Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Thank God för fridagar. Då kan man pendla utan slut, utan mål, utan jobb. Jag valde att pendla solo från Spånga till Färingsö - Skå - Svartsjö - Säby - Stenhamra - Tappström - Munsö och hem igen. Helt okej pendling i 13,4 mil på snittfart 31,44 km/h.

Ibland blev jag tagen bakifrån av vinden - jätteskönt att bli framkastad i 55 km/h med en ormvråk som sällskap. Men ibland blev mitt ekipage sorgligt förnedrat och tvingades ligga i sopiga 22 km/h medan kroppen fick mjölksyrapåslag.

Mellanchefsnishikipendlare med komplex och stor bil(antar jag) körde som en galning i mörby. Lång mörkhyad man på Cannondaleracer banade väg på sveavägen med ringklocka(uppskattat). extra kul var det när han skrek åt en jobbig latino som följde sina egna trafikregler.

Alléparken, Bromma 08:20 krock mellan bil och cyklist på cykelöverfart/övergångställe. Cyklist: "D****a id*ot, se rej föööör". Förvirrad kvinna i bil: "Jag såg dig inte" och something, something, something.

Verkade ha gått bra för cyklisten hade ordentligt med luft i lungorna. Hop av intresserade morgonpendlare tog hand om det administrativa. Själv rullade jag vidare, ånyo påmind om livets förgänglighet +andra hobbyfilosofiska djupdykningar.

De tre pendlingsturerna hittills denna vecka ter sig en smula vardagligt småtråkiga jämfört med weekendens 58 mil propagandacykling runt Vänern - ett fantastisk välarrangerat motionslopp som verkligen kan rekommenderas!

Kall cykling i lite förvirrade medvindar men spännande premiär av ringklockan med cirka 10 fall. Statistiken troligen för dålig med så litet urval men resultatet typ

10% vänder sig bara om och glor lite förvånat
50% vänder sig om och glor lite innan de går åt sidan, ofta åt rätt håll men också åt fel håll
30% flyttar sig direkt
10% fattar inget eller hör inget eller struntar i det

Flera nissar vinglade omkring på cykelbanan i egna tankar, vart några lite väl hårda inbromsningar som min bakomhängande racercyklist blev tvungen att vara beredd på. Kränkt innan Orminge av ung elit på högprofilerade fälgar, fast blir man verkligen kränkt om man inte ens försöker hänga på? Jag vilar till kvällens troliga långcykling, haha.

Hade för övrigt sprillans nya Gore knäbyxor med hängslen med allt på, var positiv skillnad för rumpan mot de som redan gått 1000 mil och nu får pension.

Senast ändrad:
Aggroplingade i flera sekunder på tjej som sakta flanerade mitt på cykelbanan vid Skanstull. När jag till slut ålade mig förbi och vände mig om för att fråga hur hon tänkte där såg jag att hon hade hörapparat vilket gjorde att jag kom av mig. Det där med att en nedsättning på ett sinnesorgan leder till att andra förbättras kan härmed avskrivas.

Hursomhelst insåg jag att jag behöver skaffa aggroplingklocka med ett bredare frekvensregister. Gärna ett maffigt klockspel som kan spela Wagners Valkyriornas ritt så asfalten skallrar.

Lugn och ledig pendling i jeans, skjora och snyggaste spd-sneakern DZR. Racern svirrade fint och tackade dem vi körde om och bugade och bockade för de som drog ifrån.

första pendlingsdagen efter en ännu inte avslutad dunderförkylning. snittade på 16 kmh (ink stop för ett telefonsamtal iofs).

Med min klart överdimensionerade ringklocka så är statistiken:

99% flyttar till höger vid pling på 30 m håll eller kortare. Tid för mindre dansnummer innan högersteg finns det gott om.

1% annat

Den (snö-)vita linans psykologi:
"Ojojoj, livsfarligt att korsa, ja ens nudda den vita linan, hjälp, man kan ju riskera att komma över i fotgängarfältet, ingen går ju där förstås men en vit lina betyder väl förbjudet eller nåt?"

