Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag hatar kedjeväxeln på pendelcykeln.
Kanske borde söker efter något med en navväxel.
Visst saknar jag optimal kadens men annars är det no looking back, så himla skönt. Antar att navet rasar inom några månader, det är väl knappast samma proffspendlar-grade på Nexus som ett vanligt hjul med fint baknav och med drivlina man kan byta regelbundet. Men för vanliga cyklister som inte tar i så mycket så håller ju planetväxelnav i decennier.

Svalt imorse (delen på termometern som sitter ute hade batteritorsk) men minus nio grader var det iallafall när jag passerade slussen,
på hemvägen var det varmare, tog av ett lager kläder innan hemrull.

Långa skidstrumpor till korta bibs 🙃 Tur att det ska på ett lager till som döljer härligheten….
1771261290030.webp

Allt gick fint. så svängde jag ner i garaget vid kontoret och tror fan att jag lägger mig ner på betong-golven när dubben glider mot betongen. :cautious::cry:

Gjorde ont som fan, blev väldigt skitigt och nu efter lunch värker tummen fortfarande lite. Jävla skit alltså...

Aja bara påt igen på vägen hem antar jag

Lite svalt vid start, typ -9. Men det ljusnade, några vår fåglar pep så det fanns hopp om livet.
Märkligt vilken skillnad vad gäller mängden cyklister. Igår var det ovanligt mycket folk, jämfört med idag då det bara var enstaka cyklister vid samma tid.
Annars märkliga parkeringar,där polisbilen halvvägs ut på cykelbanan vid Vasagatan stod ut mest...

Som ovan, man får passa på att njuta in i det sista innan vintern drar sig tillbaka.
Sköna -14 vid start. Lugnt och händelsfritt in till jobbet.
I tisdags påväg hem cyklade jag rakt över en sprucken glasflaska. Vinterdubbsen klarade även det. Tredje gången över glassplitter på 1 månad. När tar turen slut?

Lagt märke till att det är betydligt fler som cyklar över Västerbron från Södersidan (Hornstull) jämfört med andra riktningen. Ska vi tolka detta som att det är fler pendlare i söderort? :unsure:

Tycker ändå det var "hyfsat" mycket folk för att vara såpass bistert kallt, folk kanske börjar vänja sig? Nu cyklade jag iofs inte idag utan veckans löppendlings-pass (vilket jag roat mig med ca ett halvår) men mötte även lite löpare.

Lagt märke till att det är betydligt fler som cyklar över Västerbron från Södersidan (Hornstull) jämfört med andra riktningen. Ska vi tolka detta som att det är fler pendlare i söderort? :unsure:

Tycker ändå det var "hyfsat" mycket folk för att vara såpass bistert kallt, folk kanske börjar vänja sig? Nu cyklade jag iofs inte idag utan veckans löppendlings-pass (vilket jag roat mig med ca ett halvår) men mötte även lite löpare.
Jag tror det är fler jobb i norrort/city bara

Då blir det så småningom folktomt på Söder. Läge att köpa en tom lägenhet nu då?

Exakt så. Solna strand, Sumpan, Arenastaden, Kungsholmen, City. mfl .

Åt andra hållet, jag vet inte, Söder, LIljeholmen, Västberga, Älvsjö (?) Tror det är färre arbetsplatser.
Ja, en rätt enkel förklaring. 🙂 Sedan är det ju så att många av pendlarna "norrifrån" fortsätter i rikting mot stadshuset istället för just över Västerbron (där jag reagerat på att det är massvis med fler pendlare söderifrån). Kan nog även finnas vissa pendlare som avskyr Västerbron så mycket att de istället trixar sig vidare till Södermalm via Gamla Stan & Slussen.

Ja, en rätt enkel förklaring. 🙂 Sedan är det ju så att många av pendlarna "norrifrån" fortsätter i rikting mot stadshuset istället för just över Västerbron (där jag reagerat på att det är massvis med fler pendlare söderifrån). Kan nog även finnas vissa pendlare som avskyr Västerbron så mycket att de istället trixar sig vidare till Södermalm via Gamla Stan & Slussen.
Eller massa söderpendlare som avskyr skepps/munkbron/slussen så mycket att de väljer vägen över västerbron istället?

I varje fall jag tar nog gärna den vägen in i city i rusning även om söder-mälarstrand är några hundra meter kortare

Hamnade i den undre halvan av stravas dagresultatlista på nästan alla segment på hemvägen. Vart är pendlarkarriären på väg???
Hehe, ibland kollar jag på dagsresultatlistan också. 🙃 Inte direkt i syfte att det är så jäkla viktigt att vara snabbast (kan vara svårare när man är 56 samt att det finns en del "stjärnor") men det blir ändå ett mått på att jag faktiskt tagit i (om jag nu försökt göra pendlingen till ett bra träningspass).

Brukar kunna hävda mig "hyfsat" i båda riktningarna de gångerna jag tar i. Svårast är väl över uppförs-segment mot Stora Mossen korsningen, Tranebergsbron samt Västerbron. Här är det hyfsat vanligt att folk går på 100% eller nära på, inte alltför sällan någon snubbe med Ängby CC tröja. Konstigt nog är riktning från Hornstull över Västerbron det enskilda segment jag har allra svårast att hävda mig i, dvs när jag ska cykla hem, något som stör mig en del... 🥲 här krävs det seriös tortyrinsats.

Dock avsevärt vanskligare att kolla på dessa listor och dra någon vettig slutsats under vintern då det varierar så jäkla mycket vad folk cyklar på. En del kanske helt utan dubb vissa dagar, andra med enbart dubb fram samt också olika typer av cyklar, jag tar det med en stor nypa salt. Kan iofs vara lite samma sak även under det varma halvåret då en hel del av de som cyklar seriöst j-kla snabbt ofta är cyklister med finracers antingen på väg till eller från träning på Ekerö.

Senast ändrad:
Cyklade för första gången på cykelvägen som går utmed Ursviksvägen idag. Passerar där dagligen men har alltid kört på själva vägen då det är smidigare. Lyckas i och med detta givetvis bli påkörd av en lallare i vit hantverkarbil när jag passerar över en av cykelöverfarterna utmed sträckan.
Jag tittade på föraren och föraren tittar på mig och dum som jag var så tänkte jag att han skulle stanna. Det tänkte inte han. Som tur var inga skador men jag tror jag fortsätter att hålla mig till vägen i framtiden.

//j

Vintercyklingspropaganda!!!!
Började snöa en stund innan jag åkte hemifrån. Nästan lite mysigt att cykla i snöfall
Inte vidare kallt, såg en person iklädd shorts vid Vasagatan 😀
Nya jackan från XXL levererade så jag kom fram torr och varm!

Nytt bakhjul då lager och allt var totalt sopslut i det gamla men säg vad hjälper det när man har en effektiv broms av snömodd mellan däck och skärm. Släpade mig runt Öppetspår i söndags så benen sprätte inte direkt heller.

KRISPIGT!!
Typ -8 vid start hemifrån och en fuktig kyla som gjorde att det blev is i skägget väldigt fort.
Sportlovstomma cykelbanor.
Otrolig vykortsvy vid slussen med dimma och sjörök med soluppgång i öster. Tyvärr tog jag ingen bild.
Annars det gamla vanliga, högersvängande taxi som inte ser sig för, hantverkare som struntade i stopplikt.
Bitvis halt, vilket jag märkte vid igångdrag då jag fick lite bakhjulssläpp, så var rädda om er därute

Dagens pendling kan sammanfattas som blåsigt men varm!
Moddigt och halkigt ute i förorten, rullade på bra genom ett sportlovstomt city.
För er som rullar över Söder, välj gärna alternativ väg istället för Repslagaregatan som inte riktigt går att lita på.
Annars lite smågrått jämfört med igår

Tillbaka
Topp