Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Satt bakom en bilratt till jobbet idag p.g.a för mycket att släpa med.
Det är lite lustigt att se cykeltrafiken från fiendesiden(?).
Höll på/ville köra över en kärring som körde solklart mot rött i korsningen solna vägen, karolinska vägen.
Skrek åt henne genom rutan fick ett trött "ja, ja" tillbaka.
Är det såhär vi är?
"Det är säkrare att köra mot rött" ;)

Tog räsern imorse, såg skapligt torrt ut på vägen utanför hemma, rätt beslut. Kan inte riktigt se vad det är som gör att det är torrt på en del ställen och otorrt på andra, mycket märkligt. Kanske sista dagen i år med kortkort.
Var en del spännande människor som cyklade. Trampa upp cykeln till 13km/h för att sedan rulla tills man är nere på 9, och sen trampa igen (gillar inte att köra om på alla ställen så det blev tålmodigt väntante). En del som inte trampar på för att komma med en grön period i trafiklyset vi Fridhemsplan skapar också lite irritation i min kropp. Men, tja, kanske tappade en minut så hur stort problem är det egentligen?

Bra idag , inget regn i morse å man överlevde hempendlingen , en omnimumförare hade det lite för spännande på Götgatan en bilist som kom söderifrån och fick för sig att vända,
å självklart så använder man då även cykelbanan , jävligt nära att han blev klippt , klarade sig tack vare kattreflexer å väjde några decimeter åt sidan . 😕

Två ambulanser och en civil polisbil hade stannat på Västerbron, norrgående, en bit nedanför krönet. Personalen klättrade över betongen till G/C-banan men jag kunde inte se någon orsak.

50 meter senare mötte jag en laxande elspark med goflbag på ryggen som tog upp nästan hela bredden på cykelbanan.

Smidig hempendling, skönt att se alla bilister som sitter i köerna och samtidigt bara glida förbi på sin cykel. Barnen kom från respektive dagis och skola utan knussel och sen var det bara att trampa hemöver, det kom några regnstänk, men inte så att jag ens behövde fundera på regnjacka.

Bil. 😒Trist att sitta och titta ut på alla cyklister som är fria och kan trampa på i den friska luften.
Men utan bilen hade jag inte hunnit till och från CX-träningen i Täby efter jobbet. Man får ibland ta det onda för det goda, även om det tar emot.

Cyklade omväg och fick uppleva en slags critical mass mellan Liljeholmen och upp över bron till Hornstull. Galet mycket cyklister. Två täta led hela vägen.
Sen hade jag stålsatt mig för att cykla mot strömmen utmed Stadsgårdskajen. Men det gick rätt bra faktiskt. Sakta iofs men utan incidenter.

upptäckte att det var batteritorsk i bakväxeln och därmed ofrivillig singlespeed på klätterväxel, fick vända och ladda batteriet.

hann plocka ur diskmaskinen i väntan på att batteriet laddades, så +/- 0.

Senast ändrad:
upptäckte att det var batteritorsk i bakväxeln och därmed ofrivillig singlespeed på klätterväxel, fick vända och ladda batteriet.

hann plocka ur diskmaskinen i väntan på att batteriet laddades, så +/- 0.
Jag har hört att elektroniska växlar är guds gåva till cyklister men det var ju bra att du fick tid att plocka ur diskmaskinen 🤪😜

Flera halvincidenter med elsparkcykelåkare. De har helt enkelt ingen koll på vare sig regler eller sin fart i förhållande till andra. Börjar nog bli gammal men tycker pendlingen blivit avsevärt farligare på sistone.
Det mest fascinerande för mig är nog att en kraftig majoritet av elsparkåkare inte har hjälm. 🤔 Huvud mot asfalt och i vissa fall trottoarkanter är ingen bra grej oavsett hastighet. Att olycksrisken är relativt hög på en elspark är uppenbart. En del av ansvaret ligger väl på föräldrar här också, vill man verkligen ha sina barn eller "ungdomar" totalt oskyddade på elspark ute i trafiken? 🤔 Livets hårda skola kan man tycka, ja, men på bekostnad av vad?

Senast ändrad:
Det gick snabbt, körde racer. Såg en ung kvinna som cyklade så otroligt snabbt imorse, hon körde på en generisk damcykel men höll ett sånt otroligt tempo, satt framåtlutad över styret för mer aerodynamisk position och bara blåste på, hon verkade lite stressad. Imponerande iaf.
Kvinnor mellan 30 och 40 på vanlig cykel med barnstol är inte att leka med i uppförsbackarna.
Dom verkar ha benmuskler av stål eller något däråt.

Cyklade omväg och fick uppleva en slags critical mass mellan Liljeholmen och upp över bron till Hornstull. Galet mycket cyklister. Två täta led hela vägen.
Sen hade jag stålsatt mig för att cykla mot strömmen utmed Stadsgårdskajen. Men det gick rätt bra faktiskt. Sakta iofs men utan incidenter.
Lågaffektivt bemötande använder vi på jobbet. Vända andra kinden till som jesus lärljungar skulle sagt. Jag som av och till cyklar till jobbet mitt på dan och hem sent på kvällen har inte så mycket cyklister att tampas med.
Fotgängare, elsparkar däremot. En masse.

Lågaffektivt bemötande tar mig tryggt dit jag ska.

På pendlingen idag så började det smådroppa, jag har 5 viadukter på väg till jobbet, men varje gång jag kom till en viadukt hade regnet minskat, så regnjackan förblev oanvänd. Det blev dessutom en extra viadukt idag när jag svängde förbi Lidl för att lösa lunch och frukost. Skönt när man kan slippa regnjackan, det blir så förbannat varmt.

Det mest fascinerande för mig är nog att en kraftig majoritet av elsparkåkare inte har hjälm. 🤔 Huvud mot asfalt och i vissa fall trottoarkanter är ingen bra grej oavsett hastighet. Att olycksrisken är relativt hög på en elspark är uppenbart. En del av ansvaret ligger väl på föräldrar här också, vill man verkligen ha sina barn eller "ungdomar" totalt oskyddade på elspark ute i trafiken? 🤔 Livets hårda skola kan man tycka, ja, men på bekostnad av vad?
Hjälm är förtryck har jag fått lära mig i cykelgrupperingar. Att ha hjälm är också sämre än att inte ha hjälm för totalt sett så blir effekten bättre av att inte ha hjälm (tror jag det brukar heta)

Hjälm är förtryck har jag fått lära mig i cykelgrupperingar. Att ha hjälm är också sämre än att inte ha hjälm för totalt sett så blir effekten bättre av att inte ha hjälm (tror jag det brukar heta)
1500:- i böter och en prick i registret i 5 år skrev polisen på FB nyligen. Så värt det!

Tillbaka
Topp