*Tålamod och fördragsamhet, tålamod och fördragsamhet*

Jag har förresten "felanmält" spåren vid Liljeholmen till kommunen, inte för jag fick svar eller nåt hände men i alla fall - någon har gjort något.

Var det ond magi som styrde över stockholmstrafiken norrut idag? Jag räknade till 10 "nära på"-incidenter mellan Blasieholmstorg och Roslagstull som avslutades med en bil som stod mitt i cykelbanan och skulle in till macken längst upp på Birger Jarlsgatan. När jag cyklade förbi bakom den så backade damen i den och touchade min bakskärn. Jag stannade till och berättade vad jag tyckte om just det sättet att luras och jag tror att hon förstod vad jag menade. När jag passerade Universitetet så såg jag många träningsklädda kvinnor(verkade inte vara några elaka häxor bland dem) så jag antar att det hela har att göra med något löparevenemang(Vårruset?).

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> "men en vit lina betyder väl förbjudet
> eller nåt?"

Det är nog precis vad den gör...

Omväg via Cykelcentrumet Ekerö på vägen hem till Värmdö. Hur många grupper har Fredrikshof egentligen?, vet inte hur många vi mötte men många var det. Benen helt sega, som gamla urtvättade sockiplast, (googla det), beror kanske på en pervers fart på två pers kring 33-35 i uppförsbackar och motvind samt alltför många mil förra veckan. Min träningskompis som vanligt alldeles för stark men iof bra så man kan vara släpvagn.

Fick ta till en bredsladd efter Orminge när jag mötte ett cykelgäng som tog upp hela cykelbanan i skymd kurva, tur man var beredd..

Lite väl kallt för kortbrallor på vägen hem, imorgon blir det långtights.

PEK skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "men en vit lina betyder väl förbjudet
> > eller nåt?"
>
> Det är nog precis vad den gör...

Att gå ut en bit över linjen vid möte på CG-bana om det inte är några gående i närheten? Om det är olagligt måste det ju vara det perfekta brottet. Man vet ju aldrig hur vinglig (eller akut spastisk) den mötande cyklisten är - han/hon/hen kanske har varit på en stureplanstoalett och pluggat vita linjer sen lunch.

IngvarW skrev:
> Omväg via Cykelcentrumet Ekerö på vägen hem
> till Värmdö. Hur många grupper har Fredrikshof
> egentligen?

Det blev nog lite fler grupper igår, mellangruppen delades på två, lugngrupp o någon form av snabbgrupp, dessutom flera smågrupper (troligen inför Vättern eller Siljan).

Sega ben idag efter att ha kört på Mälaröarna med Fredrikshof igår. Annars bra pendling där jag slapp hamna bakom folk efter rödljusen.

Pallade inte byta hjul efter gårdagkvällens gubb-cross, så det gick lite trögare både pga benen och rullmotståndet. Annars lite i svalaste laget, och lite mindre koll bland dagens trafikanter.

Helt annan sekvens på rödljusen vid Hornstull av någon konstig anledning, det blev jättelång väntan för cyklister, med kö upp i backen. Hoppas det var ett hack i skivan och inte en permanent "förbättring" av programmeringen.

EDIT: krattstavning

Senast ändrad:
Fick mig en ny liten tur idag från Högdalen till city. Trevligt med lite omväxling.

Inte för att jag skulle välja Örbyleden att cykla på men jag noterade att den är skyltad med cykelförbud endast från vissa infarter.

Undrar när man ska börja beskatta cykelpendlingen. Jagmenar en sån förmån, obeskattad och allt. Det borde finnas fina möjligheter för en kreativ landsfiskal. Vad stålar dom ska käna!

staine skrev:
> Undrar när man ska börja beskatta
> cykelpendlingen. Jagmenar en sån förmån,
> obeskattad och allt. Det borde finnas fina
> möjligheter för en kreativ landsfiskal. Vad
> stålar dom ska käna!

Tror inte det är någon risk så länge vi inte har registreringsplåtar.

