Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

En taxi rullar i maklig takt över precis framför mig på cykelövergångsfarten (som jag redan är ute på, mitt i första filen eftersom bilen från det hållet hade stannat för att släppa ut mig). Givetvis en Tesla. Jag bromsar till stillastående och väntar på att taxin ska utrymma området. Taxichauffören vinkar ursäktande till mig genom sidorutan. Någon bilist i närheten tutar otåligt.
I en annan korsning är det en läkarbil som susar förbi framför mig. Om situationen varit omvänd hade jag nog valt att släppa förbi cyklisten. Jag ser att läkarbilens förare håller på med bilens pekskärm istället för att titta ut på trafiken.
Mina blinkande cykellampor hjälper inte mot detta. Problemet är inte cykelljus. Problemet är motoristerna och deras fordon. De lämnar över mer och mer av sin körning till olika hjälpmedel/stjälpmedel. De blir sämre förare och kommer att göra fler och fler misstag.

Har pendlat tryggt på den här 26:an med Ice Spikers sen snön kom efter jul. Men fick idag ett rejält framhjulssläpp på puckelpisten på Zinkens väg. Hann parera med en fot dock.
IMG_4279.webp

Dessutom sprack bryggan på bakre Biltemaskärmen. Och fästet på den främre är rostigt trots nya för i år. Anlände skärmlös och med stukat självförtroende till jobbet.

Får googla nya skärmar. Vill inte ha fasta då de garanterat inte kan hantera snökaoset för några veckor sen.

Hur det ser ut mellan Norrtull och Fleminggatan (övrigt är sopsaltat)?

Har två alt:
1. 35 mm dubbat fram och odubbat (ej vinterdäck) bak med framskärm
2. 42 mm dubbat fram och bak utan framskärm

Vilket alt borde bli bäst imorgon?

Hur det ser ut mellan Norrtull och Fleminggatan (övrigt är sopsaltat)?

Har två alt:
1. 35 mm dubbat fram och odubbat (ej vinterdäck) bak med framskärm
2. 42 mm dubbat fram och bak utan framskärm

Vilket alt borde bli bäst imorgon?

Nu har jag inte cyklat precis den biten, men allt i Norrmalm har varit bra sista dagarna. Jag cyklar utan dubb.

Brukar anamma 20 graders regeln vid löpning men kortbyxor vid -9 är respekt (eller galenskap).
Vad är 20-gradersregeln? Den känner jag inte till.

Till löparens ”försvar” ska sägas att det här var kanske en halvtimme efter skymning med helt klar himmel och att temperaturen sjönk väldigt snabbt. Det kan ha varit många grader varmare när han startade sin runda.

Morgonens pendling präglades av en skön sida/med och fortsatt sprättiga ben.

Senast ändrad:
Kom iväg tidigt idag och hade i stort sett folktomma cykelbanor hela vägen från Nacka till Solna. Otroligt skönt! Kunde hålla ett lugnt och fint zon 2 tempo hela vägen.

Hade efter förskräckta studier av SMHI appen förberett mig för massa minusgrader men fick nöja mig med bara dryga 4. Pälsade ändå på mig och trampade varm och go till pysslet. Hade fodrad jacka för första gången ever på pendling. Det var så skönt.

Hade efter förskräckta studier av SMHI appen förberett mig för massa minusgrader men fick nöja mig med bara dryga 4. Pälsade ändå på mig och trampade varm och go till pysslet. Hade fodrad jacka för första gången ever på pendling. Det var så skönt.

Lite samma. Baserat på vad YR estimerade igårkväll så hade några björnpälsar varit ett bra klädesval. Men det höll sig vid varma BarMitts temperaturer. Mellanmjölkspendling. Gott så!

Senare på väg uppför guldbron mot Götgatan kommer jag ikapp en snubbe som vinglar väldigt mycket över cykelbanan och när jag passerar säger jag lugnt "hurru du kan väl stoppa ned telefonen när du cyklar".
Han surnar till direkt och ropar nåt i stil med "vassaru!" och cyklar upp jämsides med mig. Jag upprepar att det inte är nån bra idé att hålla på med telefonen när man cyklar, för det blir väldigt vingligt på den smala cykelbanan.
Kanske en gängman? Du skulle ha frågat honom om det istället. En oväntad fråga kan vara mer avväpnande än en tillsägelse.
Det lär ju ska finnas tusentals gängkriminella i Sverige och någonstans i samhället måste de ju röra sig. Kanske även på cykelbanorna? Dessutom finns det nästan inga intelligenta bland de kriminella. Många är också serie-förbrytare. Gör allt möjligt olagligt, trots att risken vida överstiger vinsten. T ex slangar bensin av sina grannar. Eller kanske boxar till en slumpmässig cyklist utan anledning.

Vad är 20-gradersregeln? Den känner jag inte till.

Till löparens ”försvar” ska sägas att det här var kanske en halvtimme efter skymning med helt klar himmel och att temperaturen sjönk väldigt snabbt. Det kan ha varit många grader varmare när han startade sin runda.

Morgonens pendling präglades av en skön sida/med och fortsatt sprättiga ben.
Klä sig för en temperatur 20 grader varmare än vad termometern visar. Det innebär ju typ alltid kortbyxor :). Vissa lite klenare kör 15 grader, inte lika macho.

Säger bara Dunjacka. Kontroversiellt javisst. Men för den som vågar käfta emot, varsågod, tipset är gratis.
Rando i jeans och dunjacka på pendling. Jösses. Skojar bara. Kör själv med stora tunga Timberlandkängor som cykelskor under vintern. Mycket kan man säga men jag har inte frusit om tårna senaste åren. Men det ser lite skumt ut om jag har cykelkläder i övrigt.

Tvättade cykeln på jobbet innan jag åkte hem. Styrlager och växlar kärvade lite hela vägen. Jag vann ändå över matmoppen utan lyse som var tvungen att stanna och kolla kartan varje korsning.

Hade otrolig lust att lyssna på Dismembers like an ever flowing stream efter att ha hört någon lira boss hm-2 idag. Men det är IG att lyssna på musik när man pendlar i stan så det får bli i morgon istället. Otroligt hur man kan blir beroende av motorsågsgitarrer, hjärnan är verkligen fantastisk.

Fanns ett fruset vattenfall att cykla över några meter där asfalten tar slut ovanför Mälarhöjdsbadet. Misstänker nu att någon tillverkat det för att trigga folk att lyssna på Like an ever flowing stream.

-20 trögt som fasiken har en rätt tung bro som ska besegras, började blåsa en del innan, kändes som man skulle göra en toppattack mot K2

Tvättade cykeln på jobbet innan jag åkte hem. Styrlager och växlar kärvade lite hela vägen. Jag vann ändå över matmoppen utan lyse som var tvungen att stanna och kolla kartan varje korsning.

Hade otrolig lust att lyssna på Dismembers like an ever flowing stream efter att ha hört någon lira boss hm-2 idag. Men det är IG att lyssna på musik när man pendlar i stan så det får bli i morgon istället. Otroligt hur man kan blir beroende av motorsågsgitarrer, hjärnan är verkligen fantastisk.
Så jävla bra skiva! Jag har fördelen att princip bara köra lågt trafikerade cykelbanor eller villagator så jag tar mig friheten att köra lite döds relativt ofta.

Det gick bra nästan hela vägen tills jag kommer in i Solna och cyklar på smala Växlarevägen, som går längs med ett villaområde. I vanliga fall kan man lätt dra på när det börjar gå utför, men nu är det dåligt snöröjt och spårigt som 17.

Därför håller jag ner hastigheten något och passeras då av en bil i god fart på 50 cm avstånd i sidled. Jag blir förstås tvärförbannad och cyklar ikapp honom eftersom han måste stanna vid trafikljuset en bit fram. (Åh, vad han vann på att köra om)

Jag bankar på sidorutan, han vevar ner och jag frågar om han tycker det är lämpligt med bara 50 cm vingelmån, särskilt i det här väglaget. "Har du dubbdäck" frågar han och jag svarar att det spelar ingen roll. "Det spelar en jäkla roll" säger han och jag får en otrolig lust att panga hans ena baklykta.

Som grädde på moset har en av powerbanksen med värme glidit ur ena bar mittsen och ligger nu och värmer cykelbanan nånstans i Solna.

Det gick bra nästan hela vägen tills jag kommer in i Solna och cyklar på smala Växlarevägen, som går längs med ett villaområde. I vanliga fall kan man lätt dra på när det börjar gå utför, men nu är det dåligt snöröjt och spårigt som 17.

Därför håller jag ner hastigheten något och passeras då av en bil i god fart på 50 cm avstånd i sidled. Jag blir förstås tvärförbannad och cyklar ikapp honom eftersom han måste stanna vid trafikljuset en bit fram. (Åh, vad han vann på att köra om)

Jag bankar på sidorutan, han vevar ner och jag frågar om han tycker det är lämpligt med bara 50 cm vingelmån, särskilt i det här väglaget. "Har du dubbdäck" frågar han och jag svarar att det spelar ingen roll. "Det spelar en jäkla roll" säger han och jag får en otrolig lust att panga hans ena baklykta.

Som grädde på moset har en av powerbanksen med värme glidit ur ena bar mittsen och ligger nu och värmer cykelbanan nånstans i Solna.
Med hans resonemang så tyckte han att han såg att du hade dubbdäck och kunde då placera sig med endast 50 cm avstånd i sidled? Annars hade han lämnat kanske 1,5 meter avstånd i sidled?

Med hans resonemang så tyckte han att han såg att du hade dubbdäck och kunde då placera sig med endast 50 cm avstånd i sidled? Annars hade han lämnat kanske 1,5 meter avstånd i sidled?
Jag tror inte logik var den mannens starka sida. Inte bilkörning heller. Hans starka sida är att reta upp cyklister.

Efter totalfiasko med energiladdad hormonhund på hälsokoll hos försynt och engelsktalande veterinär, blev det tvunget med drag via Sävar. Ibland undrar man om företagshälsa och dagcenter är samma sak? Avlas det på dessa frigående lunch-klungor, som tar upp hela vägbanan? Är de alla redan curlande fotbollshuliganer?

Föret var dock fint, med underhållande släpp i böjarna. Närmare Sävar var dikeskanterna nertrampade och cykelbanan svartprickig? Hunden höll uppe farten och ökade dessutom på ytterligare. Ut ur skogen kom då en lite satt kvinna med tre Leonberger(?) och en finsk lapphund. Full kontroll, på alla hundkilon.
Vi möttes upp snart därpå i Sävar, och borta var alla frågetecken. Det flyttas renar! Skotrarna kom strax därpå, lastade på flak. Kändes "på riktigt", där vi alla satt med våra kaffetermosar! Min hund hade inte mist mycket av energin, och påminde väl ngt. om en kalv för märkning.. Gubbarna såg roade ut, när vi förberedde oss för vår avfärd genom skynkena!
Jo då, efter Granberget och vänsterkurvan stod delar av hjorden mitt på cykelbanan! -Helvete så taggad jycke. Prima ren-pink i nosen. Var bara att kliva av och promenera igenom gruppen. Med bakhjulet dansande i luften!

Mer harmoniska, gick vi in hos tryggare veterinär för miljöträning. Problemfritt!

Senast ändrad:
Det var kallt, det var det. -13 hemma...
Har rätt bra kläder för vintercykling men ungefär här går gränsen för mig. Bla byxorna är lite väl tunna för -13 så jag frös en del om benen. Blev aldrig riktigt varm.

-25 gränsen börjar dras för mig med. Drog på mig Slalomhjälm och Googles rätt skönt sen får dom väl skratta om dom vill, 2 mil enkel pendling och typ 18-20 i snitt i den här årstiden tar tid.

Tillbaka
Topp