Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Hilwitte vad kränkt jag blev vid Silverdal imorse av en kille i full conti-dräkt, swooosch sa det. Hade en nära krasch under Essingeleden vid Karlberg där de valt att dra om cykelbanan i ett grus-och-ler-helvete... när jag kom ut på asfalt igen var jag alldeles för generös med fart och var tvunget att bromsa för att inte krocka, bakhjulslås och bredställ...

I övrigt rätt fint och jag är otroligt svag, usch.

7 Juni

Bilagor

• 7juni1.jpg
    7juni1.jpg
    101.7 KB · Besök: 44
  • 7juni2.jpg
    7juni2.jpg
    98.6 KB · Besök: 44
  • 7juni3.jpg
    7juni3.jpg
    67.8 KB · Besök: 49
bossjo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ny bakgrundsbild idag tack för det Federico

Haha, samma här! Utstretchad den här gången, det gör inget att det är suddigt pga låg upplösning, mitten av skärmen täcks av fönster, den ser jag ändå aldrig. Så det enda jag ser är styre och fart. Känns som att cykla på jobbet!

Fin pendling. En betongbil hade parkerats rakt på cyklebanan.
Idiotisk cyklist trängde sig mellan en barnvagn och en vägbom i Solna när jag stod och väntade på att barnvagnen skulle passera. Han körde på barnvagnen lite men det bekymrade honom inte. Cykeln tog nog ingen skada och han hörde nog inte barnvagnsförarens väl valda mumlande. Jag skämdes lite å hans vägnar när jag cyklade förbi.

Ingen pendling utan MTB på kvällar inför Lida Loop. Cyklade ner i ett dike igår och blev tvungen att lägga mig i hög fart på grusvägen. Det var dumt, blödde ett tag.

Tips; studera inte skorna för länge, vägen kan svänga :-).

bossjo skrev:
> Första i mitt fall känns som om man satt på
> cykeln

Samma här.

bossjo skrev:
> Jag känner mig träffad tog den för första
> gången vågar numera inte visa mig vid snäckan
> då dom är alldeles för starka för mig tur att
> man han skaffa tröjan iallafall. Jag jobbar som
> inhyrd med it-på-stor-bank

Men jaja tänk pa att det finns olika Snäckan-grupper! Du passar troligen in i en av alla de 42 stycken som finns?

Till jobbet hade jag en tjej på rulle från Råcksta till Brommaplan. I backen ner mot Brommaplan så tackade hon för dragjobbet och önskade mig en trevlig dag. Guldstjärna till henne.

På vägen hem köade jag mest. Fick en tjej med CX på rulle och själv la jag mig bakom en racerkille och en hybridkille som cyklade i bredd. När hybridkillen vek av vid Åkeshov så började racerkillen kolla bakåt väldigt ofta och trycka på lite extra, hann aldrig tacka honom innan jag vek av själv :(

Fruktansvärt mycket fysisk aktivitet idag. Parkerade bilen vid färjan och pendlade till Södertälje. På vägen hem efter en massa fotboll blev jag omkörd av en Bianchi vid Fiskarhagen, bra tryck i de benen. Fick asbråttom att hinna med färjan och gjorde en akrobatisk fulomkörning av en kille med Sveviajacka och risig mtb. Hann haspla ur mig ett ursäkta och hann faktiskt med färjan ändå.
Med cykeln bakpå bilen fick jag syn på ett par cyklister som stod och mekade vid busshållplatsen Sundby/Nyckelby. Stannade och frågade om de behövde assistans men det var lugnt. Trevliga snubbar! Såg ut som hojen de skruvade på var en titanram, singelspeed och excentriskt vevlager. Kan det ha varit några härifrån?

IngvarW skrev:
> Ingen pendling utan MTB på kvällar inför Lida
> Loop. Cyklade ner i ett dike igår och blev
> tvungen att lägga mig i hög fart på grusvägen.
> Det var dumt, blödde ett tag.
>
> Tips; studera inte skorna för länge, vägen kan
> svänga :-).

Betongkeps på skallen?

Va faaan är det med folk som ABSOLUT måste hålla sig innanför vita linjen på cykelbanan? Om det är trångt och möte samt inga gående så är det ju bara att glida ut så det blir lite luftigt när man passerar.

I övrigt bara sol i sinne :-)

Världsklass.
Gjorde en en Mollo och hasade mig upp vid femtiden.
Tog ett varv på racern ut mot Boo, att cykla genom ett folktomt soligt stockholm är mer en kompensation för både slitet och det tidiga uppvaknandet.

Senare vid frukostbordet diskuterades Cinellis stålramar med mina välartade tonårssöner, därefter åter en tur genom stan som fortfarande var lika vacker dock mer befolkad. Såg några bilar med racercyklar monterade. Antar att Motala är målet...

mmmmmmm

Köpte mig en Ortlieb-cykleväska igår. Underbart att komma till jobbet utan att skjortan var blöt på ryggen!

Supernice! Mycket sega ben efter de senaste två dagarnas långpass men för övrigt fantastisk. Körde i kort-kort imorse, är det fel på mig? I princip alla man möter har långbyxor, plastjackor, långfingarde vantar och gärna någon form av mössa...

Första gången Norrahammar-Huskvarna. Snurrade till det kring Ryhov, det går nog att hitta en smartare väg där. Fick trevlig vägledning av en tjej på Cannondalemtb från Öxnehaga och ner till Hkva, kul!

Långbyxor, långärmat, gammal hjälm och gamla skor. Ska ut med jobbet ikväll, cykeln får stå kvar på kontoret över helgen.

Cykelpendling innebär vissa logistiska utmaningar ibland, bra med redundans :)

Välkommen till klubben funktion före form. Cykelväska är grejjen, vet inte om jag träffat nån som faktiskt testat cykelväska och ryggsäck/budväska som föredrar det senare.

TBone skrev:
> Köpte mig en Ortlieb-cykleväska igår. Underbart
> att komma till jobbet utan att skjortan var blöt
> på ryggen!

johan44 skrev:
> Välkommen till klubben funktion före form.
> Cykelväska är grejjen, vet inte om jag träffat
> nån som faktiskt testat cykelväska och
> ryggsäck/budväska som föredrar det senare.

Jag körde med cykelväska för ett par år sedan. Nu har jag andra cyklar och längre pendlingsväg och kör med ryggsäck istället, det är mycket smidigare.

johan44 skrev:
>
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpte mig en Ortlieb-cykleväska igår.
> Underbart
> > att komma till jobbet utan att skjortan var
> blöt
> > på ryggen!

Då har du inte träffat mig. Väska på cykel tycker jag känns klumpigt, cykeln blir osmidig och roddig att ha att göra med. Dessutom är snabbare cyklar sällan utrustade med pakethållarfästen. Ryggsäck känns däremot som en kroppsdel, den märks inte om man inte pulat i alldeles för mycket grejer. Svettproblemet löses medelst dusch på jobbet.

Min syn på funktion är alltså den totalt omvända när det gäller jobbpendling. Däremot har jag inget principiellt motstånd mot tungt lastade cyklar och att slippa svett på ryggen, men det är när jag t.ex. är ute och tourar, då man oavsett är osmidig som en pansarvagn och svettproblemet verkligen blir problematiskt efter nån dag.

Dagens pendling: var lugn då mjölksyran låg och lurade efter ett pass på färingsö under gårdagen.

Enber skrev:
> Svettproblemet löses
> medelst dusch på jobbet.

Jag har bara ~13k att cykla så det känns enklare att ta det lite piano istället för att mecka med dusch och ombyte på jobbet.

Instämmer i befrielsen att inte bära ryggsäck. Kör med stor sadelväska (Vaude Off Road Bag), rymmer matlåda och ombyte. Väskan sitter fast bra och det känns hyfsat aerodynamiskt korrekt och låg tyngdpunkt.

