Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Wheer skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, det var ju ett klockrent giftermål
> (McGiftmål?). Att McDonalds försöker associera
> sig med sund livsstil är ju förståeligt - men
> hur tänkte Cykloteket?

De vill säkert också associera sig med en sund livsstil.

Globalistic skrev:
> Undra om man kan få sina däck limmade i
> expresspart ;)

Det vore ju klockrent!

Wheer skrev:
> Att McDonalds försöker associera
> sig med sund livsstil är ju förståeligt - men
> hur tänkte Cykloteket?

Ja, det kan man verkligen fråga sig.

Apropå såna här jippon, nu var det väl ett tag sedan som de stod och delade ut gula plastpåsar (med Festis, rabattkuponger på Sportson + ANNAT) till cyklister? Har saknat det i vår. Festis är gott. :-)

DT skrev:

> Apropå såna här jippon, nu var det väl ett tag
> sedan som de stod och delade ut gula plastpåsar
> (med Festis, rabattkuponger på Sportson + ANNAT)
> till cyklister? Har saknat det i vår. Festis är
> gott. :-)

Japp, jag vill ha fler sånadäringa gula blinkande dioder som jag kan hänga i gummisnodden så marken omkring mig liknar ett diskogolf. Gör sig bäst på blöt asfalt!

Premiärkörde idag sträckan Strandvägen-Skeppsbron-Slussen-Stadsgården.
Det var minst sagt bökigt. Folk överallt!! Och givetvis gubbar som bara måste tränga sig fram. Suck, att de orkar...

Tack för alla kommentarer om mina svartvitbilder från nya cykelbanan vid tegelbacken. Här kommer dagens pendling i bild, morgon på essingebroarna och hemfärden gick över västerbron.

Bilagor

• 23april1.jpg
    23april1.jpg
    28.9 KB · Besök: 27
  • 23april2.jpg
    23april2.jpg
    84.5 KB · Besök: 25
Provkörde också nya tegelbacksvägen från kungsholmen. Nu gjorde jag det på kvällen så jag såg inte riktigt hur cykeltrafikflödena kommer gå. Hur ser det ut för de som kommer från gamla stan och skall in på vasagatan, behöver de fortfarande stå och vänta vid två rödljus?

Tack för alla fina bilder. Stockholm är ju vackert på riktigt, men du lyckas på något sätt göra stan ännu vackrare.

Själva pendlingen var varm och fin. Trångt som f-n bland alla cyklister, gångfolk och springsters.

Misärpendlaren skrev:
> Hur ser det ut för de som kommer
> från gamla stan och skall in på vasagatan,
> behöver de fortfarande stå och vänta vid två
> rödljus?

så är det fortfarande, och det blir rörigt för både cyklister och gångtrafikanter.

Bilagor

• 24 april.jpg
    24 april.jpg
    65.1 KB · Besök: 30
Jösses idag har många cykelpremiär.... Götgatsbacken hem blir spännande

Såg nu själv att cykloteket höll på att sätta upp frukost tältet utanför mcdonalds, men de var sena, var inte klart när jag passerade vid 7

Så nu bli de hänga på donken på Sveavägen på Lördagar och Götgatan på Onsdagar då :-D

Första dagen med ordentlig vårkänsla, på riktigt, idag. Pendlade med sönerna den första biten och man får verkligen en varm känsla i bröstet när man ser och hör hur dom njuter av att få cykla igen efter vinterns uppehåll. Mycket folk men min nymonterade ringklocka gör tydligen susen för alla håller fint till höger när man ska om. Jag tryckte på så jag fick blodsmak på de korta bitar cykelbana jag åker på för att försöka bli haffad av någon snut men utan resultat tyvärr. Skulle gärna vilja prata med den polis som på verkligen sätter fast någon för att dom cyklat för fort på cykelbana... Snälla sätt fast mig...

Vände på bakhjulet igår kväll så imorse blev det fixedcykling till Kista på min Pompino. Kände mig återigen som en komplett nybörjare - antar 40 års cykling med frihjul sätter sina spår. Otroligt fin morgon annars!

federico skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur ser det ut för de som kommer
> > från gamla stan och skall in på vasagatan,
> > behöver de fortfarande stå och vänta vid
> två
> > rödljus?
>
> så är det fortfarande, och det blir rörigt för
> både cyklister och gångtrafikanter.

Menfan, jag trodde det var den grejen de skulle fixa till?

Misärpendlaren skrev:
> federico skrev:
> -----
> > Misärpendlaren skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur ser det ut för de som kommer
> > > från gamla stan och skall in på vasagatan,
> > > behöver de fortfarande stå och vänta vid
> > två
> > > rödljus?
> >
> > så är det fortfarande, och det blir rörigt
> för
> > både cyklister och gångtrafikanter.
>
> Menfan, jag trodde det var den grejen de skulle
> fixa till?

