Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Blöt ensam och varm. En pedal skar ihop på min vanliga pendlarhoj. Fick motionera sambons stålmärr. Kämpigt men komfortabelt.

För övrigt känns det jävligt kasst att pedaler bara håller ett år...

Trotsade regn o grått genom att "solidaritetspendla" med min fru, som brukar jobba när andra är lediga under våra besök i Sverige.
Blev väl en 30km T/R, och ska väl möta upp igen med lysen när hon ska hem i kväll, så sluta regna please !

Även om första halvan var lite grå vart det desto mer spännande på upploppet:

- Nedanför hammarbybacken var gång/cykelvägen nyspolad efter helgens försök att köra snökanoner.

- Men sedan på Värmdövägen vid brandstationen på väg upp mot Forum där vaknade jag definitivt upp när jag i mörkret vid 07:30 med nerregnade glasögon utsattes för ett regelrätt Chicken Race när en med(?)trafikant kom emot mig i full kariär nerför backen, Han(?) hade i alla fall bra belysning men det var i sista sekunden jag insåg vad han höll på med.

Är det någon här som inte uppfattat att vänstertrafik infördes 1967, eller anses det OK att köra på på 'fel' sida i Nacka? Det var inte första tillfället utefter den här vägen men den här cyklisten gav järnet.

BerntF skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon här som inte uppfattat att
> vänstertrafik infördes 1967, eller anses det OK
> att köra på på 'fel' sida i Nacka?

Trist att behöva vara först att berätta det här för dig; Men vänstertrafiken avvecklades 1967 till förmån för högertrafiken! :-) :-)

Misärpendlaren skrev:
> Trist att behöva vara först att berätta det
> här för dig; Men vänstertrafiken avvecklades
> 1967 till förmån för högertrafiken! :-) :-)

HaHa. Ja du förstår att jag blev förvirrad. var det jag eller han som körde 'fel'?

Inledde årets pendling med att klippa min första gångtrafikant med en rejäl jävla smäll. Korsningen Götgatan/Ringvägen imorse. Jag höll mig mirakulöst kvar i sadeln och allt är helt på mig & hoj. Att döma av gångarens fortsatta färd och ignorans av min "Hur gick det?"-fråga var han chockad men någorlunda hel. Förhoppningsvis respekterar han röda gubben i fortsättningen, alternativt ligger han i soffan hemma med ispåsar över halva kroppen och odlar långsamt ett ogrundat hat mot pendlarcyklister ...

Föll för övrigt till föga under hempendlingen och köpte mig en slips-stänkskärm till bakhjulet. Trött på att dammsuga lägenheten varje dag med regn ;)

BerntF skrev:
> på Värmdövägen ..... ett regelrätt Chicken
> Race när en med(?)trafikant kom emot mig i full
> kariär nerför backen,

För att lugna ner mig lite blev det en extrarunda på hemvägen till Feltema i Slagsta, en trevlig tur i mörkret, på drygt fyra mil
Nacka - Årsta - Skärholmen - Alby - Slagsta - Alby - Lilla Glömstabacken - Huddinge.
Och alla körde Vä... Högertrafik.

Fortsätter året på järnmärren, tungt och stabilt. Inser också att jag får betydligt mer träning eftersom det är rätt kämpigt att försöka hålla samma tider som aluminiumhingsten.

Min nya iPhone-hållare med CycleMeter gör att jag vid varje givet ögonblick ser om jag ligger före eller efter personbästa på sträckan, och med hur många minuter! :-) Fantastiskt roligt när det i övrigt är ganska intetsägande cykelturer.

Bra tur t/f city från Täby kby, såg lite skumt ut i morse men inga släpp:-)
Det ska blåsa imorgon:-(

Sitter och jobbar över...gruvar mej för hemfärden med rak motvind och regn.....misstänker årsbästa på misärindexet.

Misärpendlaren skrev:
> Hemvägen bjöd på regnrusk, motvind och ingen
> inspiration. Snittade 9,8km/h över skanstullsbron
> så ni inser hur less jag var! :-)

Håll ut, SMHI lovar större och värre misär imorgon, borde passa dig fint :-)

Jag hade en skön hempendling i medvind och torrt, men det får man igen under morgondagen, helt övertygad om det!

Sådär, äntligen hemma efter att ha pendlat både i morse och nu ikväll med min fru som har lite udda arbetstider. Bara hon som jobbar så jag kör T/R två gånger per dag och så blev det en femmilare däremellan denna underbara dag. Stål-Konan från tidigt 90-tal levererar.