Åkte hemifrån en timme senare idag pga bilbesiktning, blev rätt paff när man såg de så här års vanligtvis tättpackade cykelbanorna låg i princip helt öde! Om man kunde förlägga sin arbetstid lite mer flexibelt borde man kunna undvika alla "pre-Vättern" puckon på sina fula Nishikihybrider med knäna stickandes rakt ut helt och hållet... Nu är det i alla fall bara två veckor kvar tills dom försvinner.

kking skrev:

> Helt annan sekvens på rödljusen vid Hornstull av
> någon konstig anledning, det blev jättelång
> väntan för cyklister, med kö upp i backen.
> Hoppas det var ett hack i skovan och inte en
> permanent "förbättring" av programmeringen.

Ännu värre är det vid stadshuset om man ska cykla efter kanalen mot kungsbron, förra veckan avstängt och nu tre perioders väntan eller mer, folk cyklar mot rött för att dom tror att det är fel på ljusen

När det är fint väder ser man Visingsö ligga ute i Vättern.
20120530_072711.jpg

6 grader när jag åkte hemifrån i morse. Lyxade till det för händerna och tog dom långfingriga finhandskarna i skinn från det brittiska cykelklädmärket. Låste cykeln utanför Eriksdalsbadet och glömde handskarna på sadeln. Gick ut 5 min efteråt och då hade någon tagit handskarna. FAAAN.

Resten av cyklingen var skit...

MattiasK skrev:
> 6 grader när jag åkte hemifrån i morse. Lyxade
> till det för händerna och tog dom långfingriga
> finhandskarna i skinn från det brittiska
> cykelklädmärket. Låste cykeln utanför
> Eriksdalsbadet och glömde handskarna på sadeln.
> Gick ut 5 min efteråt och då hade någon tagit
> handskarna. FAAAN.
>
> Resten av cyklingen var skit...

Vidrigt störande. Hänt mig också, ett par fina nya GoreTex vinterhandskar. En knarkare snodde dom och lämnade en uppäten BigMac o c:o som betalning.

staine skrev:
> Vidrigt störande. Hänt mig också, ett par fina
> nya GoreTex vinterhandskar. En knarkare snodde dom
> och lämnade en uppäten BigMac o c:o som
> betalning.

Hur lämnade han Big Mac'en? Spydde han upp den över cykeln eller? ;-)

Johan A skrev:
> Hade aldrig hänt om du inte hade #pendlatmedstil

Så sant. Jag ska genast sluta.

Fin morgon, kass hemväg. Började regna och jag vurpade på ett övergångsställe :(.
Äntligen fick jag lite nytta av hjälmen i alla fall. På något lyckades jag slå i ringfingret och huvudet i gatan. Blodvite från fingertoppen som är helt blå och lite skrapmärken på hjälmen. Annars verkar både cykel och kropp oskadda. Gick ju rätt bra i alla fall.

Första tramptaget efter tre veckors förkylning. Satan...

Motvind och uppförsbacke i 1,6mil (till jobbet). Snittade 22km/h på min mtb längs en seg landsväg och grusvägar. Det gick så förbenat kasst.. Jaja.. Bara å fortsätta. Kroppen återhätmar sig fort.

Jobbigt då jag inte kunde skaka av en hjulsugare i motvinden på vägen hem, nåväl annars var den ganska händelselöst.

Kände mig lite seg men snabb på vuältan hem. Kränkte den ena reflexvästpendlaren efter den andra. De hade inte suck va. Då dök en falkecyklist upp och jag kunde knappt hålla rullen. Tackade min lyckliga stjärna när han vek av jag fick pusta ut. De har nog Stockholms snyggaste tröjor.

Sväng inte med lite lutning över stora räfflade avloppslock, det ger oväntade men klart förståeliga effekter, tackolov höll jag balansen när cykeln åkte i sidled någon decimeter, i närheten fanns otäcka räcken, i övrigt händelslös hemcykling i 9 grader på kvällskvisten.

Tillbaka
Topp