Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

I stan rullade det bra på asfalt. Idag undvek jag mindre gatorna och tog cykelbanor bredvid tråkiga vägar. Utanför tullarna var det bitvis läskigt på ett skikt kompakterad snö utan dubb. Men jag överlevde. Möte förvånansvärt många cyklister för en lite sen pendling.

Det är på något sätt lite trevligt att se att det inte bara var jag som tyckte att det var bland det värsta man genomlevt :) Idag var jag tvungen att ta bilen för den skulle till verkstad. Satan vad halt det var på "bilvägen". Startade vid rondell och biljäveln rör sig åt höger istället för framåt. Motbilist som försökte starta vid rödljus med plattan i mattan rörde sig inte alls (förmodligen pga plattan i mattan.
Sådana här dagar är man verkligen fundersam vilka som styr de andra plåtlådorna omkring sig....

För en gång skull var Solna bättre plogat än ekerö. Ekerö sopsaltat men verkar inte funkat något vidare i slasken. Vet inte varför. Var iaf glad att det inte frusit på. Rejäla vattenhål nästan ända upp till vevlagret i svackan nära lillsjön utanför Bromma blocks. Kom fram helskinnad iaf.

Gårdagens elände knäckte något i drivlinan på min Kona Rove, lät bara "klack klack klack" imorse, så det fick bli Bergamont:en med mycket smalare däck. Spännande i slushet!

Såg en fotgängare (med grönt) nästan bli överkörd på ett övergångsställe vid Enskede Värdshus av En Liten Tant I En Liten Bil (ELTIELB). Han dunkade på taket, då det gick VÄLDIGT långsamt, för att påpeka att hon kört mot rött men hon stirrade bara oförstående med öppen mun. Jag hjälpte honom genom att också skaka på huvudet åt eländet.

Lite öm i vaden (efter påkörningen) och fingrarna ,vissa däck å fälgar gillar inte varandra, kämpade som fan för att få av däcket från ihopklämda fälgen men det var inte lätt att få på det andra hjulet heller, leta fram adaptrar (non boost hjul ) .
Och jag kan bara hålla med att snöröjarna hade kämpat på bra i natt, på vissa ställen var det bättre före än igår morse innan det lilla snöfallet 👍

Snöröjt idag men rätt mycket is på cykelbanorna, både i Nacka, Stockholm och Solna. Stockholm hade bland det sämsta underlaget på länge tyckte jag. Rätt få cyklister ute.
Johanneshovsvägen (cykelbanan) är fortfarande rätt kass men jag kränkte faktiskt tre stycken elcyklister där tack vare underlaget fulldubbat och tjock gubbe funkade bättre än el å relativt smala dubbdäck .
Nöjd😜

Skarvade på hempendlingen med en torsdagsrunda ut på grusvägarna på Järvafältet. Trodde inte ens de skulle gå att ta sig fram där, men de visade sig vara perfekt plogade och mestadels ha hårdpackad snö som underlag!

1768496372245.webp

Jäkla elände hem från centralen ikväll. Tog dubbelt så lång tid som det borde, och all extra tid efter att jag svängt av från 73an. Småvägarna runt Blåsut mellan livsfarliga och ocyklingsbara. Cykelbanan på norr sidan Sofielundsvägen mycket svårcyklad på Brommien, hade velat haft min 27,5+. Nytorpsgärde nu ocyklingsbar, fick förhala till blandtrafikvägen förbi Dalens sjukhus för att kunna cykla, fyrskeppsvägen till söderarmsvägen besvärlig men cyklingsbar, efter korsningen ocyklingsbar.
Nu är konsekvensen nummer 2 av den dåliga snöröjningen som varit sen dumpen här, när all tjock snö/is på alla plogade ytor förvandlas till hal tjock is/snö/sörja som vare sig bär eller har grepp.

En stor dag för mig personligen,träffade inte på en ända cyklist runt om kring haninge den tiden.Lyckades trampa loss hela högra sidan av Pedalen 2 gånger om,4 gånger rakt av vägen händerna va iskalla först efter mecka dit pedal med insex nykel och andvända bygelås som hammare.kort där efter ingen känsel alls i underarmarna eller händerna, fick lägga mig över styret trampa så lungt som möjligt,gick så där bra va tvungen att trampa på annars fastna jag, vägen svängde inte fan svängde Ville ;)Bästa dagen på länge =) Visa bilaga 812234

Jäkla elände hem från centralen ikväll. Tog dubbelt så lång tid som det borde, och all extra tid efter att jag svängt av från 73an. Småvägarna runt Blåsut mellan livsfarliga och ocyklingsbara. Cykelbanan på norr sidan Sofielundsvägen mycket svårcyklad på Brommien, hade velat haft min 27,5+. Nytorpsgärde nu ocyklingsbar, fick förhala till blandtrafikvägen förbi Dalens sjukhus för att kunna cykla, fyrskeppsvägen till söderarmsvägen besvärlig men cyklingsbar, efter korsningen ocyklingsbar.
Nu är konsekvensen nummer 2 av den dåliga snöröjningen som varit sen dumpen här, när all tjock snö/is på alla plogade ytor förvandlas till hal tjock is/snö/sörja som vare sig bär eller har grepp.
Stort av dig ta dig hem, kan inte ens föreställa hur det känns.

Idag blev det sketchy vid Fotografiska, bägge gånger jag passerade. På väg in kom jag runt kurvan från cykelvägen i typ 25 och träffade någon iskant så framhjulet började dansa omkring. På vägen hem nu hade jag dessutom druckit lite och hamnade på någon smal isgrej jag inte såg och hela cykeln började dansa omkring. Inga olyckor dock så slutet gott allting gott.

Tur du är så ung och oförstörbar vid ev. vurpa. Det var jag också på den tiden, hade ett par rejäla vurpor som jag troligen inte överlevt i dag. Eller, nästan inte iaf ;)

Stort av dig ta dig hem, kan inte ens föreställa hur det känns.
Vad skulle jag göra:)
Åkte omkull när jag just kommit över 73an tvärs Tele2(sic). Isen var ganska hård men också hal så jag gled och slapp slå mig.
Idag blev det sketchy vid Fotografiska, bägge gånger jag passerade. På väg in kom jag runt kurvan från cykelvägen i typ 25 och träffade någon iskant så framhjulet började dansa omkring. På vägen hem nu hade jag dessutom druckit lite och hamnade på någon smal isgrej jag inte såg och hela cykeln började dansa omkring. Inga olyckor dock så slutet gott allting gott.
Jag hade mina värsta pendlingsvurpor där när jag hade sommarjobb på djurgårn på 80 talet, första när jag körde rätt in i en avspärrning som stod mitt för cykelbanan, jag hade varit borta ett par veckor o tänkte på annat än att man måste kolla framåt!
Sen när jag hade samlat mig och cyklade runt Tullhuset så cyklade jag ner i ett järnvägsspår. Framhjulet blev nog aldrig riktigt rakt igen.

Sopsaltade stråket längs örbyleden var väl det som var bra. Fick knalla uppför en löjlig liten backe där underlaget brast och maxwatt och dåliga skills inte hjälpte.
Ber, ber, beeeer om att det ska hinna smälta mer.

Jag gick bakom en snöröjare igår morse med hunden och blev lite förvånad över vilket dåligt jobb hen gjorde. Verkade som traktorn var alldeles för klen och körde fast hela tiden. Blev vågor i snön som var svåra att gå på och absolut ocyklingsbart. Snön var absolut blöt och tung men ingen hård is eller så. Köpt för billiga maskiner kanske?

Jag gick bakom en snöröjare igår morse med hunden och blev lite förvånad över vilket dåligt jobb hen gjorde. Verkade som traktorn var alldeles för klen och körde fast hela tiden. Blev vågor i snön som var svåra att gå på och absolut ocyklingsbart. Snön var absolut blöt och tung men ingen hård is eller så. Köpt för billiga maskiner kanske?
Billigast anbud vinner, ska du vara billigast har du inte råd med kostnader.

Mycket is och modd som hade smält bort sen igår. Även på småvägarna i Bagartorp och i Centrala Sundbyberg börjar asfalten titta fram en hel del.

I övrigt var det det en riktigt tungjobbad motvind. Hoppas att den håller i sig så att jag får en skön fredagsläns hem…

har noterat samma här hemma. De gånger jag sett plog-traktorn är min bedömning att den är för liten och klen. Den orkar inte skjuta snön framåt, bara knuffa lite åt sidan.
Resultatet är att vi på gatan får bredare och bredare snövall, inte högre. Inte heller orkar den skjuta snön ut ur vändzonen. Misär.

Vad skulle jag göra:)
Åkte omkull när jag just kommit över 73an tvärs Tele2(sic). Isen var ganska hård men också hal så jag gled och slapp slå mig.

Jag hade mina värsta pendlingsvurpor där när jag hade sommarjobb på djurgårn på 80 talet, första när jag körde rätt in i en avspärrning som stod mitt för cykelbanan, jag hade varit borta ett par veckor o tänkte på annat än att man måste kolla framåt!
Sen när jag hade samlat mig och cyklade runt Tullhuset så cyklade jag ner i ett järnvägsspår. Framhjulet blev nog aldrig riktigt rakt igen.
Haha. Relaterbart värre.