Det skulle man kunna tro, men det verkar inte så än så länge i alla fall.

Vad de dock har lyckats få till är en mycket bättre autostrada för oss som ska vidare till Kungsholmen. De har tagit bort ett par knixar och gjort cykelvägen betydligt bredare.

Fint så, fast man kanske hade lite högre förväntningar nu när de har hållt på sedan i höstas...

Överfarten till Vasagatan var minst lika dålig som vanligt. Till på köpet var det grönt för gångtrafikanter, men rött för cyklister. Hur tänkte de då?

Annars knickerspremiär. Dock kokt på överkroppen. Trodde det skulle kännas kallare när det var 4 grader hemma.

stef skrev:
> Såg nu själv att cykloteket höll på att sätta
> upp frukost tältet utanför mcdonalds, men de var
> sena, var inte klart när jag passerade vid 7

Jag fick vänta fem minuter medan de höll på att komma igång.

> Så nu bli de hänga på donken på Sveavägen på
> Lördagar och Götgatan på Onsdagar då :-D

Jag tror de står på götgatan hela veckan faktiskt.

Globalistic skrev:
> STOOOOOOOOOOOOOLLE!

Kan du visa bild så vi blir varnade?

Jag ville så gärna ta en bild men hade fult upp med att cykla snyggt själv.

Stolletant på damtralla som började rödljuskörningarna redan vid Enskede. 6 st blev det denna morgon för henne vad jag såg och Ändå kom jag fram snabbare än henne.

1, jag saktar ner vid övergångställe/cykelbana, ska precis trycka på knappen. Innan jag hinner göra det kastar hon sig ut över gatan och en taxibil med barnskylt på taket fick tvärnita.

2, Nästa rödljus var 20m bort. Där stod det redan fem pers och väntade på att det skulle bli grönt. Hon smyger ut längre å längre ut å sedan är hon över. I backen upp mot globen rullar jag om henne.

3, Vid Skanstull tar jag det maniana. Stannar vid korsningen ringvägen/götgatan.
Jag står i vänstra filen och tredje person längst fram. Efter ett tag kommer Stolletant igen, kör om alla via trottoaren (när det är rött för oss). När hon kommit över korsningen blir det grönt för oss.
Jag rullar om henne igen vid 7-eleven.

4, Rullar ner mot medis och vid skrapan stannar jag i led två på cykelbanan (den vänstra). Nu står jag först. Då kommer stolletant igen men denna gång cyklar hon om mig på vänster sida i körfältet via ett utrymme som inte finns...å mot rött såklart.

5, Vid medis/folkungagatan hade hon när jag kom fram rullat förbi rött redan och var halvvägs över när jag stannade för rött.

6, När det slog om för oss rullade om henne, igen vid Björnsträdgård. Vid Götgatans fot väntade jag på grönt tillsammans med typ 13 andra. Hon zick-zackade sig förbi alla för att sedan göra en högersväng. Å när hon zick-zackat klart å skulle svänga höger slog det om för oss å en kille som kom från backen i bra fart fick väja in i trottoarkanten för henne då hon plötsligt dök upp.
Jag kom förbi henne vid Slussen å rullade fint ner till nästa rödljus.

7, Stolletant väljer nu körfältet eftrsom hon ser att det är fult på på cykelbana och folk står på kö vid trafikljuset. Jag stod där med. Då bränner hon förbi rött ljus i körfältet och blir nästan påkörd av en bil från nackahållet...IDIOT!

Sedan rullar jag om henne och svor för mig själv att jag borde ha sagt något! Men vafan ska man säga till sådana så det Verkligen går i i skallen att hon betett sig som en jevla stolle i trafiken?!

Vid två tillfället utsatte hon mig också för fara. Men eftersom vi tog samma väg så fick jag hennes "sällskap" en bra bit in genom stan. Å det var ju inte Några gånger hon bevisade för omvärlden att hon morgonens stolle! Hade hon haft hörlurar med musik på hade hon säkerligen blivit påkörd...

Jag tror att "stolletanten" inte finns på riktigt utan är en manifestation av Detet (das Es) hos G. Lite som i Fight Club.

Globalistic skrev:
> Vid två tillfället utsatte hon mig också för
> fara.

Jag vet. Cyklister är livsfarliga. Läs t ex Virtanens krönika i en tråd nära dig. :-)

Globalistic skrev:
> Vid två tillfället utsatte hon mig också för
> fara. Men eftersom vi tog samma väg så fick jag
> hennes "sällskap" en bra bit in genom stan. Å
> det var ju inte Några gånger hon bevisade för
> omvärlden att hon morgonens stolle! Hade hon haft
> hörlurar med musik på hade hon säkerligen
> blivit påkörd...

