Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Bytte från dubb till vanliga däck i fredag. Såklart frost på gatan i morse…

Men lugnt och skönt. Och vilken känsla att slippa oljudet! Trots motvind känns det som nedförsbacke.

I övrigt. Om mitt dubbdäck ser ut så här. Då behöver jag antagligen ett nytt va?

Var hittar jag billigast? Tror det är maraton winter eller maraton plus kanske…
Det där hade jag iaf bytt till nästa säsong. Jag har gått över till Conti från Schwalbe, känns mjukare och mer lättrullade. Placebo är allt under vintern!

Börjar bli allt fler cyklister på morgonen och inte alla som kan bete sig. När jag själv väntar på grönt fascineras jag av vissa personers kreativa lösningar för att slippa stanna vid rött. Ibland ingår tydligen att nästan köra på gångtrafikanter med hund!?
Mötte inte mindre än två personer som tyckte det var en bra idé att göra omkörning trots möte på smal cykelbana!?

Senast ändrad:
Finns väl eg bara två varianter Conti Contact Spike och Conti Contact.
Jag kör med riktiga dubbar, dvs spike. Den andra varianten är vinterdäck likt bilens friktionsdäck som antagligen också är bra.
Precis! Jag kör både friktionsdäcken och de dubbade. Har även dubbade med olika mängd dubb. Friktionsdäcken är riktigt trevliga!

Sportade min senast reafynd. Raphas lättfodrade vindjacka. Funkade som förväntat utmärkt även om det var lite för kallt för den i ottan med bara underställ under. Pendlingen är så kort förstår ni, så jag hinner knappt bli varm innan jag är framme.
Halkfritt utom, som vanlig, under tunnelbanan i Stureby där det var isgata i frånlutet där det dessutom är skymd sikt i kurvan. Rena IQ- testet.

Skön pendling idag. Kom iväg lite senare än vanligt och kan konstatera att vårtecknet med långa band med cyklister från Hornstull och Västerbron är tillbaka. Nu väntar jag bara på att dödsgruset ska bort

Pendlade in vid lunch. Tomt på cyklister men desta fler löpare på Norr Mälarstrand, laxande mopedbud på västerbron mm. De verkar komma fram efter att pendlingsruschen lagt sig.

Ingen dramatik direkt på ditvägen. Värre på hemvägen då jag behövde daska till en bil på taket som tränger sig in, på riktigt, EN centimeter ifrån mig på min vänstra sida (enkelriktad väg före korsning) när jag själv ligger åt vänster eftersom jag ska svänga. Den la sig snällt bakom igen och jag hörde varken tutande eller annat. Väntade snällt på korsande trafik och njöt av det fina vädret en stund innan jag rullade vidare sen. På Västerbron kollar jag bakåt innan omkörning, all clear, ger tecken osv och påbörjar omkörningen. Ändå var det något snille som tänkte att vi skulle få plats tre stycken på rad innanför betongrefugen. Väl hemma i förorten igen kommer en trimmad Audi RS6 i full fart och satsar mellan mig och mittrefugen, förmodligen som ”straff” för att jag cyklar och stannat för rött ljus osv. Väldigt häftigt att se den nästan krascha. Sällan det händer mer än en grej på mina pendlingar annars.

Vackert genom Nyckelviken hem.

Precis innan sista nedförslöpan hem bestämmer sig grannen att tränga sig om med sin SUV så jag får ligga bakom hela vägen ner och lukta på hennes avgaser.

Väl inne på gatan parkerar hon. Jag väljer att stanna och beskriva för henne hur det upplevdes. Fick ett goddag yxskaft svar efter att telefonluren hade åkt ur örat.

Skulle nog bara ha bitit ihop och rullat hem. Nästa gång får jag lägga mig i mitten av vägen och blockera omkörning som jag har gjort tidigare. Folk fattar inte att man cyklar mycket snabbare nedför en 12% backe än vad man kör bil.

På hemvägen var det en förare av en väldigt trött matmoppe som tyckte det var en bra idé att köra om raddan av cyklister i motlut med följden av att alla cyklister från mötande hållet på väg nedför fick väja ut i gångbanan....

Inte konstigt att det kändes lite kyligt på vägen hem. Det var inte alls de förväntade 6-7 graderna utan snarare 0-1!

Fick nån typ av lindrigt ryggskott i fredags. Igår hos naprapaten som klämde ****** ur kroppen och hälsade glatt "du kommer vara lite öm imorgon"... Jag har allt annat än "lite" ont i kroppen idag.
Men trevligt att kunna cykla in till kontoret en morgon som denna. Även börjat sopa bort sanden på vissa ställen. Eloge till Sthlm stad.

