Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

ok, fortfarande imponerad av hur vissa, tex du, kan få liv i bilder medans det jag ev plåtar blir hur platt som helst...

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > federico skrev:
> >
>
> > -----
> > > 31 Maj
> >
>
> > -----
> > På din översta bild är det dykföretaget
> > Sventabs båt Catolga närmast Västerbron och
> > straxt bakom passagerarbåten Mowits :-) T
>
>
> tack för info! jobbar du med båtar eller bara
> intresserad?
----------------------------------------------
Har jobbat på stockholms vatten i 23, numera inflyttad på kontor... :-) T

Äntligen lite misärpendling igen - man höll ju på att bli bortsämd av allt finväder :-)
Gott om plats på cykelbanorna iallafall...inget ont som inte för något gott med sig...

Stack från jobbet i tid och tog ett par varv runt djurgården i väntan på att det skulle bli dags för middag hos kompisar. skönt med kompisar där man kan dyka upp och börja med en dush och låna lite kläder. snart mat!

Dagens sammanlagda känsla = glädje. Glädje över att man klivit ut bekvänmlighetszonen så pass mycket att det faktiskt kändes naturligt att sätta sig på cykeln en dag som denna.

Men för övrigt var det ren misär och blött in på bara skinnet trots noggrant klädval med regnbyxor, skoöverdrag och allt sånt.

Tyckte det var väldigt trevligt. Men att jag har torkskåp på jobbet och kunde sätta på mig torra och lite förvärmda kläder till hemfärden hjälper ju såklart.

Med en knarrande sub10 och bl a tre vinare i ryggan blev hempendlingen i motvinden oskön men jag kunde ju låtit bli. Nähä. Tror Västerbron imorrn på andra varvet på maran blir nytt misärrekord. Jag bugar djupt för alla som ställer upp!

Har varit seg några dagar och ska tävla imorgon så jag försökte sprätta så gott det gick. Men +5 grader och regn i juni känns inte ok.

Idag: Två tokvurpor

VURPA 1: Blöt gatsten utanför Berns, varför bytte jag mina Vittoria Pave mot Schwalbe Durano Plus, med tanke på underlaget är nicket i fara. Vurpans karaktär; framhjulet börjar spåra och "försvinner". Sen till ett möte och pinsamheten gör att jag snabbt hoppar upp på hojjen och drar iväg.

VURPA 2: 200m längre fram typ vid Riche, framhjulet drar iväg ner i ett spårvagnsspår och "försvinner" - landar framför en mindre lastbil, klarar mig. Ännu senare till mötet och ännu mer pinsamt så slänger jag mig upp på hojjen.

SUMMA: Framväxelföraren ut balans, blöder och smärtar i höger knä, mina ShowerPass-brallor har begynnande hål.

Stuvstaix skrev:
> Idag: Två tokvurpor
>
> VURPA 1: Blöt gatsten utanför Berns, varför
> bytte jag mina Vittoria Pave mot Schwalbe Durano
> Plus, med tanke på underlaget är nicket i fara.
> Vurpans karaktär; framhjulet börjar spåra och
> "försvinner". Sen till ett möte och pinsamheten
> gör att jag snabbt hoppar upp på hojjen och drar
> iväg.
>
>
> VURPA 2: 200m längre fram typ vid Riche,
> framhjulet drar iväg ner i ett spårvagnsspår
> och "försvinner" - landar framför en mindre
> lastbil, klarar mig. Ännu senare till mötet och
> ännu mer pinsamt så slänger jag mig upp på
> hojjen.
>
> SUMMA: Framväxelföraren ut balans, blöder och
> smärtar i höger knä, mina ShowerPass-brallor
> har begynnande hål.

Aj. Just innerstan är allmänt inte ett bra ställe att ta igen förlorad tid. Har lärt mig det där med att pressa på lite på väg in till stan istället.

En annan sak jag funderade över är hur cykelbanan på Lindhagensgatan från rondellen bort Hornsberg kan vara så usel. Den är ju nybyggd, bara ett par år gammal. Men den är:

Jättesmal - inte en chans att köra om långsamma cyklister utan att idiotiskt smita upp på trottoardelen och köra om på innersidan vilket många gör.
Jätteojämn - helt fantastiskt vad knagglig den är, var det irländarna som kom med en bra deal eller vad handlar det om? Ungefär som att köra på en skogsstig med rötter, fast det är guppig asfalt istället.
Jättekonstig - inget speciellt i och för sig men sättet som den går av och på gatan borta vid Lindhagens köpcentrum t.ex. är ju bisarrt, påfarten precis på andra sidan busshållplatsen (som allmänt används som avlastningszon för taxis etc). Sedan borta vid Fazerrestaurangen om man skall svänga upp på Lindhagensgatan så har man en jättetajt vänstersväng som är omöjligt att ta på ett smidigt och trafiksäkert sätt.