De tråkigaste är väl att bilar och fotgängare inte såg de 13 andra som stannat vid rödljuset, utan de såg bara henne och tänkte "de där j-a cyklisterna"...

Globalistic skrev:
> Jag ville så gärna ta en bild men hade fult upp
> med att cykla snyggt själv.
>
> Stolletant på damtralla som började
> rödljuskörningarna redan vid Enskede. 6 st blev
> det denna morgon för henne vad jag såg och
>

Menvafa... lyckas du inte hänga av en tant ända från Enskede?? Var hon snygg eller?

>
> 3, Vid Skanstull tar jag det maniana. Stannar vid
> korsningen ringvägen/götgatan.

Haha maniana, kul nyskapande av gammalt ord :-)

> cyklar hon om mig via ett utrymme som inte finns...

Men DET måste man väl ändå ge henne cred för?

Fru: Varför "tittar" du på det där cykelforumet?

Jag: Ett gott skratt förlänger livet

Tille skrev:
> Det viktigaste är att bli upprörd över andras
> beteende i trafiken.

Inte en stolletant så långt ögat nådde.

Däremot har jag gjort veckans meckfail. Min nya bakväxel är fin och blank men jag har ställt in 2 lägen på 25T och inget på 12T. He, vilken jävla sopa jag är...skönt att inte smutsa ner 12:an för mycket.

Jag tror stolletanten var en brottsprovokation från Polisen i samarbete med Anonyma DN-journalister. Eftersom ingen gett bevis ännu (bild + ANNAT) så måste de jobba civilt.

Passade på att njuta av vädret och tog hojen och pendlade från karlstad till grums(27km) i morse och stötte då på denna eleganta cykelbanelösning. Bra tänkt!

Inte för att det var särskilt ont om plats som ni ser men jag kan inte låta bli att undra om de reflekterade över placeringen när de ställde dit den? De var ju iaf snälla nog att ta bort en bit av den heldragna linjen mellan gång och cykelbanan :)

Bilagor

• cykelbana.jpg
    cykelbana.jpg
    55.5 KB · Besök: 28
Senast ändrad:
KONAmi skrev:
> Passade på att njuta av vädret och tog hojen och
> pendlade från karlstad till grums(27km) i morse
> och stötte då på denna eleganta
> cykelbanelösning. Bra tänkt!
>
> Inte för att det var särskilt ont om plats som
> ni ser men jag kan inte låta bli att undra om de
> reflekterade över placeringen när de ställde
> dit den? De var ju iaf snälla nog att ta bort en
> bit av den heldragna linjen mellan gång och
> cykelbanan :)

Vad fan är det??? Måste vara något grymt viktigt som en dekorativ vägnamnsskylt eller något annat för att behövas placeras just där....

Idag hittade alla cyklister ut, laxar på västerbron, vingeltanter, mobilpratare, osv osv.
Polisen stod och plockade mopeder innan Årstaberg, precis bakom busskuren, jättebra ställe. Stod en massa mopeder utan ägare också.

Äntligen! 1:a vårpendlingsdagen, kanske lite för få plusgrader imorse men ändå. Solen i ögonen både till och från jobbet, härligt!

Fick cykla på med turbofart för att hinna hem och byta om till kvällens intervallträning med klubben. Inga poliser vid cykelbanan.

Idag påväg hem från jobbet fick jag mitt första långfinger när en bil som jag mötte svängde vänster så jag höll på att köra in i sidan... Gubbjävel! Blev omkörd av en racer cyklist första gången idag med...(cyklar mtb 6 mil totalt till/från jobbet) såg ut att gå lite lättare för han ;)

Pendlade med racer i dag i stället för CX. Förbättrade inte tiden alls på grund av alla andra solskenscyklister som börjat pendla :)

Från Vällingby till Brommaplan träffar man inte på många. Men just från Brommaplan och in mot stan så är det helt tjockt med folk.

Tillbaks efter några dagar av lepra. Första dagen på den nya CX:en, kändes bra att cykla på en ny cykel, men tog det ganska lugnt då kroppen ännu inte är helt återhämtad från senaste lepra attacken.

Många tanter/kvinnor/tjejor på damtrallor verkar inte ha förstått att polisen hårdbevakar rödljusen denna vecka, många cyklar glatt ut i vägen och förväntar sig att bilarna ska stanna.

Bilar är hårda men tanter är hårdare?

izar skrev:
> Många tanter/kvinnor/tjejor på damtrallor verkar
> inte ha förstått att polisen hårdbevakar
> rödljusen denna vecka, många cyklar glatt ut i
> vägen och förväntar sig att bilarna ska stanna.

Jag har inte sett en enda polis hittills förutom kinesvakterna vid Grand. Var hårdbevakar de någonstans?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp