Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

En (om än avslagen) action-cam på styret verkar kunna förändra beteenden, helt tyst..

2156.webp

Limpor, till kontoret.. (Född på 70-talet.)

Senast ändrad:
Kall sidovind, eller så bara jag som var allmänt klen idag.
Har nu 2 dagar i rad cyklat om 2 olika personer på höger sida på ungefär exakt samma ställe, då de envist cyklat på vänster sida av vägen. Detta är alltså på en av Sthlms prioriterade cykelvägar, så typ autobahn jämfört med normala cykelvägar...
Med motorvägskänsla kommer svenskheten fram: vänsterfilsockupation!

Tänkte att jag skulle skarva lite på Järvafältet idag men när jag väl satt på cykeln ville benen hem, så det blev raka vägen hem. Annars var det väldigt händelselöst knappt någon ute.

Kall sidovind, eller så bara jag som var allmänt klen idag.
Har nu 2 dagar i rad cyklat om 2 olika personer på höger sida på ungefär exakt samma ställe, då de envist cyklat på vänster sida av vägen. Detta är alltså på en av Sthlms prioriterade cykelvägar, så typ autobahn jämfört med normala cykelvägar...
Jag cyklar ofta till vänster, vill folk om så får de använda ringklockan. Jag avskyr slalomåkare som dyker in i varenda lucka till höger bara för att i nästa sekund vrida på huvudet och vingla ut för att köra om nästa. Flyttar jag mig om någon plingar för att köra om, självklart.

Finfin zon 2 ca 55 minuter. Sen blev jag omkörd av en elit-cx-pendlare i Sickla. Så jag hakade på och vips hade jag 155 i puls. Men det var skoj :-)

Men genom Hästhagen är det ju bara för bedrövligt, fortfarande några passager med kanske 50 cm cykel och gångbana. Någon borde göra något.

Var lite förvånad att det var så kallt i ansiktet på hemvägen. När jag tittade ner på termometern på cykeldatorn visade den på -9,5. Det förklarade bettet i kinderna. Rätt dag att ha valt vindtäta fladdershorts utanpå vinterbibsen…

Den var kall! Det är ju mest barmark på cykelbanorna här i Göteborg nu, men varför känns det kallare att cykla till jobbet nu än det gjorde härom veckan när det var flera grader kallare? 🥶
Fukt? Jag gjorde samma reflektion när fingrarna började domna efter 6 km. Det var ju typ 10 grader kallare för ett par veckor sen och det kändes rätt OK.

Igår på vägen hem kom två herrar som såg ut att vara ute och motionera snarare än att pendla. Körde om mig i uppförsbacken, ingen större fara med det, jag är vuxen nog att bejaka min egen svaghet. Men sen i nedförsbacken fegkörde dom och sen på platten lade dom sig i makligt tempo bredvid varandra vilket omöjliggjorde omkörning.

till slut bad jag att få köra om och tryckte allt vad jag orkade till de körde om igen i nästa uppförsbacke. Ändå rätt förvånad över beteendet... Folk som cyklar regelbundet brukar ha bra koll på omgivningen på cykelbanan.

Idag lugnt och fint, zen

Nacka måste ha sparkat praktikanten. Cykelbanorna var soprena! Bästa pendlingen på länge, lagom temperatur, inte för mycket folk.
Hur har det varit i Nacka generellt den här vintern? Jag har varit föräldraledig men ska börja pendla igen nästa vecka. Har ju kört dubbfritt de tre senaste vintrarna och det har gått mycket bra. Just nu känner jag mig lite harig. Cyklar Saltsjö-Boo - Södermalm.

Hur har det varit i Nacka generellt den här vintern? Jag har varit föräldraledig men ska börja pendla igen nästa vecka. Har ju kört dubbfritt de tre senaste vintrarna och det har gått mycket bra. Just nu känner jag mig lite harig. Cyklar Saltsjö-Boo - Södermalm.
Nu har det börjat ordna till sig men så som det varit hittills hade jag absolut inte vågat köra dubbfritt den sträckan. Jag har haft problem även med fulldubbat.

Snöröjningen och sopsaltning under vintrarna 22/23 och 23/24 var ju utomordentligt bra, kanske snöade det inte så mycket heller. Förra vintern 24/25 var mycket sämre när vi fick ny upphandling och nya entreprenörer som utförde arbetet i Nacka.

Aaah, det har varit lite sådär faktiskt. Ibland bättre, ibland sämre. Men generellt sämre än tidigare år. Sen gör ju dubben mest nytta på is, på snö är inte skillnaden så stor. Och nu på sistone har underlaget varit mest snö.

Iakttagelser och filosoferande bakom styret en grå pendling i slutet av januari:

Märkligt hur snabbt ens humör kan svänga under en och samma pendling.

Började bra när jag stannade vid trafikljus nånstans i Vasastan och kom i samspråk med en riktig proffspendlare, om cykelutrustning mm. och när det slog om till grönt skulle vi åt skilda håll varpå vi önskade varandra en fortsatt trevlig cykeltur.