Drog över Järvafältet i morse, väldigt skönt med noll trafik första10km men dåligt med kräm i benen. Vid Ursvik hade de byggt en ny bro inne i skogen. var en trevlig överraskning innan jag blev utspottad på asfalten i kaoset igen.
Inte alls relaterat till tråden egentligen men det här påminner om när jag såg att några byggt en gång med plankor i skogen helt plötsligt och bestämde mig för att testa detta nya promenadstråk. Det visade sig vara ett jordgetingbo under och jag fick mina första getingstick i livet. Tråkigt att behöva få 20 stycken första gången dock. Kanske lättare att komma undan på en cykel än till fots iofs. Nu undviker jag iallafall alla träkonstruktioner i skogar.

Tog ett uppehåll från cyklingen den här vintern mest för att jag inte orkade med att fixa vintercykeln men tillbaka nu på sommarcykeln. Är ju ändå ganska mycket piggare när jag sätter mig i kontorsstolen på morgonen efter att ha cyklat. Lite tråkig start blev det när jag drog sönder dragkedjan på vindjackan som jag använder kanske 80% av tiden jag pendlar. Beställt en ny nu imorse för är för beroende av den.

Vågade inte ta av dubbade framdäcket med tanke på måndagens vurpa. (Vad det nu är för logik - jag hade ju dubbat fram då också)
Antingen slog jag mig så illa då, att jag plötsligt fått för mig att vi har högertrafik, eller så har folk blivit galna och tror att vi har vänstertrafik. Mötte bl.a. en kvinna som cyklade så långt till sitt vänster det bara gick, och viftade med handen att jag skulle hålla vänster. "Högertrafik" röt jag, efter förnedringen att ha tvingats till vänster.
Men jag fick åtminstone känna mig stark genom att cykla ifrån en elcykel, trots pansarhybrid med dubb.

Finns väl eg bara två varianter Conti Contact Spike och Conti Contact.
Jag kör med riktiga dubbar, dvs spike. Den andra varianten är vinterdäck likt bilens friktionsdäck som antagligen också är bra.
Jag har kört med Continental Contact Spike 120 32mm fem st vintrar nu på rad, cyklar 16,5 km x 2 nästan varje vardag, de ser fortfarande fina ut. (y) (bara för det kommer jag få punka idag på hemvägen 🥲)

Nöter på med dubbdäck, men idag var nog ändå sista dagen. Samlar kraft för att byta nån kväll, men lyckas hela tiden övertala mig själv att det kommer en frostdag till… Är nog enda nackdelen med tubeless, tar emot lite mer att byta. Men det straffar sig ju varje dag numer…

Näe! Glömde slå på Strava på hemvägen. Och jag som tryckte på ett lite extra på ett segment för att ta PR…
Jag glömde Garminklockan på kontoret i måndags när jag skulle hem, och vände ner i garaget. Då kom jag på att jag har ju Strava på mobilen.. Visserligen utan puls, men men, utan Strava har cyklingen inte hänt. Det går fort att bli bortskämd.

Påminner mig om en sejour med elcykeln för många år sen. Jag lyckades få slut på batteri i skogen efter att jag mekat med hoppad kedja. Vad gör jag? Jo, börjar LEDA cykeln. 😁

Jag har kört med Continental Contact Spike 120 32mm fem st vintrar nu på rad, cyklar 16,5 km x 2 nästan varje vardag, de ser fortfarande fina ut. (y) (bara för det kommer jag få punka idag på hemvägen 🥲)
Kör 42mm med 240 dubb tredje vintern. En stor skillnad mot Schwalbes tycker jag. Känns inte så kantiga och ganska följsamma.

Inte alls relaterat till tråden egentligen men det här påminner om när jag såg att några byggt en gång med plankor i skogen helt plötsligt och bestämde mig för att testa detta nya promenadstråk. Det visade sig vara ett jordgetingbo under och jag fick mina första getingstick i livet. Tråkigt att behöva få 20 stycken första gången dock. Kanske lättare att komma undan på en cykel än till fots iofs. Nu undviker jag iallafall alla träkonstruktioner i skogar.
Haha ahhh denna är över ett träsk/vattendrag så kände mig safe. Skulle vara om någon dumpat en alligator kanske :)

De har redan sopat gruset på vissa partier i Stockholm kommun! Aldrig varit med om det så här tidigt tror jag. Många fler i omklädningsrummet än vanligt på morgonen, är det pga de höjda bensinpriserna? Jag brukar vara ensam tidigt på morgonen.

Frisk morgon mellan Siljansnäs och Leksand. Premium!
20260319_060213.webp

De har redan sopat gruset på vissa partier i Stockholm kommun! Aldrig varit med om det så här tidigt tror jag. Många fler i omklädningsrummet än vanligt på morgonen, är det pga de höjda bensinpriserna? Jag brukar vara ensam tidigt på morgonen.
Noterade oxå att det verkar ha sopats i innerstaden sedan igår bara.
Men hade mina barn städat sina rum som gatukontoret sopar gatorna hade det blivit indragen veckopeng. Slarvigt var namnet sa Bull!

Tillbaka
Topp