> Jag har bara ~13k att cykla så det känns enklare
> att ta det lite piano istället för att mecka med
> dusch och ombyte på jobbet.

Jag har en mil, det är inga problem med ryggsäcken om man tar det lite halvlugnt och inte cyklar i skjortan. Cyklar aldrig med skjorta, inte ens när jag hade 5 km och cykelväska, tycker det är mycket fräschare att dra på mig den när jag kommer fram.

Fast å andra sidan är jag usel på att ta det _väldigt_ lugnt.

johan44 skrev:

Check. Jag har hela min jobblogistik uppbyggd kring min budväska. Dock så har jag den i korgen om det är allväderscykeln som tjänstgör.

Dock har jag inget emot cykelväskor per se, men jag har ingen pendlarcykel med pakethållare av barnstolsrelaterade skäl.

zodah skrev:
> Va faaan är det med folk som ABSOLUT måste
> hålla sig innanför vita linjen på cykelbanan?
> Om det är trångt och möte samt inga gående så
> är det ju bara att glida ut så det blir lite
> luftigt när man passerar.
>
> I övrigt bara sol i sinne :-)

Meh det ar ju redan sagt. Vita linor ska man passa sig for ;)

Pakethållare och packväskor = bra
Svettig rygg och svettig ryggsäck = mindre bra

Eventuell proppfull tung ryggsäck = dumt
Eventuella proppfulla tunga packväskor = bra träning

Skönhetsindex packväskor = noll
Skönhetsindex ryggsäck = noll

Globalistic skrev:
> Någon som såg bajonettmannen på Skeppsbron?

nej.

Dock drabbades jag av avspärrningen många timmar senare. I övrigt en pendling bestående av en moped i vänsterfältet hela vägen genom stan. Varför får inte de åka fortare? Jag började ju nästan frysa....

Senast ändrad:
Körde förbi massa studentflak på vägen hem runt Odenplan/Fridhemsplan och det var allmänt kaos i trafiken. Någon studentjävel lyckades pricka mig med en massa varm öl också så jag fick cykla hem och lukta alkis hela vägen.

> Globalistic skrev:

> I övrigt en pendling bestående av en
> moped i vänsterfältet hela vägen genom stan.
> Varför får inte de åka fortare? Jag började ju
> nästan frysa....

ja, förra veckan cyklade jag om en moped upp för västerbron och samma dag körde jag om en annan på väg ner från samma bro, och jag pendlar på en cykel som tillverkades 20 år innan den första mopeden var uppfunnen...

VR benen börjar bli redo, snabba, starka och inte albylvita. 1:03 in till stockholm, lite många rödljus för en sub 1 men snart så

bild.JPG

Skön! Trotsar den allmänna folkviljan och fortsätter att köra i "kort-kort" bland alla Vättern Runt svetton som fortsätter med thights, plastjackor och buffar... Ska bli kul att se vad folk har på sig i Motala på fredag.

Benen kändes starka idag trots avsaknad av frukost. Över en veckas vila verkar ha gjort gott.
Vid övergången Götgatan-Götgatsbacken hade en skylt tryckts ned som ett hinder över cykelbanan, klart osmidigt men det gick bra att köra runt, hade man varit lite mer teknisk hade man haft en utmärkt anledning att göra ett bunny jump.

Senast ändrad:
Efter en dryg månads pendling börjar benen äntligen vakna. Vakna var också poliserna vid KI, Solnavägen, som plockade många rödljuskörande cyklister.

Jag fattar inte hur det är tänkt att man ska cykla förbi arbetsplatsen. Man har skapat en gångtunnel där cykelskylten är övertejpad. Är det meningen att man ska leda cykeln förbi arbetsplatsen?

För att fira Mollos utökade utrymme i cyberrymden gick jag upp vid femsnåret och tog en liten morgontur på racern innan jag hade vaknat.
Genidrag.

Annars inget särskilt.

Tillbaka
Topp