Varför är en nybyggd cykelbana så usel?

mmmrrrr skrev:
> Jättesmal - inte en chans att köra om långsamma
> cyklister utan att idiotiskt smita upp på
> trottoardelen och köra om på innersidan vilket
> många gör.
> Jätteojämn - helt fantastiskt vad knagglig den
> är, var det irländarna som kom med en bra deal
> eller vad handlar det om? Ungefär som att köra
> på en skogsstig med rötter, fast det är guppig
> asfalt istället.
> [...]
> Varför är en nybyggd cykelbana så usel?

Jag klagade på ett par liknande nybyggda cykelbanor här i Göteborg till gatukontoret och fick veta att då de gör dem så smala så kan man inte lägga asfalten med sån där ångvält utan man plattar till den för hand, där av dess ojämnhet...

Lite seg i benen på morgonpendlingen. Hade trevligt nog lite medvind som hjälp.

Snart dax att åka hemåt. Ser inte direkt trevligt ut då vinden har tilltagit ordentligt och det blir motvind på hemvägen. Nåja bara att bita ihop och tugga på... Tur att jag tog MTBn idag så det går att smita in i skogen och gömma sig för "orkanen".

Lite lätt duggregn, knappt någon vind, inga incidenter med bilar, knappt några cyklister ens i city. Jag kanske var för sent ute...

Jämfört med i lördags var det underbart väder, men jämfört med mina förväntningar på hur vädret ska vara i början på juni så lämnade kylan och motvinden imorse en hel del övrigt att önska. Glest på cykelbanan också så inget ont som inte har något gott med sig.

Relativt bra. Regnskuren ångrade sig och taxichaffisen som siktade in sin mördarmaskin på mig,bromsade i sista stund.

72 skrev:
> Relativt bra. Regnskuren ångrade sig och
> taxichaffisen som siktade in sin mördarmaskin på
> mig,bromsade i sista stund.

+ att tråden nu är framme på ditt sidnummer.
Vilken dag.....

heklamama skrev:

>
> + att tråden nu är framme på ditt sidnummer.
> Vilken dag.....

Mycket observant, min bäste herre, mycket observant! Dax för en ny artärblockerande lunch snart kanske?

72 skrev:
> heklamama skrev:
> -----
>
> >
> > + att tråden nu är framme på ditt sidnummer.
> > Vilken dag.....
>
> Mycket observant, min bäste herre, mycket
> observant! Dax för en ny artärblockerande lunch
> snart kanske?

Jepp. Verkar som blodet cirkulerar som det ska.
Bring on the pyttpanna med ägg!

Rena rama njutningen, i stort sett vindstilla och torrt. Jämfört med Lördagens misärväder/runda så var det rena rama högsommarvärmen. Ovanligt tomt på cykelbanorna, har folk redan tagit semester?

F-n tyckte det var både segt och motvind från Ingarö in till stan, och jag slår vad om att jag får motvind på vägen hem också.
Trötta ben och tung cykel var det, för att spä på skiten, dessutom visar det sig att jag inte hade några strumpor på jobbet och "fel" skjorta. Klart besviken.
Håller med om att det var tomt, inte mycket folk någonstans.

Cyklade om farbror med skidglasögon och dubbdäck vid redbergsplatsen.
En dam med cykelkorg försökte preja en spårvagn vid Ullevi, mycket pling - inga skador.
Motvind över heden.

En vanlig morgon i Göteborg helt enkelt...

ännu ett ekerbrott. Jarla Cykel och sport var av åsikten att det var ekrarna var utmattade och att det var dags för ett nytt hjul. Vilket är det happykorrekta 559 hjulet för pendling medelst barn (dvs 80kg+12kg)

Imorgon SL då det är ledigt resten av veckan!

Finfint idag. Skönt på morgonen och lika skönt på eftermiddagen.

På morgonen blev det via Sickla till city och hem blev det via Skarpnäck. Bor i Tyresö.