Bara nåt kvarter senare är det en bilist som är på väg ut från en parkeringsplats och stannar halvvägs ut över cykelbanan och när jag tittar på dem och skakar på huvudet ser de bara ut som fågelholkar.

Senare på väg uppför guldbron mot Götgatan kommer jag ikapp en snubbe som vinglar väldigt mycket över cykelbanan och när jag passerar säger jag lugnt "hurru du kan väl stoppa ned telefonen när du cyklar".
Han surnar till direkt och ropar nåt i stil med "vassaru!" och cyklar upp jämsides med mig. Jag upprepar att det inte är nån bra idé att hålla på med telefonen när man cyklar, för det blir väldigt vingligt på den smala cykelbanan.
Han svarar med att "ska vi stanna eller". När jag inte svarar lappar han till mig på armbågen och upprepar "ska vi stanna och prata"? Nej tack svarar jag, du verkar vara en väldigt otrevlig person, varpå han snäser nåt och fortsätter uppför Götgatsbacken. Själv slår jag av på takten för att få lite distans.
Vid Skanstull kommer jag ifatt kön och ser att personen ovan ligger i högerfilen. Funderar en kort sekund på att påpeka dåligheten i att inte ha baklampa när det är mörkt. Men med tanke på personens uppenbart instabila mentala tillstånd struntar jag i det och trampar på uppför Skanstullsbron förbi honom och resten av kön.

Lesson learnd: välj vilka du slår dig i slang med under pendlingen och låt bli att försöka lära folk vettigt beteende.

Mediokern: Låt oss hoppas på den där Karma...
Minns en stroppig typ, som kaxigt skulle fräsa iväg i storsinnet. Bara för att snabbt tugga i sig asfalten. -Är visst inte så smart med stora kassar hängande från styret, heller.. Rätt landat, så dröjer det innan förökning sker.

Jag gick i backen i fredags från jobbet men i ganska låg fart, en ofarlig förnedringsvurpa men ett par skrapsår trots allt. Det komiska var att jag tyckte det var lynnigt redan innan jag körde omkull så varför inte då sakta ner? I min skalle var jag nog nästan beredd på att ramla (nej, jag är inte synsk, bara dum). 🙃 Zinkens väg i höjd med Zinkens hotell & vandrarhem ungefär i riktning ner mot Drakenbergsparken.
Problemet: Ganska taskig belysning (behöver kanske en bättre cykellampa), snöskottning ofta bristfällig den här biten vilket får till följd att det kan bildas ganska höga iskanter av hjulspår från bilar etc. Dessa kanter kan vara riktigt lynniga, i synnerhet om man sneddar över dem med 32 mm däck under nerförscykling.

Cykeln klarade sig utan anmärkning

Senast ändrad:
Jag gick i backen i fredags från jobbet men i ganska låg fart, en ofarlig förnedringsvurpa men ett par skrapsår trots allt. Det komiska var att jag tyckte det var lynnigt redan innan jag körde omkull så varför inte då sakta ner? I min skalle var jag nog nästan beredd på att ramla (nej, jag är inte synsk, bara dum). 🙃 Zinkens väg i höjd med Zinkens hotell & vandrarhem ungefär i riktning ner mot Drakenbergsparken.
Problemet: Ganska taskig belysning (behöver kanske en bättre cykellampa), snöskottning ofta bristfällig den här biten vilket får till följd att det kan bildas ganska höga iskanter av hjulspår från bilar etc. Dessa kanter kan vara riktigt lynniga, i synnerhet om man sneddar över dem med 32 mm däck under nerförscykling.

Cykeln klarade sig utan anmärkning
Var det med eller utan dubb?
Har själv inte kört den vägen i vinter utan valt Hornsgatan-Ringvägen (ingen höjdare det heller).
Lär väl fortsätta undvika Zinkens väg efter denna rapport.

YR visade -8 känns som -14. Blev ett extra lager samt BarMitts.
Lugn å fin pendling utan konstigheter. Alla medtrafikanter höll högertrafik vilket var nytt för i år.
Tråkigt att det bara går så långsamt på vintercykeln. 1h15min i normalfart, jämfört med ca 1h på sommaren.

Update: nejfan, glömde att jag cyklade över en hög med glassplitter (ungdomar och busskurer...). Men det hade väl blandats tillsammans med snön så det var mera som att cykla över en hög av is. Tur där!

När jag bytte bromsbelägg på dotterns cykel igår kväll fick jag se att den saknade specialskruven till min stänkskärm låg på det skräpiga källargolvet. Nu är fullösningen med buntband ersatt och stänkskärmen kan förhoppningsvis få leva nåt år till.

Pendlingen var händelsefattig och skön. Det är egentligen bara viadukten under järnvägen i Ulriksdal - den med den dåliga dräneringen där det alltid rinner vatten över vägen - som är spännande med sin isgata.

Tillbaka
Topp