vurpa.
De ädlare delarna klarade sig mirakulöst, det var inte det. Men höger axel och vänster knä. Äntligen hajar man hur en paraplegiker har det i vardagen.

Dubbdäcken har ju 10 gånger bättre grepp än skorna. Vore livsfarligt att kliva av ju!
Var en eftermiddag för typ två-tre år sen när det blev blixthalka och var GLASHALT. Klotade för att den frafmör gick omkull och jag var på tok för nära (dåligt planerat). När jag försökte ställa mig upp var det lögn i helvete att stå up, men det gick att cykla eftersom jag hade dubb. Blev rätt impad över greppet.

Ringde hem till chefen och sa att jag skulle bli lite sen för det inte gick så jättefort. Då fick hon skälvan och stod och väntade på mig i Östberga, jag fick absolut inte cykla hem (Att det typ var planmark om mindre halt sista biten betydde inget :D)

Tror inte min Bontrager-hjälm hade en sån men det få bli en hjälm med skärm nästa gång. Det var obehagligt att cykla med så dålig sikt.
Mot dåligt väder skulle jag rekommendera försvarets MC-strut. Hjälmskärm har jag aldrig upplevt som att den hjälper något mot regn. Däremot ovärderlig mot mötande trafikanters framljus! Bara att vinkla ner huvudet så skärmen skymmer strålkastaren.

Såg en yngling på elspark under en vädermässigt eländig hempendling i blött Göteborg. Han hade något liggande framför fötterna på sparken.. En HP-laptop! Naken, redo att ramla av i gruset. Ansvarsfull student med lånedator? Stärker min tes att man ska inte få saker till låns. Man ska spara och köpa för egna pengar. Själv! Endast då det tas om hand.

Tillbaka
Topp