Har läst här ett tag, pendlar från Bromma.

Fin pendling till träningen i stan, strålande väder med spår av halt i starten. Mulet men uppehåll på vägen hem. Fin dag!

WTF? Har lyssnat på snöregnet inatt och även varit uppe och tittat på det 4cm tjocka snöblasktäcket. Men nu när det börjar dra ihop sig är det fem grader varmt och ingen nederbörd alls. Ser också på klart.se att de kommer ny snö i eftermiddag med den blåser bort innan fem, det blir att köra halvdag om man skall få ihop några misärpoäng!

Återkommer med detaljrapport senare!

Gårdagens hempendling var bland det värsta jag varit med om på cykel, storbyar, rak motvind, regn blandat med lite hagel (eller om det var snö, vasst var det iaf). Körde på lilla klingan hela vägen. Tog 30 min längre än vanligt (50 min i vanliga fall) i knapp styrfart över åkrarna.

Idag fegade jag ur och fick skjuts av sambon, försökte ta tåget men de var inställda pga blåst och inga ersättningsbussar, ibland är det härligt att bo på landet...

MTBiker skrev:
> Stormen Emil är här och det blåser kaos. Fick
> ta bilen :(

> ----------------------------------------------------------------
>
> Elitpendlare som tävlar i H30 för IF Hallby.

Dags o bestämma sig? :-)

Härlig pendling, hade medvind eller bidevind nästan hela vägen. Mycket regn, inga cyklister och sambons järnmärr tangerade personbästa med 2 minuter.

Snön jag såg mitt i natten var helt bortregnad.

Blött som fan, men varmt!

Senast ändrad:
Jag erkänner. Skippade ett rödljus idag. Det var inte så roligt att stå helt ensam i regnet och vänta.

4 Januari

Bilagor

• 4jan.jpg
    4jan.jpg
    157.3 KB · Besök: 61
Tille skrev:
> Jag erkänner. Skippade ett rödljus idag. Det var
> inte så roligt att stå helt ensam i regnet och
> vänta.

MÖRDARE!!

Motvind, lagom blött inte så farligt som jag befarade, vi får se vad eftermiddagens pendling kan bjuda på!

Idag var det slalombrillorväder o 20cm fluff blandat med plogat men det flöt på bra. 17km a'39min
Gårdagen var lite misär men bra spd träning, 15cm snö med tjock bristande skare höll farten på stsbila 5km/h

Kränkt! Dels av vinden som hade vänt till min nackdel samt av en snubbe på en MTB upp mot Lunda från Hjulsta. Tog rygg resten av backen men han skulle rakt fram och jag till höger, slapp bli mer förnedrad.

Bra pendling idag.

På väg till jobbet: medvind och en omväg genom Ursvik för att röja bort lite nedfallna träd och bråte från nick-spåret. På hemvägen hade vinden mojna/vridet sig så den befarade motvinden uteblev.

Även skönt att det funkar bra med en tunn jacka och hösthandskar i januari.

//j

Imorse var det -intala sig själv att cykla är skoj - snöblask, regn, blåst och ensam:-(
Hem gick bra - bara sid/motvind - imorgon blir det halt!

Jotack.

Big Apple levererade väghållning trots dödshalka.
Ska det vara så?

Edit: rensade bort en Konjunktion som smugit sig in...

Senast ändrad:
Idag var det rätt med dubbat. Väldigt få andra cyklister nu om morgnarna, gott om plats på cykelbanorna.

bra med dubb idag.. mycket svallis på cykelbanorna.

MI: 0
rätt klädd, nästan ingen vind och vacker morgonsol.

Attans, idag spreds det ut mängder med dödsgrus i göteborg inför morgondagens stundande halka. Trist, jag antar att jag får ställa undan racern nu. Då får man hoppas att det kommer snö snart =)

Den här bilisten fick lära sig "the hard way"
En bil med tre damer, tjattrande som dopade papegojor, vägrade att lämna mig företräde på cykelöverfarten, utan kör fram mot rondellen framför och ställer sig mitt på cykelöverfarten.
Jag fick naturligtvis tvärbromsa för att undvika en kollision. Jag rullar försiktigt fram och låter mitt dubbade framdäck nudda förardörren. När bilen kör håller jag hårt i styret och låter metalldubben repa upp hela sidan på bilen.

Det är klös i Hakkapeliita-däcken :D

Tillbaka
Topp