Jag körde endurojärn igår och var kungen i stan. Tog bilvägen i innerstan och ice spikers tog alla små ispuckar och snövallar utan problem. Cykelbanorna i orten var ju rena så det var fullt järn hela vägen hem, kändes asbra.

Grushoj idag, inga andra pendlare och rätt bra snöröjning utom på kungsholmen där det som vanligt är våren som sköter snöröjningen.

Fett att det är plogat på järvafältet, blir grusrunda i morgon!

Vart ingen tyvärr :(Vet inte hur jag ska lösa min situation.Först va tanken bara byta ut det absoluta minsta möjliga.Ena pedalarmen fanns en begagnad på Söder för under 200 lappen i affären, dock fel färg och längd.Det märks inte sa försäljaren.Sa jag återkommer om det blir aktuellt.Kändes inte rätt, började kolla in min faktiska fakta angående hur mycket va slitet på riktigt och inte mitt sinne som altid verkar vara den som vill Bestämma oavsett vad 🙈

Apropå för klena maskiner för snöröjning .. är det någon som sett fossilfri snöröjning utförd på kommunal nivå? Existerar det ens?

Sammanfattning av senaste tidens pendling i Göteborgsvintern:
Jag lät väder- och trafiksituation styra schemaläggning av vilka tre dagar i veckan som skulle vara kontorsdagar. Smidigt. Några dagar cyklade jag på fint vinterväglag med packad snö här hemmavid, och brun snöslask nere i Göteborg. En kväll var det ett halvpackat snölager som inte riktigt bar, vilket blev jobbigt att cykla i. Fick stanna och pusta flera gånger och valde jobb hemifrån nästa dag. Puh.
När det började smälta valde jag att cykla omvägen runt Delsjöområdet för att slippa regnvått isknaggel. Tack vare att marken är så varm har ju plogade cykelbanor blivit asfaltrena på nolltid.
Partille verkar salta i mindre utsträckning, vilket är enbart positivt. Göteborg kan ju få för sig att försöka salta bort flera cm nysnö.

Skönt att pendla på en söndag, färre idioter. Ibland var jag den enda inom synhåll. Det har smält undan bra, men hinner nog inte "bli klart" på alla cykelbanor. I fredags drog omväg hem och det var lite utmanande att navigera bland isbergen nedanför Masmobacken.
Ja den vägen där som går under tunnembanebron är alltid bra cx träning hela vinter.

Skruvade fast effektpedalerna på pendlaren. Tröck på en smula mer, så jag blev lite svettig mot slutet ,när jag sög elcykelhjul uppför sista "backen". Så nu har man svart på vitt hur kass man e. 213 avg, 230 viktade, över 8,3km gav 22,1 km/h i snitt. 200 från mål fick jag skällning av yngling i hantverkarbil för att jag inte cyklar på issörjan som ligger kvar på en snutt av cykelbanan. Håhåjaja, pendlarlivet.

Igår em blev det 4 mil hem från jobbet. Det hade smält undan duktigt sedan i fredags när jag tog samma svängom. 178 weighted förresten på den omvägen. :-)

Första cykelpendlingen på jag vet inte, kanske fem veckor, pga bättre och sämre anledningar. Sämsta anledningen var väl att båda cyklarna var ur skick, antingen fungerande bromsar men inga dubb, eller dubb men inga bromsar. Äntligen materialansvar taget och meningen med arbetsdagen dubblas direkt!

VARNING FÖR GNÄLLIGT INLÄGG!

Ja det har kommit mycket snö på en gång i Stockholm och det var varit stora brister i snöröjningen den här vintern.

Det är många som har gnällt på att snöröjning av cykelbanorna görs på bekostnad av framkomligheten på gångbanorna.

En del av min pendlingssträcka har en dubbelriktad cykelbana intill gångbanan, med parkeringsplatser ut mot vägbanan. Snöröjningen av cykelbanan är obefintlig varje vinter oavsett snömängder. Det är snarare så att snön från gångbanan plogas ut på cykelbanan så det ligger kvar drivor med snö på cykelbanan.

Detta gör att gång- och cykeltrafiken får försöka samsas på den snöröjda delen med ömsesidig hänsynstagande. Det är dock inte alla som fattar detta utan man får ofta kommentarer som "DU ska cykla på cykelbanan" och så pekar de på snövallen....??

Det är inte heller poppis att cykla ute i vägbanan där hastighetsbegränsningen är 50 km/h och således tillåtet att framföra cykel på.

Så nu är den bristande snöröjningen felanmäld till Stockholms stad, så får vi se hur länge det dröjer innan det åtgärdas.

Cykelbana1.webp

Tillbaka
Topp