Verkar bli nijs väder i sthlm på tisdag.

Toffelträning idag. Upp med tuppen och ut kl 0630 för en vuÄlta medelst intervall. Från Älta och in mot city fanns en och annan att pendeltävla med. Det var skoj :-)

Jotack.

Påpekade för en herre i Volvo att han blockerade cykelbanan (övergångställe). Han var medveten om det och jag tror att vi uppnådde artigt samförstånd.

Annars som vanligt.

5 Juni

Bilagor

• 5juni.jpg
    5juni.jpg
    71 KB · Besök: 51
Luthman Photography skrev:
> Lång mörkhyad man på Cannondaleracer banade
> väg på sveavägen med ringklocka(uppskattat).
> extra kul var det när han skrek åt en jobbig
> latino som följde sina egna trafikregler.

Hmmm, den där "latinon", han råkade inte vara runt 40 och ha en vit racer av nåt slag? Det var isf kanske samma kille som klagade på min cykling (några sidor tillbaka) för att sedan cykla mot rött 2 ggr vid Odenplan/Sveavägen.

I morse: 49 min
Hem: 67 min

Vilken skillnad det kan vara beroende på lite olika saker. Pigg i morse. Väl på väg hem var jag trött och tog en annan väg.

Härligt med SLDK träningsdag i morgon. Bara löpning...

silverman834 skrev:

> > [...]
> > Varför är en nybyggd cykelbana så usel?
>
> Jag klagade på ett par liknande nybyggda
> cykelbanor här i Göteborg till gatukontoret och
> fick veta att då de gör dem så smala så kan
> man inte lägga asfalten med sån där ångvält
> utan man plattar till den för hand, där av dess
> ojämnhet...

Ah, nu fattar jag varför det blev likadant mellan Axelsberg-Örnsberg, en sprillans ny cykelbana, en meter bred, knagglig och dessutom fullkomligt livsfarlig med portar på ena sidan och massor av lyktstolpar på den andra.
Dessutom en likadan cykelbana på andra sidan gatan?!
Man undrar ju var alla dessa mängder av fotgängare ska komma från för att fylla trottoaren?

Igår morse.

Cyklar över Liljeholmsbron, precis i backen ned mot Hornstull kör jag om en glad kille på hybrid. Sekunder efteråt hur jag ljudet av en krasch. Stannar så klart in och vänder. Killen jag precis cyklade om hade blivit tvungen att väja för en löpare som skulle springa om någon långsam i gångbanan och sprang rakt ut i cykelbanan mot mötande trafik.

Krasch bang bom, killens framfälg helt av och han har lite ont i handleden. Tjejen vägrar erkänna att hon har gjort något fel och "Ja men det finns ju en tredje part också i det hela, du blev ju omkörd" säger hon och nickar mot mig. Hon ger till slut killen sitt nummer och det hela slutar på något sätt.

Så dagens observation (baserat på ovanstående): Löpare - de nya cyklisterna? (Trafikfarlighetsmässigt)

Pendlingsabstinens idag. Ersatte med att ta pendlarcykeln hemifrån norra Munsö till min syrra bortom Kungsberga och hem igen. Hälsade flitigt på alla cyklister och fotgängare, tackade några bilar som körde med hänsyn och förbannade några som ignorerade min existens. Blev ca 100 km totalt med lite extra kringelikrokar. Allt var jättebra! Det är bara att tänka på Siljan-Orsasjön så är allt perfekt nu, även regn och motvind är helt ok. :-)

Shit vilket väder i den kungliga Huvudstaden, resan till jobbet från Ingarö gick fort 1:06, helt vindstilla, kanske lite kallt från början men sen blev det bra.
Vilken skillnad mot i måndags.
Idag är man glad

DEt hängde en Snäckan CK-tröja i torkrummet på jobbet. Trodde för en sekund att jag satt och läste i snäckantråden...

Tänka va världen är liten :-) Vem känner sig träffad: jobbar-med-it-på-stor-bank?

Måndagspendling på en Torsdag.
Kortvecka?
Förvirring och studenter.
Segwaypolo-vm i stan.
Ray Bradbury har gått imål.

Kan bli hur som helst.

Jag känner mig träffad tog den för första gången vågar numera inte visa mig vid snäckan då dom är alldeles för starka för mig tur att man han skaffa tröjan iallafall. Jag jobbar som inhyrd med it-på-stor-bank

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp