Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Solig, lite sval och blåsig pendling.
Men sol ☀️ och redan onsdag!
Lite is på vattenpölarna så dubben får sitta kvar ett tag till
Tänkte lika fast tvärtom. :-) Bara lite is på vattenpölarna så inget behov av dubb.
Blir nog en liten rehabrunda efter jobbet, idag också. Seg förkylning asså, men snart är den väl borta.

1772625293781.webp

Kör tyvärr fortfarande med dubb fram, känns lite tungtrampat.

Misär på vägen hem, i Östberga växlar jag ner framväxeln och det brakar till utan helvete. Bakväxeln har gått av och rivit av växelörat. Alltså, gått av, delen med trissorna är lösa från resten.

Såååå, vad byter man en Shimano 105 modell 5600 med idag och vad i helvete är det för växelöra jag letar efter :(

Framväxeln på pendlarn dog i saltdöden redan förra vintern. Men tog äntligen tag i det.

Bort med framväxel, lilla klingan och vajer. På med en 50t singelklinga från lådan + distanser till de lite för långa klingbultarna.
Vips var cykeln konverterad till 1s. Ny kedja också och sol. Najs.

Härlig vårmorgon med fågelpip och soluppgång vid Slussen.

Humöret höll i sig ända bort till Rådhusgränd vid Ga Stan där en morgonstressad bilist skulle ligga tätt bakom och hetstuta!
Han kom bara fram till Tegelbacken där det var stopp vid rödljuset, så jag förstår inte vad det var som var så bråttom

Återigen - vad är det för fel på folk!?:
Smal och delad GC-bana som precis tillåter att två cyklister möts. Ett flertal cyklister ligger efter varandra ut från stan, jag kommer åt motsatt håll in mot stan. Två ungdomar på Voj ska prompt köra om hela raddan med cyklister, trots att de får möte med mig!! Jag tvingas väja ut på gångbanedelen för att inte fronta med dem... de åker vidare som om inget hade hänt!

Omledningen på Söder vid tunnebanebygget i höjd med Victoria hade äntligen fått lite mer färg på markeringarna så det förhoppningsvis blir tydligare vad som är cykelbana och vad som är gångbana!

Ovanligt många cyklister över Söder och södergående uppför Skanstullsbron - är det här början på vårrusningen!?

I helgen åker dubbdäcken äntligen av, så återkommer vintern nästa vecka är jag medskyldig 😁 Jinx!

Känns som att det börjar bli fler cyklister igen. Det fyllde på bra runt Hammarby Sjö och var nästan som den gamla vanliga kön på Stadsgården. Skönt väder!

Återigen - vad är det för fel på folk!?:
Smal och delad GC-bana som precis tillåter att två cyklister möts. Ett flertal cyklister ligger efter varandra ut från stan, jag kommer åt motsatt håll in mot stan. Två ungdomar på Voj ska prompt köra om hela raddan med cyklister, trots att de får möte med mig!! Jag tvingas väja ut på gångbanedelen för att inte fronta med dem... de åker vidare som om inget hade hänt!

Omledningen på Söder vid tunnebanebygget i höjd med Victoria hade äntligen fått lite mer färg på markeringarna så det förhoppningsvis blir tydligare vad som är cykelbana och vad som är gångbana!

Ovanligt många cyklister över Söder och södergående uppför Skanstullsbron - är det här början på vårrusningen!?

I helgen åker dubbdäcken äntligen av, så återkommer vintern nästa vecka är jag medskyldig 😁 Jinx!
Jag tycker kanske tvärt om att det ibland inte är så farligt att vara smidig och korsa det vita strecket, det är bara en målad linje. Självklart beroende på situation och omständigheter och gående osv...

Kom ner till platt bakdäck i morse. Passade på att lägga på sommardäcket på en gång när jag ändå höll på. Med tanke på hur slitna dubbarna och mönstret var, undrar jag om inte grusdäcket jag bytte till har bättre grepp även på snö och is?

Omvägspremiär via Kranglans och Nackareservatet. Bitvis fortfarande lite isigt men gick bra odubbat. Skönt att få halva pendlingssträckan helt för mig själv sånär som på ett par personer med hund.

Blir Kvarnholmen och Nyckelviken hem.

Framväxeln på pendlarn dog i saltdöden redan förra vintern. Men tog äntligen tag i det.

Bort med framväxel, lilla klingan och vajer. På med en 50t singelklinga från lådan + distanser till de lite för långa klingbultarna.
Vips var cykeln konverterad till 1s. Ny kedja också och sol. Najs.
Hårt att köra 50T! 💪

Passerade Ica Kvantum BEA i Svedmyra imorse vid 0700 ca. Lång kö utanför även om de tydligen öppnar 0800 egentligen. Blandat åldersspann så verkar inte vara pensionärsöppet heller. Någon annan pendlare som är insatt? #nyfiken

Passerade Ica Kvantum BEA i Svedmyra imorse vid 0700 ca. Lång kö utanför även om de tydligen öppnar 0800 egentligen. Blandat åldersspann så verkar inte vara pensionärsöppet heller. Någon annan pendlare som är insatt? #nyfiken
Så också det. Blev minst sagt förvånad. Det stod även stora skyltar med info om att sagda kaffeburk var slut...

Så också det. Blev minst sagt förvånad. Det stod även stora skyltar med info om att sagda kaffeburk var slut...
Läste nyss om en burk, måste vara denna:
Nätet är fyllt av fenomen.

Kan också vara kebab i chipspåse som skapat denna rusning? Lärde mig om farorna med att äta kebab i chipspåse för någon dag sedan. Hade inte riktigt tänkt på att prova detta "virala fenomen" tidigare.

På väg hem idag såg jag en yngling komma cyklandes ledigt på bakhjulet, när vi möttes så såg jag att han saknade framhjul, funderade lite på hur det såg ut när han skulle stanna…
Följdfrågan på den, hur startade han eller tappade han hjulet när han drog hojen på bakhjulet!?🤪

Kanske framhjulet var stulet? Eller .. om man ska fullfölja den tanken så började det med en dåligt låst cykel som bara sitter fast i framhjulet, dessutom QR, så det är bara att ta för sig .. Hmm..

Har ännu dubbeldubbat på pendelhojen. Så ni kan tacka mig för solsken och blidväder.
Byter nog till min vanliga pendeldäck ikväll. Kanske...

Konstigt hur man heeelt glömt bort hur man skall klä sig för 5-10 grader varmt. Men valde i alla fall bort vintervantarna vilket var ett lyckodrag.

Kan vara en bra ide att efterdra/se över klingbultarna ibland.

När jag cyklade hemifrån i morse hörde jag ett kraftigt WWRRRR-ljud och vibrerande vid det första tramptaget.
Antog att jag gjort något galet när jag bytte till en ny kedja dagen innan så jag kollade ner mot drivlinan.
Precis när jag tittar ner ser jag något blankt flyga iväg från vevpartiet och in i ett buskage. Stannar direkt och ser att en klingbult saknas.
Går och hämtar en ny och när jag skruvar dit den upptäcker jag att ytterligare två bultar sitter helt löst. Så klingan hölls bara på plats av en bult.

(Oljudet kom inte av den lösa framklingan utan av att drevet bak var totalt nedslitet och inte matchade den nya kedjan. Vilket var tur för annars hade jag inte kollat ner och upptäckt problemet med bultarna)

//j

Tillbaka
Topp